Gå til innhold

Strengere justis på forumet .


Anbefalte innlegg

QUOTE (Snekker`n @ 16/11/2004 : 23:14)
Joda , men dette viser klart at det er et problem innenfor moderatornes rekker , da en mod ikke tør utale seg offentlig om en annen av frykt for sin " stilling og stand"
Og har jeg gitt mitt ord så har jeg gitt det .

Nei, dette viser ingenting klart over hodet. Det viser at det svirrer rykter om at noen kanskje mener et eller annet som det ikke blir satt ord på. Tause mennesker har ved få anledninger oppnådd noe særlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE

Trenger en da si mer  :hmm:

 

Hei,

 

Nei, du trenger vel ikke å 'skære det ut i pap' for at folk ska fatte den. :roll:

Dette var jo et bra eksempel men langt fra enestående.

 

Helt forrykt, at en høyt respektert forumbruker ska ha en advarsel for: 'å kalde en spa for en spa'.

 

Det er desverre sådan at hvis man ytrer sin mening - i ren fustration over mangelen på moderatorer - da skriver hele skoleklassen klage PM's til en 'alliert' moderator, der så føler sig tvungen til å 'ta action' - uten egengtligt å sette sig inn i hvad det er der foregår.

 

Til Ueland:

3 års fartstid som moderator høres kanske ut som mye for mange - men det er ikke så veldig mye, hvis man ikke greier å følge med på utviklingen i forumet. En utvikling der (i mine øjne) har tatt en veldig uheldig dreining i feil rettning.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 16/11/2004 : 22:49)
Riktig , den ble drøften i den tråden også og der svarte jeg som flere andre , bare jeg sa det vel rett ut noe som medførte 10 raske på skalaen :)
Det det derimot ikke reageres på er konsekvent liming/klipping der dette gjøres BEVIST for å skape konflikt og der de eneste svarene er som feks dette : SITAT.
Kutte ut fakta?

Fakta ødelegger som kjent enhver "god" diskusjon, og jeg diskuterer selvsagt ikke fakta

Sitat slutt .

Trenger en da si mer :hmm:

Den der tok jeg faktisk som selvironi, dessuten er det jo sant at fakta har en stygg evne til å ødelegge gode diskusjoner :!:

(Det foresvever meg forresten at litt mere fakta kunne "ødelagt" denne diskusjonen/tråden også)

Lenke til kommentar

QUOTE (Kimmer @ 16/11/2004 : 23:22)
QUOTE

Trenger en da si mer  :hmm:

 

Hei,

 

Nei, du trenger vel ikke å 'skære det ut i pap' for at folk ska fatte den. :roll:

Dette var jo et bra eksempel men langt fra enestående.

 

Helt forrykt, at en høyt respektert forumbruker ska ha en advarsel for: 'å kalde en spa for en spa'.

 

Det er desverre sådan at hvis man ytrer sin mening - i ren fustration over mangelen på moderatorer - da skriver hele skoleklassen klage PM's til en 'alliert' moderator, der så føler sig tvungen til å 'ta action' - uten egengtligt å sette sig inn i hvad det er der foregår.

 

Til Ueland:

3 års fartstid som moderator høres kanske ut som mye for mange - men det er ikke så veldig mye, hvis man ikke greier å følge med på utviklingen i forumet. En utvikling der (i mine øjne) har tatt en veldig uheldig dreining i feil rettning.

 

Mvh

Kimmer

Igjen kommer det fram helt ubegrunnede beskyldninger. Når skal dette slutte? De analogiene som her brukes er nødt til å begrunnes. Hvilke "allierte moderatorer" er det du snakker om? Hvis det ikke kommer fram noe konkret her kan man legge hele diskusjonen død.

 

Her er en utfordring til alle som ønsker at noe skal være annerledes:

 

Sett opp en konkret liste på så mange punkter som dere føler er nødvendig for å forandre forumet til det bedre. Send den gjerne listen som PM der dere også kan peke på hvilke moderatorer dere mener må ut, og hvilke som må inn.

 

Jeg begynner nå ærlig talt å bli drit lei klaging uten noe konkret innhold, hvor det samtidig ikke kommer fram konkrete forslag til forbedringer. Dette fører ikke noe godt med seg, og kommer aldri til å føre til noe forbedring.

Lenke til kommentar

QUOTE (Ueland @ 16/11/2004 : 23:02)
QUOTE

Hva er problemet med det?..

