Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Guide til hvordan bygge en Biquad antenne (WLAN)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du noen guider på lignende antener, men da noen så er lit mer solide! så de kan tåle å stå på taket? eller er det bedre å bruke en parabol da? har 1 parabol så vist vi kobler parabol antenna til den tråløse svitchen sin antennå og jeg har vanlig da går det godt? er litt tabbe å legge ut 1-2k på noe så ikke fungerer :p

ps vil ikke kobberet "ruste" endel vist det står ut

Lenke til kommentar
Har du noen guider på lignende antener, men da noen så er lit mer solide! så de kan tåle å stå på taket? eller er det bedre å bruke en parabol da? har 1 parabol så vist vi kobler parabol antenna til den tråløse svitchen sin antennå og jeg har vanlig da går det godt? er litt tabbe å legge ut 1-2k på noe så ikke fungerer :p

ps vil ikke kobberet "ruste" endel vist det står ut

er bare å være litt oppfinnsom! Jeg bruker 2 biquader i parabol uten problem, den ene har fått lov å stå å "ruste" men fungerer helt glimrende uansett. Den andre har vfått seg plastdeksel

Lenke til kommentar

På den siste kabelen jeg bygget brukte jeg vinklet RP-SMA plugg.

 

Denne var mye enklere å montere, bare åpne lokket/skruen i bak-kant å lodde fast.

Brukte også koaxialkrympetang og la også krympekabel m/lim for å forsterke hele greia

 

Bildet er fra verdensrekorden i BT der vi nådde 2125m, kabelen ble brukt under dette forsøket :thumbup:

post-61-1099845178_thumb.jpg

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Tror ikke du kan spesifisere ett yrke til akuratt bygging av en biquad! men du burde kunne behandle værktøy og ha litt fingerferdighet. Litt teknisk insikt er jo også en fordel...

Jeg vil si at stort sett alle håndtværkere ville klart å få til dette! Hvis jeg skulle sagt ett yrke!

Lenke til kommentar

Hvis du vil bare bygge den antenna og bruke den uten å vite noe mer om hvordan det virker så holder det nok med at du kan lodde fast et par ledninger, sette på plugger, kappe metaller og en smule motivasjon.

 

Skal du gå grundig til verks og forstå hvordan det hele fungerer så kreves det fysikk(bølgeteori - TEM bølger), matte(verktøy) og elektronikk(analyse av effektivitet).

 

Skal du ha nok kunnskap til å finne på nyere design til antenner så bør du studere om dette på høyskole-/universitetsnivå.

 

Så er det bare å velge en kategori. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis du vil bare bygge den antenna og bruke den uten å vite noe mer om hvordan det virker så holder det nok med at du kan lodde fast et par ledninger, sette på plugger, kappe metaller og en smule motivasjon.

 

Skal du gå grundig til verks og forstå hvordan det hele fungerer så kreves det fysikk(bølgeteori - TEM bølger), matte(verktøy) og elektronikk(analyse av effektivitet).

 

Skal du ha nok kunnskap til å finne på nyere design til antenner så bør du studere om dette på høyskole-/universitetsnivå.

 

Så er det bare å velge en kategori. :thumbup:

.. Det enkle er ofte det beste.. :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei

Jeg trenger så sårt ei antenne til mitt nettverk...

Kan jeg kjøpe en slik "brille" antenne av en av dere?

Hvor mye selger dere den for?

Jeg lurer også på hvilken antenne dere anbefaler å kjøpe?

Til rundt 400.-

 

Jeg har også en parabol tallerken som drar støv, er det mulig for en av dere å lage en antenne som kan lett festes der?

Hvor mye vil det koste i alt?

 

Håper noen ser potensiale i å lage og selge slike antenner og kan hjelpe meg.

 

ps finnes det en proff antenne guide på nettet?

Lenke til kommentar

Hei, og takk for fin guide!

 

Jeg må bare innrømme at alt dette snakket om kontakter og ledninger gjør meg forvirret :S Har lyst til å lage kablene selv osv. Kunne noen hjelpt meg med å finne frem til de riktige kontaktene, så hadde det vært råbra :)

 

Jeg har et Belkin Wirless A/B/G PCI-kort. Den har avtagbar antenne, og på selve kortet sitter en RP SMA Hunkontakt. Etter mine kalkulasjoner ender jeg opp med følgende formula på kabelen; RP SMA Hankontakt -> coax -> N-hanstikk -> N-hun-kabinettstikk -> biQuad. Eller blir det feil?

