Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Guide til hvordan bygge en Biquad antenne (WLAN)


Anbefalte innlegg

Takk for kjapt svar!

 

Da jeg bygde den, tenkte jeg at jeg skulle teste den først uten og siden den var bedre enn den orginale antennen, så trodde jeg det ikke hadde noe å si.

 

Da skal jeg teste når jeg kommer hjem fra nattevakt... ;)

Nattevakt du også? ja ja.. sitter på nattevakt selv.. men med 39grader i feber og influensa *snufs* Men kl. 0700 er jeg en fri mann :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, tenkte jeg skulle bygge en og. Så lurer jeg på om man også kan bruke FME eller F- kontakter på reflektoren og så bruke en RG-6 kabel? (er ikke sikker om det heter RG-6 men det er sånn man bruker til vanlig parabol) :blush:

 

Hvor får jeg forresten kjøpt SMA kontakter? (Søkte på både elfa.se, biltema og clasohlson. fant ingenting :no::thumbdown:)

 

Eller må jeg ta sjansen og ødelegge min nåværende antenne og bruke den kontakten med sjansen at jeg sitter uten antenne som funker, noe som jeg IKKE har lyst til :hrm:

Lenke til kommentar

EDIT: Dropp alt jeg sa her fant ut at det vat RP-SMA likevel og det er en av disse jeg trenger. Tror jeg ihvertfall :hmm:

Hva blir det stiftpropp eller hylstag :hmm: Trenger den med hull i midten og som en mutter (skrugreiene på innsiden)

 

Vet noen om disse (RP-SMA dingsene) selges i butikk (ikke webshop) i Norge der jeg kan hente det (Clas Ohlson, Biltema e.l.)

Endret av Djesligt
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Tenkte jeg skulle bygge en slik en faar aa faa tilgang til nettverket til skolen. Det er ikke fri sikt, men ingen store hindringer heller, problemet er vel at skolen ligger omlag 1 km ned i gata, og jeg skulle helst hatt et saa godt signal som mulig da vi driver mye med video der. Noen som har noen linker eller raad og tips om design?

 

Takker

Lenke til kommentar

Har forhørt meg litt om lovligheten rundt disse/våre antenner...

Problemet er at signalstyrken blir så sinnsyk kraftig at det "dreper" de andre Wlan nettene i nærheten. Post og teletilsynet har fått inn en rekke med henvendelser den siste tiden rundt denne problematikken.

Ett vanlig wlankort har idag en utefekt på 100mA... når den blir koblet til en ekstern antenne som f eks er oppgitt til 18dbi så vil utefekten på signalet godt passere 500-800mA.

Har hørt rykter om at i Trondheim så skal desperadoen til PTT begynne med en peilerrunde fra og med våren 2005. PTT har samarbeid med Telenor sånn at man får krysspeilet wlan signaler via Telenor sin satelitt.. dæm kan anslå nøyaktigheten på antennen plassering +-60cm.

Når dem kommer på døra så vil det følge med 1stk politimann som vil beslaglegge personen sitt datautstyr som vil bli sendt datakrimlaben i Oslo for å kartlegge bruk/missbruk av den type utstyr.

Oppå alt dette så er strafferammen på å ha en slik antenne uten lisens for å bruke den ca 10.000,- og intill 6mnd i fengsel.

Jeg var aldri klar over alvorligheten rundt dette.

Så mitt tips til alle mekkere.... ha kun antenna på om kveldene da dere er tilstede... gjem den godt når den ikke er i bruk! ;)

Lenke til kommentar

jaja, det høres jo fint ut, har en wlan booster på 1watt i posten fra usa nå, skal kjøre den sammen med biquad antennen og ag520 kortet mitt som sender på 100mW fra før. Blir spennende og se hvor lenge det blir stående da, nå som jeg skal få politiet som nærmeste nabo :w00t:

Lenke til kommentar

Det er ett kjent problem at når det er flere wlan nett i samme område som kjører på samme kanal så kan det oppstå interferens mellom nettene.

Datapakker som blir sendt over lufta kan "kollidere" med naboens "pakker" som blir sendt på samme kanal.

Bluetooth sine frekvenser overlapper også de første kanalene i wlan-nettet. Noe som kan føre til ustabilt nett.

Den verste støykilden vi har til wlan-nett idag er microbølgeovner. Da disse bølgene også går på 2.4GHz. Målt stråleefekt rundt en microovn ligger rundt 1-4Watt. dette medfører at wlannettene kan "falle ut" når microen slåes på.

 

Når vi dag sender wlansignaler over Bicuad/parabol så kan effekten bli så kraftig at den "overdøver" de pc'ene som har wlankort. "Den sterkeste rett prinsippet"

En annen ting er at den konsentrerte microstrålingen som en B/P antenne avgir mot en "kompis" sitt hjem kan utgjøre en helserisiko for dem som skulle befinne seg imellom P/B og AP... Husk at microbølgeovnen bruker denne frekvensen til oppvarming av mat.

 

PTT vurderer å øke utefekten fra 100mA til 200mA i distriktene på AP'ene.

 

Når PTT har tatt runden og funnet ut hvem som avgir denne støykilden så tar dem direkte kontakt med det lokale politikammer. Politiet ordner med ransakelseordre så det er liten vits i å nekte dem inngang når dem først er på døra.

Lenke til kommentar
En annen ting er at den konsentrerte microstrålingen som en B/P antenne avgir mot en "kompis" sitt hjem kan utgjøre en helserisiko for dem som skulle befinne seg imellom P/B og AP... Husk at microbølgeovnen bruker denne frekvensen til oppvarming av mat.

Mikrobølger er på 2,45Ghz, men det er snakk om 1000 watt effekt på 20cm avstand.

 

Du sier selv at det er 1-4 watt rundt en mikrobølgeovn. Da er det ikke mer skadelig enn å være i nærheten av en mikrobølgeovn (som forøvrig ikke er et kjent helseproblem?)

 

Jeg tror heller ikke at det blir noe problem med interferens på en så liten plass som jeg bor på.

Endret av zorm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...