Gå til innhold

Staten vil doble antall fotobokser


Anbefalte innlegg

Kun for og dra mer penger inn i statskassa,mener jeg.Fotobokser på ulykkesbelastede strekninger er greit,men en dobbling av fotobokser gir et signal om at staten er mer opptatt av inntjening(ca. 200millioner årlig)enn trafikksikkerhet.

Hvis Staten hadde brukt penger avgiftsmerket på vei/bil til nettopp vei/bil,så ville mange menneskeliv(og fotobokser) vært spart.

Bedre veistandard gir færre dødsulykker,det

kan det ikke være noe som helst tvil om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker ikke fotobokser, de er stressende og tar fokus bort fra veien.

 

Og det skal så lite til å glemme seg et lite øyeblikk. Så da har det med flaks/uflaks å gjøre om man blir tatt.

 

Skal man få ned antallet ulykker bør man bedre veistandarden, og ha flere midtrabatter for å hindre motgående biler fra å skjene over i din veibanen. Spesielt fordi denne formen for ulykker er en man kan gjøre svært lite for å beskytte seg mot selv. Å holde fartsgrensa er ikke avgjørende i en slik situasjon.

 

Og, unnskyld utrykket men, faen ta miljøbevegelsen med dens argumenter om at 'bedre veistandard vil føre til økt bilisme'.

Lenke til kommentar

Tja, psilo. De har absolutt sin nytteverdi, men selv om du selv holder fartsgrensen kan du ikke konstant se på speedometeret. Det kan hende du glir litt over, sånt skjer bare. Når man ser en fotoboks, skvetter man nesten til og kaster øynene raskt ned på speedometeret. De ER et distraksjonsmoment.

Når det er sagt, ser jeg som nevnt absolutt deres nytteverdi, og har ikke noe imot at de ER der - men å doble antallet? Tja...

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke fotobokser, de er stressende og tar fokus bort fra veien.

.. for de som råkjører.. som folk flest vil ha vekk fra veiene. :)

Tullprat. Med mindre man sitter og følger med på speedometeret hele tiden s vil de aller fleste av oss ha en viss drift i forhold til hastighet. Skal man være på den sikre siden så må man enten ligge et stykke under fartsgrensa eller sitte å følge med på speedometeret hele tiden.

 

Det gidder jeg ikke, derfor sitter jeg og holder utkikk etter boksene og sørger for å 'stirre' på speedometeret kun når jeg passerer disse.

 

Eneste gangen jeg har fått fartsbot var pga nettopp slik drift. Jeg kjørte pent med leid henger. Kom over en bakketopp, masse motgående trafikk inkludert trailere, jeg fulgte med på hengern i speilet for å se hvor mye plass jeg brukte (uvant med å kjøre med stor henger), på grunn av bakketoppen og at min oppmerksomhet var på andre ting så lettet jeg ikke på pedalen og bilen fikk ekstra fart, og jeg så aldri politisniken med radaren. :mad:

Lenke til kommentar
Når det er sagt, ser jeg som nevnt absolutt deres nytteverdi, og har ikke noe imot at de ER der - men å doble antallet? Tja...

En viss nytteverdi har de, men de er veldig irriterende for det. Og det hjelper som sagt ikke på det mest alvorlige problemet, at en annen tulling kommer over i din veibane og tar livet av deg på den måten.

Lenke til kommentar

For min del må de gjerne doble antallet, sålenge de også sørger for å balansere dette ved å løse dobbelt så mange "vanlige" kriminalitetssaker. Forøvrig synes jeg politiet sin lønning burde gå mer etter akkordprinsippet, slik at det blir en konkurranse mellom politiet og forskjellige politifirmaer i å ha høyest oppklaringsprosent osv.

Men hvis man skal tillate flere fotobokser bør man også legge til rette for et privat alternativ, slik at enkeltpersoner med overvåkingsangst ikke blir tvunget til å måtte kjøre slalom på kommunale veier. F.eks burde staten subsidiere private veier parallellt med de offentlige.

