Gå til innhold

TUR/RETUR av uavhentet pakke på komplett!


Anbefalte innlegg

Bestillte no greier for lenge siden på komplett som jeg ikke hentet pågrunn jeg fant et bedre alternativ et annet sted. Fikk faktura i posten der jeg skulle betale både tur og retur av pakken.

 

Hadde hørt før at man skal kun betale retur avgiftene på pakken man ikke henter, men jeg gadd ikke å stresse med å kontakte komplett, så jeg tenkte jeg skulle bare betale, men fikk feil i Kid nr.

 

Sendte så mail til komplett og sa at kid nummeret var feil, og at jeg hadde _kun_ plikt til å betale retur av pakken, og jeg ba De derfor sende en ny faktura med riktig kid nummer og beløp.

 

Fikk svar på mailen der det stod "Hvis du legget til en 0 så skal det gå greit"

that's it... De kommenterte ingenting med at jeg var påbelagt til å betale BÅDE "tur" OG retur av pakken.

 

Er det jeg som går på en smell? må jeg betale for tur av pakken også? Trodde jeg var kun påbelagt til å betale retur, men vet ikke :\

 

Tipper jeg sannsynligvis trenger kun å betale retur siden komplett ikke gadd å svare på spørsmålet mitt. Noen som kan finne noen lover å vise til? Hadde vert konge :)

Endret av Gabriel Shear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unnskyld meg, men du høres ut som en skikkelig dårlig kunde.

 

Hvis du synes det er så forferdelig å betale litt av kostnadene du har belastet komplett (og dermed prisene vi andre brukere betaler igjen), kan du vel søke opp i www.lovdata.no selv.

 

Hvis du forventer at komplett skal ta sånne som deg seriøst, må du i hvert fall kunne referere til noe konkret når du sier "jeg har kun plikt til å betale én vei". Tipper du blander med angrerett.

Lenke til kommentar

Fra komplett sine sider:

 

"Under er det noen eksempler på fremgangsmåter du kan benytte.

 

1. Hent pakken snarest mulig. Logg inn på din konto og registrer din angrerett. Du vil motta en mail som bekrefter at kjøpet / varen er innenfor kriteriene for angrerett, skriv ut denne bekreftelsen og legg den i pakken som skal retuneres. Du betaler kun returporto og ditt tilgodehavende vil bli oversendt din konto et par dager etter at vi har mottatt og behandlet "angrepakken".

 

2. Logg inn på din konto og registrer din angrerett. Du vil motta en mail som bekrefter at kjøpet / varen er innenfor kriteriene for angrerett. Gå til postkontoret snarest mulig etter at du har mottatt utleveringsdokumentet, betal returporto, påse at postoperatøren fester/vedlegger utfylte angrefristskjema på en forsvarlig måte og returnerer pakken til oss.

 

3. Send oss et brev som sier at du angrer ditt kjøp og legg med sjekk eller giro med korrekt returporto og få postoperatøren til å returnere varen til oss.

 

Punkt 1, 2 og 3 krever en aktiv handling fra deg (husk 14 dagers fristen nevnt i angrerettloven §11), på en slik måte at det ikke er noen tvil om at du benytter deg av din angrerett. Med andre ord slik at vi kan behandle saken på en rask og smertefri måte for alle parter iht. Angrerettloven.

 

Dersom du ikke henter pakken og forholder deg ellers helt passiv, vil dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet. Du vil da ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven §11 og §13, og mister således retten til å gå fra avtalen. Du vil da bli belastet med frakt kostnader tur retur og et gebyr pålydende kr. 150,-. "

 

 

Så hvis du hadde tatt kontakt med Komplett hadde du sluppet unna med returporto.

Lenke til kommentar
som jeg ikke hentet pågrunn jeg fant et bedre alternativ et annet sted

Altså du bestiller en pakke. Finner så ut at du heller vil kjøpe produktet fra et annet sted. Og du gidder ikke å gi beskjed til Komplett og heller ikke å hente pakken.

