Gå til innhold

Staten vil doble antall fotobokser


Anbefalte innlegg

Sitter med litt blandet syn på saken. Fotobokser virker forebyggende til en viss grad, men råkjøring forekommer uansett. Selv kjører jeg vanligvis litt over fartsgrensen, slakker av før fotoboksene, og drar litt på igjen etterpå. Fartsdumper er helt kurant i strøk hvor det ferdes unger og skolebarn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den økende mengden fotobokser ønsker jeg velkommen med åpne armer. Når tilogmed jeg, som har hatt sertifikatet i halvannet år.

Pluss på 14,5 år på førerkortet så tenker jeg du har en annen mening om fartshumper.

Ja,og se ned på nåla er reine dødsfellen :!:

Kan du med hånden på hjerte si at du aldri har kjørt 10-20kmt over fartsgrensen i løpet av halvannet år.?

Endret av egmur
Lenke til kommentar
Pluss på 17 år på førerkortet så tenker jeg du har en annen mening om fartshumper.

Ja,og se ned på nåla er reine dødsfellen :!:

Kan du med hånden på hjerte si at du aldri har kjørt 10-20kmt over fartsgrensen i løpet av halvannet år.?

Ja, det kan jeg. Jeg får ikke dårlig samvittighet om jeg ligger i 80 og er først i køen, uansett om det er en uskreven lov som sier at du skal kjøre minst 10km/t raskere enn fartsgrensen tilsier.

 

Speedometer-ulykken var ment ironisk. Mulig det ikke kom frem godt nok.

 

Hvorfor skulle jeg mene noe annet om fartsdumper om 17 år? Jeg vet at de er der for en grunn (for mange hensynsløse duster i trafikken), og jeg har fremdeles til gode å være så uoppmerksom at jeg ikke får med meg at det er en fartsdump foran meg.

Lenke til kommentar

psilocybe Skrevet 19/11/2004 : 00:43

Hvorfor skulle jeg mene noe annet om fartsdumper om 17 år?

 

Etter halvannet år med førerkort for min del,var jeg ikke irritert over fartshumper.

14,5 år senere er jeg det.For og ikke spore helt av,skal vi prøve og holde oss til diskusjonen om dobbelt opp med fartsbokser heretter?

Lenke til kommentar

Hmm, det virker som at mange har missforstått hensikten med fartsdumper. Hensiktet er ikkje at du ikkje skal kunne kjøyre fortare ein fartsgrensa, men at du må bremse ned før fartsdumpen og så akselerere igjen. Dette fører til at du fokuserer meir på veien og er mykje meir forberett på og bremse ned skulle noen komme hoppendes ut i veien.

At det enkelte stader går an å holde fartsgrensa på vei over fartsdumpen er ikkje meininga, det er rett og slett sikkerheitsmarginen som skal hindre ferre skader på bilane som passerer for fort.

 

Er for å auke antallet fotobokser langs veiene, men dei burde skiffta design slik at dei blir vanskeligare å sjå, gjerne kamufler dei som busker, veiskilt, reklameskilt eller dyr for den slags skuld. På den måten slepp vi ukonsentrerte råkjøyrere som trakker på bremssen av gammel vane kvar gong dei ser ei fotoboks.

Lenke til kommentar
invictus: Det gjør ikke fartsdumper heller, såfremt du holder deg til fartsgrensen.

Tull.

Her hvor jeg bor er fartsgrensen satt til 30 km/t

Kjører jeg over en av fartsdumpene i denne hastigheten smeller understellet på bilen nedi så det synger.

Selv om det er 30km/t som øverste tillate hastighet på veien betyr ikke det at forholdene er slik at du kan kjøre 30km/t på alle steder!

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd at de har lagt fartsdumper rett rundt en krapp sving, og da hjelper du det ikke om man kjører i 50km/h eller 10km/h, man blir fremdeles overrasket, og det smeller sannsynligvis godt under bilen.

 

Personlig har jeg ikke spesielt lav bil, men den har slått nedi på fartsdumper i LAV fart da jeg har litt vekt i den. Derfor mener jeg fotobokser er bedre da disse er forebyggende UTEN å gi skader på bilen.

Lenke til kommentar
Hensiktet er ikkje at du ikkje skal kunne kjøyre fortare ein fartsgrensa, men at du må bremse ned før fartsdumpen og så akselerere igjen. Dette fører til at du fokuserer meir på veien og er mykje meir forberett på og bremse ned skulle noen komme hoppendes ut i veien.

Pluss at det forurenser, og sliter mer på bilen. :roll:

Lenke til kommentar
Det er en grunn til at det er fartsdempere, tar bilen nedi så kjører du fortere enn det vegvesenet har beregnet som forsvarlig.

Og ingen ville vel finne på å trekke statens autoritet i tvil. Det ville være fyfy.

 

Her i nærheten har vi en artig liten sak som tvinger biler ned i krabbefart for å komme over dem. Midt i en bakke. Kjempegøy om vinteren på glatta. :roll:

Lenke til kommentar
Er for å auke antallet fotobokser langs veiene, men dei burde skiffta design slik at dei blir vanskeligare å sjå, gjerne kamufler dei som busker, veiskilt, reklameskilt eller dyr for den slags skuld. På den måten slepp vi ukonsentrerte råkjøyrere som trakker på bremssen av gammel vane kvar gong dei ser ei fotoboks.

Ja!og monter en fartsregulator på alle biler også :roll:

Jobber du i Statens veivesen?Kamuflerte fotobokser er et godt forslag for og få

mer kroner inn i statskassa,men ikke for og bedre trafikksikkerheten.

Bedre veistandard og billigere trafikksikkerhetsutstyr,er veien og gå tror jeg.

Er klar over at det er meget kostbart,

men det må bevilges mye mer til veiprosjekter enn det blir gjort i dag.

 

Kamuflasjebokser er et av de dummeste

forslagene jeg har hørt.Kamuflasjebokser ville Datatilsynet aldri godkjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...