Gå til innhold

Strengere justis på forumet .


Anbefalte innlegg

QUOTE

Der er jo ingen der der tør!! - Dette pga 'uegnede' og 'umodne' moderatorer, der også tar imott disse klager. Der er ingen overordnet 'instans' der behandler klagerne.

jaha?

det står ganske så mange steder at klager på moderatorer etc skal sendes til forumstyret, aka [email protected], der sitter administratorene og tar imot klagene, som er blant annet meg og desertglow som har rundt 3 års fartstid her hvis jeg ikke tar helt feil..

 

Høres ut som en overordnet instans det :)

 

QUOTE

PS. Å være en velskreven og velformulert journalist-studerende

For å gjøre det klinkene klart, jeg er ikke en journalist, jeg jobber med å utvikle tjenester i nettverket samt å holde oversikt/kontroll her. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Afseth skrev.

Sitat

FYI : Nå snakker jeg ikke om Snekker'n, men generelt. Snekker'n er en stor ressurs og det er synd om han forsvinner. Men også seriøse brukere må følge retningslinjene, og ikke ture frem som det passer dem.

Sitat slutt.

 

Helt enig , men et problem som til stadighet dukker opp for mitt vedkommende er jo bla at siden jeg er STEMPLET Intelfanatiker på dette forumet og forumet består av over 80% amd "fans" så blir også mine poster fulgt med argusøyne og øyeblikkelig anngrepet av denne "fan" gruppen , dermed er seansen igang , jeg må forsvare meg i tide og utide mot denne gjengen og hvem blr da sett på som den "store stygge ulven"

En annen måte som også er blitt veldig "populær" på dette forumet er å klippe/lime sitater fra andre steder , der en konsekvent bruker kun deler som passer en , samtidig lar en være å skrive noe selv , dette gjøres selvsagt for å få den andre part til å bli irritert og det lykkes .

Så kan man si "jamen la vær å svare da " joda ,men hva da ? Jo da har også den annen part "vunnet" frem med sin ensidige info og hva er forumet da verd . i slike situasjoner har en bare en ting å gjøre , nemmelig gå rett på den det gjelder , selv om dette da medfører advarsel fra moderatorer som igjen fører til at den som klipper/limer får en liten seier .

Dette har jeg prøvd å påpeke tidligere uten respons , men prøver en gang til .

HUSK det er mange måter å provosere på et forum på og problemet er vel her at moderatorer ikke evner se hele sammenhengen .

Et godt eks på dette er vel posten " Dell vil ikke satse på A64 ".

Det er også veldig betenkelig at når slike tråder som dette forkommer så er det mange som er inne og leser , men få som skriver noe .

Dette får jeg bekreftet i form av mailer som feks " Er helt enig , men tør ikke poste av frykt for advarsel "

Slike meldinger bør gjøre flere enn meg betenkt :hmm:

Og uansett hvor mange trusler om advarselsøkning jeg måtte få så vil ikke dette stoppe meg fra og gå rett på personen i slike tilfeller som det jeg nevner , da får dere i så fall stenge meg ute .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

QUOTE (Kimmer @ 16/11/2004 : 20:00)
QUOTE (DesertGlow @ 16/11/2004 : 19:40)
Hvis det er en uniform mening at moderatorene er uegnet, da forunderer det meg veldig at det aldri blir påpekt noe konkret.

Hei,

 

Det er jo netop det trådstarter vil inn på.

Der er jo ingen der der tør!! - Dette pga 'uegnede' og 'umodne' moderatorer, der også tar imott disse klager. Der er ingen overordnet 'instans' der behandler klagerne.

Akkurat som når f.eks Politiet selv behandler klager over Politiet.

 

Barnslig er ikke blit nevnt. 'Umoden og barnslig er ikke helt det samme.

 

PS. Å være en velskreven og velformulert journalist-studerende - betyr nødvendigvis ikke, at man er kvalifisert til å være 'barnehage-pædagog' her i forummet (dette er min mening).

 

Edit: I en alder av 40+ år - syns jeg selv (og mine omgivelser) at jeg er ganske barnslig når jeg sitter å spiller på PC'en :-)

Men dette bytyr ikke, at jeg ikke er moden nok til å oppdrage mine børn.

