Gå til innhold

Kjøpeguiden: 6600GT - GTX280 / HD4870X2 (24.11)


guezz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I prisguiden stå det at x800pro har 475/450 MHz, men her står det 475/900 MHz. Jeg skjønner at 450 MHz*2=900 MHz. Er det en forskjell, eller er det ikke? :hmm:

Det er ikke alltid det står den reelle hastigheten. Minnehastigheten blir her 450*2=900 MHz. Dette på grunn av at det i dag brukes DDR-ram (Double Data Rate) i motsetning til SD-ram (Singel Data). Hvis det var SD-ram hadde den reelle hastigheten vært 450 MHz.

 

Altså: 450 MHz DDR = 900 MHz.

Enda mer pirk.. :)

 

SDRAM står for Synchronous DRAM. "DDR" egentlig DDR SDRAM, dvs Double Data Rate SDRAM.

Lenke til kommentar
I prisguiden stå det at x800pro har 475/450 MHz, men her står det 475/900 MHz. Jeg skjønner at 450 MHz*2=900 MHz. Er det en forskjell, eller er det ikke? :hmm:

Det er ikke alltid det står den reelle hastigheten. Minnehastigheten blir her 450*2=900 MHz. Dette på grunn av at det i dag brukes DDR-ram (Double Data Rate) i motsetning til SD-ram (Singel Data). Hvis det var SD-ram hadde den reelle hastigheten vært 450 MHz.

 

Altså: 450 MHz DDR = 900 MHz.

Enda mer pirk.. :)

 

SDRAM står for Synchronous DRAM. "DDR" egentlig DDR SDRAM, dvs Double Data Rate SDRAM.

SDR SDRAM = Single Data Rate Synchronous Dynamic Random Access Memory.

 

DDR SDRAM = Double Data Rate Synchronous Dynamic Random Access Memory.

 

Jeg forkortet de til DDR og SD for å få frem et poeng. :)

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å tenke på guiden til neste generasjons skjermkort (R520 og NVXX), men jeg er i tvil hvordan den skal lages.

 

Forslag:

  • Inkluderes i denne guiden, men holdes helt adskilt.
  • Inkluderes i denne guiden, mens bare teknologi- og misc-delen er adskilt fra R4XX og NV4X.
  • Lage en ny guide (tråd)

Hva synes dere er det beste forslaget? Kom gjerne med andre forslag hvis det trengs. :)

 

Jeg er fullstendig klar over at det er enda noen måneder til R520 og NVXX lanseres. :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg slenger HDR ut i luften. HDR hos nVidia vs. HDR hos ATI? Mulig? Umulig? Fremtidsrettet? En fiasko hele greia? Denne vil jeg gjerne vite mer om før jeg kjøper skjermkort. Det står nemlig mellom X800XT og 6800Ultra.

 

PS: Har ikke lest gjennom alle 6 sidene, så ha meg unnskyldt om det står noe om det mellom side 1 og 6.

Lenke til kommentar
Jeg slenger HDR ut i luften. HDR hos nVidia vs. HDR hos ATI? Mulig? Umulig? Fremtidsrettet? En fiasko hele greia? Denne vil jeg gjerne vite mer om før jeg kjøper skjermkort. Det står nemlig mellom X800XT og 6800Ultra.

 

PS: Har ikke lest gjennom alle 6 sidene, så ha meg unnskyldt om det står noe om det mellom side 1 og 6.

*slettet HDR-uttalelsen etter å ha blitt korrigert av MistaPi*

 

Begge kortene er bra, selv om 6800Ultra yter noe bedre. Nvidia har SM3, noe som nå begynner å bli støttet i nye spill og vil bli mer vanlig i fremtiden. ATI har 3Dc (NVidia har iirc 50% 3Dc), noe som begynner å få støtte i enkelte spill. Siden R520, med SM3- og AMR (PCIe)-støtte, kommer om noen få måneder vil det være å foretrekke hvis du kan vente såpass. :) Når nVidia kommer med sin nye generasjon (NV47?) vet jeg ikke.

Endret av guezz
Lenke til kommentar
hello. Fikk mitt nye MSI 6800NU kort her om dagen, ser på klokkehastighetene, og de er 350*800 på default. merkelig! Noen andre som har opplev det samme. ( default for NU er vel 325*700 ellerno)

Hvilket MSI kort er det? Jeg skal kjøpe kort (AGP) nå og er veldig usikker på om jeg skal gå for 6600GT eller 6800... Er det mulig å softmodde alle 6800 kort til 16 pipelines? Hadde tenkt å bruke mellom 1700 og 2800 på kort, og lurte på hva som er best... Trenger et kort som gjør at jeg kan spille HL2 og DoomIII relativt greit på min eldrende maskin (XP2600+). Og jo rimeligere kortet er jo bedre :)

 

Og grunnet tidligere gode erfaringer med nVidia og tilsvarende dårlige med ATI er det uaktuelt å kjøpe et ATI-kort, selv om det skulle gi mer "value for money"...

