Gå til innhold

Beste kjøp av skjermkort/mest for pengene?


sammy70

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Raptor' date='21/10/2004 : 10:24'] Nei, det kortet som per dags data gir deg mest for pengene er et GeForce 6800LE kort.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302126&cks=PRL

 

Ja, jeg vet det koster litt over 2000 kroner, men 6-serien til nVidia er en helt ny arkitektur, støtte for ny teknologi (shader model 3) samt gode muligheter for å låse opp kortet slik at du får 16 pipelies.

Du har min fulle støtte!

Er ikke noe som vil passe deg bedre om du skal spille en stund fremover!

9800pro ligger endel bak dette kortet standard.. og koster 200 kr mer, og de penga er verdt det!

Lenke til kommentar

Det kan klokkes på flere måter. Tradisjonell klokking (hastighet), eller software modding (låse opp pipelines).

 

Du skal være klar over at noen av de som har softmoddet 6800LE har ødelagt kortet sitt. Når man dobler antall pipelines, så dobler man varmeutviklingen, dersom man ikke senker klokkehastigheten samtidig. Det er MANGE som ikke tenker på å skaffe seg bedre kjøling, før de softmodder kortet med uendret klokkehastighet på GPUen.

Lenke til kommentar
Det kan klokkes på flere måter. Tradisjonell klokking (hastighet), eller software modding (låse opp pipelines).

 

Du skal være klar over at noen av de som har softmoddet 6800LE har ødelagt kortet sitt. Når man dobler antall pipelines, så dobler man varmeutviklingen, dersom man ikke senker klokkehastigheten samtidig. Det er MANGE som ikke tenker på å skaffe seg bedre kjøling, før de softmodder kortet med uendret klokkehastighet på GPUen.

Kjøleren takler fint 16 pipelines. Eneste problemet er at spenningen kortet kjører på er betydelig lavere enn gt/ultra kortene som kommer med 16 pipes standard. Det fører til at klokking og slikt går litt dårligere med 16 pipes åpne. Har enda ikke helt forstått hvorfor muligheten til å klokke minnet går ned når man går fra 8 til 12/16 pipelines.

Lenke til kommentar
Kjøleren takler fint 16 pipelines.

 

Kjøleren DIN, fra DEN produsenten, på DEN kjernen, taklet 16 pipelines. Eller omtaler du nå samtlige 6800LE, fra samtlige produsenter, og samtlige kjerner som har blitt brukt, helt uavhengig av småfeil i arkitekturen, og hvor presist goopen har blitt påført kjernen, for ikke å snakke om kvaliteten på goopen?

 

Det er lotto å softmodde et skjermkort til 2000,- kr. Innsatsen er 2000,- kr, og gevinsten er i beste fall 8 ekstra pipelines.

Lenke til kommentar
Kjøleren takler fint 16 pipelines.

 

Kjøleren DIN, fra DEN produsenten, på DEN kjernen, taklet 16 pipelines. Eller omtaler du nå samtlige 6800LE, fra samtlige produsenter, og samtlige kjerner som har blitt brukt, helt uavhengig av småfeil i arkitekturen, og hvor presist goopen har blitt påført kjernen, for ikke å snakke om kvaliteten på goopen?

 

Det er lotto å softmodde et skjermkort til 2000,- kr. Innsatsen er 2000,- kr, og gevinsten er i beste fall 8 ekstra pipelines.

INGEN som jeg har hørt, har ødelagt kortet sitt med softmoddig.. vær så snill, gi meg ihvertfall et par tilfeller siden du påstår dette !?

 

Og: Det virker ikke som det er et sjangsespill engang på 6800LE ( ivhertfall IKKE fra gainward ), alle jeg har sett, har ihvertfall fått åpnet 4 pipes, samt 1-2 vertexshaders.