Hvis du vil gi meg noen eksempler og meninger rundt eksemplene via PM så kan jeg alltids skjekke dem opp.

Kjekt å høre litt positive tilbakemeldinger og :)

Hei,

 

Problemet er ikke report knappen - men at dine 'erfarne' moderatorer oppfordrer til å sende klager i PM.

 

Jeg ska gøre det med fremtidige poster - gider ikke å bladre i tusindvis av tråde nu.

 

'Kritikk er altid ilde hørt' :thumbup:

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Vel nå er nå engang den personen som jeg henviste til ang å forfølge meg permbannet for lenge siden , så den brukte jeg nå som et eksempel her , nettop for å vise at slikt forekommer og at moderatorer i slike tillfeller bør være "modne" nok .

Har selv klaget på avgjørelser som har blitt endret , så det er vel heller ikke der skoen trykker , mit utgangspunkt i denne tråden var ei heller dette , men for å forsøke å belyse ting som skjer og som kommer tildels "uheldig" ut i div tråder .

Og som sagt tidligere advarsler får ikke meg til å slutte å ta "mannen" så lenge som det er håpløst å ta " ballen" pga direkte ignorering .

Lenke til kommentar

QUOTE (DesertGlow @ 16/11/2004 : 23:16)
QUOTE (Snekker`n @ 16/11/2004 : 23:14)
Joda , men dette viser klart at det er et problem innenfor moderatornes rekker , da en mod ikke tør utale seg offentlig om en annen av frykt for sin " stilling og stand"
Og har jeg gitt mitt ord så har jeg gitt det .

Nei, dette viser ingenting klart over hodet. Det viser at det svirrer rykter om at noen kanskje mener et eller annet som det ikke blir satt ord på. Tause mennesker har ved få anledninger oppnådd noe særlig.

Greit etter ditt syn bør jeg legge ut den fortrolige info jeg har motatt , mener du virkelig det?

Det vil si det samme som jeg kan glemme all støtte fra noen i all fremtid fordi jeg ikke er til å stole på .

Og om jeg ikke kan/ vil legge dette frem så bør jeg holde kjeft . Ja greit for da slipper jo dere å se at det finnst prblemer på flere nivå her på forumet og dermed er alt ved det gamle .

Istedenfor å påberope at andre SKAL anngi eller holde kjeft , kunne det vært en ide at slike ting ble diskutert også innenfor moderatorteamet selv om det ikke kunne settes igang tiltak moten bestemt person , for det virker faktisk som det er hovedmålet , nemmelig anngi noen så straffer vi og saken er løst .

Jeg for min del heller mere til holdningsendringer enn straff og utestenging .

 

EDIT: Årsaken til at jeg får en del hennvendelser fra personer som både deler mitt syn og som kan informere om tin og tang er vel nettop fordi de vet at jeg aldri har "lekket2 dette vidre , noe jeg heller aldri kommer til å gjøre .

Et ord er et ord og en mann er en mann . Sånn er det bare .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 16/11/2004 : 23:49)
QUOTE (DesertGlow @ 16/11/2004 : 23:16)
QUOTE (Snekker`n @ 16/11/2004 : 23:14)
Joda , men dette viser klart at det er et problem innenfor moderatornes rekker , da en mod ikke tør utale seg offentlig om en annen av frykt for sin " stilling og stand"
Og har jeg gitt mitt ord så har jeg gitt det .

Nei, dette viser ingenting klart over hodet. Det viser at det svirrer rykter om at noen kanskje mener et eller annet som det ikke blir satt ord på. Tause mennesker har ved få anledninger oppnådd noe særlig.

Greit etter ditt syn bør jeg legge ut den fortrolige info jeg har motatt , mener du virkelig det?

Det vil si det samme som jeg kan glemme all støtte fra noen i all fremtid fordi jeg ikke er til å stole på .

Og om jeg ikke kan/ vil legge dette frem så bør jeg holde kjeft . Ja greit for da slipper jo dere å se at det finnst prblemer på flere nivå her på forumet og dermed er alt ved det gamle .

Istedenfor å påberope at andre SKAL anngi eller holde kjeft , kunne det vært en ide at slike ting ble diskutert også innenfor moderatorteamet selv om det ikke kunne settes igang tiltak moten bestemt person , for det virker faktisk som det er hovedmålet , nemmelig anngi noen så straffer vi og saken er løst .

Jeg for min del heller mere til holdningsendringer enn straff og utestenging .