 

Mvh

Kimmer

Hvis man ikke tør, på oppfordring, å konkretisere klager privat som man fremsetter offentlig uten begrunnelser, da får jeg en klar følelse at man farer med større ord enn det man har grunnlag for å bruke. Hvis man kommer med noe som helst konkret er det noe som vi faktisk kan undersøke og se nærmere på, men anklager om umoden oppførsel osv., kun fører til irritasjon fordi det ikke kan føre til noe som helst konstruktivt. Ukonstruktiv kritikk glemmer man like fort som den fremsettes, men i det øyeblikket man får noe konkret å jobbe med, så setter man seg inn i situasjonen.

 

Forøvrig er det et "overordnet" organ her på forumet kalt "forumstyret" som kan sammenlignes litt med det norske politis SEFO. Mail til [email protected] kommer ikke til alle moderatorene på forumet, men til dette forumstyret. Hvis det er en av administratorene du har klager på, så får du sende klagen til en av de andre administratorene per mail eller PM.

 

Skal glatt overse din kommentar om min utdannelse og eventuelle uegnethet. Har du noe å si om meg så kan du sende meg en PM eller rette en klage til andre administratorer her.

 

La meg til slutt si at generelle klager aldri kommer til å føre fram så lenge det handler om enkeltmoderatorers opptreden. Har man ikke noe konstruktivt å komme med så får man enten holde munn eller lære seg til at det ikke fører noe sted.

Lenke til kommentar

QUOTE (Afseth @ 16/11/2004 : 20:26)
Men er det ikke slik, at når forumet "oversvømmes av barn" som noen sier, at man må være strengere også?

Hei,

Man trenger da ikke å begynde å moderere strengere for det!

 

Man bør sette inn flere kvalifiserte moderatorer i takt med den enorme tilgang av ungdommer, der er har pågått de sidste 2 årene.

 

Med kvalifisert moderator mener jeg ikke dem, der har 5000+ innlengg og logget inn her på forrummet 24/7. Jeg mener folk der tør moderere og tør ta det eventuelle oppgør som kommer som følge av 'straffen'.

 

Denne 'oversvømmelse' begyndte da alle fik bredbånd og samtidigt kom det 'på mote' at konfirmanderne absolutt skal/må bygge sin første PC selv (for konfirmationspengene) - uansett om de har evner til det eller ej.

Jeg mener hw.no burde ha forutsett utviklingen dengang og justert reglerne derefter.

Det for sent å begynde å innføre 'klare retningslinjer' nu.

 

Det er synd at seriøse folk forsvinner herfra.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Min erfaring er at enkelte moderatorer av den "nye" generasjonen er litt for ivrige på å moderere uten helt å kunne ta konsekvensen av dette , det er noe som også skaper usikkerhet på forumet , da vurderingen blir "tilfeldig" alt etter hvilken moderator som vurderer ditt innlegg .

Vet også at det er ulik oppfatning av dette moderatorer imellom , uten her å nevne navn .

Lenke til kommentar

QUOTE (Ueland @ 16/11/2004 : 21:37)
QUOTE

Jeg mener folk der tør moderere og tør ta det eventuelle oppgør som kommer som følge av 'straffen'.

Har du noen eksempler å komme med der mod ikke "våger" å blande seg inn i en sak?... Har nemlig motsatt mening så vil derfor se noen eksempler. :)

Hei,

 

Jeg ku komme med tusindvis av eksempler (hadde jeg gitt å samle de sammen) der jeg mener, der burde ha vert modereret - men jeg er ingen 'tyster'.

Jeg tar hellere en advarsel for 'upassende oppførsel'. Har dog i ekstreme tilfelder trykket på report knappen - da mine 'modne holdninger' helt sikkert ville ha gitt mig en 'permban'.

 

Jeg syns det er for dårligt, at dere oppfordrer 'børnene' til å tyste på hverandre - bare for å gøre jobben lettere for jer selv :thumbdown:

 

Dette forum var så bra - da vi hadde oppringt internett :yes:

 

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

QUOTE (Afseth @ 16/11/2004 : 20:26)
Forumet har blitt merkbart "barnsligere" bare på den tiden jeg har vært medlem her. Det er utrolig mange chatte-tråder, tråder med emnefelt som ikke sier noe som helst, dobbeltpostinger, useriøse svar, drittkasting, off-topic til tusen og ellers umodne holdninger.

