Cannabiskopen Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 skjønner ikke at de har så mye penger å bruker, men så mye bugs/disconnect problems/ errors, o.s.v.
Sponis Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 skjønner ikke at de har så mye penger å bruker, men så mye bugs/disconnect problems/ errors, o.s.v. Eg har ikkje oppdaget noken bugs, og eg har ikkje hatt noken problemer med disconnect, det har heller ikkje vennene mine som spiller på andre servere. Errors? har eg aldri fått.
Heales Skrevet 24. september 2005 Skrevet 24. september 2005 WoW hadde et utviklingsbudsjett på ca. 70 millioner dollar før lansering, hvilket gjør det til tidenes dyreste spillproduksjon.
Arve Systad Skrevet 24. september 2005 Skrevet 24. september 2005 WoW hadde et utviklingsbudsjett på ca. 70 millioner dollar før lansering, hvilket gjør det til tidenes dyreste spillproduksjon. Tviler eg ikkje et sekund på, og i tillegg skulle spillet lanserast med verdensomspennande reklame og markedsføring, samt oppsett av et hundretalls realms (som kver blir kjørt på fleire separate servere, kan tenke meg 3-5 per realm), så total sett-i-gang-kostnad er nok nær det doble, om ikkje enda meir. På den andre sida, så tjener dei jo en del på å selge spillet, og på månedlige inntekter. La oss sei dei har 100kr fortjeneste per eksemplar solgt (realistisk? Veit ikkje. Tall lett å leike med ) 100*4e6 = 4e8, 400 000 000. Fire hundre millioner kroner med fire mill. solgte spill. I tillegg kommer månedsavgift på ~100kr fra alle desse, så grovt regna fire hundre millioner kroner i måneden. Ganske bra, eh?
Loeve Skrevet 24. september 2005 Skrevet 24. september 2005 Jeg bøyer meg i støvet, og beklager at jeg var såpass bastant før utgivelsen. Det er vel ingen tvil om at World of Warcraft kom med en MMORPG-revolusjon uten like, hvor de greide å trekke til seg spillere som aldri før har hatt noen interesse for RPG-spill generelt. Kudos 2 BliZZ!!111
Xtra Skrevet 24. september 2005 Skrevet 24. september 2005 (endret) Det er 4 millioner personer som spiller WoW i hele verden.... og wow er ikke lansert for fullt i Asia enda. Dette er ikke et tall jeg tar ut ifra luften: linky EDIT: Det må nok koste svinemye å holde opp så mange superservere som Blizzard har så en del av kostnadene er der og en del er ansatte GMs tech support osv osv. Endret 24. september 2005 av Xtra
phnx85 Skrevet 24. september 2005 Skrevet 24. september 2005 Koster spillet det samme i hele verden? Både innkjøp og måndtlig avgift.
Tåkefyrste Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 owned mhm, har ikke du noe bedre å finne på? 23 poster.... lol, er det så viktig for deg å ha rett at du må finne fram en kjempegammel post på et forum du knapt bruker, bare får å bevise at du for en gang skyld hadde gjetta nært riktig? Owned.
Jankee Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 (endret) Åpnes då tråden i seg sjølv er eigentleg ein god tråd, men det "bumpeinnlegget som eg stengte tråden for er blitt sletta. Endret 26. september 2005 av Jankee
jansen00788 Skrevet 9. oktober 2005 Skrevet 9. oktober 2005 5 millioner abbonementer på WoW er ikkje mykje.. husk da e 6 milliarder i verden, altså 6000 milliona.. eg synes at 5 milliona er eit litt lite tal eg.. Warcraft er jo tross alt eit veldig klassisk spill og har mange fan.. Eg kan garantera at dei som spelte warcraft og syntes at da va kjekt, spele World of Warcraft!
genetex Skrevet 9. oktober 2005 Skrevet 9. oktober 2005 Det heler verden gjetta feil på, var som sagt, at folk ville betale i mnd for et spill selv om de var 13 år gammle. Jeg trodde aldri så mange ville kjøpe det. Etter hvert har listen over folk jeg kjenne/bor her i lille bygda mi bare blitt større. Jeg mener bestemt at WoW vil bli verdens mest suksessrike spill (når det gjelder penger). Ikke at det er det NÅ, men det vil bli pga kostnadene. Basta. Ja, det vinner over CS. Ja, jeg er seriøs.
