Gå til innhold

Den store Rome Total War tråden


Anbefalte innlegg

Takk Brekkmiddel :D !!

Virkelig det jeg savnet i denne tråden.

Og utrolig bra fortelling. Må ha flere sånne

 

Noe annet som jeg vil ta opp her nå (Som jeg og har tatt opp i min egen tråd her)

(se nest siste innlegg) Er at hvis vi skal ha Rome Total War inn på forumet må vi ha flere tråder. Så hvis det er spørsmål kan det være lurt å ta dette i egne tråder.

(bare man ikke overdriver da :roll: )

 

På forhånd

Tusen takk for fremtidige historier!

 

Hilsen en som bare mangler 150 kroner før han har spillet!!

150,- rydd litt og støvsug hos mor og far, så rekker du elkjøp før de stenger i mårrakveld

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg nevte tidligere, så skal jeg på lan med compo i Rome: TW.

 

Jeg er veldig dårlig til å velge hvilket lag og tropper jeg skal ha.

 

Noen som har noen forslag? Alle mappene i compoen er helt åpne sletter (Sahara desert, scottish highlands osv)

 

Edit: 15000 dinarer og realistic mode. Ingen fort eller byer.

Endret av eXploid
Lenke til kommentar
Som jeg nevte tidligere, så skal jeg på lan med compo i Rome: TW.

 

Jeg er veldig dårlig til å velge hvilket lag og tropper jeg skal ha.

 

Noen som har noen forslag? Alle mappene i compoen er helt åpne sletter (Sahara desert, scottish highlands osv)

 

Edit: 15000 dinarer og realistic mode. Ingen fort eller byer.

15000.. hmm

har ikke prisene her i hodet men det koster vel under 1000 for det meste uten adds(oppgradering som valor, sverd, skjold)

 

for å ta rome som elksempel:

 

en generals unit. ett par uniter med pretorian cavalery, 3-4 uniter med urban cohort(eventuelt first legionare cohort, de beste legionene i hverfall).. så er det lurt å ha litt bueskyttere... en unit med spyd i reserve mot mye cavaley er alltid kjekt

 

hvis du sloss defansift mot legioner som kan testudo, ha noen balistas/ scorpions for hånden, så de kan knuse testudoen.

Endret av Imposter
Lenke til kommentar
Hadde vært kult å hatt compo på lan i dette, så jeg trenger deres hjelp.

 

 

http://www.bb-lan.tk/ <--- vote Rome Total War :love:

Bare så det er klart.

 

Jeg er daglig leder i Bits & Bytes UB som arrangerer dette LAN'et. Jeg ber dere om ikke å stemme! Det er de som skal på dette LAN'et som skal få stemme hva de vil ha compo i.

 

eXploid er compo ansvarlig og jeg bestemmer over han :p

Tror vi må ta oss en prat på kontoret.

Lenke til kommentar

Leonidas

død 480 f.Kr., konge i Sparta fra 488, bror av Kleomenes 1. Under Xerxes' felttog mot Hellas overtok han med 4000 spartanske hoplitter og 3000 hjelpetropper forsvaret av Thermopylene, og falt der med 300 av sine landsmenn etter å ha sendt resten av hæren bort.

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål angående Rome: Hvordan kan jeg dra nytte av ressursser som ligger rundt omkring?

Skal jeg plukke dem opp eller blir de automatisk brukt?

 

Det er ting som kan trades. Bare lag en trader og en port, så skal de gi deg en del peng.

 

Desto fler sånne du har i en provins, desto mer du tjener på trading.

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål angående Rome: Hvordan kan jeg dra nytte av ressursser som ligger rundt omkring?

Skal jeg plukke dem opp eller blir de automatisk brukt?

 

Det er ting som kan trades. Bare lag en trader og en port, så skal de gi deg en del peng.

 

Desto fler sånne du har i en provins, desto mer du tjener på trading.

Men skjer tradinga automatisk når jeg har trader og port, eller må jeg trykke på noe?

 

Har forresten et annet spørsmål også: Hvordan kan man se loggen for hvilke missions man har fått?