 

Hva med dimensjoner osv på kontaktene? :S Trenger seriøst hjelp jeg :| Det hadde forresten vært fint om jeg kunne fått alle delene samlet på ETT sted ;)

Lenke til kommentar
Hei, og takk for fin guide!

 

Jeg må bare innrømme at alt dette snakket om kontakter og ledninger gjør meg forvirret :S Har lyst til å lage kablene selv osv. Kunne noen hjelpt meg med å finne frem til de riktige kontaktene, så hadde det vært råbra :)

 

Jeg har et Belkin Wirless A/B/G PCI-kort. Den har avtagbar antenne, og på selve kortet sitter en RP SMA Hunkontakt. Etter mine kalkulasjoner ender jeg opp med følgende formula på kabelen; RP SMA Hankontakt -> coax -> N-hanstikk -> N-hun-kabinettstikk -> biQuad. Eller blir det feil?

 

Hva med dimensjoner osv på kontaktene? :S Trenger seriøst hjelp jeg :| Det hadde forresten vært fint om jeg kunne fått alle delene samlet på ETT sted ;)

Kjøp kablene ferdig bygget, koster deg ikke skjorta lengere. Komplett selger den du trenger til 319kr.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg trenger så sårt ei antenne til mitt nettverk...

Kan jeg kjøpe en slik "brille" antenne av en av dere?

Hvor mye selger dere den for?

Jeg lurer også på hvilken antenne dere anbefaler å kjøpe?

Til rundt 400.-

 

Jeg har også en parabol tallerken som drar støv, er det mulig for en av dere å  lage en antenne som kan lett festes der?

Hvor mye vil det koste i alt?

 

Håper noen ser potensiale i å lage og selge slike antenner og kan hjelpe meg.

 

ps finnes det en proff antenne guide på nettet?

Har pågang nok av folk som vil at jeg skal bygge biquad`s for parabol montering, så jeg for min del har desverre ikke tid.. Men jeg tar 1000kr. for en ferdiglaget.

 

Du vet at du fint kan montere en "pringels"/waveguide/cantenna i brennpunkt av parabol disker? Disse er superlette å lage + at de ville gitt deg nesten like god styrke på signalet?! eneste delene du trenger da er en blikkboks og en N-plugg til 50kr.

 

Bildet viser en jeg bygget for noen mnd. siden, den ble dødsbra :thumbup: Ali kaffe er best.. herav boksen

post-61-1103214219_thumb.jpg

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Du vet at du fint kan montere en "pringels"/waveguide/cantenna i brennpunkt av parabol disker? Disse er superlette å lage + at de ville gitt deg nesten like god styrke på signalet?! eneste delene du trenger da er en blikkboks og en N-plugg til 50kr.

 

Bildet viser en jeg bygget for noen mnd. siden, den ble dødsbra :thumbup: Ali kaffe er best.. herav boksen

Den var fet, hvordan gjorde du det, og hva stikker opp av n-pluggen? (og :blush: hvordan får du kontakt med et kort?? må man modde?)

Lenke til kommentar
Du vet at du fint kan montere en "pringels"/waveguide/cantenna i brennpunkt av parabol disker? Disse er superlette å lage + at de ville gitt deg nesten like god styrke på signalet?! eneste delene du trenger da er en blikkboks og en N-plugg til 50kr.

 

Bildet viser en jeg bygget for noen mnd. siden, den ble dødsbra  :thumbup: Ali kaffe er best.. herav boksen

Den var fet, hvordan gjorde du det, og hva stikker opp av n-pluggen? (og :blush: hvordan får du kontakt med et kort?? må man modde?)

http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html

 

der ligger svaret :)

 

trenger ikke å modde vanlige PCI kort

 

for de som ønsker å montere waveguide i parabol: http://www.wwc.edu/~frohro/Airport/Primestar/Primestar.html

 

har prøvd dette selv en gang, og det funka helt utmerket :w00t:

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...