Gå til innhold

Beste kjøp av skjermkort/mest for pengene?


sammy70

Anbefalte innlegg

Effekten (W) er vel et produkt av amperen (ohm) og volten (V). Volten er den samme i alle pipeline´ene, og amperen er den samme i hver av pipeline´ene, men produktet av flere pipelines er en høyere effekt = mer varme.

 

Men som sagt, jeg kan ikke nok om dette, jeg bare vet at jeg har rett ;)

Bra du vet du har rett da, for jeg merket ikke noen økning i load temp etter at jeg softmodda mitt Gainward 6800LE til 16/5. Tror en skal være ganske skjelven og nervøs av seg for ikke å våge og åpne ekstra pipes/shaders altså :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg skrev ampere, og (ohm) i parantes. Det viser vel bare hvor lite jeg vet.

Volten blir ikke fordelt. Volten er spenningsforskjellen mellom den ene enden av komponenten, og den andre enden. Spenningsforskjellen er den samme for alle pipeline´ene, uansett hvor mange du åpner.

 

Altså må det mer strøm gjennom GPUen for å forsyne flere pipelines. Hvorfor ditt skjermkort blir kaldere av å åpne pipelines vet jeg ikke, men jeg synes det er merkelig.

Lenke til kommentar
Vel, jeg skrev ampere, og (ohm) i parantes. Det viser vel bare hvor lite jeg vet.

Volten blir ikke fordelt. Volten er spenningsforskjellen mellom den ene enden av komponenten, og den andre enden. Spenningsforskjellen er den samme for alle pipeline´ene, uansett hvor mange du åpner.

 

Altså må det mer strøm gjennom GPUen for å forsyne flere pipelines. Hvorfor ditt skjermkort blir kaldere av å åpne pipelines vet jeg ikke, men jeg synes det er merkelig.

gpu'en har en konstant strøm, unless du voltmodder det etc.

Lenke til kommentar
Er det bare meg eller er du _litt_ frekk? "jeg kan ikke nok om dette, jeg bare vet at jeg har rett" ?

 

Whats wrong with that picture?

 

Vel, jeg er ikke frekk, så det er bare deg (NÅ er jeg litt frekk). " ;) "er en indikasjon på (selv-)ironi. Du har for øvrig introdusert deg seg i "that picture", med bravur til og med, så ta en titt på deg sjøl, du...

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
Er det bare meg eller er du _litt_ frekk? "jeg kan ikke nok om dette, jeg bare vet at jeg har rett" ?

 

Whats wrong with that picture?

 

Vel, jeg er ikke frekk, så det er bare deg (NÅ er jeg litt frekk). " ;) "er en indikasjon på (selv-)ironi. Du har for øvrig introdusert deg seg i "that picture", med bravur til og med, så ta en titt på deg sjøl, du...

kritisere og trakke ned på en persons avatar, signatur, nick etc. pga han sier noe litt feil, som han kansje har misstolket, skrevet feil etc. er bare tegn på altfor lav alder. ( om så ikke fysisk, så ihvertfall psykisk )

Lenke til kommentar

8 Pipes = vanlig volt, vanlig amper, vanlig watt

16Pipes = vanlig volt, litt mer amper, mer watt. (watt som i strømforbruk, ikke effekt)

 

Så vidt jeg vet, så blir det mer varmeutvikling jo mer amper du sender inn.

 

Min mening. Jeg gikk GK elektro for 3 år siden, og jeg hadde 3-4 i defleste faga, så ikke stol helt på min post :p Men det er hvertfall noe jeg tror.

Lenke til kommentar
8 Pipes = vanlig volt, vanlig amper, vanlig watt

16Pipes = vanlig volt, litt mer amper, mer watt. (watt som i strømforbruk, ikke effekt)

 

Så vidt jeg vet, så blir det mer varmeutvikling jo mer amper du sender inn.

 

Min mening. Jeg gikk GK elektro for 3 år siden, og jeg hadde 3-4 i defleste faga, så ikke stol helt på min post :p Men det er hvertfall noe jeg tror.

nei, men kjøleflaten blir jo 50% større, så spørsmålet er om avgitt effekt blir tilsvarende 50% høyere .. :p

Lenke til kommentar
8 Pipes = vanlig volt, vanlig amper, vanlig watt

16Pipes = vanlig volt, litt mer amper, mer watt. (watt som i strømforbruk, ikke effekt)

 

Så vidt jeg vet, så blir det mer varmeutvikling jo mer amper du sender inn.

 

Min mening. Jeg gikk GK elektro for 3 år siden, og jeg hadde 3-4 i defleste faga, så ikke stol helt på min post :p Men det er hvertfall noe jeg tror.

nei, men kjøleflaten blir jo 50% større, så spørsmålet er om avgitt effekt blir tilsvarende 50% høyere .. :p

du sier noe der ja :D Jupp, jeg tror faktisk det er sånn.