Jeg var uheldig å komme borti "ok" tasten før jeg fikk lest hvilken port jeg skulle blokkere :cry:

Svar kjapt, ettersom jeg spiller det nå, og ikke har mer enn 2 runder elns! :scared:

Lenke til kommentar

ok hær kommer det en kjempe liten historie.

 

har enndelig fått min ordentlige pc til å funke sån ca. så da instalerte jeg det på den og spiller nå som julii.

 

general Flavius Julius og hans sønn vibius Julius. har blitt sent til den lille landsbyen segesta. sentate har sent dem dit.

 

landsbyen har bare et par hundre innbyggere, Flavius og hans sønn er ikke noe gunn til å ta over byen, men senate har beordret dem til å ta den, så de får se og få gjort det.

 

landsbyen er bevoktet av noen bønder og noen barbarer. Flavius stiller opp sine soldater. det er ingen forsvarsverker å se. slaget begynner, finden sammler seg mitt i landsbyen, Flavius beordrer byeskytterne sine til å begynne å bombardere finden, i mens forflytter han sine soldater nærmere finden, han spiller dem opp for å vise finden hva du står ovenfor. når bye skytterne har gjort finden mør og fin, sender han fotsoldatene sine på dem, dette er ikke faligere for soldatene en om finden skulle bruke tre sverd. tilslutt vill Flavius og sønnen ha det litt gøy, han trekker soldatene sine tilbake, og rir inn sammen med livaktene sine og slakter de resterende findene.

 

når slaget er over, har 14 man blitt såret, 7 av dem reddes av legene, 7 dør.

 

finden mistet 450 man, over 200 av dem, ble funnet med piler i seg

Lenke til kommentar

Lurer på et par ting angående rome.

 

Spiller som brutii og opplever at byene blir omtrent umulige å holde på etterhvert som jeg utvider imperiet mitt. Jeg har nesten ikke plass til mer militær, og det blir riots der hele tiden. Har bygd alt som kan bygges, men folk klager på unrest, squalor, culture penalty og avstand til hovedstaden. Har satt ned skatten. Hva kan jeg gjøre for å løse unrest når folk bare driver og lager opprør hele tiden? Og er det noe å gjøre med squalor når jeg allerede har bygd bad og kloakk? Hjelper det å bygge veier for å "minske avstanden" til hovedstaden?

 

Så lurer jeg litt på hva jeg kan gjøre for å bli mer pop hos folket? Har bare tre-fire poeng der, irriterer meg litt...

 

Pleier dere å sette byene på automanage når dere begynner å få sånn 20-30 stykker? Synes det blir mye å holde styr på etterhvert... Artigste er jo å slåss :)

 

Utrolig fengende spill da, har ikke likt strategi siden jeg var hekta på red alert 1, men har blitt endel spilling nå igjen :p

Lenke til kommentar

Meta][ic: for å se hvilke aktive oppdrag du har, kan du trykke op ''o'' eller våpenmerke til faksjonen din nederst til høyre.

 

der er det 4 faner øverst i scrollen, trykk på den der det sår ''senate'' o.l.

så trykker du på fanen som heter ''senate missions'' under bildet, ca. midt på skjermen.

 

der står det :thumbup:

Lenke til kommentar
Lurer på et par ting angående rome.

 

Spiller som brutii og opplever at byene blir omtrent umulige å holde på etterhvert som jeg utvider imperiet mitt. Jeg har nesten ikke plass til mer militær, og det blir riots der hele tiden. Har bygd alt som kan bygges, men folk klager på unrest, squalor, culture penalty og avstand til hovedstaden. Har satt ned skatten. Hva kan jeg gjøre for å løse unrest når folk bare driver og lager opprør hele tiden? Og er det noe å gjøre med squalor når jeg allerede har bygd bad og kloakk? Hjelper det å bygge veier for å "minske avstanden" til hovedstaden?

 

Så lurer jeg litt på hva jeg kan gjøre for å bli mer pop hos folket? Har bare tre-fire poeng der, irriterer meg litt...

