Gå til innhold

Bios Editor til ATI kort (med minne redigering)


Anbefalte innlegg

Hei, har testet mitt R9800pro kort med endel forskjellige instillinger.

 

Ved endring av Bios (først Pro - XT) + endring av diverse memory instillinger i ATItool 0.0.22 har jeg oppnådd en 10% økning i diverse spill og benchmarks. Problemet er at Mem timings`ene ikke lastes automatisk (jeg må redigere de hver gang jeg rebooter).

 

Jeg har nå redigert bios på kortet mitt så jeg klokker det fra Bios, og lurer på om det finnes redigeringsprogrammer som lar meg endre timings på minnet også?

 

Noen som vet?

 

Jeg har prøvd:

 

RadEdit (i forskjellige varianter)

BiosEdit

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker og bukker (litt flau over å ikke ha sett det) :)

 

Da får vi se om det (RaBIT) virker da ;)

 

Edit: det virker og vel så det :D

 

Men vær forsiktig med endel av verdiene da endel av de ikke stemmer med hva en ender opp med (la de forbli uendret om du ikke har kunnet endre de i ATItool 0.0.22).

 

Edit2: her er mine verdier og resultater.

 

Mem TRCDRD: 4 (5)

Mem TRCDWR: 2 (3)

Mem TRRD: 3 (4)

Mem TR2W: CL+2CLK (3CLK)

Mem TWR: 2 (3)*

Mem WR_Latency: 1.5 (2)*

 

Verdiene i parantes er de orginale 9800pro verdiene, * er verdier som settes av å flashe en hvilken som helst XT bios. Men jeg lager fom nå mine egne ;)

 

Forskjell i ytelse på disse:

 

Vanlig XT bios:

 

7406 3dmarks

 

AveMORphine`s XT bios:

 

7737 3dmarks

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Her er mine tweakede bioser:

 

En for Pro og en for XT

 

Jeg bruker disse på mitt PC9800pro med 350kjerne.

 

Pro_Ultra (Ultra timings)

 

XT Ultra (Ultra timings)

 

Jeg har ikke endret standard klokken på disse, kun tweaket Timings på minne. Jeg garanterer ingenting, men de YTER noe seriøst ;)

 

Disse vil trolig virke på alle kort som takler PC 9800XT Samsung E-die biosen.

 

NB! Prøv først om kortet deres takler følgende innstillinger med ATItool 0.0.22:

Mem TRCDRD: 4

Mem TRCDWR: 2

Mem TRAS 9

Mem TR2W: CL+2CLK

Mem TWR: 2*

Mem WR_Latency: 1.5*

 

Om kortet gjør det og takler PC Samsung E-Die bios`en bør det gå bra, men jeg garanterer ingenting (annet enn ett seriøst ytelsesløft om det gjør det).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Jeg fant også ut følgende:

 

IKKE øk Volt til AGP porten med slike tweakede timings. Dette gjelder (hvertfall) for Abit NF7-S V2 med 9800pro/XT @ Tweaked. Da får en grafikkfeil Vesentlig raskere enn ved å la den stå på 1.5V

 

Jeg vet at endel hovedkort er litt sær på det der (deriblandt NF7) og dermed ikke lar en kjøre like høy FSB uten å øke V til AGP porten....

 

Men da er det i det minste nevnt ;)

 

Det som holder meg tilbake for øyeblikket er 3.3V linjen på PSU`n min (og den er vesentlig kraftigere enn de fleste nye PSU`r - Enermax 431W Whisper 3.3V: 40A) så jeg er stuck mht videre klokking av kortet uten Vmods ser det ut til :cry:

Lenke til kommentar

Test

 

Alle testene er gjort ved XT standard hastighet på GPU og mem

 

9800pro m. stock Bios - 6578

 

9800pro m. Tweaked Pro Bios - 6679

 

9800pro m. XT bios - 6881

 

9800pro m. Tweaked XT bios - 7276

 

Edit: og BTW, bare ved å endre koden på 9800 serie kortet i en bios editor fra "4E48" (9800pro (350)) til "4E4A" (9800XT 360 E-die) i ett program som ikke har info om forskjellen mellom de to "navnene", oppnår en ytelsesforskjellen mellom Pro og XT i 3dmark03 (og kun der, 05 gav meg faktisk bedre resultat med Pro bios), mens ytelsen på minne oppnår en i alle spill og benchmarks jeg har testet så langt (Doom3 demo, 3dmark2001SE, 05, Aquamark03, Commanche4, NFSU, LFS S1 mfl.).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

På noen settinger er det verre enn andre, men de filene jeg har lagt ut her er med "sikre" verdier. Der er ikke gjort enorme forskjeller.

 

Jeg kjører på samme klokk som før, men alt jeg har gjort her kan du prøve i Windows før du flasher bios.

 

Ved å laste ned ATItool 0.0.22 og gå inn på knappen nederst markert "mem" og skrive inn verdiene:

 

Mem TRCDRD: 4 (5)

Mem TRCDWR: 2 (3)

Mem TRAS: 9 (10)

Mem TRRD: 3 (4)

Mem TR2W: CL+2CLK (3CLK)

Mem TWR: 2 (3)*

Mem WR_Latency: 1.5 (2)*

 

Og trykke apply. For deretter å kjøre 3dmark 01, 03 og 05 rett etter hverandre for å se etter feil (Mem TR2W og Mem TRAS bør du prøve ut alene).

Lenke til kommentar

Har du testet å senke noen for å klokke mer da? Ikke at jeg tror det ville hjulpet mer enn 10 % da.

