Gå til innhold

Vifteløs prosessor fra AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ey, hvor ble det av Geode 1500@6W ? Er ikke mye forskjell, men denne jeg ventet på. Har ikke hørt om 1250 før i dag. Var AMD litt for ambisiøse?

 

 

 

Etter å ha tatt en titt på denne PDFen hos AMD har jeg fått frisket opp hukommelsen min, 1500@6W kommer med 1,0 v. Når den kommer vet jeg ikke.

 

Geode blir sansynligvis droppet her i huset. Går heller for en XP-M 35W, underklokker den og parer den med en solid kjøleribbe. 1x120mm vifte @ 5v er nok mer enn nok kjøling i serveren tenker jeg :)

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar
Frister å gjøre noe lignende med min xp2000

 

Hvor laft må jeg underklokke den dor at den skal bli vifte løs?

 

Den er nå nede i 1250Mhz, og en temp på 35-38 grader med boxed kjøliner

Regner med det er en vanlig Athlon XP 2000 du snakker om? palomino?

Den går orginalt på 1,66GHz og 1,75V og utviker max 70W.

 

Det å senke hastigheten alene vil ikke senke varmeutviklingen noe særlig. Det er først når du senker spenningen at den vil varmeutviklingen vil synke drastisk. Du kan senke spenningen hakk for hakk helt til PC'n blir ustabil. Ved 1,25Ghz tipper jeg den begynner å bli ustabil på rundt 1,2-1,3V. Hvis du senker multiplier noen hakk, f.eks til 10x og kjører på 100MHz FSB så vil den gå på 1GHz. Da tipper jeg du får spenninga ned i ca 1,1V før den begynner å bli ustabil. Sett spenninga litt opp igjen for å være på den sikre siden. F.eks 0,05-0,1V over der den var ustabil.

 

Når du har kommet så langt så har utvikler CPU'en allerede veldig lite varme. For å teste om den kan kjøres uten vifte så starter du opp og slår på et temperaturovervåkningsprogram. Så napper du ut kontakten til CPU-vifta og følger med temperaturen den neste timen. Temperaturen stiger sakte men sikkert og stabiliserer seg etter hvert. Hvis den ser ut til å stabilisere seg på rundt 50°C så er alt i orden så langt. Deretter kan du kjøre noe krevende sånn som SuperPi eller Prime95 og følge med tempen fortsatt. Hvis den ikke blir for høy (over ca 60°C) så vil jeg kalle det vellykket. Da kan du slå av PC'n og fjerne vifta helt. Skru den løs for da får kjøleribba bedre lufting. Så slår du på PC'n igjen og følger med temperaturen på nytt. Nå skal den også stige sakte men stabilisere seg på noe under det du hadde sist.

 

Da er det bare å ønske lykke til med den stillegående PC'n din :-)

Lenke til kommentar
God guide, Simen1. Høres ut som et bruksområde for min 1800+. Men for å endre multiplyer så må man til med det blyanttrikset for å unlocke, ikke sant?

Det stemmer! Det kan også gjøres med ledninger som kobler sammen noen av hullene i sokkelen. Dette liker jeg best siden det ikke gir synlige merker på hverken CPU eller hovedkort.

Lenke til kommentar
Kan hende denne ribba er noe?

 

Mist a tower

Hadde den ikke brukt 2 stk. 60mm vifter, så kanskje jeg hadde vært interessert. Jeg mener, små vifter bråker mer enn store (ihvertfall mer høyfrekvent, og dermed mer plagsomt), og to bråker mer enn én (duh). Derfor foretrekker jeg en kjøler som bruker én 80mm vifte (eller helst 120mm :love: ).

 

Det stemmer! Det kan også gjøres med ledninger som kobler sammen noen av hullene i sokkelen. Dette liker jeg best siden det ikke gir synlige merker på hverken CPU eller hovedkort.

Kult. Det viste jeg ikke. Linker til guider? Eller kan du skrive en om dette også? ;)

Lenke til kommentar
Det stemmer! Det kan også gjøres med ledninger som kobler sammen noen av hullene i sokkelen. Dette liker jeg best siden det ikke gir synlige merker på hverken CPU eller hovedkort.