Dette blir jo din avgjørelse. Du sier at du sitter på informasjon om at noe er galt. Du vil ikke ut med hva slags informasjon dette er. Da sitter jeg igjen med følgende tanke: "Det er visstnok noen på forumet som ikke er helt fornøyd. Det kommer ikke som noen stor overraskelse med tanke på at det er 10000 aktive brukere. Jeg får ikke gjort noe som helst med noe jeg ikke vet hva er".

 

Poenget her er at det påpekes at noe er galt. Noen mener det er for streng moderering. Noen mener at det er for svak moderering. Noen mener at moderatorene er for unge. Andre mener at man ikke kan være moderator før man har rundet 30 år eller noe slik. Noen mener at moderatorene gjør en glimrende jobb. Du sier at noen mener noe er galt. Hva skal vi få gjort med det så lenge det ikke påpekes hva som blir gjort galt?

 

Noen mener at det skal være like regler for alle på forumet. Noen mener at erfarne og "nyttige" brukere skal kunne gjøre langt mer før det smeller. Har man like regler klager de erfarne brukerne fordi at de ikke behandles med mer respekt. Har man forskjellige regler så klager resten av brukerne på forskjellsbehandling.

 

Du sier du vil ha en holdningsendring. Høres spennende ut? Hvilken holdning mener du det er for øyeblikket, og hvilken holdning er det du vil at skal komme inn? Du vil at vi skal ta opp noe med moderatorteamet. Høres også spennende ut, men hva skal vi ta opp med moderatorteamet? Hvilke endringer i modereringsmetode er det som skal til?

Lenke til kommentar

Tja , ta feks dette med å moderere ,uten å nevne navn så er det faktisk noen som er veldig ivrige etter å henge seg på " alt og ingenting " dette syn deles av en del moderatorer også .

Det kunne jo være en ting å starte med å få vekk en del flisespikkeri der og heller gi en oppmuntrende korreks som verken innbefattet direkte stenging av tråder eller advarsel .

Personelig ville jeg nok ha større respekt for den moderator som kom inn i min tråd og ga en "positiv" rettelse enn den som kom busende in med grei beskjed " feil topic stenges"

Ja vet dette krever mere tid , men tror det ville gi mere respekt og mindre overtramp over tid.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 16/11/2004 : 20:48)
Helt enig , men et problem som til stadighet dukker opp for mitt vedkommende er jo bla at siden jeg er STEMPLET Intelfanatiker på dette forumet og forumet består av over 80% amd "fans" så blir også mine poster fulgt med argusøyne og øyeblikkelig anngrepet av denne "fan" gruppen , dermed er seansen igang , jeg må forsvare meg i tide og utide mot denne gjengen og hvem blr da sett på som den "store stygge ulven"

Blir du "angrepet" på noen måte, så må du rapportere det, for vi moderatorer har ikke sjanse til å rekke over alle de tusener av innlegg som postes her hver dag. En moderator vil da se rapporteringen, og ta en avgjørelse, på lik linje med de som evt. måtte rapportere deg. Man sier gjerne "et øye for et øye", jeg vil nå heller si "vend det andre kinnet til, og rapporter j*velen i stedet" :!:

 

Uansett vil det være bedre å svare angrep med en mer saklig tone. Da fremstår du som seriøs og saklig, og de som skriver dritt til andre, vil etter hvert fremstå som den useriøse kverulanten. Desverre vil AMD fanatikerne (i de tilfellene du nevner) allikevel høre på disse useriøse brukerne, men ville noe som helst ha endret deres holdning? De som sitter på gjerdet og ikke har noen spesiell favoritt, vil da helle mot dine utsagn, da du fremstår som mer seriøs og korrekt.

 

Vet det er vanskelig å vende det andre kinnet til, og noen ganger klarer ikke jeg å holde meg heller. Men jeg prøver, og tror jeg lykkes, i å si det på en måte som oppfattes som seriøs.

Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 17/11/2004 : 00:04)
Tja , ta feks dette med å moderere ,uten å nevne navn så er det faktisk noen som er veldig ivrige etter å henge seg på " alt og ingenting " dette syn deles av en del moderatorer også .
Det kunne jo være en ting å starte med å få vekk en del flisespikkeri der og heller gi en oppmuntrende korreks som verken innbefattet direkte stenging av tråder eller advarsel .
Personelig ville jeg nok ha større respekt for den moderator som kom inn i min tråd og ga en "positiv" rettelse enn den som kom busende in med grei beskjed " feil topic stenges"
Ja vet dette krever mere tid , men tror det ville gi mere respekt og mindre overtramp over tid.