Lenke til kommentar
nei, men kjøleflaten blir jo 50% større, så spørsmålet er om avgitt effekt blir tilsvarende 50% høyere ..

 

Så du har satt på en 50% større vifte? Vifta er ca. 10 ganger større enn GPUen, mer eller mindre, så det er litt uvesentlig hvor stor del av GPUen varmen kan fordeles på. Utvikler den mer varme, så gjør den den. Punktum.

 

Hvor mye kan du overklokke med 8 pipelines, og hvor mye kan du overklokke med 16 pipelines? Dersom varmen går NED med 16 pipelines, så skal du jo kunne overklokke den MER da, ikke sant?

 

EDIT: OC på eget ansvar, selvfølgelig.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
nei, men kjøleflaten blir jo 50% større, så spørsmålet er om avgitt effekt blir tilsvarende 50% høyere ..

 

Så du har satt på en 50% større vifte? Vifta er ca. 10 ganger større enn GPUen, mer eller mindre, så det er litt uvesentlig hvor stor del av GPUen varmen kan fordeles på. Utvikler den mer varme, så gjør den den. Punktum.

 

Hvor mye kan du overklokke med 8 pipelines, og hvor mye kan du overklokke med 16 pipelines? Dersom varmen går NED med 16 pipelines, så skal du jo kunne overklokke den MER da, ikke sant?

 

EDIT: OC på eget ansvar, selvfølgelig.

effekten blir delt utover dobbelt så stort areal, pga. den nå går igjennom 16 pipes, ikke 8. Så spørsmålet blir om effekten øker proposjonalt med størrelsen av arealet.

Lenke til kommentar
nei, men kjøleflaten blir jo 50% større, så spørsmålet er om avgitt effekt blir tilsvarende 50% høyere ..

 

Så du har satt på en 50% større vifte? Vifta er ca. 10 ganger større enn GPUen, mer eller mindre, så det er litt uvesentlig hvor stor del av GPUen varmen kan fordeles på. Utvikler den mer varme, så gjør den den. Punktum.

 

Hvor mye kan du overklokke med 8 pipelines, og hvor mye kan du overklokke med 16 pipelines? Dersom varmen går NED med 16 pipelines, så skal du jo kunne overklokke den MER da, ikke sant?

 

EDIT: OC på eget ansvar, selvfølgelig.

du vil kunne klokke dårligere, pga. varmeutviklingen av gpu vil øke litt ekstra for vær mhz du klokker med 16 pipes, istedet for 8.

Lenke til kommentar
Edit: Må lære meg å lese side 2 :-)

hva varre du skrev for no da ? :p

Har slettet det nå, men jeg kommenterte den siste posten din på side 1, og skrev vel at det var mer og mindre BS alt sammen. Men jeg ser at det er kommet noen halvgode forklaringer på forholdet mellom spenning, motstand, effekt og sånt, så jeg rekner med at du skjønner litt mer nå ;)

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at åpning av 8 ekstra pipelines fører til en GPU'en totalt bruker mer strøm (i hvert fall ikke mindre). Hvor mye mer strøm de bruker når de er aktivert, kommer vel litt an på hvilken tilstand de er i i utgangspunktet; om de er helt avslått (strømløs), eller om de er påslått (bruker strøm), men er idle, hvor mye strøm dem evt. bruker når dem er idle osv.

 

Ho Edith hengte på en smiley :-)

Endret av Flex
Lenke til kommentar
du vil kunne klokke dårligere, pga. varmeutviklingen av gpu vil øke litt ekstra for vær mhz du klokker med 16 pipes, istedet for 8.

 

Takk. Endelig nådde jeg gjennom med poenget mitt. Det samme gjelder for hver MHz opp til standard klokkehastighet også. Det er ikke noe unntak for standard klokkehastighet. 16 pipelines er varmere enn 8 pipelines. Dersom man har både en "dårlig" GPU, og en dårlig kjøleløsning, og bare skifter fra 8 til 16 pipelines, så er det noen få GPUer som tar kvelden. Jeg har lest om to som har gjort det, jeg har aldri angitt noen statistikk på antall prosent/promille 6800LE som tar kvelden.

Lenke til kommentar

MrLeftfield og emacoolit: ta krangling et annet sted, så er dere noen knupper.

 

Syns egentlig emacoolit har svart godt og begrunnet påstandene sine helt utmerket, så å kalle det for "feilaktige påstander som resulterer i advarselsøkning" er helt på viddene. Da snakker vi gjerne om folk som anbefaler nybegynnere å kjøpe Socket A-hovedkort og A64-CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...