Gå til innhold

IDE eller S-ATA ?


j0k3r

Anbefalte innlegg

Skal ha ny HD nå...

Men veit ikke om jeg skal ha IDE eller S-ATA?

 

Hva er forskjellen?

Og åssen finner jeg ut hva jeg har fra før? (vil gjerne ha den samma typen jeg har fra før)

 

Plz help me! :w00t:

 

EDIT: Har maxtor fra før, og skal ha det når jeg skal ha ny også...

Endret av j0k3r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SATA er litt raskere, og bruker flate, tynne kabler. Du ser hvilken HD du har ved å se på baksiden. Dersom du har den lange tilkoblingen som ogsp er på DVD-rommer7CD-brennere ++ er det IDE, hvis det er en tynn kabel er det sata.

 

Edit:

Jeg ville gått for SATA, men det er pga. kablene :)

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

SATA er ikke raskere enn IDE!

 

SATA har teoretisk høyere overføringshastighet med 150 MB/s i forhold til 133 MB/s for IDE, men dette hjelper lite når dagens raskeste hardisker er så trege at de ikke engang klarer å lese/skrive raskt nok til å benytte halvparten av disse hastighetene. De fleste diskene på markedet i dag har en reell overføringshastighet på 30-40 MB/s.

 

SATA disker er selvfølgelig å foretrekke pga av enklere installasjon med de tynne kablene, men det må også nevnes at det er litt problematikk rundt SATA disker.

 

Mange får problemer med å installere Windows på en SATA disk, fordi det kreves at man installere en driver via Floppy under installasjon, og mange har valgt å ikke kjøpe floppy når de bygger ny PC.

 

Flere av diskene (f.eks Seagate) er mer stillegående i IDE utgaven enn tilsvsarende SATA modeller.

 

Men SATA er mer fremtidsrettet enn IDE, så mange velger å kjøpe SATA disker pga av det. Fordelen er at du da sannsynligvis kan bruke dine gamle disker som ekstra lagringsdisker neste gang du oppgraderer til ny plattform.

 

De nyeste, største og raskeste diskene blir oftest lansert som SATA disker først. Nå er 160GB og 200GB disker de som gir flest GB pr krone og for disse diskene er det ikke merkbare hastighetsforskjeller mellom IDE og SATA.

 

Hvis hovedkortet ditt har både IDE og SATA kontakter så går det fint å bruke både SATA og IDE disker samtidig.

Lenke til kommentar

eg var på abit sine sider og eg fant ikke et hovedkort med det navnet. sikker på at det stemmer?

 

<edit> heilt rektig det han sier han over meg. de fleste velger s-ata pga liten ledning som gir god lufgjennomstrømming i pc`en din. og som sagt, at sata er framtidsrettet.

Endret av 2peewee
Lenke til kommentar
Mange får problemer med å installere Windows på en SATA disk, fordi det kreves at man installere en driver via Floppy under installasjon, og mange har valgt å ikke kjøpe floppy når de bygger ny PC.

på vilke fakta begrunner du dette ??

 

måtte ikke instalere noen drivere via disk når jeg satte op pcen til en kompis(sitter på denne nu bygde og instalerte win på den i dag)

 

det var bare og instalere på disken akkurat som normalt , jeg brukte ikke no slipstream cd eller noe , bare den gode gamle

Lenke til kommentar
Mange får problemer med å installere Windows på en SATA disk, fordi det kreves at man installere en driver via Floppy under installasjon, og mange har valgt å ikke kjøpe floppy når de bygger ny PC.

på vilke fakta begrunner du dette ??

 

måtte ikke instalere noen drivere via disk når jeg satte op pcen til en kompis(sitter på denne nu bygde og instalerte win på den i dag)

 

det var bare og instalere på disken akkurat som normalt , jeg brukte ikke no slipstream cd eller noe , bare den gode gamle

Søk litt på forumet så finner du MANGE som har opplevd dette problemet.

Lenke til kommentar

Ftz- slik som jeg har forstått det er dt ganske opp til ka hovedkort du har om du må bruke floppy eller ikke. men på mange av hovedkorta må du det. på någen må du også innstalere RAID drivere selv om du ikke skal sette diskene i raid for at windows skal finne disken, og at du i det hele tatt skal klare å innstalere OS på den nye S-ata disken. någen har hatt problemer med dette, mens for mange(slik som md dg) går det knirkefritt.

 

peewee

Lenke til kommentar
Hovedkort som har "Native SATA kontroller" trenger ikke egne driver disketter, og detter gjelder f.eks hovekort basert på: 875P/865PE og 915/925 for Intel og nForce3 250GB for AMD A64.

Riktig. Men jeg ble ganske frustrert da jeg skulle installere WinXP på WD Raptor'en min som var koblet til en ASUS A7N8X-E Deluxe, og ingen SATA driverdiskett fulgte med.

 

Kom endel god gloser da, særlig når den driveren som lå på cd'en til HK'et ikke virket, og jeg måtte på nettet for å finne ny...

Lenke til kommentar
SATA er ikke raskere enn IDE!

 

http://www.hardware.no/tester/harddisk/sata_vs_pata/

 

Det er også slik at en del hovedkort har hatt problem med IDE-ytelsen, og dette er også noe som S-ATA kan gjøre noe med. Denne testen må kunne sees på som et særlig bevis på at et standard IDE-grensesnitt sliter med en del problemer som S-ATA ikke har. I enkelte situasjoner øker ytelsen betydelig ved bruk av S-ATA.

 

Konklusjonen må bli at hvis du lurer på om du skal velge den gamle P-ATA-standarden eller den nye S-ATA, bør du ikke være i tvil: Gå for S-ATA!

Lenke til kommentar
Ftz- slik som jeg har forstått det er dt ganske opp til ka hovedkort du har om du må bruke floppy eller ikke. men på mange av hovedkorta må du det. på någen må du også innstalere RAID drivere selv om du ikke skal sette diskene i raid for at windows skal finne disken, og at du i det hele tatt skal klare å innstalere OS på den nye S-ata disken. någen har hatt problemer med dette, mens for mange(slik som md dg) går det knirkefritt.

 

peewee

oki da , og sms språk er vi lite glad i her , er plenty med plass til og skrive hele ord ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...