Gå til innhold

Matrox Parhelia knuser(!) alt som eksisterer av Skjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-12 20:01, psilocybe skrev:

..2x 21" .. da sitter du og virrer med hodet i ett sett. :smile:


 

Jaja, du har nok rett. Men nå tenkte jeg egentlig litt inn i framtiden (ja, nå tenker du ro ro..) CS i dag er nok ikke særlig gunstig med mange skjermer. Med CS-nerder tenker jeg egentlig på folka som er best i FPS sjangeren generelt. Det er bare det at CS-nerder er den beste måten å omtale dem på! Hva "skjønner" alle hvem jeg snakker om :smile:

 

Quote:


Den 2002-05-12 20:08, alos skrev:

Når begynte det å gå ann å spille spill strekt over 2 eller 3 skjermer??


 

Følge man linken ser man jo spill som benytter denne muligheten. Det kommer sikkert i framtiden.. som en ekstramulighet man kan skru på i spillet.. men men.. jeg luftet bare en tanke jeg dah :razz:

 

...

Lenke til kommentar

Endelig !

Ja jeg var en av eierene av ett Matrox G400 og venter den gangen på en oppfølger av G400 , noe som drøyde både lenge og vel og når det en gang kom en oppfølger (G450) så viste det seg att oppfølgeren ikke var noe bedre på 3D enn den gamle G400 :sad:

Så kom G550 , en litt forbedret G450 men ikke noe Nvidia "killer"

Så det endte med att jeg kjøpte meg kyro II etter matrox nedtur.

Men men det kan jo hende Matrox likte smaken av suksess og har jobbet både lenge og vel med det nye grafikkortet slik att det er en potensiell Nvidia "killer"

jaja anyway så er det godt med konkuranse , ja det presser prisene ned og utviklerne av grafikkort til og yte sitt beste og mere til :smile:

Så nå venter jeg i spenning på Matrox nye flaggskip :grin:

ellers er jeg fornøyd med mitt nyinnkjøpte

(2MND siden)Hercules prophet 2 GeForce 2 GTS Pro med 64 mb ,

ja jeg betalte bare 850,- og kortet er meget bra til mitt bruk , ja det er jo fjorårets (2000/2001)nest beste modell :grin:

Faktisk en god del bedre en mitt "gamle" kyro II i Direct 3D spill. Ellers i open GL ligger det en god del høyere en kyro II i 16 bits farger , men dette jevner seg ut på 32 bits farger.

men men nå får vi se hva som blir det neste , tenkte på ett GeForce 4 TI 4200 men har begynt og revurdrere dette etter denne "annonseringen" av Matrox nye kort, vi får se etter testene av kortet :smile:

og finne ut av hva som gir mest for pengene...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-12 20:05, Cobos skrev:

[....]

Legge bl.a. merke til 10bits fargerendering (bedre 2D) og HDTV encoding :smile: ....

[....]


 

10-bits fargerendering? Bussbredde tenker jeg vi sier.

 

HDTV-enkoding? HDTV bruker MPEG2 som videokomprimeringsalgoritme, utsagnet fremstår som rart. Du mener vel MPEG-2 (som i DVD, SVCD og HDTV) _dekoding_.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på er hvor Matrox har fått penger til å utvikle et så bra kort fra? Dersom rapportene vi fikk tidligere i vinter stemmer, så var de nære på å gå konk.

 

Etter hva jeg hør hørt "rundt om kring" hos distributørene så blir det ikke lett å få tak i før til høsten. Det er da trist.

 

Veldig spendt på om de kommer med noe Rainbow runner kort.

 

Jeg har ikke noe GF4, men hadde jeg hatt det så hadde jeg vel ikke vært så veldig opptatt av Matrox heller. Men G400 kortet mitt trenger avløsning.

 

[ Denne Melding var redigert av: larskrru på 2002-05-13 18:37 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-13 18:34, larskrru skrev:

En ting jeg lurer på er hvor Matrox har fått penger til å utvikle et så bra kort fra? Dersom rapportene vi fikk tidligere i vinter stemmer, så var de nære på å gå konk..................


 

1) Jævligt med sparepenger i kassa deres

2) Litt stjeling her + der (who knows....?)

3) At de ikke har hatt så dårlig økonomi som noen trodde

4) Et sinnsykt lån innvistert i Japanske Yen med ekstremt lav rente....

5) Vet ikke (fantasien må løpe fritt her)

 

-----------------------------------------------------

Uansett : Min pc har et tregt ATI Radeon VE kort i maskinen,... om ikke prisen blir i det ALT for stiveste så skal jeg vurdere matrox nok en gang. - Mitt forrige var et Matrox Millennium II - 8mb pci kort.

 

Jeg tror at Matrox har klart å lage et ekstremt RÅTT kort mildt sagt, men hvordan NV30 ? (var det det den het?) eller R300 blir, er en helt annen sak igjen,...

