Gå til innhold

Matrox Parhelia knuser(!) alt som eksisterer av Skjermkort


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-06-28 23:02, wola skrev:

umm, skal dette skjermkortet være bra?? sjekk fps'en her:

lameste, og d er uten 16xAA (0 antialiasing wannaB)hva nå enn det heter!!! 3 fokkings møkings fps!!! dritt kort


 

Den viser også 3FPS med 16xFAA så den frameraten stemmer ikke, sikkert en slags sensur.

På car chase high detail får Parhelia over 30FPS (uten AA).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-29 01:38, wola skrev:

jupp mistaP.... d er en test, les mr.garibaldi sitt innlegg :wink:


 

Wola> Jeg er gledelig overrasket... Trodde dette skulle bli en liten flamewar her, men det har visst ikke skjedd :smile:

 

Når det gjelder reviews... Tom's er ikke akkurat kjent for sine objektive gpu tester...

Av en eller annen grunn greier han å få de laveste score'ene av alle testene...

 

50fps... Tja... Hva skal jeg si... Noe av dette kan tillegges uoptimiserte drivere som blir fikset, lav core speed som man kan gjøre noe med selv (man skal kunne få 20Mhz med bedre kjøling uten problemer i følge matrox...)

 

Men hvor mange FPS trenger du? Så lenge det ikke hakker er det vel greit?

En del av review'ene som nevner "smoothness of play" sier at P er bedre enn GF4 kort de har testet... Det virker som om P har mindre forskjeller mellom min og max fps, noe som er veldig viktig når man spiller...

 

En annen ting er at med 16x FAA får man bedre kvalitet i 1024*768 enn det man gjør med 4x FSAA 1600*1200! Dette har blitt kommentert av både Matrox og flere reviewers... Det er dermed morsom å sammenligne P's hastighet i 1024 med GF4 i 1600... Noe som virkelig setter P i et bra lys...

 

For hvorfor spiller man i veldig høye oppløsninger?

Bedre IQ... Man får færre jaggies, og litt bedre kvalitet på textures... Men med tanke på at de fleste textures i dag er laget for 1024, så er det minimalt med forskjell...

Når da P gir deg samme bildekvalitet i 1024, raskere enn det noe annet kort gir i 1600 (stemmer riktignok ikke i alle spill, men veldig mange)........

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-29 12:11, santaxx skrev:

Det blir kansje ikke så bra på de fleste spilla.


 

Hvorfor ikke det?

Gleder meg til å prøve WC3 på tre skjermer, JK2 hadde også vært kult..

NWN og MW skal visst også være utrolig med 3 skjermer...

 

Faktisk alle som har prøvd 3 skjermer har fått helt dilla på det, så...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-29 13:42, Mr.Garibaldi skrev:

Quote:


Den 2002-06-29 12:11, santaxx skrev:

Det blir kansje ikke så bra på de fleste spilla.


 

Hvorfor ikke det?

Gleder
meg til å prøve WC3 på tre skjermer, JK2 hadde også vært kult..

NWN og MW skal visst også være utrolig med 3 skjermer...

 

Faktisk alle som har prøvd 3 skjermer har fått helt dilla på det, så...

 

 

Bildet blir vel strekt en del da blir det vell litt dårlig og spille enkelte spill.

Lenke til kommentar

Quote:



......jeg bruker henvisninger til tomshardware og benchmarker for å danne grunnlag for mine argumenter (GOD BEGRUNNELSE!!!).



 

Du har dog ikke tatt med at IQen til Parhelia er laaangt høyere enn GeForce4 som Mr.Garibaldi har påpekt flere ganger.

 

Med IQ mener jeg:

 

Utrolig flott bilde med bla. 16x AA

Fet 2D (Det er Matrox ekspert på)

Tv-Outen er langt bedre en GeForce4

Den kan ta 3 skjermer

 

Dette er saklige GODE grunner. :wink:

 

Quote:



hviss du skulle ha en god begrunnelse skal jeg (kansje) bøye meg ned i støvet...



 

Bøy deg i støvet!! :grin: :grin:

 

Quote:



Bildet blir vel strekt en del da blir det vell litt dårlig og spille enkelte spill.



 

Nei bildet blir ikke strekt men utvidet så du ser mer av sidene.

 

_________________

Some that died deserved to live, and some that live deserve to die.

J.R.R Tolkien

________________________________________

A Genious and an Idiot is not far from each other..........