Og jeg som har sittet her og trodd at jeg var den eneste som oppfatter det slik. :p

Da er det antakelig håp om bedring, selv om det er mye vanskeligere å stramme inn enn å la det gli ut. Nå har jeg stort sett holdt meg i en begrenset del av forumet i det siste nettopp på grunn av det Afseth nevner. (Har vel hatt noen svake øyeblikk der jeg har vurdert å backe helt ut).

 

Generelt syntes jeg moderatorene gjør en god jobb selv om de har en vanskelig oppgave. At moderatorene virker umodne er jeg uenig i, men det er likevel mulig Kimmer er inne på noe i dette med alder og livserfaring, spesielt når det er snakk om å skape holdninger og ikke bare moderering av konkrete regelbrudd.

 

Jeg nevnte vel noe i en annen sammenheng noe om at en kanskje burde se litt på hvilke målgrupper forumet skal være for (ser ikke bort fra at de som vil diskutere Itanium bladservere og de som vil diskutere CS har noe forskjellig utgangspunkt for å være medlem :roll: ). I dag er forumet først og fremst for de i CS-alderen og det bør det gjøres noe med. Selv kan jeg altids få min eldste sønn til å lære meg både CS og andre über digge haxxor greier :roll: eller hva pokker det heter, så jeg skal nok henge med i svingene noen år til, men nisjen for de voksne har som sagt blitt stadig mindre.

 

Snekker'n: denne qoute tingen du snakker om ble også tatt opp i Itanium tråden, noe som gav opp til flere fornuftige og velbegrunnede svar. Moralen er kanskje at svarene man får gjenspeiler seg i måten man sier ting på ?

 

Edit: en prikk som kalles punktum

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

QUOTE (el-asso @ 16/11/2004 : 22:35)
QUOTE (Afseth @ 16/11/2004 : 20:26)
Forumet har blitt merkbart "barnsligere" bare på den tiden jeg har vært medlem her. Det er utrolig mange chatte-tråder, tråder med emnefelt som ikke sier noe som helst, dobbeltpostinger, useriøse svar, drittkasting, off-topic til tusen og ellers umodne holdninger.

Og jeg som har sittet her og trodd at jeg var den eneste som oppfatter det slik. :p

Da er det antakelig håp om bedring, selv om det er mye vanskeligere å stramme inn enn å la det gli ut. Nå har jeg stort sett holdt meg i en begrenset del av forumet i det siste nettopp på grunn av det Afseth nevner. (Har vel hatt noen svake øyeblikk der jeg har vurdert å backe helt ut).

 

Generelt syntes jeg moderatorene gjør en god jobb selv om de har en vanskelig oppgave. At moderatorene virker umodne er jeg uenig i, men det er likevel mulig Kimmer er inne på noe i dette med alder og livserfaring, spesielt når det er snakk om å skape holdninger og ikke bare moderering av konkrete regelbrudd.

 

Jeg nevnte vel noe i en annen sammenheng noe om at en kanskje burde se litt på hvilke målgrupper forumet skal være for (ser ikke bort fra at de som vil diskutere Itanium bladservere og de som vil diskutere CS har noe forskjellig utgangspunkt for å være medlem :roll: ). I dag er forumet først og fremst for de i CS-alderen og det bør det gjøres noe med. Selv kan jeg altids få min eldste sønn til å lære meg både CS og andre über digge haxxor greier :roll: eller hva pokker det heter, så jeg skal nok henge med i svingene noen år til, men nisjen for de voksne har som sagt blitt stadig mindre.

 

Snekker'n: denne qoute tingen du snakker om ble også tatt opp i Itanium tråden, noe som gav opp til flere fornuftige og velbegrunnede svar. Moralen er kanskje at svarene man får gjenspeiler seg i måten man sier ting på ?