 

Og det med at du får mer poeng i 03 med XT bios er vel noen grafikkfeil i GT2 eller 3 eller begge som gjør det. Kortet yter ikke som ett XT noe annet sted. Noe du sikkert kan bekrefte at du hadde?

Lenke til kommentar

Var vel oppe i ca 10% i Doom3 demoen ja. Minste økningen jeg har hatt var i eldre DX8 spill. Men der er skjermkortet veldig overkill (skjermkortet blir aldri presset).

 

Skal kjøre en sammenligning i forskjellige programmer etterhvert, jeg må bare få laget meg noen replay`s jeg kan kjøre Fraps log i (med chat meldinger om start og stopp).

 

Edit: forskjellen i 3dmark 03 var størst på XT biosen, noe som tyder på feil ja. En annen ting som tyder på en feil i Pro VS XT er at dersom jeg åpner en XT bios og endrer navnet slik jeg nevnte før .....endre koden på 9800 serie kortet i en bios editor fra "4E48" (9800pro (350)) til "4E4A" (9800XT 360 E-die)..... vil ytelsen i 3dmark dette tilbake til Pro nivå :nei:

 

Noe jeg mener tyder på feil i 3dmark eller rett og slett at Futuremark mente at ett kort gjenkjent som XT burde yte vesentlig bedre enn ett kort gjenkjent som Pro :hmm:

 

Jeg velger å tro det er optimaliseringen for ett kort gjenkjent som XT vs ett kort gjenkjent som Pro i OS/Drivere som har laget det problemet.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
På noen settinger er det verre enn andre, men de filene jeg har lagt ut her er med "sikre" verdier. Der er ikke gjort enorme forskjeller.

 

Jeg kjører på samme klokk som før, men alt jeg har gjort her kan du prøve i Windows før du flasher bios.

 

Ved å laste ned ATItool 0.0.22 og gå inn på knappen nederst markert "mem" og skrive inn verdiene:

 

Mem TRCDRD: 4 (5)

Mem TRCDWR: 2 (3)

Mem TRAS: 9 (10)

Mem TRRD: 3 (4)

Mem TR2W: CL+2CLK (3CLK)

Mem TWR: 2 (3)*

Mem WR_Latency: 1.5 (2)*

 

Og trykke apply. For deretter å kjøre 3dmark 01, 03 og 05 rett etter hverandre for å se etter feil (Mem TR2W og Mem TRAS bør du prøve ut alene).

sjekket ut disse verdiene på mitt kort, PC9800PRO.

Hoss meg sto allerede WR_latency på 1.5.

Mitt kort har Hynix brikker, resten av verdiene var like

 

Testet en run med de verdiene du skrev. alt gikk bra i game testene, men da jeg kom til cpu test ble det artifacts(minne) selv når det ikke var klokket.

 

Dette har jo ingentig å si på resultatet, kjører vanligvis ikke å kjøre annet enn GT testene, bare glemte å slå de av.

 

Har du prøvd å øke verdiene få å se om du da kan klokke lengre?

må vell klokke endel lengre for å utligne men...

Lenke til kommentar

Jeg har funnet at "Mem TR2W: CL+2CLK (3CLK)" og "Mem TRAS: 9 (10)" er svært sensitive verdier. Sjekket dette ved å kjøre ATItool find max mem i en time på hver (med hastighet jeg var sikker på at ville feile etterhvert).

 

Med disse to verdiene lavt gikk det ikke mer enn ett par minutter før telleren begynte på nytt. Mem TRAS kunne jeg kjøre på 6 gjennom de fleste benchmarks, men det feila etter kort tid i ATItool. Dessuten gav det ikke spesielt bedre ytelse å ha de lavere enn 9.

 

Prøvde å kjøre med disse på slappe timings, men fant fort ut at det ikke lønte seg pga dårlig utnyttelse av båndbredden ved høy minnehastighet.

 

Det blir litt som på nForce2 systemet mitt, opp til 220FSB lønner det seg mye å hente ut de ekstra mhz`ene. Men når en kommer over 220FSB begynner den prosentmessige forskjellen å bli lavere;

 

166 + 1mhz gir høyere % økning enn

220 + 1mhz

 

Det samme gjelder her. Opp til en hviss frekvens vil hastighet ha mye å si, men kommer en høyt nok opp, blir den prosentmessige økningen for lav.

 

Fordelen med lave timings er at økningen vil ikke avhenge av utgangspunktet på samme måte, da verdiene er såpass lave.

 

For å gå tilbake til nForce2 eksemplet så kjører jeg minne mitt på 220 Dual Channel Synkront med FSB cl2-2-2-11(nforce2 liker dette (11) av en eller annen grunn) og har en utnyttelsesgrad på ca 97/92% mot 92/85% ved å kjøre 230 DC cl2.5 3 3 11

 

Jeg har enda ikke funnet sveat spot slik jeg har ved nForce2 systemet mitt. Det kan godt være at jeg vil få bedre ytelse ved å kjøre minne på litt slakkere timings ved 400Mhz(DDR) (mot 391.5DDR nå). Men det er også litt av moroa ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nye optimaliserte bioser:

 

AvePRO_XL.rom

 

AveXT_XL.rom

 

Edit: husk å sjekke med ATItool ! (se over). Disse fungerer IKKE dersom du ikke kan kjøre timingsene uten artifacts ved å sette de i ATItool først. De fungerer heller ikke om du ikke har Samsung minne som kan kjøre XT Samsung E-Die biosen!

Kunne du postet instillingene på disse mer optimaliserte biosene, siden jeg har hynix minne er du snill? :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...