Gå til innhold

Nytt korstog mot alkoholen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg støtter røykeloven, synes den er et godt tiltak.

 

En anti-alkohol-kampanje har jeg lite tro på. Skal man få folk til å bruke mindre alkohol må man tenke langsiktig tilrettelegging, og ikke bare avgifter og moralisering.

 

De fleste vet hvilke farer alkohol medfører, men de færreste tror at de kommer til å få problemer. Og de fleste har rett i det.

 

Og for de som får problemer, som regel merker man ikke det før det er for sent.

 

Men det er lett å kritisere de som forsøker å gjøre noe. Anti kan alle være.

 

Hva man burde gjøre, etter min mening, er følgende:

Senke avgiften på vin og øl. Beholde høy avgift på sprit. (Stimulere ansvarlig drikking.)

Mer tilgjengelig avrusningsbheandling uten ventetid.

Klar, nøytral og tilgjengelig informasjon om skadene, faresignaler osv.

Lengre åpningstider på utesteder (unngå krampefyll mellom 23 og 02).

Skjerping av straff for vold begått i fylla (risiko-oppførsel).

Mer støtte og tilrettelegging for privat engasjement og aktiviteter (hvis man gjør noe kult, så er behovet for å drikke for å ha det kult mindre).

Tid (holdningsendring i befolkningen tar tid. Fyllekultur er hundrevis av år gammel i Norge)

Lenke til kommentar

Rart det der at i Norge så har vi slik politikk at hvis vi drikker for mye, kjører for fort osv, så strammer de loven enda mer.

Det funker jo ikke! Vi har jo sett det i praksis i mange år!

Vi har også en stram og brutal narkopolitikk og den skaper bare mer narkomane.

Det samme med arkoholen også.

Slike kampanjer gjør bare folk irriterte og alle synes det er fånyttes..

Lenke til kommentar

Poenget med den kampanjen der er ikke å nekte folk å drikke alkohol. Poenget med kampanjen er å sette fokus på at enormt alkoholinntak faktisk fører til endel skader i fylla.

Ingen som har fått med seg dette? står jo forklart i det nettmøtet på vg, og politikerne gikk jo ut på tv og forklarte nettopp dette... Må begynne å få med dere detaljene, folkens!

 

The President: Jotakk, skal hilse og si at den nye røykeloven fungerer som bare pokkern. :)

At du ikke liker den nye loven er jo så.. men prøv å tenke på oss som faktisk jobber i utelivsbransjen. Når lokalet er så røykfullt at du ikke ser en meter foran deg, og luften er så tjukk at du kan skjære den med en kniv, da er det ikke videre morsomt å traske rundt i lokalet en 6-7 timer.

Lenke til kommentar
At du ikke liker den nye loven er jo så.. men prøv å tenke på oss som faktisk jobber i utelivsbransjen. Når lokalet er så røykfullt at du ikke ser en meter foran deg, og luften er så tjukk at du kan skjære den med en kniv, da er det ikke videre morsomt å traske rundt i lokalet en 6-7 timer.

Er det ikke frivillig å jobbe på utesteder lenger?

Lenke til kommentar

Pelsjakob: Jo, det er helt frivillig å jobbe på utesteder. Er helt frivillig å jobbe, egentlig. Kan jo like godt gå på sosialen og tigge andres skattepenger, når jeg tenker over det.

Hvorfor jobbe selv når du kan snylte andres penger?

Og like viktig, hvorfor i all verden skulle vi nå ta hensyn til de som ikke røyker, men er på byen alikevel? De har vel sikkert ikke noe lyst til være der alikevel. Kan vi ikke bare begynne å slippe inn 13-åringer på utesteder også, så vi kan sørge fot at samtlige utesteder blir stengt grunnet skjenking av mindreårige. :)

 

(ja, mye ironi, men jeg synes det trengtes.)

Endret av ParaNode
Lenke til kommentar

har sett noen av disse reklame snuttene , og di er LATERLIGE , laget med en utrolig dum humor vinkling og ikke no informativ i det hele tatt ,

 

 

det og nekte folk noe funker aldrig for da gjørdi det ,men det er ikke fult så gøy hvist det er lov , når aldersgrensen på røyking ble satt opp var det plutselig mye flere ungdommer som begynte og røyke en før

 

sier ikke at vi skal sette ned aldren på alkahol , ville ikke fungere for da får vi enorme mengder ungdoms fyll , men andre land som har hatt det lenge ikke har , det er for at ALLE som plutselig kan drikke skal drikke ,

 

samme med avgiftene , vi vil mere en plutselig stigning med alkahol salg hvist avgiftene sank mye , for da får alle plutselig råd til mere og drikke ,

men i land som har lave avgifter har ikke sånne problemer siden di FLESTE drikker med måte

 