Lenke til kommentar
Forøvrig synes jeg politiet sin lønning burde gå mer etter akkordprinsippet, slik at det blir en konkurranse mellom politiet og forskjellige politifirmaer i å ha høyest oppklaringsprosent osv...

 

Kunne blitt morsomt! Har du sett Kopps? :D

Opptil flere ganger. Problemet her er jo at politiet er altfor lite organisert, de lever sitt eget liv på landet uten noen kontakt med sentrale myndigheter. Med et akkordprinsipp er det klart at man må ha en revisjon og ettersynstjeneste.

 

Jeg tror at det vil være mye mer lukrativt å oppklare et mord som innbringer firmaet 2 millioner enn å oppklare hærverk på søppelbøtte/pølsekiosk om i høyden gir noen tusenlapper. Hadde politiet i Kopps vært privatisert ville dessuten det ha vært høyest en politimann der.

 

You matha facka'
Lenke til kommentar

Argumentet for og sette opp boksene var i sin tid og få ned trafikkulykkene på

enkelte ulykkesbelastede veistrekninger.Boksene som de vil sette opp nå har lite med farlige veistrekniger og gjøre.

Det er også forslag om å flytte nåværende bokser,fordi alt for mange vet hvor

de er plassert.

Nok et eksempel på inntjening går før trafikksikkerhet.

 

Enig med de som mener det er distraherende med alle boksene også.

Langesund-hjem(20min) passerer jeg 5 fotobokser.Må stadig se ned på nåla for

og sjekke farten.Det er stort sett den "vanlige bilisten" som blir knipsa av melkeboksene.Det er sjeldent den

typiske "råkjøreren" som blir tatt i fotoboks.

 

Det er ingen bilist som kan med hånden på hjertet si de aldri har kjørt 10-30kmt

over fartsgrensen.

 

Fotobokser:BRENN! :thumbdown:

Endret av egmur
Lenke til kommentar

Helt greit å sette opp fotobokser på ulykkesbelastede strekninger, i nærheten av skoler osv. Det som kan være et problem er hvis boksene settes opp på forbikjøringsstrekninger. Da velger folk å kjøre forbi på andre strekninger som kanskje er for korte, noe som kan resultere i flere ulykker. Man må ta høyde for hva folk faktisk gjør når de er ute i trafikken, ikke hva de bør gjøre. Bråbremsing før fotobokser har tidligere resultert i ulykker på norske veier. Uansett tar det ikke lange tiden å lære seg hvor boksene står...

Lenke til kommentar

Ukjentmoen Skrevet 18/11/2004 : 10:53

Jeg tror at det vil være mye mer lukrativt å oppklare et mord som innbringer firmaet 2 millioner enn å oppklare hærverk på søppelbøtte/pølsekiosk om i høyden gir noen tusenlapper. Hadde politiet i Kopps vært privatisert ville dessuten det ha vært høyest en politimann der.

Stakkars pølseselger.. :cry:

Lenke til kommentar
Det er ingen bilist som kan med hånden på hjertet si de aldri har kjørt 10-30kmt

over fartsgrensen.

Og hvis det finnes en slik billist så er vedkommende farlig i trafikken, for denne personen kjører enten alt for sakte og skaper farlige situasjoner, eller sitter og kikker på speedometeret alt for mye i stedet for å følge med på veien og trafikken.

Lenke til kommentar

Cera Skrevet 18/11/2004 : 16:03

Generelt sett, mener dere virkelig at det er distraherende og se på speedometeret?

 

Ja!hver gang jeg ser på speedometeret går det ca.30 sek. før jeg greier og

konsentrere meg om kjøringa igjen.he he

Generelt sett,selvfølgelig ikke.

Men hvis du ikke har førerkort selv,skal jeg love deg at det er stor forskjell på og sjekke

speedometeret i det du passerer fotoboksen og

100m etter.Er du usikker på farten din da,kan det faktisk være ekkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...