Gå til innhold

Blinke til venstre i rundkjøring?


sverreco

Anbefalte innlegg

saken er at...

Kommer man inn i en rundkjøring.. med 3 armer.. en til høyre og en til venstre og den du kommer i fra.

Skal du til høyre.. begynner du å blinke før du kommer inn i rundkjøringen.. skal du til venstre, så holder det at du plasserer det inntil midtrabatten, da indikerer du at du skal til venstre og gir plass til biler som skal til høyre bak deg.

 

Når jeg kjører vogntog, blinker jeg betandig til venstre om jeg skal til venstre, dette grunnet at jeg ikke kan plassere meg slik at det ikke kan missforstås at jeg skal til venstre..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekspertene er uenige, det er det eneste man kan være enig om. Vegdirektoratet har som holdning at man kan blinke til venstre før rundkjøringen hvis det medfører at andre trafikanter får nyttig informasjon, men det er ikke påbudt. Det er ikke alle sensorer og kjørelærere som er helt enige i dette, så derfor krangelen og usikkerheten. Ellers kan man jo hevde at ved korrekt fartstilpasning og plassering ikke trenger å blinke, og det er jo sant, men vi lever nå ikke i en idealverden. Jeg har jobbet som kjørelærer i mange år, og mener at det å blinke til venstre ikke er så viktig. Plassering og fartstilpasning (for de fleste av oss = sette ned farten) mye viktigere.

Lenke til kommentar
Vegdirektoratet har som holdning at man kan blinke til venstre før rundkjøringen hvis det medfører at andre trafikanter får nyttig informasjon, men det er ikke påbudt.

Den eneste informasjonen blinking til venstre i en rundkjøring gir meg, er at vedkommende ikke har helt kontroll på seg selv og bilen.

Lenke til kommentar

Vel det eneste dine innlegg forteller meg er at en med slike holdinger som deg bør vurdere å levere inn førerkortet, hvis du i det hele tatt disponerer et. Søk litt på nettet og du finner fort ut at du driver med våseprat.

 

En kilde:

Det er ikke påbudt å blinke til venstre, men i enkelte tilfeller kan det gi annen trafikk god informasjon. Leif N. Olsen skriver i sin bok «Trafikkreglene med kommentarer» at ved innkjøring i meget små rundkjøringer kan det være naturlig å gi tegn som i et vanlig veikryss.

Lenke til kommentar
Den eneste informasjonen blinking til venstre i en rundkjøring gir meg, er at vedkommende ikke har helt kontroll på seg selv og bilen.

Det er vel ikke så vanskelig å forstå at en bil som blinker til venstre skal svinge til venstre (eventuelt u-sving)?

(i en liten rundkjøring)

Endret av oro2
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Det er ikke alltid sann at du skal legge deg til høyre for å kjøre av i en av de to første feltene og til venstre for det siste, men det er standard å gjøre det sann... et uinntak fra regelen: rundkjøringen i drammen ved stasjonen, der skal man ligge i høtre felt for å ta av ved første og i venstre for rett fram og til venstre.

 

det er heller ikke pålagt å blinke ut av en rundkjøring (med unntak hvis man skal til høyre med en gang) , og det å blinke til venstre som jeg ser noen gjør er hvertfall feil!

Unnskyld at jeg drar opp gammel topic, men den var så interessant.

 

KusaRS: Kan du være så vennelig å forklare hvor du har fått høre det utsagnet ditt om å ikke blinke ut av rundkjøringer?

 

Dette er faktiskt påbudt. Det kan koste deg 750KR + sinte trafikanter dersom du ikke blinker ut av rundkjøringer.

 

Når det hjelder blinking til venstre, så gjør jeg faktiskt det. Det er ikke pålagt, men veldig OK for de andre som venter i rundkjøringa. (men MAN må huske å blinke til høyre med en gang man har passert siste utkjøring fra der du skal ut. (se vedlegg)

post-161-1119636900_thumb.png

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Det er ikke alltid sann at du skal legge deg til høyre for å kjøre av i en av de to første feltene og til venstre for det siste, men det er standard å gjøre det sann... et uinntak fra regelen: rundkjøringen i drammen ved stasjonen, der skal man ligge i høtre felt for å ta av ved første og i venstre for rett fram og til venstre.

 

det er heller ikke pålagt å blinke ut av en rundkjøring (med unntak hvis man skal til høyre med en gang) , og det å blinke til venstre som jeg ser noen gjør er hvertfall feil!

Unnskyld at jeg drar opp gammel topic, men den var så interessant.

 

KusaRS: Kan du være så vennelig å forklare hvor du har fått høre det utsagnet ditt om å ikke blinke ut av rundkjøringer?

 

Dette er faktiskt påbudt. Det kan koste deg 750KR + sinte trafikanter dersom du ikke blinker ut av rundkjøringer.

 

Når det hjelder blinking til venstre, så gjør jeg faktiskt det. Det er ikke pålagt, men veldig OK for de andre som venter i rundkjøringa. (men MAN må huske å blinke til høyre med en gang man har passert siste utkjøring fra der du skal ut. (se vedlegg)

Men hva om det er 2 feltsvei inn til rundkjørinen trenger vel ikke å blinke da :hmm:

 

Se på bilde:

 

 

her er det 3 alternativer du kan velge:

 

oppgave18.jpg

 

1.Blinke til venstre ved pkt. 1

2.Blinke til høyre ved pkt 2

3.Blinke til høyre ved pkt. 3

 

Og det rette er alternativet 2. Så du trenger ikke å blinke deg inn i rundkjøringen bare blinke deg ut..

Endret av loqron
Lenke til kommentar

Vel, i papirene vegdirektoratet har sendt ut, er det riktig nok påpekt at man skal blinke ved 2, men man kan velge å blinke ved 1 også, hvis det gir nyttig informasjon til andre trafikanter. Som et eksempel kan nevnes kjøretøy som er store/brede, og som har problemer med å komme seg rundt rundkjøringer. Det er helt greit å blinke til venstre i små kjøretøy også, men ikke påbudt.

Lenke til kommentar

Sjølvsagt bør (skal?) du blinke før du kjem inn i rundkjøringa. Sjølv om det er eit eige felt for dei som skal til venstre blinker eg for å vise alle kor eg har tenkt meg. Dei som står i dei andre inngangane til rundkjøringa kan vel ikkje vite om det er eit ekslusivt venstrefelt eg står i.

 

Eg setter på blinken før rundkjøringa og om eg skal kjøre rundt og rundt 10 ganger lar eg den blinke heilt til eg kjem på det punktet der eg står klokka 12 mot den veien eg skal ut, der blinker eg til høgre.

 

Dersom eg ikkje skal til venstre, men heilt rundt, er det greit for dei andre bilistane å vite dette ved å sjå at eg ikkje blinker ut til venstre.

Lenke til kommentar

zeph:

De fleste billistene vet nok hva slags felt du står i, de har vært der før. Så lenge du ikke blinker deg ut skal det være mer enn nok informasjon til de andre om at du skal videre i rundkjøringen. Å blinke til venstre inne i rundkjøringen er derfor ingen vits.

Endret av oro2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...