 

Edit: en prikk som kalles punktum

Riktig , den ble drøften i den tråden også og der svarte jeg som flere andre , bare jeg sa det vel rett ut noe som medførte 10 raske på skalaen :)

Det det derimot ikke reageres på er konsekvent liming/klipping der dette gjøres BEVIST for å skape konflikt og der de eneste svarene er som feks dette : SITAT.

Kutte ut fakta?

 

Fakta ødelegger som kjent enhver "god" diskusjon, og jeg diskuterer selvsagt ikke fakta

 

Sitat slutt .

 

Trenger en da si mer :hmm:

Lenke til kommentar

Guruen (hvertfall for oss i webdesign-delen) Eric Meyer har nylig kommet med et blogginnlegg: Mailing List Community Care/.

 

I dette innlegget nevnes blant annet "Group as User: Flaming and the Design of Social Software" og "css-discuss Policies", som inneholder retningslinjer, og hvordan offentlige forumet kan modereres.

 

Nyttig lesestoff, som kanskje klarner tankene litt.

Lenke til kommentar

QUOTE

Jeg syns det er for dårligt, at dere oppfordrer 'børnene' til å tyste på hverandre - bare for å gøre jobben lettere for jer selv
Brukere kan rapportere poster, det skjer annonymt, så vi vet ikke hvem det er som har rapportert post x... Hva er problemet med det?..

 

Hvis du vil gi meg noen eksempler og meninger rundt eksemplene via PM så kan jeg alltids skjekke dem opp.

 

Når det er sagt, hva er vitsen med å diskutere diskusjonsformer i en tråd om prosessorer? vanskelig for resten av oss å få med seg slikt..

 

QUOTE

Generelt syntes jeg moderatorene gjør en god jobb selv om de har en vanskelig oppgave. At moderatorene virker umodne er jeg uenig i

Kjekt å høre litt positive tilbakemeldinger og :)

Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 16/11/2004 : 21:45)
Min erfaring er at enkelte moderatorer av den "nye" generasjonen er litt for ivrige på å moderere uten helt å kunne ta konsekvensen av dette , det er noe som også skaper usikkerhet på forumet , da vurderingen blir "tilfeldig" alt etter hvilken moderator som vurderer ditt innlegg .
Vet også at det er ulik oppfatning av dette moderatorer imellom , uten her å nevne navn .

Dette er et eksempel på det jeg pekte på over. At du har noen erfaringer sier oss ingenting. Vi må ha noe konkret å gå etter.

Lenke til kommentar

QUOTE (Ueland @ 16/11/2004 : 23:02)
QUOTE

Jeg syns det er for dårligt, at dere oppfordrer 'børnene' til å tyste på hverandre - bare for å gøre jobben lettere for jer selv
Brukere kan rapportere poster, det skjer annonymt, så vi vet ikke hvem det er som har rapportert post x... Hva er problemet med det?..

 

Hvis du vil gi meg noen eksempler og meninger rundt eksemplene via PM så kan jeg alltids skjekke dem opp.

 

Når det er sagt, hva er vitsen med å diskutere diskusjonsformer i en tråd om prosessorer? vanskelig for resten av oss å få med seg slikt..

 

QUOTE

Generelt syntes jeg moderatorene gjør en god jobb selv om de har en vanskelig oppgave. At moderatorene virker umodne er jeg uenig i

Kjekt å høre litt positive tilbakemeldinger og :)

Det er vel heller ingen her som har skjært alle moderatorne over en kam :hmm:

Lenke til kommentar

QUOTE (DesertGlow @ 16/11/2004 : 23:04)
QUOTE (Snekker`n @ 16/11/2004 : 21:45)
Min erfaring er at enkelte moderatorer av den "nye" generasjonen er litt for ivrige på å moderere uten helt å kunne ta konsekvensen av dette , det er noe som også skaper usikkerhet på forumet , da vurderingen blir "tilfeldig" alt etter hvilken moderator som vurderer ditt innlegg .
Vet også at det er ulik oppfatning av dette moderatorer imellom , uten her å nevne navn .

Dette er et eksempel på det jeg pekte på over. At du har noen erfaringer sier oss ingenting. Vi må ha noe konkret å gå etter.

