Gå til innhold

Blinke til venstre i rundkjøring?


sverreco

Anbefalte innlegg

Har eg fått det rett nå?:

 

1-felts:

Skal du rett fram: Lege deg i høgre felt utan å blinke. Blinke når du skal ut.

 

Skal du til høgre: Legg deg i høgre felt og blink som vanlig når du skal svinge ut.

 

Skal du til venstre eller lengre: Legg deg i venstre felt og blink når du kjører inn, slukk lyset, og blink før du skifter felt når du skal ut.

 

I 2 eller meir-felts så kan du vel også blinke ved inngang, dog det er ikkje like nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1-felts:

Skal du rett fram: Lege deg i høgre felt utan å blinke. Blinke når du skal ut. Oh yes. Unntak: Dersom det ikke er noen utgang til venstre. Da skal du kjøre "rett over" rundkjøringen, dvs venstre felt.

 

Skal du til høgre: Legg deg i høgre felt og blink som vanlig når du skal svinge ut.

Oh yes. Unntak: Om du skal ut første utgang. Da skal du blinke som i et kryss, altså før du kjører inn i rundkjøringen

 

Skal du til venstre eller lengre: Legg deg i venstre felt og blink når du kjører inn, slukk lyset, og blink før du skifter felt når du skal ut. Stemmer, men dersom det er skiltanvisning før rundkjøring, skal man ligge i høyre felt dersom pilen på skiltet viser rett frem eller til høyre. Er det vegmerking i kjørebanen skal de selfølgelig følges

 

I 2 eller meir-felts så kan du vel også blinke ved inngang, dog det er ikkje like nødvendig. - Alltid blinke ved inngang om du skal ut med en gang.

 

;)

Endret av fjartan
Lenke til kommentar

Eksempel på hvordan det blir i en rundkjøring med fire armer, bilen foran er på vei inn i rundkjøringen:

 

Bilen foran ligger i høyre felt og blinker til høyre

Bilen skal ut første til høyre

 

Bilen foran ligger i høyre felt og blinker ikke

Bilen skal ut andre til høyre eller rett over

 

Bilen foran ligger i venstre felt

Bilen skal til venstre ut av rundkjøringen. Dersom dette kun er en 3-arms rundkjøring skal den enten til venstre eller rett frem, avhengig av hvordan armene er plassert

 

Husk også på at i 2% av tilfellene der blinklys blir benyttet i kryss, vil ikke bilen utføre anvist handling. Vent alltid derfor med å krysse en bils bane til den fysisk har skiftet kjøreretning. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har en kamerat som hardnakket påstår at man kun skal blinke inn (venstre) i rundkjøringen og ikke ut (Høyre, rett frem). Her hvor jeg bor (Stavanger) virker det som at mange er enige med ham om akkurat det.

:D hvis han rygger skulle det stemme ja :!:

 

 

edit: hups, var kanskje ikke humoristisk ment :(

Endret av fjartan
Lenke til kommentar

Spør du meg er dette ganske åpenbart. Alltid blinke ut av rundkjøring og alltid blinke venstre hvis det er hensiktsmessig for varsling til andre trafikanter. Står man og venter på å kjøre til høyre i en rundkjøring er det irriterende at folk ikke markerer at de skal videre (blinker til venstre) så du blir stående og vente.

Lenke til kommentar
Står man og venter på å kjøre til høyre i en rundkjøring er det irriterende at folk ikke markerer at de skal videre (blinker til venstre) så du blir stående og vente.

Dette unngår jo man fint om alle blinker til høyre ut av rundkjøringen også?

Nja. I og med at ikke alle gjør det vet man jo ikke.. Derfor er det lurt å gjøre det. I den parallelle verden der alle gjør som de skal er det kanskje ikke noen vits. :hrm:

Endret av bulldog
Lenke til kommentar

Det er ikke alltid sann at du skal legge deg til høyre for å kjøre av i en av de to første feltene og til venstre for det siste, men det er standard å gjøre det sann... et uinntak fra regelen: rundkjøringen i drammen ved stasjonen, der skal man ligge i høtre felt for å ta av ved første og i venstre for rett fram og til venstre.

 

det er heller ikke pålagt å blinke ut av en rundkjøring (med unntak hvis man skal til høyre med en gang) , og det å blinke til venstre som jeg ser noen gjør er hvertfall feil!

Lenke til kommentar

det er heller ikke pålagt å blinke ut av en rundkjøring (med unntak hvis man skal til høyre med en gang) , og det å blinke til venstre som jeg ser noen gjør er hvertfall feil!

Det er feil å blinke til venstre? Hvis man skal videre i rundkjøringen og folk står og venter på å kjøre til høyre? (i to-felts rundkjøring) For noe sprøyt. :nei:

Endret av bulldog
Lenke til kommentar

Det mest håpløse, er når folk ikke blinker ut av rundkjøringa, og samtidig ligger i feil fil......Da er det lett for møtende trafikk, og se hvor de skal, ja..... :thumbdown:

 

Og er det flere som har lagt merke til, at det for det meste er menn i Mercedes, som gir faen i å bruke blinklys? Både i rundkjøringer og ved filskifte.....

 

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Her er en kommentar fra biltilsynet (hentet fra biltilsynet.no)

Spør du sjåførlærerer og førerkortsensorer ved Trafikkstasjonene om tegngiving før og i rundkjøring, så får du garantert mange "sprikende" svar.

Biltilsynet er av den formening at det så godt som ikke finnes store rundkjøringer i Norge, og at en derfor skal gi tegn før en kommer inn i rundkjøringa som om en kommer inn i et vanlig veikryss.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Her er en kommentar fra biltilsynet (hentet fra biltilsynet.no)
Spør du sjåførlærerer og førerkortsensorer ved Trafikkstasjonene om tegngiving før og i rundkjøring, så får du garantert mange "sprikende" svar.

Biltilsynet er av den formening at det så godt som ikke finnes store rundkjøringer i Norge, og at en derfor skal gi tegn før en kommer inn i rundkjøringa som om en kommer inn i et vanlig veikryss.

ooops

 

http://www.onlinemagasinet.no/artikkel.php...ID=1&ArtID=1413

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg lærte av kjørelærern min da jeg tok lappen for noen år siden, at i små rundkjøringer skal man blinke som i et vanlig kryss, dvs. ikke blinke når man kjører rett frem, om man skal til høyre: blink til høyre, skal man til venstre: blink til venstre, og blink til venstre om man skal ta en u-sving. Hva som da er store og små rundkjøringer vil vel være vanskelig å vurdere. Generelt sett er det vel flest små rundkjøringer i Norge. De rundkjøringene som jeg antar defineres som store må være de hvor det er 2 billengder mellom avkjørslene, 2-felts rundkjøringer går nok også under denne kategorien. Er egentlig ikke sikker på disse definisjonene, men Statens Vegvesen har visstnok en definisjon på hva som er store og hva som er små rundkjøringer.

 

Selv prøver jeg heller å blinke slik at andre forstår hvor jeg skal, uten å tenke på regler og sånt. Vær tydelig med blinkersen, så slipper du bulker ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...