Albert Einstein

____________________________________

 

[ Denne Melding var redigert av: Jon A. Feet på 2002-06-29 16:43 ]

Lenke til kommentar

Jon A. Feet, du har enda ikke klart å bevise at jeg ikke er sakelig!! bøyer meg for f ikke ned i støvet for folk som bare slenger dritt til andre fordi at en mener noe annet enn dem selv... en må jo bare innse at kortet ikke gruuuuuser g4 da. jeg vil heller si at det kan stilles på lik linje, men vi har enda ikke sett kortet i praksis in real life, så vi får se om det er noen forsjeller fra det vi har sett til nå på testene. Personelig irriterer jeg meg over blind overpositiv etusiasme som f.eks: "parhelia gruuuser(!) g4", fordi det bare bringer til stor skuffelse når egentlig ser varen i praksis. Kjenner folk som skulle kjøpe kortet før det kom ut pga. de gamle kortene hadde topp kvalitet. Det er idioti!

 

Hei på deg igjen Mr.Garibaldi (babylon 5??). jeg har sett på noen av linkene dine og sett på hvor mye de roste P opp i skyene, og her er det de sa i konklusjonen:

 

hothardware: All told our experience with the Parhelia was, on some levels, a real disappointment and on others eye opening and impressive (karakteren Parhelia fikk var 7 av 10, mens gf4 fikk 9 av 10)

 

harrdinfo: Det har absolut været lidt af en overraskelse at se Matrox tilbage hvor det gælde, nemlig 3D verdenen. Dem, som forventede et kort der kunne vippe Geforce4 Ti kortene af pinden må vi skuffet

 

extremeteck: Parhelia doesn't win any drag races der ser dere også på ingametestene at P ikke er spillbart http://www.extremetech.com/article2/0,3973...3,273009,00.asp (quote "Og hvorfor se på noe annet enn max quality? Hvorfor fornærme øyet, når kortet faktisk kan vise noe mye bedre?" umm?? kansje fordi at Parhelia bare får rundt 20 fps DA!!!! prøv å spille et fps spill med 20 i fps (lagg(!)), en vil ikke treffe en ting!!)

 

Neoseeker: Matrox’s Parhelia-512 is a professional graphics card that every graphic designer, digital animator or casual gamer must have. The 10bit Gigacolour technology combined with a 512bit GPU has produced a product unlike any other in the market. I HIGHLY RECOMMEND this card to high-end users and professionals. I would like to warn the hardcore gamer that this is a high-end graphics card catered to the needs of Design Artists, Animators and stock analysts as a gaming card it falls short in the raw performance category. If you are a hardcore gamer who likes raw performance, I would recommend that you look at the GeForce 4 Ti4600 Series. (Neoseeker legg merke til at neoseeker ikke egnet seg til spill, derfor er ikke kortet egnet til privat bruk)

 

Jeg sjekket også på Parhelia sin egen hjemmeside quote "Everyone has been expecting this card to absolutely crush the competition and bring in a new era of Matrox-dominated graphics"... ehhh, "Matrox-dominated graphics"?? lite feil de tar der!! når en så på de inngame fps'ene som sier at det faktisk ikke går ann å spille noen nye spill med aa16x!! så hvorfor i det hele tatt tilby det når det ikke går ann å bruke det? Til nå er det bare Parhelia sin EGEN hjemmeside som har støttet kortet sitt fullt ut, mens de andre sier at det så som så, og at det ikke er noe gaming kort, som jeg skal utdype nå;

 

Her er noen eksempler på INNGAME FPS (nye spill) resultater med Parhelia(max quality):

Spill-----------FPS(V223)-FPS(V225)

Asylum:----------15.8------15.3

Dogfight:--------14.9------15.1

Duell:-----------15.2------16.6

SOF2:------------24--------22

----------------FPS(n/a)

UTP--------------16.4

Dungeon Siege----33.8

SeriousSamII-----30.4

Jedi Knight II---46.5

 

Gamlere spill (Parhelia max quality)

Quake 3----------79

Max Payne--------47.6

 

Sammenligning mellom P og G4 FPS, med max quality(samme oppløsning):

Spill-------------P-----G4------Vinner

UTP--------------16.4---27.3----G4

Dungeon Siege----33-----33------uavgjort

SeriousSamII-----30.4---37.36---G4

Jedi Knight II---46.5---56.8----G4

Quake 3----------79-----111-----G4

Max Payne--------47.6---42.3----P

 

Sum:-------------251----306-----G4

((V223) og (V225) er 2 forsjellige drivere som er brukt, men den nyeste viser en forbedring på ca 0%)

 

Og en kan ikke bare si at ingen spill er optimalisert for Parhelia, fordi at selv om at NYE spill blir optimalisert vil fremdeles spillene kreve mer av Parhelia enn dagens. Og hvis man sammen ligner med de aller nyeste spillene som er tatt i betrakning på extremeteck, vil nye spill få mindre enn 20 FPS!!!!!!!!! trenger jeg si mer?

