Gå til innhold

Partisjonere - Litt forskj. spørsmål.


Mute

Anbefalte innlegg

Jeg har verken DVD brenner eller en annen harddisk, jeg har masse data på harddisken som jeg ikke vil miste. Jeg vil gjøre en "clrean" install av Windows. Derfor tenkte jeg at jeg kunne lage en ny partisjon som jeg installerer windows på. Jeg har aldri gjort dette før.

Er det noen stor fare for å miste dataene på harddisken mens du gjør dette?

Dette er sikker er dumt spørsmål. Hvis harddisken min er C:, så blir vel den nye partisjonen D:, (eller lengre ut i alfabetet). Er det slik at operativsystemet bør være installert på den første partisjonen?

Hvilket program anbefales, finnes det noen gratis program? Jeg vil ha det så enkelt som mulig.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der har du oppdaget problemet med kun å ha en partisjon.

Slik du har det nå så fyller C: partisjonen hele disken. Så du kan ikke uten videre lage en ekstra partisjon, du må først gjøre C: mindre slik at det blir ledig plass. Det mest kjente programmet for å gjøre dette er Partition Magic. Men det er ikke gratis, og det er heller ikke 100% trygt, det er noen som mister data når de bruker dette.

 

Du kan jo vurdere om du heller vil kjøpe en ekstra disk. Så installerer du Windows på denne, og du kan dele den i 2 partisjoner mens du installerer. Husk å koble ut den gamle disken mens du holder på med dette. Når alt er klart kobler du til den gamle disken igjen, som slave. Da er det bare å stryke ut gamle Windows og programfiler.

Lenke til kommentar

Veldig enkel løsning:

Nero 6 suite OEM 120,-

Nec ND-3500 DVD-brenner 650,-

X antall DVD-plater 50-250,-

 

For godt under tusenlappen får du en grei backupløsning som gjør at du kan ta kopi av alt viktig data, for å så ta en formatering av harddisken og partisjonere den som nevnt. Dessuten har du en DVD-brenner som holder lenge, og som du kan bruke til mye annet.

 

 

Litt mer risikabel løsning:

Slette alt som ikke er nødvendig

Fragmentere disken, fragmentere igjen, prøve å få alt på et sted på disken (i starten)

Bruke Partition Magic eller lignende programvare for å prøve å opprette en D:-partisjon uten å måtte slette C:

Her kan du risikere å miste data.

 

 

Off-topic: I går kom det en innom jobben med en ekstern Maxtor-disk som hadde tatt kvelden. Her hadde han egne filmer og mye annet viktig, men pga. garantien til maxtor var valget enten ny disk på garantien eller prøve å fikse det selv, men å risikere å sitte igjen med ingen harddisk og tapt data. Utrolig kjedelig.

 

Sier litt om hvor lurt en enkel backup-løsning er.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...