 

og selvfølglig er det et STOR mindre tall som skal beskyttes , selv om noen går hen og blir alkaholiker /drikker på seg leverskader betyr det ikke at ALLE skal straffes ,

 

 

men OnnT reklamen suger og er penger rett i dass

Lenke til kommentar
har sett noen av disse reklame snuttene , og di er LATERLIGE , laget med en utrolig dum humor vinkling og ikke no informativ i det hele tatt ,

 

 

det og nekte folk noe funker aldrig for da gjørdi det ,men det er ikke fult så gøy hvist det er lov , når aldersgrensen på røyking ble satt opp var det plutselig mye flere ungdommer som begynte og røyke en før

 

sier ikke at vi skal sette ned aldren på alkahol , ville ikke fungere for da får vi enorme mengder ungdoms fyll , men andre land som har hatt det lenge ikke har , det er for at ALLE som plutselig kan drikke skal drikke ,

 

samme med avgiftene , vi vil mere en plutselig stigning med alkahol salg hvist avgiftene sank mye , for da får alle plutselig råd til mere og drikke ,

men i land som har lave avgifter har ikke sånne problemer siden di FLESTE drikker med måte

 

 

og selvfølglig er det et STOR mindre tall som skal beskyttes , selv om noen går hen og blir alkaholiker /drikker på seg leverskader betyr det ikke at ALLE skal straffes ,

 

 

men OnnT reklamen suger og er penger rett i dass

Når ble aldersgrensen for røyk satt opp?

Har hørt de vurderte 20-års-grense nå i sommer, skulle ut på høring,håper for all del forslaget ble sendt rett på skraphaugen. Men har den vært lavere før?

Lenke til kommentar
Jo, det er helt frivillig å jobbe på utesteder. Er helt frivillig å jobbe, egentlig.

Korrekt.

 

Hvorfor jobbe selv når du kan snylte andres penger?

Fordi produktivitet er en dyd, mens parasittisme ikke er det.

 

Og like viktig, hvorfor i all verden skulle vi nå ta hensyn til de som ikke røyker, men er på byen alikevel?

Det er ikke snakk om å ta hensyn eller ikke, det er snakk om hvem som skal bestemme over utesteder. Jeg mener at det er eieren av utestedet som har rett til å bestemme over sitt eget utested; dere som er tilhengere av røykeloven, mener at staten skal bestemme over folks eiendom, i god fascistisk ånd.

 

De har vel sikkert ikke noe lyst til være der alikevel.

Det er deres valg om de ønsker å oppholde seg på et sted der røyking er tillatt, eller om de ønsker å heller finne seg et sted der røyking ikke er tillatt. Alternativt kan de bli hjemme.

 

Kan vi ikke bare begynne å slippe inn 13-åringer på utesteder også, så vi kan sørge fot at samtlige utesteder blir stengt grunnet skjenking av mindreårige. :)

Beklager, jeg skjønner ikke hvordan dette er relevant.

Lenke til kommentar

PelsJakob: tror nesten vi blir nødt til å dette i en egen tråd, istedetfor her. blir farlig mye OT her. Men, kan ikke si meg enig i dine uttalelser om at jeg skulle være i en fascitisk ånd. Ta gjerne å opprett en ny tråd, eller send meg url til en annen tråd som kanskje omhandler temaet, så fortsetter jeg gjerne der.

Lenke til kommentar
tror nesten vi blir nødt til å dette i en egen tråd, istedetfor her. blir farlig mye OT her. Men, kan ikke si meg enig i dine uttalelser om at jeg skulle være i en fascitisk ånd. Ta gjerne å opprett en ny tråd, eller send meg url til en annen tråd som kanskje omhandler temaet, så fortsetter jeg gjerne der.

En litt gammel tråd, men dog:

Hva mener du om den nye røykeloven?

Lenke til kommentar
Arbeidsgiver er heldigvis forpliktet til å verne om sine ansatte og ikke utsette dem for skadlige kjemikalier. Det er urimelig at ansatte i utelivsbransjen skal utsettes for andres sigarettrøyk.

Det er urimelig at folk ikke skal få lov til å bestemme over sin egen eiendom.

Så da skal billekkeringsverkstedet på hjørnet slutte å kjøpe inn gassmasker forde eieren vil spare penger?

Det er jo frivillig å jobbe der også.

Lenke til kommentar
Så da skal billekkeringsverkstedet på hjørnet slutte å kjøpe inn gassmasker forde eieren vil spare penger?

Det er jo frivillig å jobbe der også.

Jeg tar ikke stilling til hva eieren av en eiendom skal gjøre. Jeg sier kun at han har rett til å bestemme over sin egen eiendom.

Og? Man har fortsatt rett til å røyke i eget hus. Men om man skal drive en virksomhet gjøres det på vilkår fra staten. Det er da frivillig å drive et utested?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...