Gå til innhold

Matrox Parhelia knuser(!) alt som eksisterer av Skjermkort


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-06-30 22:34, wola skrev:

hensikten med det innlegget var å vise at selv med max quality så er g4 i fleste tilfeller raskere også


tja, for å være helt ærlig vet jeg ikke hva +FA betyr (har g4 +fa da?), men men :smile:


 

AF står for anisotropic filtering, og brukes for å gjøre bildet skarpere... Dette er spesiellt viktig på GF'ene, da FSAA'ene deres ofte gjør bildet noe uklart (blurry)...

Det tar mye GPU kraft, og jeg var derfor skuffet at ExtremeTech ikke hadde inkludert det i testene mot GF4...

Quote:


Den 2002-06-30 22:34, wola skrev:

så hvis en har tenkt å kjøpe Parhelia for å bruke det til videoredigering og photoshop (altså 2d), bør en egentlig tenke på en mac som er mye bedre egnet til denslags fremfor en vanelig pc?


 

Tja... Jeg oppdaterte nettop svaret til å inkludere hva man gjør på pc'en utenom spilling... (surfing, skriving etc...)

 

Når det gjelder Mac, så tja... Det er en helt annen diskusjon, men mange mener at pc'en nå har tatt igjen/kommet på linje med mac'ene...

 

Når vi er inne på 2D, så kan man jo også trekke inn tripplehead, som er praktisk for børsmegler, webmasters... Tja.. Alle som trenger mye desktop plass... Og de som liker mye desktop plass :smile:

 

Quote:


Den 2002-06-30 22:34, wola skrev:

ops... det kan hende at jeg hentet det fra
:wink:


 

Ah, det forklarer en del.. :smile:

 

Da vil jeg tillate meg å sitere dem fra deres konklusjon:

Quote:


It's much more of a hybrid gamers / workstation card than we've seen from any other manufacturer,
and no doubt holds a lot of appeal for gamers who want the absolute best quality from their display cards
. Matrox may not have the fastest car on the drag strip, but their car certainly has the most style


 

 

Quote:


Den 2002-06-30 22:34, wola skrev:

hehe, føler med deg :smile:


 

Takker :smile: Håper å få fikset det med telenor på mandag...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-30 21:39, Rafael skrev:

Uansett, hvorfor skal man knuse Ti4600, det suger anyway når det kommer til dx9 feats noe som ikke Matrox sitt nye kort gjør.


Man ser heller ikke forskjell på 200 eller 140 fps.


 

jaha... hvis du ser på de 2 siste sidene på den tråden som allerede finnes ( http://forum.hardware.no/viewtopic.php?mod...tart=0&replies= ) så finner du raskt ut at parhelia som regel ikke har mer enn 20 fps med max quality. Og et av argumentene for at folk skal kjøpe Parhelia er nettopp fordi at det trekker fra nvidia på max quality. I tillegg til at det bare har 20 fps (som gjør det uspillelig) så har g4 høyere fps i de fleste tilfellene!!

 

Quote:


Den 2002-06-30 23:53, MrLee skrev:

jeg tenker bare på at det evt. kommer bedre drivere, SAMTIDIG som at Parhelia allerede kan kjøre akseptabelt på den desidert beste bildekvaliteten!


 

20 fps er ikke akseptabelt (70 - 75 er)!!!

 

Quote:


Den 2002-06-30 21:31, Knuty skrev:

Hvor lang tid skal det ta før folk skjønner at dette kortet ikke bare er ment som et spillkort..?

Det er beregnet på mer profesjonelle områder. Eks: 3d Studio Max ++.



<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Knuty på 2002-06-30 21:33 ]</font>


 

ehh... vil du bruke det til mer profersjonelle områder bør du tenke på wildcat vp serien med vpu (visual prosessing unit), eller quadro serien som er beregnet på BARE profersjonelle områder, i tillegg til at det faktisk går ann å spille med dem. Ellers bør man tenke på en Mac som er mye bedre egnet på videoredigering, bildebahandling etc, enn pc!!

 

Og alle de som bruker 2d som et argument; når får dere bruk til det??!?!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-01 20:26, Mr.Garibaldi skrev:

Wola> Hvis 70+ FPS er ok, er ikke GF4'en på litt tynn is her i max quality? Sånn siden den ikke greier mer enn 45,42 fps....


I Commanche 4 suger begge kortene, men P taper klart...


I Q3 demo4 derimot, ligger de begge veldig nærmed hverandre... (Kun 5 fps forskjell)


Man ser noe lignende i Ut2k3, men P ligger da noe lenger bak, enn i testen over... (Men ingen av dem greier over 70 fps, annet enn i 640*480)


Men la oss se på gjennomsnittet av disse spillene:

Her ser vi det ikke er så langt mellom de to kortene...

Og en ting som er veldig viktig å få med seg her er at GF4 ble testen uten AF, noe som nok hadde senket hastigheten med over 30%! hvis det var brukt... Du kan regne det ut selv her....


Tror det skulle være det meste jeg ikke har snakket for mye om i den andre tråden Wola linket til...


Det er faktisk ganske lurt å lese fra side 5 og utover på den siden for å få et godt innblikk i pros/cons av parhelia imo...


Konklusjonen min er at det er et bra kort, med et stort potensiale, men en for dyr prislapp for øyeblikket...

Og med bedre drivere tror jeg vi vil se P slå 4600...

(Ihvertfall hvis du oc'er kortet med 20mhz (5te post)...)


Samt at jeg prøver å vise at når P ikke oppnår spillbare hastigheter, så gjør ikke 4600 det heller... Så de 20 fps'ene til wola faller litt bort når 4600 ikke greier mer enn 30...


