Gå til innhold

Bios Editor til ATI kort (med minne redigering)


Anbefalte innlegg

Prøvd uten fastwrites men det hjalp ikke noe særlig økte ca 3mhz på core og det samme på minnet.

 

Jeg tror jeg bare drøyer klokkinga til jeg får vifta og kjøleribbene...

 

 

Og heller ser om jeg kan få cpuen til og kjøre stablit på 2,4 ghz :thumbup: i mellomtiden....sliter litt med minne pc 2700.....(må prøve og slakke litt på timingsene)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg har sagt noen ganger nå: om du bruker ATItool til å endre latency, er du ganske sikker da du bare trenger å reboote for å sette verdiene tilbake til det som står i Bios.

 

Det første en bør gjøre er da å sjekke forskjellige verdier med ATItool, og kjøre en haug med benchmarks gjerne over litt tid med de instillingene så en kan være sikker på at kortet takler de over tid. Deretter lager en en bios med RadBIT som er basert på den bios kortet ditt har orginalt.

 

Måten en kan gjøre dette på er å starte maskinen med en Diskett med flasheprogram på. Og derettter lagre den bios som ligger på kortet til en fil på disketten (f.eks Original.bin)

 

Denne filen åpner en igjen med RadBIT og redigerer verdiene med samme tallforskjell i + eller - ( verdien i ATItool kan være f.eks 41 (som en kan ha på 50 i ATItool) men i RadBIT er samme verdien 29 (og 50 vil dermed ikke fungere), ergo må en endre verdien i RadBIT til 38 for å få 50 i ATItool).

 

Tok meg den frihet å quote fra VeXx`s guide

 

FØR VI SETTER I GANG

 

Før vi setter i gang med flashingen, må vi sørge for at vi har følgende :

 

1. Sjekket at skjermkortet kan overklokkes

2. Flashrom -- dette programmet er det vi bruker til å flashe skjermkortene.

 

EDIT : her finner du siste versjon av Flashrom : http://www.3dchipset.com/bios/ati/flash/index.php

 

3. Bootable floppy disk -- disketten som vi booter på før vi starter OSet.

4. Sist, men ikke minst, ATI's 9800XT BIOS. Under her er en liste med de forskjellige BIOSene av forskjellige produsenter.

 

HUSK : ALT GJØRES PÅ EGET ANSVAR

 

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

 

BIOS :

 

BIOSer til diverse 9800XT kort ligger på følgende side :

 

http://my.tbaytel.net/panthor/bioses.htm

 

Du finner alle produsentenes BIOS på denne siden, og husk at selv om du ikke finner til ditt kort, kan du benytte deg av en annens produsent BIOS:)

 

-----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------

 

HVORDAN FLASHE

 

Etter at du har valgt riktig BIOS versjon, er vi nesten klare. Det første som må gjøres er å kjøre filen DRDFLASH.EXE i Windows lastet ned som BootDisk ovenfra. Sett inn en diskett og la den gjøre seg ferdig.

 

Etter den er ferdig må du extracte FLASHROM til disketten også. Programmet winrar kan brukes til extracting.

 

Det er utrolig lurt å rename BIOSen til et ganske så kort navn, da FLASHROM har visse problemer med visse navn. Jeg kalte min 9800xt.bin og det funket helt ypperlig, anbefaler dere også å finne et lignende navn

 

Da skal følgende filer ligge på disketten :

 

DOS4GW

FLASHROM

FLASHROM.ROM

DIN-9800XT-BIOS.BIN (som sagt, lurt å gi ditt eget navn på biosfilen, eks 9800xt.bin)

 

Etter at alt er klart, starter vi maskinen på nytt, og booter på disketten. Hvis alt har gått riktig til nå skal den boote opp på Caldera Dr.Dos 2.xx.

 

Før vi setter helt i gang, tar vi en backup (sikkerhetskopi) av vår opprinnelige bios ved å skrive følgende :

 

flashrom -s 0 original.bin

 

Etter at BIOSen er lagret, kan vi sette i gang med flashingen.

Skriv følgende :

 

flashrom -p 0 DIN-9800XT-BIOS.bin

 

Hvis alt er gjort riktig skal det stå : 6xxxx of 6xxxx bytes verified. Da har du omgjort ditt 9800 non-pro kort til ett 9800 XT. MEN det er ikke helt på tide å juble riktig enda.

 

Forskjellene er at vi vil kun lagre filen (ta backup av den orginale). Og deretter flashe vår egen redigerte (med samme flashmetode).