 

Pleier dere å sette byene på automanage når dere begynner å få sånn 20-30 stykker? Synes det blir mye å holde styr på etterhvert... Artigste er jo å slåss :)

 

Utrolig fengende spill da, har ikke likt strategi siden jeg var hekta på red alert 1, men har blitt endel spilling nå igjen :p

Har hatt noen lignende problemer, da spesielt med områdene som i dag er Spania. I de fleste tilfellene holdt det å fylle byen med town watches, samt en guvernør. Guvernører øker "lykkefaktoren" med 5% så vidt jeg husker, men dette kan økes og senkes ved forskjellige traits hos guvernøren.

 

Skaper guvernøren squalor eller unrest hos innbyggerne, er det ofte bedre å bare "leve uten" guvernør i byen. Sjekk alle tingene som skaper uro på town description, samt de tingene som skaper glede. Er det inget håp, er det bare å flytte alle soldater ut av byen, flytte noen offensive angrepstropper til byen, vente på riot, for så å angripe den og utrydde befolkningen. :innocent:

Lenke til kommentar

Det hjelper å fløtte hovedstaden tell midten av Imperiet ditt.

 

Culture Penalty har jeg lest at kan løses ved å ødelegge de gamle bygningene.

 

Jeg river vanligvis ikke no mer en templene, du kan ikke oppgradere andres templer vettu.

 

Ellers kan du jo også gjørra som odin sier... men det er ikke alltid lønnsomt.

Lenke til kommentar

Har en liten historie jeg også.

 

Lederen for de romerske Julii, Gaius den mektige, var nede i Egypt for å slå ned et stort opprør og ta de to siste byene til deres tidligere brødre Scipii, som så brått hadde dolket dem i ryggen noen år tidligere. Han hadde med seg en stor hær, med hans aller beste tropper. Det var urban cohorts og praetorian cavalry, i tillegg til fire grupper med leiesoldat-bueskyttere fra kreta og seks katapulter. Dette ga ham en hær som han trodde var uslåelig. Det skulle senere vise seg å være grundig feil.

 

Opprøret ble slått hardt og brutalt ned, og innbyggerne i byene ble utryddet for å statuere et eksempel. Alt av opprørere i skogene ble slaktet av brorens lille hærgruppe med raske egyptiske leiesoldat-chariots og romersk kavaleri. Nå var det tid for å ta de to siste, og største, byene til scipii. Det var stekende sol i ørkenen, og svinkaldt om natten. De kom av og til med grupper med hestebueskyttere, som drepte en liten gruppe menn og dro sin vei. Spesielt om natten var dette plagsomt, og det sørget for å holde mennenes moral nede.

 

De kom seg gjennom ørkenen, tok den nest siste byen ganske raskt, siden hele garnisonen hadde reist for å forsvare Alexandria. Memphis var ikke på langt nær så stor som alexandria, Alexandria var enklere å forsvare. Gaius satt sin bror, som var ferdig med jakten sin på opprørere, til å holde folket i Memphis i sjakk. De reiste to dager for å nå Alexandria. De sto nå overfor den siste store hindringen før byen, en bro. De hadde ikke skip som kunne nå dit særlig raskt for å slippe flaskehalsen som broen var, og Gaius ville hjem til roma, jo før jo heller. Ved broen sto en stor hær, men Gaius' var sterkere.

 

Fiendens hær bestod av legionary cohorts og legionary cavalry, sammen med romerske bueskyttere og to grupper "cavalry auxilia". Han plasserte hæren sin som han hadde planlagt, med katapultene og bueskytterne bak en vegg med urban cohorts, og kavaleri bak der igjen. Piler begynte å fly. Gaius stod utenfor rekkevidde. Ettersom fienden ikke hadde noen general, var moralen deres laber. Bueskytterne deres rømte, samme med den ene gruppen kavaleribueskyttere. Katapultene og bueskytterne var tomme for ammunisjon, nå måtte ting skje. "chaaaaaaarge!". Stemmen hans hørtes sannsynligvis helt hjem til Roma. Bueskytterne gikk til siden, infanteriet lagde plass og tre grupper kavaleri stormet fram i pilformasjon. Dette knuste fiendens rekker, og infanteriet fikk en lett jobb med å få dem til å route. Kavaleriet drepte alle som prøvde å stikke av, og kampen var over.

