Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Guide til hvordan bygge en Biquad antenne (WLAN)


Anbefalte innlegg

Mr.Cracker, det WLAN utstyret man får kjøpt idag, kort og AP'er, rekker ikke så langt uten ekstra utstyr som kraftigere antenne/forsterker.

 

analog TV antenne går ikke an å bruke, da de er tilpasset frekvensene TV-signaler blir sendt på som er betraktelig lavere enn 2.4Ghz som WLAN bruker, så her må du enten kjøpe en eller lage en antenne for WLAN.

 

helseskadelig.. kan diskuteres, alt er avhengig hvor antennen er plassert og hvor kraftig den er. om du lager deg ett oppsett med en biquad på en 2m parabol, henger den på veggen på datarommet ditt og du sitter med pc'n rett forran parabolen så vil jeg nok si der er en viss strålingsfare, men om parabolen henger på veggen ute og du sitter inne så er det ikke farligere enn resten av utstyret vi bruker som sender all mulige slags signaler.

 

hvilket WLAN kort du bør se etter kommer helt an på hva slags maskin du har og vil bruke WLAN på. om det er best for deg med en usb-dongle, pcmcia (pc-kort) til laptop, pci kort til stasjonær eller kanskje ett aksesspunkt med klientfunksjon..

 

ett gammelt nettverkskort med coax kobling vil nok ikke fungere som ett WLAN kort.. ;)

 

 

@Oberst. svært mange kort og AP'er har to antenner. når utstyret oppdager at den får bedre signal på antenne1 enn antenne2 så bytter utstyret antenne automatisk til den antennen som har best signal så om du monterer en 5.5dbi omni antenne på boksen og lar den andre antennen på 2dbi være så vil ap'et få markant bedre signal på 5.5 antennen og bruke den hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Linker selv med et AP ca 7-8 km(tilnærmet fri sikt) vekke med en Linksys WRT54G tilkoblet en 24dBi grid antenne(Hyperlink antenne). Punktet jeg linker mot har en 15dBi omni antenne, tilkoblet et ORiNOCO AP-600 aksesspunkt.

 

Linksys WRT54G er satt i client mode, så den overfører all internett trafikk videre til internettverket mitt. Hvor jeg har 1 pc kablet. Og en til Linksys WRT54GS som kun er satt opp som aksesspunkt(da WRT54G står for routing funksjonen) til de trådløse maskinene.

 

Har et par trådløse nettverkskort, bla 3com usb dongle. Dette fungerer elendig sammen med linksys apen. Mens derimot Linksys egen usb kort fungerer utrolig bra, lang rekkevidde og stabilt. Har også bestillt meg en Linksys USB dongle, håper på at den funkerer nesten like bra :)

 

Kan nevnes at jeg kjører Sveasoft Alchemy pre7a på begge routerene\apene.

 

Hentes her:

http://slashdot.org/~TheIndividual/journal/

 

 

mvh, ATG

Endret av ATG
Lenke til kommentar

Hvor langt unna tror du en vanlig trådløs router rekker som står inne når en bruker en Linksys WRT54G med firmwaren der kan skru opp sendestyrken med 900% fra (28mw til 250 mw)og bruker en ekstern 24dbi grid antenne (fri sikt)? Eller en Biquad for den saks skyld

Lenke til kommentar

Hei,

 

Tenker du da på bridge fra en vanlig trådløs router over til en Linksys WRT54G?

 

Selv kjører jeg ikke sendestyrken høyere en 56mW. Har prøvd på 250mW og det blir ikke noen merkbar bedre effekt. Har i tilleg lest på diverse sider at WRT54G\S kan ta skade over tid av for høy sendeeffekt, hvorvidt det stemmer vet jeg ikke.

 

BiQuad vil jeg ikke uttale meg om, ettersom jeg har lite erfaringer med det.

 

Men la oss si at du monterer en 24dBi grid antenne på en Linksys wrt54g, og du sikter denne inn på et vanlig aksesspunkt med standar antenne. Og du har helt fri sikt. Da mener jeg du bør klare hvertfall 1km. Sannsynlighvis det dobbelte, avhengig av hva aksesspunkt du kobler deg til(chipsett, følsomhet, støy)

 

mvh, ATG

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at du må søke om tillatelse fra Post og teletilsynet for å få bruke slike antanner over 22 db, men hvordan kan jeg bygge en antenne som er under 22 db som er lov å bruke uten å søke om tillatelse fra psot og teletilsynet, (Jeg tror ikke akkurat at jeg får tillatelse til å ha et slik nettverk til CS og Battlefield spilling til sommeren).

 

Vil Gjerne bygge en antenne som er lov og bruke, Har noen en guide på en slik antenne?

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at du må søke om tillatelse fra Post og teletilsynet for å få bruke slike antanner over 22 db, men hvordan kan jeg bygge en antenne som er under 22 db som er lov å bruke uten å søke om tillatelse fra psot og teletilsynet, (Jeg tror ikke akkurat at jeg får tillatelse til å ha et slik nettverk til CS og Battlefield spilling til sommeren).

 

Vil Gjerne bygge en antenne som er lov og bruke, Har noen en guide på en slik antenne?

Loven sier max 20 dBm EIRP (Equivalent Isotropic Radiated Power)

 

Beregning av EIRP:

 

Sendeeffekt radio

-tap kabler/konnektorer

+gain antenne

 

Default sendeeffekt på en WRT = 28 mW / 14.5 dBm.

Det er normalt å regne ca 2 dBi tap i kabler/konnektorer.

Med antenne på f.eks 24 dBi blir regnestykket slik:

 

14.5

-2

+24

=36.5 dBm EIRP

 

 

Det er imidlertid fullt mulig å kjøre lovlig med en slik antenne. Du må bare redusere sendeeffekten tilsvarende:

 

P(Tx) = 20+2-24 = -2 dBm = 0.63 mW. :(

Lenke til kommentar

 

Linker selv med et AP ca 7-8 km(tilnærmet fri sikt) vekke med en Linksys WRT54G tilkoblet en 24dBi grid antenne(Hyperlink antenne). Punktet jeg linker mot har en 15dBi omni antenne, tilkoblet et ORiNOCO AP-600 aksesspunkt.

 

Hva slags effektiv hastighet får du?
Hei,

 

Er et 11b akksespunkt jeg linker mot, så hastigheten ligger på 11mbit meg i mellom.

 

Hastigheten i praksis ligger vel da

Endret av ATG
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Spm1

Er det noen som kan anbefale et PCI basert wlan kort med utgang for ekstern antenne som har god sende kraft . Det beste som er på markedet i Norge.

 

Spm 2

 

Er USB donglene basert på dårligere chipset enn PCIkortene?

 

Spm 3

 

Har fått forståelse av at det er chipsettene som er clue ved valg av wlan kort.

Kan noen redgjøre noe om kvalitetene på de forskjellige,eks Atheros, Prism, iSI, (ralink???) etc.

 

Håper det er noen her med litt kunnskap om dette, som kan opplyse oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...