 

edit: dessuten kritiserer du kjøleren.. ja.. kjølern einer seg ikke særlig til overklokking hvis du ikke har bra luftstrømning i kabinettet, men å åpne extra pipes gir ikke noe spesielt temp økning, pga. det øker ikke volten som går igjennom kortet, men heller sprer det. De fleste vil få lavere temperaturer . ( deriblandt jeg. jeg gikk fra 54 grader "idle", til 51 )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Jeg har lest om to som har ødelagt kortet sitt på softmodding, men jeg husker ikke hvor. Uansett så er det noe man holder for seg selv. Det er ingen som stolt annonserer at de har tapt 2000,- kr.

 

Lavere temperaturer av å doble antall pipelines? Den var ny for meg. Du har ikke tilfeldigvis et skjermkort med selvregulerende kjøling? Poenget mitt er hva som skjer når kjølingen IKKE klarer å takle den ekstra varmeutviklingen fra en DÅRLIG chip med DÅRLIG goop. 6800LE er godt nok i seg selv, og koster masse penger. Man må ikke modde det for å være fornøyd.

 

EDIT: jeg er ikke utdannet innen strøm, men henger ikke varmeutviklingen sammen med forbruk av watt (W), og ikke med spenningen (V)?

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
Jeg har lest om to som har ødelagt kortet sitt på softmodding, men jeg husker ikke hvor. Uansett så er det noe man holder for seg selv. Det er ingen som stolt annonserer at de har tapt 2000,- kr.

 

Lavere temperaturer av å doble antall pipelines? Den var ny for meg. Du har ikke tilfeldigvis et skjermkort med selvregulerende kjøling? Poenget mitt er hva som skjer når kjølingen IKKE klarer å takle den ekstra varmeutviklingen fra en DÅRLIG chip med DÅRLIG goop. 6800LE er godt nok i seg selv, og koster masse penger. Man må ikke modde det for å være fornøyd.

 

EDIT: jeg er ikke utdannet innen strøm, men henger ikke varmeutviklingen sammen med forbruk av watt (W), og ikke med spenningen (V)?

Temperaturen er avhengig av effekten det er korrekt. Men det blir litt det samme som å si at vann er lik is. Effekten er igjen avhengig av spenningen som forspenner kretsen. Det er litt enkelt beskrevet, men det blir litt for vanskelig for meg å beskrive det her nå på stående fot. Uansett, hvis du ser på gainward sin kjøleløsning er den blant de minste av 6800le kortene, likevel holder den. Når det gjelder kjerne kan jeg fortelle deg at det er kun nvidia som produserer kjernene, og det er ikke mye variasjoner mellom produsentene. Tror det er ganske tilfeldig.

Lenke til kommentar
Temperaturen er avhengig av effekten det er korrekt. Men det blir litt det samme som å si at vann er lik is. Effekten er igjen avhengig av spenningen som forspenner kretsen. Det er litt enkelt beskrevet, men det blir litt for vanskelig for meg å beskrive det her nå på stående fot. Uansett, hvis du ser på gainward sin kjøleløsning er den blant de minste av 6800le kortene, likevel holder den. Når det gjelder kjerne kan jeg fortelle deg at det er kun nvidia som produserer kjernene, og det er ikke mye variasjoner mellom produsentene. Tror det er ganske tilfeldig.

 

Dersom du leste mitt innlegg i sammenhengen med det innlegget jeg svarte på, så ville du antagelig forstå hva jeg ville fram til: flere pipelines utvikler mer varme, selv om volten er uendret. Man øker ikke volten i huset fra 220 til 440 når man skal slå på dobbelt så mange lys.

 

Jeg VET at det er nVidia som produserer kjernene, så du trenger ikke å fortelle MEG det (hvis det altså er meg du sikter til med "deg"). Hva du forteller forumet blir din sak, ikke min. Jeg skulle ikke fram til at det var variasjoner mellom produsentene. Jeg skulle fram til at det var variasjoner mellom chip´ene, og at noen av dem er dårligere enn andre.

 

Jeg mener å huske at jeg leste om de ødelagte chip´ene i et utenlandsk forum.