 

"Broen ble tatt lettere en antatt, jeg håper de slåss like dårlig i alexandria." tenkte Gaius. Veien fram til byen gikk greit. De beleiret byen i tre dager, tre meget tøffe dager. Morgenen den tredje dagen kom forsterkninger. Alle legionene ble fylt opp, og resten av forsterkningene ventet utenfor hvis noen av troppene skulle dø, hvilket var veldig sannsynlig. Det store slaget kunne starte. "Jeg har aldri tapt et slag, men denne gangen ser det virkelig stygt ut.

 

De hadde bygget beleiringstårn, som var spredt utover et stort område. Beleiringstårnene rullet fram, og katapultene prøvde å ødelegge tårnene. Fire av fem beleiringstårn brant opp før de nådde fram. Mange av fiendens menn var blitt drept når muren ble skutt ned av katapultene. Men innenfor hullet stod det flere grupper med urban cohorts. Det var hard slossing på murene, men Gaius' menn vant etterhvert. De tok portene, og kavaleriet stormet inn. Ingen der. Fienden trakk seg tilbake tilbake til deres innerste forsvarsverker. Kavaleriet rykket fram i takt med infanteriet. På plassen stod fiendens general, 13 grupper urban cohorts, en gruppe bueskyttere og to grupper kavaleri. En av livvaktene hans sa at dette så stygt ut. Han kom med en liten tale til mennene sine, sa noe om at de var ca. like mange, fienden bare så sterkere ut. Dessuten var hans menn de beste av de beste. Alle var profesjonelle soldater som aldri hadde tapt en kamp. "Dette kan bli den første" tenkte han. Fienden var fullstendig omringet, og ingen av sidene hadde mer ammunisjon igjen. Svetten silte hos begge sider, det måtte skje. Gaius' stemme hørtes igjen, som så mange ganger før. "Chaaaaaaaaaaarge!". De stormet inn i fienden. Fienden var fullstendig omringet, hadde absolutt alt å sloss for og ville sloss til døden. Gaius menn hadde en uslåelig general som ledet dem, og nektet å gi opp. Begge sider var slitne før slaget. Det så veldig likt ut lenge. Plutselig ropte fiendens leder. Han hadde fått et sverd opp gjennom magen, og var ikke til å redde. Dette satt en støkk i fiendens hær, og det var fordelen Gaius trengte. Han beordret alle til å sloss som gale. Fienden falt som fluer. Gaius visste han hadde vunnet. Det tok to minutter fra fiendens general døde til det ikke var en eneste fiende igjen. Gaius hadde vunnet. Han ropte ut at alle skulle møtes på plassen i midten. Han talte hæren. Langt over halvparten var drept.

 

Det kom et sendebud inn på plassen med en viktig beskjed til lederen. Hans bror var tatt i bakhold, og hele hæren var slaktet av den siste store hæren. Broren hans også. Gaius hadde ikke tid til å sørge, hvis han var blitt tatt i bakhold dagen før måtte han få muren fikset. Tre dager etter stod fienden utfor dørene. Ingen tok første steget. Med forsterkningene talte hans menn 2500 akkurat. Fienden hadde tre fulle hærer, og var over ti tusen. Ti tusen leiesoldater og nye rekrutter. Han visste at dette slaget stod nesten ikke til å vinne. Men hans menn hadde klart mye, og de hadde rekruttert tre grupper bueskyttere fra de få mennene i byen som ikke var blitt slaktet som hevn for broren. Han var fullstendig utmattet. Han tenkte at fienden ikke ville angripe om natten, og gikk og la seg. Slaget kom nok på morgenkvisten, og da måtte han være opplagt. God natt, sa han til hæren. Slaget står i morgen, og kun få av oss vil vite hvordan slaget går. Mange av dere vil dø, og dere skal dø som stolte romere! Roma er stolte over dere, dere er de beste av de beste! Sloss godt i morgen mine sønner, jeg vil sloss sammen med dere! Men slaget skjer i morgen, ikke i dag. Sov, men sov lett! God natt kjære menn, dette kan være den siste natten deres!

 

Herr Brun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...