Jump to content
Sign in to follow this  
int20h

Vifteløs prosessor fra AMD

Recommended Posts

Jeg lurer på hvilken spenning denne kommer til å gå på? Det må jo være et godt hakk lavere enn Athlon XP Mobile 2000+ 35W som benytter samme kjerne.

Jeg lurer også på om denne er dårligere eller bedre til overklokking enn Athlon XP Mobile 2000+ 35W. Det kan jo hende den er knallbra.

Og ikke minst: Hva prisen blir?

Disse Geode prosessorene fra AMD er vel stort sett brukt innen terminalserver løsninger. Dvs som "tynne" klienter.

Typisk oppsett: 650MHz, 64MB RAM, nettverkskort, null eller liten HD, WinCE/Linux.

Pris: 2500,- +/- for hele pakka.

Ideell for bedrifter som ikke ønsker slike som er på forumet her :!:

Minimalt med krøll en kan gjøre gjennom en "tynn" klient om sikkerhetsnivået er satt riktig :innocent:

Disse Geode prosessorene fra AMD er vel stort sett brukt innen terminalserver løsninger. Dvs som "tynne" klienter.

Typisk oppsett: 650MHz, 64MB RAM, nettverkskort, null eller liten HD, WinCE/Linux.

Pris: 2500,- +/- for hele pakka.

Ideell for bedrifter som ikke ønsker slike som er på forumet her :!:

Minimalt med krøll en kan gjøre gjennom en "tynn" klient om sikkerhetsnivået er satt riktig :innocent:

jada.. men uansett. er fin å ha en i en pc som skal være lydløs :)

Det er vel ikke mulig å klokke ned en XP-M prosessor til å bli vifteløs (stor kjøleribbe)? Synes prosessoren virket vel svak for en HTPC...
?... :ohmy: Edited by sveinsel

Det er vel ikke mulig å klokke ned en XP-M prosessor til å bli vifteløs (stor kjøleribbe)? Synes prosessoren virket vel svak for en HTPC...

Joda, det er jo det Geode i praksis er.

Man kan selvfølgelig også velge å overklokke Geode eller underklokke en Athlon XP Mobile for å få ytelse og varmeproduksjon som er i mellom de to.

Geode 6W 1,10V Thorobread

AthlonXP Mobile 35W 1,35V Thorobread

AthlonXP Mobile 45W 1,45V Thorobread

AthlonXP 62W 1,55V Thorobread

AthlonXP 75W 1,65V Thorobread

Alle er samme brikke, de er bare satt opp med forskjellig multiplier, spenning og fsb for å nå forskjellige markeder. De har bare forlenget overklokkingskurven nedover. Altså den med økende spenning og varmeproduksjon ved økende MHz. I retning nedover blir det altså: Lavere spenning og lavere varmeproduksjon, men også færre MHz.

Geode kan sikkert kjøles med en liten kjøleribbe. En overklokket Geode eller en underklokket Athlon XP Mobile 35W kan sikkert kjøles med en større kjøleribbe. Athlon XP Mobile 35W på orginal hastighet blir litt for varm for selv store kjøleribber og krever derfor en bitteliten vifte. 45W-utgaven trenger større vifte osv.

Man kan selvfølgelig også velge å overklokke Geode eller underklokke en Athlon XP Mobile for å få ytelse og varmeproduksjon som er i mellom de to.

Hvor langt ned må man klokke en XP Mobile for at den skal kunne kjøres vifteløs, da? Samme som en Geode, slik at de i praksis er samme hva slags prosessor man kjøper?

Hvor langt ned må man klokke en XP Mobile for at den skal kunne kjøres vifteløs, da? Samme som en Geode, slik at de i praksis er samme hva slags prosessor man kjøper?

Jeg kjørte min xpm35w vifteløs på 600MHz (1.1v) (hvis jeg ikke husker helt feil).

Har en forholdsvis liten ribbe og ikke noe spesielt bra ventilert kabinett.

for hundre og ørten år siden klokket jeg ned en Athlon XP prosessor til 1000 MHz den gikk da kun på 1,1 volt og i følge sisoft ble det kun 11 Watt i forbruk og varme... velkommen etter folkens :tease::tease::tease:

samme sier jeg til AMD :tease::tease::tease:

Jeg kjørte min xpm35w vifteløs på 600MHz (1.1v) (hvis jeg ikke husker helt feil).

Har en forholdsvis liten ribbe og ikke noe spesielt bra ventilert kabinett.

Får å komme ned i 6W må du nok ned i 666MHz ja. Men du kan jo nøye deg med noe i mellom. F.eks 1GHz og ca 15W.

Jeg kjørte min gamle Athlon 1GHz (Thunderbird med god stepping, orginalt 1,75V) vifteløst på 800MHz med 1,1V. Den holdt ca 50-54°C load i et dårlig luftet kabinett.