Lenke til kommentar
Jeg har lest om to som har ødelagt kortet sitt på softmodding, men jeg husker ikke hvor. Uansett så er det noe man holder for seg selv. Det er ingen som stolt annonserer at de har tapt 2000,- kr.

 

Lavere temperaturer av å doble antall pipelines? Den var ny for meg. Du har ikke tilfeldigvis et skjermkort med selvregulerende kjøling? Poenget mitt er hva som skjer når kjølingen IKKE klarer å takle den ekstra varmeutviklingen fra en DÅRLIG chip med DÅRLIG goop. 6800LE er godt nok i seg selv, og koster masse penger. Man må ikke modde det for å være fornøyd.

 

EDIT: jeg er ikke utdannet innen strøm, men henger ikke varmeutviklingen sammen med forbruk av watt (W), og ikke med spenningen (V)?

effekt(W) kommer fra hvor høy spenning som går igjennom (V). Og nei, har ikke selvregulerende kjøling. Har en Thermaltake CoolModd kobla rett til psu.

 

Og det jeg pratet om var idle temp, ikke load. Under så og si idle ( cs f.eks. IKKE cz eller cs:s ) så får man lavere gjennomsnittstemp, pga. 16 pipes avgir like mye effekt(W) som 8 som er standard. Arealet av kjøleflaten blir større hvis du har 16, og dertil større effekt transport. Ergo, lavere temp. ;)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Heller ikke hørt noe om flok som har ødelagt noe ved å softmodde et 6800 kort. Hvis softmodden ikke er vellykket er det bare å gå tilbake til standard instillinger. Kan nevne at jeg ( og flere andre ) har problemer med 6800LE kort. Se denne tråden.

dette er tredje gangen jeg sier det.. Dette gjelder tidlig produserte kort.. ikke de nyeste.

Lenke til kommentar
Effekten (W) er vel et produkt av amperen (ohm) og volten (V). Volten er den samme i alle pipeline´ene, og amperen er den samme i hver av pipeline´ene, men produktet av flere pipelines er en høyere effekt = mer varme.

 

Men som sagt, jeg kan ikke nok om dette, jeg bare vet at jeg har rett ;)

3.5V eller no ( husker ikke helt ). Disse voltene går ikke tilbake, men blir brukt uansett, om det så måtte være effektivt, eller ikke. 1.1 blir brukt av kjernen, resten blir spredd rundt over alt. med 8 pipes ( la oss nå si at resterende V går til disse for å gjøre det enkelt ) går da 2.4V igjennom de, og dertil høy effekt(W). Hvis du åpner de resterende 8, og ender opp med 16, vil du få 2.4V som går igjennom disse, men nå er det 16. Ergo, V deler seg til 16 istedet for 8, samme gjør effekten(W). Grunnen til at tempfall ikke er 50%, er pga. amper og svingningene som går igjennom pipesene også produserer effekt(W).

 

Du sier ohm og V teller inn på hvor mye effekt som blir laget.. Kan du presisere det litt mer ? ohm = motstand.

 

(En eller annet som har litt mer peil bør egentlig utale seg. Dette er basert på egenlærling, da jeg ikke har noen utdanning innen elektro ;))

Lenke til kommentar
Effekten (W) er vel et produkt av amperen (ohm) og volten (V). Volten er den samme i alle pipeline´ene, og amperen er den samme i hver av pipeline´ene, men produktet av flere pipelines er en høyere effekt = mer varme.

 

Men som sagt, jeg kan ikke nok om dette, jeg bare vet at jeg har rett ;)

Er det bare meg eller er du _litt_ frekk? "jeg kan ikke nok om dette, jeg bare vet at jeg har rett" ?

 

Whats wrong with that picture?

 

Edit:

En ny policy kommer nå til å kjøres der folk som kommer med bastante og feilaktige påstander kommer til å få en advarseløkning.

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=255188

 

PS: jeg mener ikke at det er feil å si at chipsa er forskjellige, men jeg mener det er feil å påstå ting man ikke har HELT peiling om. Du kan jo bare si hva du syns, ikke hva du "vet".

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...