Gå til innhold

Blinke til venstre i rundkjøring?


sverreco

Anbefalte innlegg

Vel, i papirene vegdirektoratet har sendt ut, er det riktig nok påpekt at man skal blinke ved 2, men man kan velge å blinke ved 1 også, hvis det gir nyttig informasjon til andre trafikanter. Som et eksempel kan nevnes kjøretøy som er store/brede, og som har problemer med å komme seg rundt rundkjøringer. Det er helt greit å blinke til venstre i små kjøretøy også, men ikke påbudt.

Så det er ikke påbudt å blinke deg inn i rundkjøringen, men du kan gjøre det for og vise hvor du skal..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har jobbet som kjørelærer i mange år, og mener at det å blinke til venstre ikke er så viktig. Plassering og fartstilpasning (for de fleste av oss = sette ned farten) mye viktigere.

Kjørerlæreren min lærte meg også det. Dessuten når jeg kjørte på skolen lærte jeg også at man skulle senke farten ned (gire ned til annet gir) slik at man fikk godt overblikk når man kom til en rundkjøring. Når man da senket farten skulle man (hvis man skulle over 180 grader) legge seg helt inn til den gule kant linjen. Blinke skal man når man skal ut selvfølglig.

 

Jeg fikk faktisk skryt av sensor hvor bra jeg kjørte i rundkjøringene når jeg kjørte opp :blush:

 

Noen av de få tingene som er klart med regler som gjelder rundkjøringer er vel at man:

 

1. Skal blinke ut.

2 Har vikeplikt for alt som er inne i en rundkjøring når man skal inn, jfr høyesterett (tror jeg detvar).

3. Vikeplikten.

4 Delvis hvor man skal plassere bilen inn i en rundkjøring.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

For å gjøre forvirringen komplett, kan jeg jo bare tilføye at det faktisk er lov å legge seg i til venstre hvis man ønsker, men da skal man huske at man har vikeplikt ved feltskifte inne i rundkjøringen.

Det er ikke å anbefale, men er faktisk lov. ( Det hender jeg gjør det når jeg kjører MC, men aldri ellers..)

Lenke til kommentar

Se hva jeg fant på vegvesen.no :D

 

Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

 

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

 

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

 

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

 

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

 

Må vist blinke blinke før du går inn i rundkjøringen :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...