 

quote, Mr.Garibaldi sa: "Nå brukte ikke Toms de nyeste driverne som kom med kortet... De brukte 222 i stedet for 225..." SO? se på sammenligningen, for å være teknisk så er det 0% forsjell i ytelse!! På den ene testen er faktisk den gamlere driveren bedre enn den nye!

 

quote, Mr.Garibaldi sa: "Det stemmer, men en annen side (husker ikke hvilken) hadde sett en 10% økning i hastighet fra 222 til 225... Og Haig fra Matrox tech support har sagt at man vil kunne regne med en ca. 10% videre økning grunnet bedre drivere.." Ser ingen økning jeg! Finn linkene så skal jeg tro deg!

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: wola på 2002-06-30 20:20 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 15:23, santaxx skrev:

Bildet blir jo bare utvida på de spilla som er lagd for 3 skjermer ikke for de spilla som man egentlig bare skal bruke 1 skjerm til.


 

Kan du være så snill å ta en titt her, her og her...

 

Er noen av disse spillene laget for å kjøres over 3 skjermer?

 

Du har kanskje hørt om FOV? Det står for FieldOfView... I alle Q3 (eller alle Quake) baserte spill kan du sette denne opp til 180* (husker ikke om du kan gå over 180)... Da får du fullt periferisyn, men det blir presset sammen på en skjerm...

 

Hvis du derimot kjører FOV = 180 med en oppløsning på 2400*600*32 over tre skjermer blir bildet spredt utover alle skjermene, uten å strekke bildet...

Det var riktignok et problem med at consolen ble strukket, men det ble fikset med en driver oppdatering...

 

Det funker foreløbig ikke i HL, men det jobbes med en patch for "Custom resolution" noe som gjør at du kan bruke SG...

 

Men hva mener du med "ikke for de spilla som man egentlig bare skal bruke 1 skjerm til."?

Jeg tror ikke noen spillutvikler har sagt "dette spillet skal kun spilles med en skjerm... Er vel mer at man ikke har hatt muligheten til å bruke mer enn en skjerm før nå... Og en god del tidligere spill har ikke noe problemer med å spilles over flere skjermer...

 

 

Lordsmygen> Hva med å lese de 2-3 siste sidene av denne tråden, og så komme med en ordentlig kommentar?

 

Quote:


alle vet at det er ikke et gameing-kort det suggge i 3d

det er ikke bra til games

der får det bank g4ti4600

så det sugge


 

Sånn rent bortsett fra å vise hvor gode dine norsk kunnskaper er, så sier ikke den posten så veldig mye...

Bruk i det minste et eksempel for å støtte hva du sier. Og sjekk gjerne om man ikke allerede har vært igjennom argumentet ditt tidligere i denne tråden.

Lenke til kommentar

jeg bare lurer; i hvilke tilfeller bruker man den sinnsykt gode 2D egenskapen P har i praksis (utenom i benchmark programmer)?? kan dere nevne eksempler? for jeg vet enda ikke om noen programmer som bruker skjermkortet til å rendre 2d..

Lenke til kommentar

Wola> Veldig god post!

Du er en den første jeg har sett på mange boards som har faktisk giddet å sjekke fakta grundig for å bevise/motbevise at kortet ikke er verdt å kjøpe!

