Gå til innhold

IDE eller S-ATA ?


j0k3r

Anbefalte innlegg

jeg skal være ærlig, jeg leste ikke alle innleggene og hvis noen har sagt dette før, beklager.

 

noen sa, SATA er IKKE raskere enn ide.

det er feil

 

jeg kjører nå på sata system, og det går som ett udyr å kopiere fra disk til disk. ting som loading av spill går også fortere.

 

når jeg sier går som ett udyr mener jeg 40-50mb i sekundet. det er FORT.....

 

det klarer du ALDRI på ide.....

 

 

magnus

Hehe, joda det gjør eg? Har 4 ide disker, 100,160,200,300.

Men de testene eg leste var det ikke noe særlig forskjell mellom s-ata og p-ata, forde det er diskene som er bremsen ikke grensesnittet(kontrolleren)

Men min neste disk blir en s-ata.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 2 IDE disker og tenker å kjøpe en ny disk. Jeg har ikke plass til flere IDE disker uten å kjøpe noe ekstra kort, så da er det vel best å kjøpe en S-ATA disk...? Jeg har da selvfølgelig OS på en IDE disk. Bør dette funke greit, eller bør jeg ha OS på S-ATA disken?

Lenke til kommentar

To sata disker er selvfølgelig "raskere" enn IDE med 2 disker på samme kontroller.

Sata diskene har hver sin dedikert kanal og har kontrollere som

er uavhengige av hverandre.

Man vil merke dette godt ved kopiering innen samme ide kontroller .

En annen fordel med sata er innebygd feilkorreksjon i grensesnittet

slik at man slipper korrupsjon årsaket av øverføringsfeil ,samt

at signaleringen i sata er 0.5v istedet for 5v i pata grensesnittet

hvilket resuserer powerforbruk og elektrisk interferens.

Lenke til kommentar

Jeg har nå 2 IDE disker, en DVD rom og en DVD brenner på det gamle hovedkortet (altså 4 IDE enheter). Er det mulig å ha plass til alt dette + en S-ATA disk på et nytt hovedkort? På hovedkortene som støtter S-ATA står det f.eks:

2 x Lagring - ATA-100 - 40 pin IDC

2 x Lagring - Serial ATA-150 - 7-pin seriell ATA

Betyr dette at jeg bare har plass til 2 av mine gamle IDE enheter?

Endret av Fenrik
Lenke til kommentar

Ditt eksempel med "2 X Lagring - ATA100" menes ganske sikkert

at det er 2.stk paralell Ide kontrollere , hvilket vil bety 4.stk EIDE enheter siden hver kontroller kan ha 2 enheter i master/slave konfigurasjon.

Med sata er det kun en enhet pr. kontroller .

 

Så det overstående eksempelet kan derfor f.eks ha 2 optiske p-ata enheter 2 p-ata harddisker og 2 sata disker hvis alt tas ibruk.

Lenke til kommentar

Jeg har IDE dvd-rom og IDE cd-rom, samt en IDE HD. Dette vil jeg ta med meg over til et nytt AMD 64 system. Vil jeg kunne gjøre dette med noen av 939 socket HK'ene? Altså 3 IDE-enheter. Har ikke noen S-ATA komponenter så dette trenger jeg ikke enda. finnes det eventuelt en konverter fra S-ATA til IDE? slik at jeg kan bruke S-ATA porten f.eks på min IDE HD?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...