.02$


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Mr.Garibaldi på 2002-07-01 20:29 ]</font>


 

jau kan stemme at begge kortene er under 70 fps i nesten alle testene med max quality, men det er også min hensikt å henvise til det. For når det ikke er spillbart under 70 fps er det da ikke mulighet til å spille på max quality noensinne pga at den lave fps'en blir en for stor irritasjon!! det betyr igjen at man må skru av/ned aa, fa etc. Men når man skrur ned aa (, fa etc.) på Parhelia så blir bare ytelsen DÅRLIGERE!!! altså, du må skru helt av aa (, +fa blablabla). Hva er så da vitsen me å tilby det når en ikke bruker det på Parhelia?! På nvidia kan du skru ned litt av aa'en, og så går ytelsen opp! Dermed er EGENTLIG eyecandyen (med andre ord grafikken )bedre på G4 uten for lav fps. sier du til den da Gari?

Lenke til kommentar

Quote:


fra


Is the slower clock speed because of heat issues causing instability?


With the shipping hsf, yes.


------------------

Haig

Matrox Graphics

Technical Support Manager


 

her står det altså at hvis du overklokker Parhelia vil det oppstå instabilitet... sier du til den Gari? (hsf = kjøling)

 

Quote:


(fra samme plass som forrige quote)

Hi,

adding a larger HSF will give you maybe a 20MHz increase in clocks.


If you want to get a bigger boost, you would have to increase our core voltage, which I can't get into on how to do that.


If you do manage to do this, it will violate spec and also reduce the life expectancy of the chip.


------------------

Haig

Matrox Graphics

Technical Support Manager


 

legg merke til a Haig sier KANSJE 20 MhZ. når en overklokker nedsetter man også levetiden for Parhelia. De sier også at det ikke er større kjøling på P fordi at det ville ta opp en ekstra pci slot i pc'en hvilket betyr at en får en mindre pci slot i pc'en når en overklokker!!

 

Hva sier du til den da Gari?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-28 21:47, Jon A. Feet skrev:

Jeg starta lissom denna posten jeg da...........


Har nå kikka innom noen ganger.....


Hittil har jeg kun sett noen få inlegg som har gode poenger........


 

jeg synes ikke DU har kommet med ET ENESTE godt poeng!! og hva har det å si at du startet denne posten?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-02 01:27, wola skrev:

Hva sier du til den da Gari?


 

At du er flink til å poste det samme to ganger....

 

Jeg svarte i den tråden du håpet jeg ikke skulle finne, og gidder ikke å kopiere det hit...

 

En annen ting jeg har å si er at det er første gangen jeg har hørt noen rose 3dfx og nvidia produkter i samme tråd noen gang... :grin:

 

Grunnen til at jeg gidder å svare så mye som jeg gjør er at jeg har testet mange av nvidia's kort, og har aldri helt likt dem grunnet IQ'en deres...

Og med 3dfx konk, så er det ikke så mange andre å velge mellom...

 

Derfor synes jeg det er et litt viktig poeng å vise at det ikke alltid er hastighet, men utseende som er viktig...

Og når jeg har spillt siden 30+ fps var kjapt i GlQuake, så har ikke helt samme interesse i noe annet enn IQ... (Selv om det var et stort øyeblikk når jeg fikk over 100 fps i Q2 med V2-SLI)

Så lenge kortet faktisk holder samme fps så konstant som mulig, og jeg kan bruke max quality, så er jeg fornøyd...

 

Jeg er skuffet over P's ytelse i FPS hittil, men har tro på at den vil forbedre seg over tid... Bare se på hvordan 8500 har gjort det!

 

Derfor gidder jeg å bruke så mye tid på dette... (Ellers hadde jeg kanskje blitt ferdig med flyttingen litt før...)

 

.02$

Lenke til kommentar

*zzzzzzzzZzzzzZZzzZZ, uhh?*

 

Nei NÅ!...

...NÅ, gidder jeg ikke kommentere lenger... er faktisk veeeeeeeldig lei tråden :wink: (må kverrulere litt da) Men, bare for å få det sagt; jeg er en hardcore gamer, og synes ikke AA, FAA og FSAA er noe spesiellt. bruker det alldrig og ser BARE på FPS'en og oppløsningen (pga bedre oversikt). Jeg synes det MÅ være 75 FPS ellers gidder jeg ikke spille et spill (som i de fleste tilfeller er cs og bw), ellers må jeg si meg fornøyd med 100 i fps. Så der har dere mitt behovsgrunnlag; skjermkort til pure gaming with no lag. Og eneste kortet som passer best er G4...

PS; Gari, du må lage en ny tråd en gang å si hva du synes om ditt flunkende nye Parhelia kort da (så skal jeg si noe om mitt G4, når det kommer):D...

 

*gjeeeesp... zzzZZZZZzzzZZZZzzZZzzzz*

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: wola på 2002-07-02 02:37 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: wola på 2002-07-02 02:38 ]

Lenke til kommentar

LOL :smile:

 

Jeg må si det har vært en interessant diskusjon for mitt vedkommende...

Vi har to vidt forskjellige ønsker når det gjelder 3D kort, og jeg tror ikke vi kommer til å komme til enighet, før det dukker opp et kort som gir 100+FPS med max IQ....

 

Men men...

 

Jeg skal poste hva jeg synes om P når det kommer (med mindre jeg har brukt opp alle pengene før det shipper :wink:)

Og jeg melder meg mer eller mindre ut av diskusjonen nå...

(Har heller ikke nett tilgang der jeg flytter, så...)

 

anyways, I'll be back en eller annen gang med hvordan P funker for meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...