 

Måtte den beste vinne på 3dMarkedet,.. slik at kunder som meg selv og mange andre får nok av utvalg !

Lenke til kommentar

Gecco

Hva baserer du de ville påstandene dine på ? Matrox hadde verdens feteste spillkort når G400 Max kom på markedet (riktignok bare i noen måneder) og G400 kortene deres er fortsatt geniale til 2D og brukbare hvis du ikke spiller så mye (som meg). Iogmed at du ikke vet noenting omtrent om NV30 hvordan kan du påstå at det er mye bedre eller kommer til å bli ?

 

Cobos

Lenke til kommentar

Gecco

Hva baserer du de ville påstandene dine på ? Matrox hadde verdens feteste spillkort når G400 Max kom på markedet (riktignok bare i noen måneder) og G400 kortene deres er fortsatt geniale til 2D og brukbare hvis du ikke spiller så mye (som meg). Iogmed at du ikke vet noenting omtrent om NV30 hvordan kan du påstå at det er mye bedre eller kommer til å bli ?

 

Cobos

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du må bite i det sure eple der GeCcO.

 

Forskjellen på Matrox nå og når det lanserte G400

er nå er de villig til å være og bli den beste på 3D.

 

En ting til dere som har lest om de tekn.detaljene

på diverse web sider, dere kommer til å få et lite

sjokk.. :wink:

 

 

 

Quote:


Den 2002-05-13 20:02, GeCcO skrev:

hahaha


matrox har ikke sjanse på noe plass i grafikkort markedet, bare tenk når ATI kommer med Radeon 10000 og nVidia med NV30, kanskje men bare kanskje vill matrox få noe ut av de spesifikasjonene de har jo ikke noe ry for å lage gode kort



 

[ Denne Melding var redigert av: Tronic på 2002-05-13 22:56 ]

Lenke til kommentar

Matrox er ingen smågutt i grafikkort markedet.

 

Matrox eksisterte lenge før Nvidia og 3DFX i det hele tatt kom på banen.

 

I sin tid var det vel Matrox, PowerVR, S3Graphics, 3Dlabs, ATI, Rendition og Trident som eide grafikkort markedet.

Matrox hadde store deler av markedet og ble kjent for å være best på 2D og video.

 

Power VR laget vel noen videologic chiper...har ikke mye info om dem.

 

S3 Var/er mest kjent for Virge chipsettet, som var noe av det første som koblet sammen 2D og 3D grafikk. De og Matrox hadde vel størsteparten av grafikkort markedet. I dag er S3 eid av SIS.

 

3Dlabs er et artig selskap som innehar store mengder kunnskap om avansert grafikk og er aktuelle med P10

chipen.

 

ATI kjenner vel alle, de er vel dagens argeste konkurrent til Nvidia. De fokuserte for det meste på "all round" kort før i tiden.

 

Rendition laget blant annet Verite 1000/2000/2200 chipene, som i en tid var de eneste egentlige alternative til 3dFx Voodoo serie. Det har i de senere år blitt veldig stille rundt dem, antagelig sp eksisterer de ikke mere. Det gikk rykter om dem rundt de tider da Nvidia lanserte GeForce 1. Mange trodde at Rendition skulle komme med en konkurent, som baserte seg på de samme prinsippene som f.eks. GPU.

 

Trident har vel aldri konkurrert på 3D markedet, de har holdt seg mest på 2d kort til stasjonære og bærbare datamaskiner. De lanserte nylig en helt ny grafikkchip for bærbare pc'er, som så meget lovende ut.

 

Uansett, Matrox er et veletablert og velkjent firma. De har mye kontakter i grafikk bransjen, både når det gjelder utvikling og distribusjon. Hvis Matrox klarer å lage en Nvidia og Ati "killer" kan du være sikker på at de ikke vil få noe problem med å få spredt kortet ut på det store markedet.

Matrox har garantert noe j... med penger, de eier også andre firmaer og har vel en del aksjer. Det at de tjente litt dårlig i fjor prøver de nå å rette på.

 

Det som blir spennende er kampen mellom 3Dlabs P10 chip og matrox Parhelia. Disse kommer nok til å kjempe om markedsposisjoner.

 

Uansett, det blir i syvende og sist vi brukere som tjener mest på stor konkurranse. Hvis Parhelia blir så bra som det virker som på papiret, vil jeg nok kjøpe det kortet hvis/når jeg skal oppgradere mot slutten av året.Eller kanskje 3Dlabs P10...argh.....valgmulighetene....lol.....

 

Vi må heller ikke bli overrasket om det blir enda flere på markedet, f. eks har det norske firmaet Falanx Microsystems i Trondheim en Chip på gang. Det blir spennende å se om de klarer det eller om de går i graven som finske BitBoys gjorde.

 

-Unicron.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Unicron på 2002-05-14 00:50 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...