 

Quote:


Den 2002-06-30 20:15, wola skrev:

Hei på deg igjen Mr.Garibaldi (babylon 5??). jeg har sett på noen av linkene dine og sett på hvor mye de roste P opp i skyene, og her er det de sa i konklusjonen:


 

Jeg sa aldri at de ble rost opp i skyene, men men :wink:

 

Den 2002-06-30 20:15, wola skrev:

hothardware: All told our experience with the Parhelia was, on some levels, a real disappointment and on others eye opening and impressive (karakteren Parhelia fikk var 7 av 10, mens gf4 fikk 9 av 10)

 

Quote:


Den 2002-06-30 20:15, wola skrev:

harrdinfo: Det har absolut været lidt af en overraskelse at se Matrox tilbage hvor det gælde, nemlig 3D verdenen. Dem, som forventede et kort der kunne vippe Geforce4 Ti kortene af pinden må vi skuffet


 

for da å fortsette med hva hardinfo sa:

 

Quote:


Vi har valgt at give Matrox Parhelia 128MB kortet en HARDiNFO recommended award, da det er det mest nyskabende kort vi har set i lange tider. Samtidig er vi sikre på at jo flere detaljer producenterne vælger at komme på deres spil, jo bedre vil Matrox Parhelia kunne se ud.


 

du glemte forresten denne setningen i ditt sitat:

Quote:

men vi ser uhyre store muligheder i kortet alligevel.


 

Quote:


Den 2002-06-30 20:15, wola skrev:

extremeteck: Parhelia doesn't win any drag races der ser dere også på ingametestene at P ikke er spillbart

umm?? kansje fordi at Parhelia bare får rundt 20 fps DA!!!! prøv å spille et fps spill med 20 i fps (lagg(!)), en vil ikke treffe en ting!!)


 

Tja... Nærmere 25 fps, og o, store 4600 får bare 36 fps... Og ellers på den siden ligger P ca. 10 fps bak 4600...

(Note: jeg sammenligner 16xFAA+AF med 4xFSAA+AF i 1024*768...)

 

Quote:


Den 2002-06-30 20:15, wola skrev:

(Neoseeker legg merke til at neoseeker ikke egnet seg til spill, derfor er ikke kortet egnet til privat bruk)


 

Tja... Litt avhengig av hvordan du tolker det:

Quote:


as a gaming card it falls short in the
raw performance
category. If you are a hardcore gamer who
likes raw performance
, I would recommend that you look at the GeForce 4 Ti4600 Series.


(min utheving)

Så hvis du kun vil ha hastighet, og ikke IQ, så kjøp 4600... Er det noen som har sagt noe annet hittil?

 

Quote:

Originally posted by Mr.Garibaldi

Hva, ble det slått av en GF4 4600?!? Å, så rart... Matrox har sagt at P ikke er laget for hastighet, og vil følgelig ikke knuse 4600... Dette har de repetert ad nauseum!


 

Men det ligger ikke så veldig langt bak 4600...

 

Quote:


Den 2002-06-30 20:15, wola skrev:

Jeg sjekket også på Parhelia sin egen hjemmeside quote "Everyone has been expecting this card to absolutely crush the competition and bring in a new era of Matrox-dominated graphics"... ehhh, "Matrox-dominated graphics"??


 

Kan du være så snill å linke til siden du fant det på? Jeg kan ikke se det på http://www.matrox.com/mga/products/parhelia/home.cfm

 

En annen ting er selve setningen du siterer... Den inneholder et viktig ord, som du kanskje har oversett... expecting Forventet... De sa aldri at det ville knuse all motstand, bare at alle trodde det ville gjøre det..

 

Og hadde det gjort det, ville vi nok kunne se et matrox dominert marked...

 

 

Quote:


Den 2002-06-30 20:15, wola skrev:

Sammenligning mellom P og G4 FPS, med max quality(samme oppløsning):

Spill-------------P-----G4------Vinner

UTP--------------16.4---27.3----G4

Dungeon Siege----33-----33------uavgjort

SeriousSamII-----30.4---37.36---G4

Jedi Knight II---46.5---56.8----G4

Quake 3----------79-----111-----G4

Max Payne--------47.6---42.3----P


Sum:-------------251----306-----G4


 

Tja, tallene snakker mer eller mindre for seg selv...

Sånn rent bortsett fra at extremetech testet mot en gf4 uten af, mens P ble testet med 16xfaa + af... Kanskje en liten forglemmelse fra deres side?

 

Quote:


Den 2002-06-30 20:15, wola skrev:

Og en kan ikke bare si at ingen spill er optimalisert for Parhelia, fordi at selv om at NYE spill blir optimalisert vil fremdeles spillene kreve mer av Parhelia enn dagens. Og hvis man sammen ligner med de aller nyeste spillene som er tatt i betrakning på extremeteck, vil nye spill få mindre enn 20 FPS!!!!!!!!! trenger jeg si mer?