 

Det skulle bare mangle at du ble belastet med porto begge veier + gebyr for ekstra håndtering av pakken.

 

Og så virker det som om du vil vri det til at Komplett er sleipe siden de vil ha deg til å dekke sine utgifter...

 

Makan! :thumbdown:

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Jeg fikk en faktura for en uavhentet pakke engang, ca. 300kr, selv om det selvfølgelig er sure penger, så betalte jeg den med en gang. Når jeg bestiller noe fra en webshop, så inngås det en skriftlig avtale, og når jeg da bryter den avtalen ved å ikke hente ut pakken min, så er det bare rett og rimelig at butikken ikke skal lide tap for dette.

Lenke til kommentar

Jeg har vært ute for det samme. Bestilte en kabel til Nokia-en min, men fikk ikke henta pakken i tide. Sendte mail til de og fikk til svar at det ville komme en faktura på den uavhentende pakken. Etter 3-4 uker senere, så fikk jeg en faktura i postkassa. Jeg trodde (håpte) at de hadde glemt meg, men det gjorde de ikke. For noe dager siden betalte jeg de ca. 300 kronene. Faktisk 301.27 kr, for å være nøyaktig.

 

Dette er en feil som jeg har gjort og må derfor betale for det. Det er ikke kompletts feil at jeg ikke kom meg ned til postkontoret i tide.

Lenke til kommentar

Ok, jeg vil gjerne ha en avklaring, dette gjør meg helt gal. Ved korrekt bruk av angreretten, skal man eller skal man ikke få dekket fakten en vei? Jeg vet at returfrakten (kjøper -> selger) skal dekkes av kjøper, dette står eksplisitt i loven, jeg finner ikke ut om frakten andre veien (selger -> kjøper) skal tilbakebetales eller dekkes av kjøper.

Lenke til kommentar

Slik som det nevnes i nokia tilfellet er dårlig kundebehandling mener jeg (forutsatt at du fortsatt ønsket og kjøpe produktet). Klarer ikke en kunde og få hentet pakken, noe som kan skyldes ulike faktorer, bør webutikken sende produktet igjenn uten omkostninger. Ihvertfall ikke ilegge et gebyr på 300kr.

Lenke til kommentar

LarsC:

 

Dersom man vil benytte seg av angreretten er man pliktig til å betale returporto. Man får da hele det innbetalte beløpet tilbake, det som står i loven.

 

Men for å benytte seg av angrerett må man gjøre et par ting. Pakken skal hentes, og man skal ta kontakt med butikken og melde sitt ønske om å benytte seg av angreretten innen 14 dager.

 

Da dette ikke har blitt gjort i trådstarterens tilfelle, har han ikke benyttet seg av angreretten i det hele tatt, og faller utenom. Da må han dekke visse utgifter som butikken fikk pga den uavhentede pakken. Dvs. porto begge veier, og en behandlingsgebyr.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Slik som det nevnes i nokia tilfellet er dårlig kundebehandling mener jeg (forutsatt at du fortsatt ønsket og kjøpe produktet). Klarer ikke en kunde og få hentet pakken, noe som kan skyldes ulike faktorer, bør webutikken sende produktet igjenn uten omkostninger. Ihvertfall ikke ilegge et gebyr på 300kr.

klarer ikke kunden hente pakken, så gir man beskjed til butikken.

Her giddet ikke kunden å hente pakken grunnet at han fannt ett annet produkt en annen plass..

og da er det rett og rimelig at komplett.no gir han gebyr på uavhentet pakke..

hadde han tatt seg 2 min og brukt angrerett skjema så hadde han sluppet dette

Lenke til kommentar

Gabriel:

 

Situasjon er som beskrevet over. Ikke ta det de andre sier for tungt. Du har bare fått dårlig råd av (unge?) personer som ikke egentlig har peiling, noe som er nokså typisk. Regn deg som heldig dersom du slapp behandlingsebyr. Da har det kun kostet deg kr.75- å lære om dette. Ikke en dårlig pris for nyttig kunnskap. ;)

Lenke til kommentar
Høres jo til og med ut som om denne drittungen slipper å betale ekstragebyret, likevel kviner han.