Vel om du ga meg div opplysninger eller støtte , med det forbehold at disse ikke kom vidre , hadde du da satt pris på at jeg ga ut disse til dine kollegaer ?? NEPPE.

Lenke til kommentar

QUOTE (Kimmer @ 16/11/2004 : 21:57)
Jeg tar hellere en advarsel for 'upassende oppførsel'. Har dog i ekstreme tilfelder trykket på report knappen - da mine 'modne holdninger' helt sikkert ville ha gitt mig en 'permban'.

Jeg syns det er for dårligt, at dere oppfordrer 'børnene' til å tyste på hverandre - bare for å gøre jobben lettere for jer selv :thumbdown:

Dette forum var så bra - da vi hadde oppringt internett :yes:

Dette her er for dumt. "Moden" oppførsel er ikke noe som gir noen permban.

 

At det er for dumt å "oppfordre barnene til å tyse på hverandre" er også med respekt å melde bare tull. Raporteringsfunksjon er noe man finner i de fleste forum, og er simpelten en nødvendighet. Det postes ca 6000 innlegg på dette forumet hver dag, og vi har en begrenset frivillig moderator. Det sier seg selv at vi derfor er avhengig av noen pekere tid steder hvor det brytes med regler.

Lenke til kommentar

QUOTE (DesertGlow @ 16/11/2004 : 23:07)
QUOTE (Kimmer @ 16/11/2004 : 21:57)
Jeg tar hellere en advarsel for 'upassende oppførsel'. Har dog i ekstreme tilfelder trykket på report knappen - da mine 'modne holdninger' helt sikkert ville ha gitt mig en 'permban'.

Jeg syns det er for dårligt, at dere oppfordrer 'børnene' til å tyste på hverandre - bare for å gøre jobben lettere for jer selv :thumbdown:

Dette forum var så bra - da vi hadde oppringt internett  :yes:

Dette her er for dumt. "Moden" oppførsel er ikke noe som gir noen permban.

 

At det er for dumt å "oppfordre barnene til å tyse på hverandre" er også med respekt å melde bare tull. Raporteringsfunksjon er noe man finner i de fleste forum, og er simpelten en nødvendighet. Det postes ca 6000 innlegg på dette forumet hver dag, og vi har en begrenset frivillig moderator. Det sier seg selv at vi derfor er avhengig av noen pekere tid steder hvor det brytes med regler.

Greit nok , men husk den knappen kan også missbrukes , da enkelte på forumet gir deg beskjed om at " jeg skal følge deg med argusøyne og rapportere alt du gjør feil , så du forsvinner herfra"

Da er det viktig at en moderator er "moden" nok til å skille klinten fra hveten .

Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 16/11/2004 : 23:07)
QUOTE (DesertGlow @ 16/11/2004 : 23:04)
QUOTE (Snekker`n @ 16/11/2004 : 21:45)
Min erfaring er at enkelte moderatorer av den "nye" generasjonen er litt for ivrige på å moderere uten helt å kunne ta konsekvensen av dette , det er noe som også skaper usikkerhet på forumet , da vurderingen blir "tilfeldig" alt etter hvilken moderator som vurderer ditt innlegg .
Vet også at det er ulik oppfatning av dette moderatorer imellom , uten her å nevne navn .

Dette er et eksempel på det jeg pekte på over. At du har noen erfaringer sier oss ingenting. Vi må ha noe konkret å gå etter.

Vel om du ga meg div opplysninger eller støtte , med det forbehold at disse ikke kom vidre , hadde du da satt pris på at jeg ga ut disse til dine kollegaer ?? NEPPE.

Hvis man ikke kan komme med noe konkret informasjon er det like greit å ikke si noe i det hele tatt. At man slenger ut generelle beskyldninger som det er umulig å skjekke opp bidrar ikke til noe som helst konstruktivt på noen måte.

Lenke til kommentar

QUOTE (DesertGlow @ 16/11/2004 : 23:11)
QUOTE (Snekker`n @ 16/11/2004 : 23:07)
QUOTE (DesertGlow @ 16/11/2004 : 23:04)
QUOTE (Snekker`n @ 16/11/2004 : 21:45)
Min erfaring er at enkelte moderatorer av den "nye" generasjonen er litt for ivrige på å moderere uten helt å kunne ta konsekvensen av dette , det er noe som også skaper usikkerhet på forumet , da vurderingen blir "tilfeldig" alt etter hvilken moderator som vurderer ditt innlegg .
Vet også at det er ulik oppfatning av dette moderatorer imellom , uten her å nevne navn .

