Gå til innhold

Alle proffene bruker 640*480! WHY?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å nei, ikke si at det skal bli whining om at man bruker lav oppløsning også nå?

 

Så når jeg får meg en skjerm som takler 100hertz (eller mer) i en oppløsning som er høyere enn 800x600, må jeg bytte?

 

Har brukt 800x600 jevnt i lengre tid, også skal jeg bli totalvrak i CS fordi noen whiner om lav oppløsning?

 

(Ok, det var det nok ingen som sa, men er 100% opp til en selv å velge oppløsning, og dessuten er det ikke så stor fordel).

Lenke til kommentar
spiller inge rolle hvor stor hodene er!, men hvor stor hitboksen til hodene er. la oss si at en usynlig firkantet boks er på hodene til soldatene. desto høyere oppløsning, desto runnere blir den hitboks boksen. ved lav oppløsning er denne usynlige hitboksen mere firkantet og dermed lettere å treffe.

 

PS: når man treffer den blir det hs :p

Høy oppløsning:

http://www.home.no/bezerk/pixels1.gif

 

Lav oppløsning:

http://www.home.no/bezerk/pixels2.gif

 

Hver firkant (mellom de mørkegrå strekene) er én piksel. Hvis vi fargelegger alle rutene som er borti hodet på begge bildene, ser man resultatet.

 

Altså, bildet med de store ruterene får mer firkantet hitbox enn bildet med de små. Hvis man i spillet treffer en av de fargelagte rutene, vil man treffe personen.

 

Obs. Man kan ikke farge en halv rute, hele ruten må farges.

 

Så enkelt kan det gjøres Henrik2k. ;)

 

---

 

Hs = Headshot.

Jeg tviler .. Det du sier har mye med hvordan spillet er programmert. Hadde jeg programmert CS ville det ikke vært slik hvertfall.

 

For du vet, CS sjekker ikke pixel'en på skjermen, men en variabel. Altså det du ser på skjermen, kan være en "unøyaktig" versjon av spillet.

 

Noen som vet noe om CS? Blir utregninger om spilleren treffer, regnet ut hos klienten eller serveren? Ville vel vært veldig lett å lage cheats, om alt ble gjort hos klienten, og det tror jeg de har tenkt litt på ..

Lenke til kommentar
Èn ting bør være klart. Hitboxen får INGEN påvirkning av oppløsning. Dette ligger i koden til spillet. Om hodet skal se ut som en stor stygg firkanta boks eller ei, er påvirkelig av oppløsningsforandring.

Yay, en som forstår noe!

Hvor har dere andre (minus Jonas, og forhåpentligvis et par andre) det fra at hitboxene blir større når oppløsningen minker? Modellene og hitboxene blir ikke endret DET MINSTE av at oppløsningen, bare tiden som brukes på rendering.

Endret av nerdVANNA
Lenke til kommentar
Èn ting bør være klart. Hitboxen får INGEN påvirkning av oppløsning. Dette ligger i koden til spillet. Om hodet skal se ut som en stor stygg firkanta boks eller ei, er påvirkelig av oppløsningsforandring.

Yay, en som forstår noe!

Hvor har dere andre det fra at hitboxene blir større når oppløsningen minker? Modellene og hitboxene blir ikke endret DET MINSTE av at oppløsningen, bare tiden som brukes på rendering.

Jepp, det er nøyaktig hva jeg mener!

Lenke til kommentar
de tror at de kan reagere raskere når spillet ikke lagger pga skjermkort. Akkurat som at noen tror de er bedre med 100fps enn 60fps, noe som i teorien er nesten umulig.

Angående det med at forskjell på hz.

Har ikke researchet noen ting på området, bare så det er sagt.

 

Nå har det vel seg slik at øyet oppdateres 30, 40? ganger sek.

Men det vil vel være en fordel med høy skjerm hz allikevel, siden jeg tror at øyet enkelt ganger vil "treffe" den ene gangen skjermbildet ikke er helt oppdatert...

Spør dere lærde, kunne denne hypotesen stemme? :hmm:

 

Ellers så ligger det vel også noe med underbevistheten, siden mange får vondt i hodet ved lav hz... ;)

Lenke til kommentar
de tror at de kan reagere raskere når spillet ikke lagger pga skjermkort. Akkurat som at noen tror de er bedre med 100fps enn 60fps, noe som i teorien er nesten umulig.

Angående det med at forskjell på hz.

Har ikke researchet noen ting på området, bare så det er sagt.

 

Nå har det vel seg slik at øyet oppdateres 30, 40? ganger sek.

Men det vil vel være en fordel med høy skjerm hz allikevel, siden jeg tror at øyet enkelt ganger vil "treffe" den ene gangen skjermbildet ikke er helt oppdatert...

Spør dere lærde, kunne denne hypotesen stemme? :hmm:

 

Ellers så ligger det vel også noe med underbevistheten, siden mange får vondt i hodet ved lav hz... ;)

Nei, dette er en mye som har grodd fast i folket, og stammer historisk sett fra oppdateringsfrekvensen brukt i tv og film.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Flicker_(screen)

Lenke til kommentar
Yay, en som forstår noe!

Hvor har dere andre (minus Jonas, og forhåpentligvis et par andre) det fra at hitboxene blir større når oppløsningen minker? Modellene og hitboxene blir ikke endret DET MINSTE av at oppløsningen, bare tiden som brukes på rendering.