 

Jeg blir så eitrandes!! :mad:

Litt i overkant å kalle folk for drittunge. Han forklarte saken, og ville få klarhet i den. Helt greit, synes jeg. Nå vet han hva han lurte på. Har sett MYE verre poster enn hans.

Lenke til kommentar
Dersom man vil benytte seg av angreretten er man pliktig til å betale returporto. Man får da hele det innbetalte beløpet tilbake, det som står i loven.

 

Mkay. For jeg hadde nettopp en angrerett-sak med Komplett, og jeg fikk kun det jeg hadde betalt for varen igjen. Det er ikke snakk om store summer, men det er greit å vite hvordan loven skal fungere.

 

Da dette ikke har blitt gjort i trådstarterens tilfelle, har han ikke benyttet seg av angreretten i det hele tatt, og faller utenom. Da må han dekke visse utgifter som butikken fikk pga den uavhentede pakken. Dvs. porto begge veier, og en behandlingsgebyr.

 

Ja, det forstod jeg. Det skulle bare mangle.

 

Spørsmålet mitt var sånn sett OT, men jeg følte det passet litt inn likevel. ;)

Lenke til kommentar

Det er slik (etter det jeg forstår) at Komplett skulle dekke porto til deg. Jeg har aldri opplevd noe annet, men har ikke brukt angrerett mot Komplett før. Det skader ikke å ta kontakt med dem og forklare situasjonen. Det kan ha skjedd enn feil.

 

På en annen side, så er det mange butikker som 'tolker' loven som passer dem best. Det kan være at Komplett virkelig mener det, men jeg vet ikke.

 

Off-topic:

 

Et godt eksempel på dette er at flere butikker mener at, dersom man kjøper en bærbar PC og slår den på for å teste den, kan man ikke benytte seg av angreretten. Dette fordi man 'måtte' skrive inn sitt navn, og har dermed personliggjort PC'en til seg.

 

Dette er selvfølgelig ønsketenkning på butikkenes side da de gjerne vil ha pengene, ikke PC'en igjen. Meningen med loven er slik at man ikke kan personliggjøre en vare slik at verdien på varen blir betraktelig redusert. Dersom man skriver navnet sitt oppå med tusj, eller maler maskinen gul er gode eksempler på å personliggjøre en vare. Da er det jo fornuftig at man ikke kan bare levere den tilbake. Så butikkene som mener det at man taster inn sitt navn er det samme har et ekstremt tynt argument. :)

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt inne i lovverket - men dette er slik jeg ser det:

 

Blir ikke pakken avhentet - da kan frakt begge veier + gebyr kreves av kjøper. Bare rett og rimelig - vet hvor irriterende det er å få pakker i retur.

 

Henter derimot kjøper ut varen, fyller ut angrefrist skjema, kontakter butikken og sender varen tilbake igjen da skal hele varens verdi + porto frem til kunde tilbakebetales. Returporto tilbake til butikken dekkes av kunde.

 

Mulig jeg tar feil - i så fall så blir jeg glad hvis Mr. NorgesLover forklarer meg hva som er rett.. ;)

Lenke til kommentar

Beklager at jeg stilte tullespørsmålet mitt her, det var ikke meningen å avspore tråden helt. :)

 

(har kontaktet Komplett btw, joebush)

 

On-topic: Slik jeg ser det, er trådstarter fullstendig i Kompletts 'makt', siden han ikke har overholdt sine plikter i henhold til angrerettloven. Komplett kunne vel nærmest lesset på med gebyrer uten at han kunne protestert så veldig mye på det ... :)

Endret av LarsC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...