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

hvilket? NX6800 Td128. fungerer ypperlig på min xp 2500 prosessor og 768 ram. Kjører hl2 og doom3 glatt. vet ikke akkurat hvor mange som klarer å modde, men de fleste kortene klarer å låse opp litt hvertfall

 

ellers så kan du jo putte på noen hundrelapper å kjøpe 6800GT eller x800XL det er nok kanskje verdt det.

Endret av juleribba
Lenke til kommentar
Jeg slenger HDR ut i luften. HDR hos nVidia vs. HDR hos ATI? Mulig? Umulig? Fremtidsrettet? En fiasko hele greia? Denne vil jeg gjerne vite mer om før jeg kjøper skjermkort. Det står nemlig mellom X800XT og 6800Ultra.

 

PS: Har ikke lest gjennom alle 6 sidene, så ha meg unnskyldt om det står noe om det mellom side 1 og 6.

Du vet kanskje at ATI ikke kan bruke HDR i spillet Far Cry, men nVidia kan (støtter FP32 og FP16). Årsaken er at den HDR-en som der blir brukt er FP32 (PS3 full presisjon), mens ATI til nå bare har FP24 (PS2 full presisjon). Det betyr at ATI (fra R300) bare kan kjøre FP24 HDR, noe som ble vist i DX9-demostrasjon av Source (119 MB) til HL2 (spillet støtter ikke HDR enda). Hvis begge skal få full nytte av HDR må spillet ha to profiler (en for FP32 og en til FP24).

 

Jeg vet ikke hvor mye ytelse du taper med FP24 HDR, men jeg vet at FP32 HDR reduserer ytelsen ganske mye.

 

FP32 HDR er fremtiden, men jeg vet ikke i hvilken grad FP24 HDR vil bli støttet. I dag støtter ikke mange spill HDR. HDR-støtte vil bli mer vanlig i fremtiden (S.T.A.L.K.E.R, AOE3, ect.).

 

Begge kortene er bra, selv om 6800Ultra yter noe bedre. Nvidia har SM3, noe som nå begynner å bli støttet i nye spill og vil bli mer vanlig i fremtiden. ATI har 3Dc (NVidia har iirc 50% 3Dc), noe som begynner å få støtte i enkelte spill. Siden R520, med SM3- og AMR (PCIe)-støtte, kommer om noen få måneder vil det være å foretrekke hvis du kan vente såpass. :) Når nVidia kommer med sin nye generasjon (NV47?) vet jeg ikke.

Takk for den :) Grei og oversiktlig konklusjon av alt jeg har lest siste ukene. Det er et hellig virrvarr hele greia. Men i dag la jeg merke til DETTE. Prisen har gått ned over 200,- så nå frister det enda mer. Skal jeg ha 6800 ultra er dette det eneste aktuelle, da det neste på pris-stigen ligger på 4300,- og opp. Jeg heller mer og mer mot 6800 Ultra nå. Håper denne prisen hos MPX holder seg så jeg rekker å bestemme meg og skrape sammen pengene på ett sted. Ser ikke ut til å være et spesielt tilbud.

Lenke til kommentar

Takk for den :) Grei og oversiktlig konklusjon av alt jeg har lest siste ukene. Det er et hellig virrvarr hele greia. Men i dag la jeg merke til DETTE. Prisen har gått ned over 200,- så nå frister det enda mer. Skal jeg ha 6800 ultra er dette det eneste aktuelle, da det neste på pris-stigen ligger på 4300,- og opp. Jeg heller mer og mer mot 6800 Ultra nå. Håper denne prisen hos MPX holder seg så jeg rekker å bestemme meg og skrape sammen pengene på ett sted. Ser ikke ut til å være et spesielt tilbud.

Det virker som en bra pris. Jeg håper du skaffer pengene før de blir utsolgt. :)

Lenke til kommentar
ellers så kan du jo putte på noen hundrelapper å kjøpe 6800GT eller x800XL det er nok kanskje verdt det.

Hmmm... Du har et godt poeng... Er det noen 6800GT-kort man anbefaler?

 

Hva med dette (Club3D)?

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17653

 

Muligens MSI vil være et bedre valg?

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19647

 

Men slik prisene er, så er det kanskje beste å kjøpe det Ultra-kortet nevnt rett over her?

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...