Kult. Det viste jeg ikke. Linker til guider? Eller kan du skrive en om dette også? ;)

Her er "koblingsskjema":

 

http://www.ocinside.de/go_e.html?/html/wor...amd_pinmod.html

 

Selve metoden står linket under bildet av sokkelen og er som følger:

The handling of the new interactive AMD Pin-Mod guide ...

 

Very important, if you've already an option to change the multi in your BIOS,

you HAVE TO change this multiplier to "Autodetect" !!!

(unless you just like to use the unlock function in the Pin-Mod guide)

The same applies to the Vcore, please also leave the Vcore settings of your BIOS

(if existing) at Default respectively at Autodetect if you like to change the Vcore

with the Pin-Mod guide.

 

Method 4.) The plugging method into the CPU socket

You select "Socket view" in the interactive Pin-Mod guide, then choose the CPU and the desired multiplier or Vcore

(and maybe also the FSB to calculate the approximate frequency you'll get).

Now you can already see the socket with the respective connections for this multi.

To connect these, you take some little pieces of wire e.g. from a HDD or floppy-cable and shorten them

to 8 - 10mm pieces.

Then you put them into the shown positions and put the CPU into the Socket.

Et viola, now the CPU works with the desired multiplier.

Lenke til kommentar
Hvordan er denne mht klokking da? Sette på en brukbare vifte og kjøre på.. ville det fungert?

Jepp, det er jo en vanlig Tbred, bare at den har litt "syk" default multiplier, default spenning osv i forhold til en vanlig Tbred.

 

Den er sikkert ekstremt glad i overklokking siden den utvikler så lite varme. Men akkurat hvor mye er usikkert. Jeg tipper man klarer ca 1,8-2,2GHz på 1,6-1,7V og 60-80W.

Lenke til kommentar
Foresten, er det noen som vet om noen programer hvor jeg kan teste hvor stabil den blir? :blush:

Prime95, SuperPi og 3Dmark03 CPU-test er noen av de bedre.

 

Du finner ikke ut hvor stabil den blir, men om den er stabil eller ikke. Det kan være en litt uklar grense det der så det lønner seg å justere seg litt inn i det sikre og stabile området etterpå for å være helt sikker.

Lenke til kommentar
Kan hende denne ribba er noe?

 

Mist a tower

Hadde den ikke brukt 2 stk. 60mm vifter, så kanskje jeg hadde vært interessert. Jeg mener, små vifter bråker mer enn store (ihvertfall mer høyfrekvent, og dermed mer plagsomt), og to bråker mer enn én (duh). Derfor foretrekker jeg en kjøler som bruker én 80mm vifte (eller helst 120mm :love: ).

 

Det stemmer! Det kan også gjøres med ledninger som kobler sammen noen av hullene i sokkelen. Dette liker jeg best siden det ikke gir synlige merker på hverken CPU eller hovedkort.

Kult. Det viste jeg ikke. Linker til guider? Eller kan du skrive en om dette også? ;)

Man trenger ikke vifter. Denne cpuen lager ikek mye varme, og ser du på dimensjonene, så tror jeg den skulle greie den cpuen der. Det anbeflaer to stk vifter, men sier ikke at man må.

Lenke til kommentar
Foresten, er det noen som vet om noen programer hvor jeg kan teste hvor stabil den blir? :blush:

Prime95, SuperPi og 3Dmark03 CPU-test er noen av de bedre.

 

Du finner ikke ut hvor stabil den blir, men om den er stabil eller ikke. Det kan være en litt uklar grense det der så det lønner seg å justere seg litt inn i det sikre og stabile området etterpå for å være helt sikker.

Takk så mye Simen1.

 

Likte spesiellt den postingen med forskjellige wattstyrker. Men de andre så nyttige ut de også. Montro om du må ha et spesiellt hovedkort med oppdatert BIOS for å kunne kjøre den på et socket A hovedkort. Eller at de må produsere spesielle hovedkort for denne CPU'en??

 

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...