 

Dersom det skjærer seg totalt har jeg ett PCI skjermkort, det er eneste grunnen til at jeg turde å gjøre dette i utgangspunktet (da kan jeg flashe tilbake dersom det går galt). Men ser ingen grunn til at det skal gå galt om en prøver verdiene først i ATItool.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Men så har du det faktum at minneredigereren i ATITool ikke fungerer korrekt, etter utsagn av han som har laget programmet.

 

http://forums.techpowerup.com/showthread.p...76&page=4&pp=10

 

read on this Site about the MEMTimings Editor of AtiTool....too risky cause you dont know the exactly values..they're displayed incorrect!!! When you change Values and don't know 100% if you're right.....your choise...good luck 

 

Use Rabit 1.5 BiosEditor to chang Timings..so you on the right Site!!

 

Så vær forsiktig med det der!!!!!

Lenke til kommentar
Men så har du det faktum at minneredigereren i ATITool ikke fungerer korrekt, etter utsagn av han som har laget programmet.

 

http://forums.techpowerup.com/showthread.p...76&page=4&pp=10

 

read on this Site about the MEMTimings Editor of AtiTool....too risky cause you dont know the exactly values..they're displayed incorrect!!! When you change Values and don't know 100% if you're right.....your choise...good luck 

 

Use Rabit 1.5 BiosEditor to chang Timings..so you on the right Site!!

 

Så vær forsiktig med det der!!!!!

Vel som jeg sa i innlegget over:

 

Denne filen åpner en igjen med RadBIT og redigerer verdiene med samme tallforskjell i + eller - ( verdien i ATItool kan være f.eks 41 (som en kan ha på 50 i ATItool) men i RadBIT er samme verdien 29 (og 50 vil dermed ikke fungere), ergo må en endre verdien i RadBIT til 38 for å få 50 i ATItool).

 

Syns du slår litt vel hardt på stortromma med den uttalelsen din Dante2no.

 

Jeg har prøvd dette uten problemer.

 

Dessuten skader en tvilsomt kortet sitt dersom det går galt (med mindre en endrer idiotisk mye uten å teste mellom hver gang) , så akkurat hvorfor det er så farlig ser ikke jeg egentlig (en endrer jo ikke bios med ATItool).

 

Om folk velger å la være å endre disse instillingene eller ei bryr jeg meg svært lite om. Men slike uttalelser som du kom med der blir for dumt imo. Spesielt når jeg har tatt det opp før.

 

:roll:

 

Edit: Det er forskjell på å kalle en person dum og å kalle en uttalelse av en person dum ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Hvilken stortromme er det du snakker om?

Leste gjennom hele tråden og så ingenting om at du hadde advart om akkurat det jeg tok opp i mitt innlegg, dermed ville jeg bare gi folk en advarsel!

Ergo er du som er dum som rakker ned på meg når jeg gjør noe i beste mening!

 

Der ser man hva man har igjen for å prøve å hjelpe!

Lenke til kommentar
Men så har du det faktum at minneredigereren i ATITool ikke fungerer korrekt, etter utsagn av han som har laget programmet. .

 

 

 

http://forums.techpowerup.com/showthread.p...76&page=4&pp=10

 

read on this Site about the MEMTimings Editor of AtiTool....too risky cause you dont know the exactly values..they're displayed incorrect!!! When you change Values and don't know 100% if you're right.....your choise...good luck 

 

Use Rabit 1.5 BiosEditor to chang Timings..so you on the right Site!!

 

 

Det er ikke det han sier, han sier at verdiene ikke kan overføres direkte til BiosRedigerings programmet (da de ikke vises rett).

 

.....og redigerer verdiene med samme tallforskjell i + eller - ( verdien i ATItool kan være f.eks 41 (som en kan ha på 50 i ATItool) men i RadBIT er samme verdien 29 .....

 

Problem: ....they're displayed incorrect!!! Løsning: ....redigerer verdiene med samme tallforskjell .....

 

Minneredigereren fungerer som den skal, men du kan ikke bruke samme tall i BiosEditor.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Edit2: her er mine verdier og resultater.

 

Mem TRCDRD: 4 (5)

Mem TRCDWR: 2 (3)

Mem TRRD: 3 (4)

Mem TR2W: CL+2CLK (3CLK)

Mem TWR: 2 (3)*

Mem WR_Latency: 1.5 (2)*

 

Verdiene i parantes er de orginale 9800pro verdiene, * er verdier som settes av å flashe en hvilken som helst XT bios. Men jeg lager fom nå mine egne ;)

 

Standard mem. tiomings MSI 9800XXL

 

Mem TRCDRD: 3

Mem TRCDWR: 3

Mem TRRD: 4

Mem TR2W: CL+3CLK

Mem TWR: 2

Mem WR_Latency: 1.0

 

Nice?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...