Den første delen av innlegget ditt forstod jeg ikke, så unnskyld meg for at jeg ikke svarer på det.

 

Når det gjelder rettelser på topics som du nevner så tror jeg dette skjer i langt større utstrekning enn du er klar over. Tok meg inn i moderatorloggen nå for å se hva som har foregått de 5 siste modereringene, og av de tingene som fremgikk der var følgende:

 

- 2 x flytting av feilpostet tråd til korrekt kategori

- 1 x stenging duplikattråd

- 1 x sletting av enkeltinnlegg - dobbeltpost

- 1 x retting av emnetittel

 

Stenging av tråder er utvilsomt det som man som brukere ser best, men det er veldig langt fra det som brukes oftest.

Lenke til kommentar

QUOTE (Kimmer @ 16/11/2004 : 21:33)
Med kvalifisert moderator mener jeg ikke dem, der har 5000+ innlengg og logget inn her på forrummet 24/7. Jeg mener folk der tør moderere og tør ta det eventuelle oppgør som kommer som følge av 'straffen'.

Er enig i dette. Har tatt enkelte avgjørelser som er upopulære blant den/de brukerne det gjelder, og har fått enkelte mer eller mindre saklige PM's som en følge av dette. Dette svarer jeg alltid på, og der jeg etter mer info fra en bruker, ser at jeg kunne handlet annerledes, så retter jeg opp så godt som mulig. Der jeg er i tvil, tar jeg kontakt med de andre moderatorene i Intraforumet for deretter å ta en avgjørelse i samråd med de andre.

 

De moderatorer som ikke hører på det dere har å si i PM, og heller ikke gir noe svar, selv om dere opptrer saklig, bør følgelig "rapporteres" til forumstyret.

Lenke til kommentar

Afseth det du her nevner har jeg diskutert i en annen post tidligere , jeg gjorde nemmelig en "test" her på forumet der jeg var hos en kompis og fikk han til å skrive svar i en post under sitt nick og med mine ord , merkelig nok gikk det greit da , men om jeg ytrer noe i samme retning med mitt nick kommer det ofte kommentarer .

Dette trenger ikke være overtramp i så måte men det viser klart at reaksjonen kom pga det stemplet som er gitt .

Joda det er alltid lurest å være saklig og grei det er det liten tvil om , men som du sier det er ikke alltid like lett .

Jeg prøver heller ikke å fremstille meg selv som noen engel , til det har vel også jeg for mye skitt på vingene , men jeg evner å krangele som fillene fyker med en person i en sak for så å legge det bort om jeg har en saklig debatt med samme person i en annen sak .

En annen sak er også at det er bemerkelsesverdig få som poster her i forhold til anntallet som har vert innom , men min E-post plinger stadig .

Lenke til kommentar

QUOTE (DesertGlow @ 17/11/2004 : 00:16)
QUOTE (Snekker`n @ 17/11/2004 : 00:04)
Tja , ta feks dette med å moderere ,uten å nevne navn så er det faktisk noen som er veldig ivrige etter å henge seg på " alt og ingenting " dette syn deles av en del moderatorer også .
Det kunne jo være en ting å starte med å få vekk en del flisespikkeri der og heller gi en oppmuntrende korreks som verken innbefattet direkte stenging av tråder eller advarsel .
Personelig ville jeg nok ha større respekt for den moderator som kom inn i min tråd og ga en "positiv" rettelse enn den som kom busende in med grei beskjed " feil topic stenges"
Ja vet dette krever mere tid , men tror det ville gi mere respekt og mindre overtramp over tid.

Den første delen av innlegget ditt forstod jeg ikke, så unnskyld meg for at jeg ikke svarer på det.

 

Når det gjelder rettelser på topics som du nevner så tror jeg dette skjer i langt større utstrekning enn du er klar over. Tok meg inn i moderatorloggen nå for å se hva som har foregått de 5 siste modereringene, og av de tingene som fremgikk der var følgende:

 

- 2 x flytting av feilpostet tråd til korrekt kategori

- 1 x stenging duplikattråd

- 1 x sletting av enkeltinnlegg - dobbeltpost

- 1 x retting av emnetittel

 

Stenging av tråder er utvilsomt det som man som brukere ser best, men det er veldig langt fra det som brukes oftest.