Ok, kan tro på deg.

Men er vanskelig å tro mer på deg, enn dette. :blush:

 

Som det står der er det ikke lov å linke til siden.

Lenke til kommentar
Vel, når du sier at Valve burde fiksa det slik at de med crappy oppløsning ikke får en fordel så sier jo du at de med dårlig maskin må kjøre i høy oppløsning ..

LoL. Nei, det jeg mente med at de burde fikse "problemet" er at de burde gjøre det mer likt for alle, slik at ingen får noe spesiel fordel i forhold til andre. Men det er kanskje vanskelig. Ikke vet jeg.

 

Vet ikke om det her gjelder for CS1.6 eller både 1.6 og Source.

 

 

Prøvde med 800*600 i Source i går, fy faen. Da vart det skikkelig jævlig å se på.

Nei, holder meg til 1280*1024 jeg. 1.6 har jeg ikke interesse av uansett.

 

 

 

Skjønner ikke hvordan du klarer å vri den setninga mi så mye at du påstår at jeg sier at de med crappy data MÅ kjøre med høy oppløsning, men det får være så. Men det stemmer selvsagt ikke.

Lenke til kommentar
tja, jeg ser lett at det flimrer når det er 60hz og nedover på en dataskjerm. Blir faktisk kvalm etter 5 sekunder, takler det ikke lenger

Nå er ikke herts og bilder pr sekund akkurat det samme, menerå huske at en skjem på 60herts viser 30 bilder i sekundet.

 

Påenget mitt er bare at det er umulig for et menneske å reagere på så kort tid at en reaksjoene skjer fortere ved 60fps enn 100fps.

 

Men selvfølgelig kan jo 100fps gi mindre drops osv...

 

Og til slutt, hvis det i det hele tatt er fordeler med å spille med lav kontra høy oppløsning (gitt at begge her like høy fps) så har de som har kodet spillet gjort en dårlig jobb.

Lenke til kommentar
tja, jeg ser lett at det flimrer når det er 60hz og nedover på en dataskjerm. Blir faktisk kvalm etter 5 sekunder, takler det ikke lenger

Nå er ikke herts og bilder pr sekund akkurat det samme, menerå huske at en skjem på 60herts viser 30 bilder i sekundet.

 

Påenget mitt er bare at det er umulig for et menneske å reagere på så kort tid at en reaksjoene skjer fortere ved 60fps enn 100fps.

 

Men selvfølgelig kan jo 100fps gi mindre drops osv...

 

Og til slutt, hvis det i det hele tatt er fordeler med å spille med lav kontra høy oppløsning (gitt at begge her like høy fps) så har de som har kodet spillet gjort en dårlig jobb.

Det har du sikkert rett.

Angående rasksjon, så har du rett i at man blir ikke fraggemaster ved å skru opp hertz, men det er logisk at man vil få bitte, bitte, bitte litt større bedre reaksjon i teorien, siden øyet vil færre ganger treffe "the dead spot" ;)

Lenke til kommentar
Nå er ikke herts og bilder pr sekund akkurat det samme, menerå huske at en skjem på 60herts viser 30 bilder i sekundet.

 

Påenget mitt er bare at det er umulig for et menneske å reagere på så kort tid at en reaksjoene skjer fortere ved 60fps enn 100fps.

 

Men selvfølgelig kan jo 100fps gi mindre drops osv...

 

Og til slutt, hvis det i det hele tatt er fordeler med å spille med lav kontra høy oppløsning (gitt at begge her like høy fps) så har de som har kodet spillet gjort en dårlig jobb.

Det kommer ann på hva slags skjerm det er snakk om. En pc skjerm vil på 100hz vise 100fps.

En tv skjerm (av eldre type iaff) oppdaterer skjermbildet 50 halvbilder eller 25 bilder isekundet. Først ene halvdelen så andre halvdelen. Dette bla for å unngå at det skal oppstå flimmer. Mens en pcskjerm kjører såkalt progresiv scan, altså hele bildet vises med en gang. Dermed vil det oppstå flimmer ved lav hz

 

Når det gjelder om man klarer å reagere noe fortere ved 100fps enn ved 60hz er en annen sak. Men man merker lett forskjellen på dette når man spiller. Hvorfor skal jeg ikke begi meg utpå :)

Lenke til kommentar
Yay, en som forstår noe!

Hvor har dere andre (minus Jonas, og forhåpentligvis et par andre) det fra at hitboxene blir større når oppløsningen minker? Modellene og hitboxene blir ikke endret DET MINSTE av at oppløsningen, bare tiden som brukes på rendering.

Ok, kan tro på deg.

Men er vanskelig å tro mer på deg, enn dette. :blush:

 

Som det står der er det ikke lov å linke til siden.

Okey, hva som skjer bak skjermen din, er noe annet enn det som skjer på den.

 

Bak skjermen er alt likt uansett oppløsning. Når du beveger musen din, går meldingen bak skjermen, og tuller rundt i cs.

 

Det som kommer opp på skjermen er noe helt annet! Det har noe å si på oppløsningen din.

 

Jeg vil heller si at det blir vannskelig å spille med lav oppløsning, enn det blir bedre. Med lav oppløsning er det som sagt, færre pixler, og da er sjansen for at du står et punkt til venstre eller høyre for fienden, større.

 

Seriøst, lær dere programmering, så skjønner dere det med en gang! Ingen lager et spill slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...