Gå til innhold

Matte i media og forskning.

rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det jeg har problemer med er dette 5-(6+5) ganger 3+ ( 8-3). Vet ikke om dette er riktig men jeg mener paranteser og plusser og minuser. Kan noe forklare meg enkelt og greit hvordan man regner om dette?

(5-(6+5))*(3+(8-3))

Regn ut det som er inne i parantesene først:

(5-11)*(3+5)

Trekk sammen de nye parantesene og gang ut:

(-6)*(8) = 48

:)

(-7(5+3)) * (-3(5+9))

1*11= 11. Riktig?

(-7(5+3)) * (-3(5+9))

Ser først på parantesene:

(-7(8)) * (-3(14))

Et tall utenfor en parantes betyr at du ganger tallet med alle ledd inne i parantesen.

Eksempel:

10(1 + 1) = (1*10 + 1*10) = 20

Eller du kan regne ut parantesen først og så gange inn:

10(1 + 1) = 10(2) = 10*2 = 20

Du får akkurat samme svar.

Om vi nå går tilbake til oppgaven din får vi:

(-7(8)) * (-3(14))

-56 * -42 = 2352

Minus ganger minus blir pluss.

Pluss ganger pluss blir pluss.

Minus ganger pluss blir minus.

Pluss ganger minus blir minus.

Trenger hjelp til et linjeintegral:

Int(y2)dx + Int(x)dy

Jeg skal integrere langs kurven x = y3 i området [-1, -1] til [1, 1]

Det jeg gjør er å parametrisere grafen: y=t, x=t3, for t [-1, 1]

dy/dt = 1, dx/dt = 3t2, så integralet kan skrives:

Int(3t4 + t3)dt for t [-1, 1]

Jeg får svar 17/10, mens det i fasiten står 6/5. Hva gjør jeg galt?

Edit: Bare en slurvefeil da jeg satte inn grensene. Fikk det til nå.

Endret av spareku

Noen som kan hjelpe meg med å finne treghetsmomentet om origo i denne oppgaven?

A wire is shaped like the astroid x=cos3(t), y=sin3(t), t[0, 2*pi] and has constant density = k. Find its moment of intertia I0 around the origin.

For å finne treghetsmomentet må vi integrere k* (x2 + y2)ds langs kurven. Vi deriverer og finner at ds kan skrives 3*cos(t)*sin(t). Uttrykket vi til slutt får er:

3k * Int (cos7(t)*sin(t) + sin7(t)*cos(t))dt for t [0, 2*pi]. Dette blir dessverre null. Noen som ser hva/hvor jeg har gjort feil?

Her er en oppgave til:

Show that the given line integral is independent of path in the entire xy-plane

Int((y2 + 2xy)dx + (x2 + 2xy)dy)

Endret av spareku

Kan svare på den siste. Linjeintegralet er uavhengig av veivalg hvis differensialet er eksakt, noe du kan sjekke via derivasjon. Hvis differensialet er df = Mdx + Ndy = (y² + 2xy)dx + (x² + 2xy)dy, så er det eksakt hvis ∂M/∂y = ∂N/∂x, noe det er i ditt tilfelle (begge er lik 2x + 2y).

Endret av TwinMOS

Supert! Hvordan blir dette i R3? Hvis jeg har vektorfeltet:

F = <y*cos(z)-yzex, x*cos(z)-zex, -xy*sin(z) - yex>

Hvordan finner jeg potensialfunksjonen? Jeg vet jo at de tre koordinatene tilsvarer de partiellderiverte, så jeg kan for eksempel starte med å integrere den første mhp x. Da får jeg en integreringskonstant som kan variere mhp y og z. Hvis jeg så deriverer denne mhp y og setter det lik uttrykket jeg allerede har for den partiellderiverte av potensialfunksjonen mhp y, finner jeg at C'(yz) = x*cos(z). Hvordan kommer jeg videre herfra?

Endret av spareku
Supert! Hvordan blir dette i R3? Hvis jeg har vektorfeltet:

F = <y*cos(z)-yzex, x*cos(z)-zex, -xy*sin(z) - yex>

Hvordan finner jeg potensialfunksjonen? Jeg vet jo at de tre koordinatene tilsvarer de partiellderiverte, så jeg kan for eksempel starte med å integrere den første mhp x. Da får jeg en integreringskonstant som kan variere mhp y og z. Hvis jeg så deriverer denne mhp y og setter det lik uttrykket jeg allerede har for den partiellderiverte av potensialfunksjonen mhp y, finner jeg at C'(yz) = x*cos(z). Hvordan kommer jeg videre herfra?

Skal vi se. Vi skal finne f(x,y,z) slik at ∇f = F = <y·cos(z)-yz·ex , x·cos(z)-z·ex , -xy·sin(z) - y·ex>. Starter med å hente ut den partiellderiverte av f mhp. x, og integrere den:

∂f/∂x = y·cos(z) - yz·ex gir at f = xy·cos(z) - yz·ex + g(y,z).

Partiellderiverer denne mhp. y, og sammenligner med y-komponenten av F:

∂f/∂y = x·cos(z) - z·ex + ∂g/∂y = x·cos(z) - z·ex

Vi ser at ∂g/∂y = 0, altså er g en funksjon av z alene, og vi har at f = xy·cos(z) - yz·ex + g(z). Partiellderiverer til slutt mhp. z og sammenligner med tilsvarende komponent av F:

∂f/∂z = -xy·sin(z) - y·ex + ∂g/∂z = -xy·sin(z) - y·ex

Nå vet vi at g(x,y) er en konstant, og potensialfunksjonen er altså f(x,y,z) = xy·cos(z) - yz·ex + C.

Når det gjelder sjekk av konservative vektorfelt i ℝ³, så er feltet F = <M , N , P> konservativt hvis:

- feltet er definert på et enkeltsammenhengende område (betyr at enhver kurve i området kan "snøres sammen" til et punkt i området uten å forlate området underveis), og

- komponentene har kontinuerlige partiellderiverte av første orden, og

- følgende holder:

∂M/∂y = ∂N/∂x

∂N/∂z = ∂P/∂y

∂P/∂x = ∂M/∂z

Dvs. at den partiellderiverte av x-komponenten mhp. y skal være lik den partiellderiverte av y-komponenten mhp. x, og så videre. Sjekker altså to og to mot hverandre, hvis du skjønner ... Det er et system der! :)

Edit: Takk til Knut Erik for innspill om enkeltsammenhengende områder :)

Endret av TwinMOS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...