Riktig der sa du det " stenging er utvilsomt det som det legges mest merke til" .

Jeg har heller ikke sagt at dette brukes mest , men det ser ut som at enkelte dager får noen lyst ti å ta en "ryddesjau" og raser gjennom forumet , med nettop slike meldinger som beskrefet .

Dette går fort og er effektivt , men setter og mange negative spor , det er som kjent lettere å slette 10 positive spor enn å gjennoprette et negativt .

Lenke til kommentar

QUOTE (Afseth @ 17/11/2004 : 00:16)
Er enig i dette. Har tatt enkelte avgjørelser som er upopulære blant den/de brukerne det gjelder, og har fått enkelte mer eller mindre saklige PM's som en følge av dette. Dette svarer jeg alltid på, og der jeg etter mer info fra en bruker, ser at jeg kunne handlet annerledes, så retter jeg opp så godt som mulig. Der jeg er i tvil, tar jeg kontakt med de andre moderatorene i Intraforumet for deretter å ta en avgjørelse i samråd med de andre.

De moderatorer som ikke hører på det dere har å si i PM, og heller ikke gir noe svar, selv om dere opptrer saklig, bør følgelig "rapporteres" til forumstyret.

Hei,

 

Dette høres jo 'modent' og fornuftigt ut. :thumbup:

Hadde vert herligt om alle moderatorer hadde den samme holdning.

 

Akkurat som når man oppdrager sine børn - da kommer man ganske ofte i tvivl om at det man har gjort nu også er det rigtige (ikke mindst pga den andre halvdel der også vil bestemme) :yes:

Da er det jo deiligt, at man kan ta en prat med kollegerne i lunch-pausen og kanske få lidt støtte eller råd.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 17/11/2004 : 00:21)
En annen sak er også at det er bemerkelsesverdig få som poster her i forhold til anntallet som har vert innom , men min E-post plinger stadig .

Det er ikke sånn at alle som leser innleggene nødvendigvis har noe (intelligent) å tilføre diskusjonen.

 

Jeg var for eksempel bare interessert i se hvordan saken utartet seg, har få erfaringer med moderatorene, men jeg synes de gjør en tålelig bra jobb. (Ikke som enkelte DC & IRC OP'er, for der er det mye trist)

Det eneste som er viktig er at noen "modererer" moderatorene også. (OG det ser det jo ut som det er)

 

Sp+

Lenke til kommentar

Klart det er mange som bare kikker innom , men det er desverre ikke tvil om at det er enkelte som ikke "tør" poste i slike poster nettop fordi de føler at dette er et "følsomt" tema og de er redd for å formulere ordbruken " feil" .

Det viser som sagt tilbakemeldinger jeg får .

Nettop av slike grunner foreslo jeg også en mere "moderat" moderering i enkelte tilfeller , der en positiv rettelse gjør 10 ganger mer enn en negativ .

Dette håper jeg ikke blir oppfattet som negativ kritikk av moderatorer , da det er ment som et positivt hint .

Lenke til kommentar

Jeg siterer Afseth her, akkurat når det gjelder "positiv/negativ korrigering":

 

QUOTE (Afseth)

Det er dessverre enkelte av forumbrukerne som ikke helt tar pointet når en tråd flyttes til riktig kategori, eller at emnetittelen forandres. Da er det nemlig enkelte som tenker som så at "Jeg gidder ikke finne riktig kategori" eller "jeg gidder ikke bruke fem sekunder ekstra på å skrive en ordentlig emnetittel" for det ordner jo moderatoren for de uansett.

Derfor stenges de postene der det er helt tydelig at brukeren ikke har lagt omtanke i å poste riktig, eller der det er helt klart at brukeren har gitt fullstendig f*en i å finne en brukbar emnetekst, eller med viten og vilje omgår tre ords regelen. Det er kun dette disse tidligere nevnte personene lærer av.

 

Av og til har vi plenty med rapporterte tråder å ta oss av, og da er det faktisk enklere å stenge trådene med de mest graverende feilene (feilpostet, lite beskrivende emnetittel og brudd på tre-ords-regelen på én gang, for eksempel) for så å fokusere på de andre trådene.

 

For øvrig, folk kan si hva hjertet begjærer i denne tråden, så lenge de holder det saklig. Ingen vil bli lagt for hat, og ingen vil få en advarsel for å gi konstruktiv kritikk.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...