Gå til innhold

Xp2800+ og A7N8X-DLX = VARMT!


Miss P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PC'n ble bygd for nokså nøyaktig ett år siden, har hatt masse stuk med at den var ustabil og fikk BSOD's hele tiden, før jeg kom på at det kanskje var tempen som var koko, og ganske riktig, den var veeeldig varm. Etter at jeg har fiksa alle disse tingene som jeg har nevnt har den blitt stabil på 133mhz, men jeg sliter enda med tempen på 166mhz som sagt, og det er jo det den er lagd for å kjøre...

Er den første pc'en jeg har bygd, og jeg er ikke akkurat noen hardware guru, så takk for at dere gidder å prøve å hjelpe meg :)

 

Men jeg får sjekke en gang til om det går an å snu vifta, jeg kan ikke fatte at jeg skal behøve en sånn Zalman for å kunne kjøre en maskin UTEN å overklokke den engang??? :thumbdown:

 

Edit: Når det gjelder feil på cpu eller hk, så kan jeg fortelle at samboeren min har bygd helt like (dvs jeg har en brenner mer enn han har), og den oppfører seg på akkurat samme måten, så da hadde det jo vært litt sprøtt om vi begge hadde samme feilen :(

Endret av Miss P
Lenke til kommentar
Ser ut som det blir en Zalman på deg da.

Tror ikke det nytter å kjøpe en Zalman og tro at det løser problemet.En Silent Breeze skal klare å kjøle godt nok,hverfall bedre en 60-70 grader.

Men prøv å kjenn på kjøleblokka,da vet du hvertfall om 60-70 grader er rett.

Har du montert kjøleren slik?

Legg merke til opphøyningen på socketen og "hakket" på kjøleren.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Nå har jeg sjekka kjøleribba, og den er VARM! Ikke-god-å-ta-på-varm. :p

Har også sjekka at vifta sitter riktig, den blåser luft ned på cpu, så det er rett (regner heller ikke med at de har lagd vifta så logoen i midten skal peke ned :p).

Sjekka avtrykket på kjøleribba og den har full kontakt med cpuen, og 'sporene' på kjøleribba til sier at jeg har satt den på riktig vei...Iallefall stemmer det ut med linken jeg titta på...

Slang på litt mere kjølepasta mens jeg var oppi der, og når jeg starta pc'en så er den nå 54 grader på socket og 65 grader på diode.

 

Hva skal jeg være fornøyd med av temp egentlig? Og hva skal jeg finne på hvis maskina fremdeles blir gloheit under load og ustabil/småfrysen generellt? :cry:

Lenke til kommentar
Her er en til som plages med varme og samme vifta med en AMD XP 3000+.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=282114

 

EDIT: Her er tekniske spesifikasjoner på kjøleren, og merk at den kun kan kjøle opp til P3 1,4Ghz eller Celeron 1,4Ghz og da AMD 1,4Ghz og AMD XP3200+.

Kun opp til XP 3200 ? ;)

 

Btw. Hvilken BIOS dato har du ?

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Her er det som står i bios om volten:

 

VCORE 1.68v

+3.3v 3.23v

+5v 4.78v

+12v 12.73v

 

jeg aner ikke hva det betyr, men kanskje dere blir noe klokere?

dette er hardware monitor, spenning regulatoren din står mulig i auto, det blir da vanskelig å se hvordan denne regulerer, prøv instille denne i manuell , se også i boka vedr volt instillinger

Lenke til kommentar

Volt nivåene så ganske greie ut, kanskje litt høy på 12 volten, men du bør heller se i selve windows under load.

 

Den kjøleribba di er ikke verdens beste nei, anbefaler deg at du bytter vifte og ikke se deg blind på spesifikasjonene, at det står at den takler +3200 betyr ikke at det blir stabilt eller at den kjøler bra.

 

Skal se om jeg finner en billig og bra kjøler til deg, poster link litt senere.

 

Anbefaler at du kjøper deg en zalman kjøler, sjekket om den er kompatibel med hovedkortet ditt og det er den så lenge du ikke har en enorm Psu som kommer veldig nær Socketen.

 

 

Zalman Cpu kjøler

Extrem Kjøling

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Har flasha biosen også nå, har kommet en ny siden jeg sjekka for ikke så lenge siden, men nå er iallefall den up to date, og det hjalp ikkeno...

 

Hadde vært kjempeflott om du hadde orka det Malvado, jeg har som sagt ikke peiling på det her, og det begynner å bli -veldig- irriterende :hrm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...