 

Vel... Det er litt avhengig av spillene... Hvis de støtter/utnytter 4x shaders, så vil P ikke ha for store problemer, men hvis de nøyer seg meg å bruke 2x shaders, så ja...

 

Jeg vil ikke uttale meg for mye om nye spill, da veldig mye avhengiger av om Matrox for støtte for sine funksjoner eller ikke, samt hvor stor forbedring man får ifra driverne... (Om man får noe i nærheten av den forbedringen 8500 fikk, så...)

 

Quote:


Den 2002-06-30 20:15, wola skrev:

SO? se på sammenligningen, for å være teknisk så er det 0% forsjell i ytelse!! På den ene testen er faktisk den gamlere driveren bedre enn den nye!


Ser ingen økning jeg! Finn linkene så skal jeg tro deg!


 

Til første kommentar, interesant! Hadde jeg ikke lagt merke til...

 

Til andre: Sorry... Har lett i ca. 20 min nå, men finner det dessverre ikke igjen... Jeg kan gi deg linken til Haig's kommentar, men regner med at det er til siden som testet du villa ha link...

 

Skal foreta et grundigere søk når jeg får igjen adsl'en... (Sitter på single isdn nå, da lynnedslag slo ut adslmodemet mitt :angry: :sad:)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 21:15, wola skrev:

jeg bare lurer; i hvilke tilfeller bruker man den sinnsykt gode 2D egenskapen P har i praksis (utenom i benchmark programmer)?? kan dere nevne eksempler? for jeg vet enda ikke om noen programmer som bruker skjermkortet til å rendre 2d..


 

Tja... Videoredigering, photoshop, den type ting... Ikke akkurat det de fleste av oss driver med på fritiden...

 

Men det er jo alltid digg med krystalklare bilder... Ihvertfall for de av oss som bruker pc'en store deler av tiden på nettet, eller med andre ting enn spilling...

 

[ Denne Melding var redigert av: Mr.Garibaldi på 2002-06-30 22:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-30 20:15, wola skrev:

Sammenligning mellom P og G4 FPS, med max quality(samme oppløsning):

Spill-------------P-----G4------Vinner

UTP--------------16.4---27.3----G4

Dungeon Siege----33-----33------uavgjort

SeriousSamII-----30.4---37.36---G4

Jedi Knight II---46.5---56.8----G4

Quake 3----------79-----111-----G4

Max Payne--------47.6---42.3----P


Sum:-------------251----306-----G4



 

hensikten med det innlegget var å vise at selv med max quality så er g4 i fleste tilfeller raskere også

 

Quote:


Den 2002-06-30 21:59, Mr.Garibaldi skrev:

Tja, tallene snakker mer eller mindre for seg selv...

Sånn rent bortsett fra at extremetech testet mot en gf4 uten af, mens P ble testet med 16xfaa + af... Kanskje en liten forglemmelse fra deres side?



 

tja, for å være helt ærlig vet jeg ikke hva +FA betyr (har g4 +fa da?), men men :smile:

 

Quote:


Den 2002-06-30 22:02, Mr.Garibaldi skrev:

Quote:


Den 2002-06-30 21:15, wola skrev:

jeg bare lurer; i hvilke tilfeller bruker man den sinnsykt gode 2D egenskapen P har i praksis (utenom i benchmark programmer)?? kan dere nevne eksempler? for jeg vet enda ikke om noen programmer som bruker skjermkortet til å rendre 2d..


 

Tja... Videoredigering, photoshop, den type ting... Ikke akkurat det de fleste av oss driver med på fritiden...

 

så hvis en har tenkt å kjøpe Parhelia for å bruke det til videoredigering og photoshop (altså 2d), bør en egentlig tenke på en mac som er mye bedre egnet til denslags fremfor en vanelig pc?

 

Quote:


Jeg sjekket også på Parhelia sin egen hjemmeside quote "Everyone has been expecting this card to absolutely crush the competition and bring in a new era of Matrox-dominated graphics"... ehhh, "Matrox-dominated graphics"??


 

ops... det kan hende at jeg hentet det fra http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...elia128&page=13 :wink:

 

Quote:


Skal foreta et grundigere søk når jeg får igjen adsl'en... (Sitter på single isdn nå, da lynnedslag slo ut adslmodemet mitt
:angry:
)


 

hehe, føler med deg :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...