HilRam Skrevet 9. oktober 2005 Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Husk at månedsavgiften på WOW ikke har noen fordyrende mellomledd som distributør, forhandler eller toll. Alt de må trekke fra er evt. MVA. (Som aldeles ikke er på 25%-nivå i USA...) Uansett hvor mye dere tror de bruker på server-vedlikehold, så er det ikke snakk om at det spiser opp fortjenesten. Vedlikeholdskostnadene ved et MMORPH-spill er i stor grad knyttet til feilretting på spillet, balansering/tweaking (at ikke en rase eller type våpen er urettferdig overlegen en annen osv.) og videreutvikling (nye instances, nye mål, nye nivåer man kan oppnå). Har dere tenkt over at disse kostnadene er konstante? Det koster det samme enten man har 500.000 brukere eller fem millioner. Servere kan de alltids leie hos firmaer som driver med sånt, etterhvert som brukerbasen ekspanderer. De tjener nok så sinnsykt mye at det ikke er klokt. Hvis den amerikanske momsen fortsatt er på 15%, (kan godt være den ikke er det lenger...), tar hensyn til at en del av brukerne har langtidsplan med redusert månedspris, så vil Blizzard likevel sitte igjen med ca 70 kr. minimum i nettoinntekt pr. bruker pr. måned. 70 x 4.000.000 = 280.000.000 - tohundreogåtti millioner i måneden! Hvis jeg skal ta et grovt anslag over driftskostnader så vil jeg tippe (wild guess) 100 millioner kroner i måneden. Det blir noe sånt som 25 kr. /bruker. Hvis dette stemmer (skulle like å se Blizzard legge frem kvartalsregnskapet sitt...) så vil de da tjene 180 millioner kroner hver måned. Så må man trekke fra litt på bugfixing, tweaking og utviklingskostnader til fornyelse av spillet. Men likevel... Dens som bare hadde kjøpt Blizzard-aksjer i januar i år... *sukk* For å komme med en oppmuntring til alle: Ja, de HAR RÅD til å lage en oppfølger til StarCraft! Spørs bare om det blir i tilknytning til en "StarCraft Online" el. l. EDIT: Leif herjer vilt .... Endret 9. oktober 2005 av hilram
phnx85 Skrevet 10. oktober 2005 Skrevet 10. oktober 2005 Mye fornuftig.. Tror du har aldeler rett her, Blizzard tjener nok grovt! WoW er vel det spillet som har hatt størst utviklings budsjett (mener at jeg har lest noe slikt..), så vi antar at meste parten av det Blizzard har tjent på å selge spillet (altså cd-plater, cover og manualen) har gått med til utviklingskostnadene. I det store bildet tror kostnadene på å drifte serverne (om Blizzard gjør det selv eller outsorcer) er bare en dråpe i havet. Det som nok koster peng er bug fiksing, balansering av klasser/våpen og videreutvikling. Men jeg tviler sterkt på at Blizzard laget WoW for å være snill, så 80-150 mill overskudd hver måned er nok ikke utenkelig. Det hadde vært meget interesant å sett regnskapet til Blizzard
Tåkefyrste Skrevet 10. oktober 2005 Skrevet 10. oktober 2005 Selvfølgelig tjener de grovt, noe de også burde etter å ha jobbet så hardt. Laget WoW for å være snill? Nei, de laget det fordi de elsker å lage spill, og fordi de må lage spill for å tjene penger. Jeg gjetter uansett at hovedparten av inntektene vil blizzard aldri se noe til, da eierne, Vivendi Universal, sikkert skal ha sin del.
Gjest Slettet-t9DveYkZ Skrevet 10. oktober 2005 Skrevet 10. oktober 2005 WoW hadde et utviklingsbudsjett på ca. 70 millioner dollar før lansering, hvilket gjør det til tidenes dyreste spillproduksjon. Og alikevel klarte de å lage et spill uten noen spesiell dybde eller særegent end-game content.
Roberticus Skrevet 10. oktober 2005 Skrevet 10. oktober 2005 Tøys og tull. Har knapt sett et mer ferdigstilt MMOG spill lansert. Endgame i WoW er meget bra, men det er litt spesielt i og med at det dreier seg mest om å oppgradere utstyr. Forøvrig var utviklingskostnaden på norske Anarchy Online på ca 130 millioner kroner da det ble sluppet. WoW kostet nok en god del mere, men de har nå også lykkes utrolig mye bedre.
Tåkefyrste Skrevet 10. oktober 2005 Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Og alikevel klarte de å lage et spill uten noen spesiell dybde eller særegent end-game content. tja, har nå holdt meg gående konstant siden februar. Kan med hånda på hjertet si at ingen andre spill har holdt meg gående så lenge noensinne, og jeg tror dette gjelder for mange andre også. Og nei, jeg er langt fra lei enda. Endret 10. oktober 2005 av apollox
The Stig Skrevet 11. oktober 2005 Skrevet 11. oktober 2005 Wow har mange medlemmer, jeg husker ikke helt hvor jeg leste nøyaktig hvor mange.. Men de har i hvertfall 1,5 millioner bare i Kina: http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1306955
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå