Gå til innhold

Staten vil doble antall fotobokser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Egentlig ganske skremmende at enkelte synes det er distraherende og se på speedometeret, det får meg til og tenke på to ting:

 

1: de kjører en for fort

2: de burde aldri vært i trafikken

Detter sagt flere ganger i tråden allerede, men det trengs tydeligvis å gjentas.

 

Alle kjører tidvis for fort dersom de ligger ved fartsgrensa og ikke følger med på speedometeret hele tiden. Det er fordi alle driver litt i hastighet.

 

Har man uflaks, så blir man knipsa akkurat på toppen.

 

Alternativene er:

1. Speide etter fartsbokser

2. Sjekke speedometeret hele tiden

3. Ligge ti kilometer i timen under fartsgrensa for sikkerhets skyld

 

Og dette er 1. distraherende, 2. tar bort oppmerksomhet fra veien og 3. skaper hindringer i trafikken. Og er dermed trafikkfarlig.

Lenke til kommentar
speedometer med høytaler da :)

Nye 5-serien har instrumentpanelet integrert i frontruten.

 

highlight_ergonomics_hud_01.jpg

Cruise control og speedometer som varsler når man kjører for fort er gode tiltak. Projisering av speedometert i ruta er bedre, da slipper man å ta blikket vekk fra veien. Men øyet bruker fortsatt tid på å fokusere nærme, før det kan fokusere langt unna igjen.

 

Og igjen: Jeg ville heller fokusert på møteulykker enn litt for høy fart.

Lenke til kommentar

Fotoboksene knipser deg ikke før du ligger ca 5 km/t over fartsgrensen. I tillegg er de fleste speedometer ca 5 km/t for raske. Så de fleste kan ligge nesten 10 km/t over fartsgrensa (i følge sitt speedometer) uten å bli knipset. De fleste klarer også å holde en nogenlunde jevn fart uten å se på speedometeret i tide og utide. For meg virker argumentene mot fotobokser som skinnargumenter.

Lenke til kommentar

Det er mulig enkelte merker farten spesiellt godt i bilene de kjører, men oss andre som holder litt tempo er nødt til å justere litt før fotoboksene. Det nytter ikke å si at man ikke må ta øynene av veien. Dette er intet argument mot fotobokser.

 

Det største problemet med fotobokser slik jeg ser det, er at de bidrar til å lage kø, da den typiske fotoboks finnes der hvor jeg velger å kjøre forbi tyske bobiler eller søndagskjørere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...