Dette er et eksempel på det jeg pekte på over. At du har noen erfaringer sier oss ingenting. Vi må ha noe konkret å gå etter.

Vel om du ga meg div opplysninger eller støtte , med det forbehold at disse ikke kom vidre , hadde du da satt pris på at jeg ga ut disse til dine kollegaer ?? NEPPE.

Hvis man ikke kan komme med noe konkret informasjon er det like greit å ikke si noe i det hele tatt. At man slenger ut generelle beskyldninger som det er umulig å skjekke opp bidrar ikke til noe som helst konstruktivt på noen måte.

Joda , men dette viser klart at det er et problem innenfor moderatornes rekker , da en mod ikke tør utale seg offentlig om en annen av frykt for sin " stilling og stand"

Og har jeg gitt mitt ord så har jeg gitt det .

Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 16/11/2004 : 23:11)
QUOTE (DesertGlow @ 16/11/2004 : 23:07)
QUOTE (Kimmer @ 16/11/2004 : 21:57)
Jeg tar hellere en advarsel for 'upassende oppførsel'. Har dog i ekstreme tilfelder trykket på report knappen - da mine 'modne holdninger' helt sikkert ville ha gitt mig en 'permban'.

Jeg syns det er for dårligt, at dere oppfordrer 'børnene' til å tyste på hverandre - bare for å gøre jobben lettere for jer selv :thumbdown:

Dette forum var så bra - da vi hadde oppringt internett  :yes:

Dette her er for dumt. "Moden" oppførsel er ikke noe som gir noen permban.

 

At det er for dumt å "oppfordre barnene til å tyse på hverandre" er også med respekt å melde bare tull. Raporteringsfunksjon er noe man finner i de fleste forum, og er simpelten en nødvendighet. Det postes ca 6000 innlegg på dette forumet hver dag, og vi har en begrenset frivillig moderator. Det sier seg selv at vi derfor er avhengig av noen pekere tid steder hvor det brytes med regler.

Greit nok , men husk den knappen kan også missbrukes , da enkelte på forumet gir deg beskjed om at " jeg skal følge deg med argusøyne og rapportere alt du gjør feil , så du forsvinner herfra"

Da er det viktig at en moderator er "moden" nok til å skille klinten fra hveten .

At en post blir rapportert er langt fra ensbetydende med at det blir gjennomført noen handling. Folk gir lange, gode og utyllende svar på spørsmål med rapporteringsfunksjonen fordi de trykker på feil knapp. Det å luke ut rusk er noe man gjør til stadighet.

 

Har du derimot en mening om at noen moderatorer ikke klarer denne jobben, så viser jeg igjen til mitt tidligere innlegg om hva du i så fall bør gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg håper alle vet at man kan raportere truende PMer. Jeg fikk en gang to lite hyggelige meldinger i min innboks hvor det sto ting som "pwned" o.l. jeg fortalte problemet til mr ueland og han ordnet opp. saken er at forumstyret gir en grei jobb. av og til gjør moderatorene veldig dårlige avgjørelser, men sende du en lang og god klage gjør forumstyret som regel det rette. jeg fikk selv en håpløs advarsel for litt siden - jeg sendte klage til [email protected] og fikk den fjernet. Gjør det samme når dere blir behandlet urettferdig! Hvis en brukermoderator gjør mye galt trur, og håper jeg at forumstyret reagerer.

 

Jeg synes du skal slutte å holde tilbake det du har Snekker'n, legg det frem her i tråden og vis det til oss andre. da trur jeg ikke de som i denne tråden representerer styret hadde vært like arrogante(?) og du får i hvertfal ikke noen advarsel hvis vi skal tru det som er blitt sagt tidligere. Gi oss jernet!

 

Jeg har forresten fått en god ide jeg trur jeg skal lage en ny post om snart.

Endret av INGaR
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...