Gå til innhold

Vifteløs prosessor fra AMD


Anbefalte innlegg

det å underklokke prosessorer samt redusere på spenningen er forsåvidt ett gammelt triks for å få redusert varmen som utvikles i prosessoren.

 

jeg selv har en gammel Thunderbird 1400 på ett førsterevisjons Asus A7V (ett av de aller første socket A hovedkortene, og selfølgelig alle mulige barnesykdommer det første VIA brikkesettet hadde) montert i en knøtt liten boks. prosessoren kjører jeg på 1.2v (1.85v orginalt) og 650Mhz (100mhz fsb), montert på prosessoren har jeg ett 'monstrum' av en kobberribbe uten vifte, og den eneste viften i hele maskinen er viften i psu'en, en 92x92 vifte, som står for nødvendig luftsikulasjon. på idle får jeg 40c, ved maks belastnin over 6+ timer så ligger tempen på 45c. kunne sikkert ha justert opp multi'en og volten en tanke for å få maskinen til å kjøre raskere enn 650mhz men den maskinen er allerede mer enn rask nok for sitt bruk. (router, brannmur, http proxy og printerserver pluss min mor spiller kabal på den og surfer nettet ;))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper du kan kjøre den på et vanlig hovedkort helt uten videre. (Mulig det vil stå "unknown CPU" i oppstarten, men det har ingenting å si for bruken av den. Hvis du finner en bios som støtter Geode så vil nok den eneste forskjellen være at det står "Geode 1250" i oppstarten i stedet for "unknown CPU".

 

Hovedkortet må forresten støtte spenningen som Geode spør etter: 1,1V og det er det ikke alle hovedkort som gjør... Jeg vet at mange av Abit sine støtter så lave spenninger, men andre produsenter har gjerne et minimum på 1,35- 1,45 eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
hmm.. mitt gigabyte kort støtter ned til 1,1 så det er en god ide å prøve noe sånn.. når jeg bytter system en gang.

Utrolig kult hovedkort det der ikke sant? Har et selv og har prøvd med Athlon XP Mobile 2400, fungerte meget bra. Brukte en Speeze Vulturespin Socket A kjøler og kjørte vifta på 5 volt uten problemer. Kanskje ville uten vifte også ha virket hvis jeg dro volt og mp enda lenger ned.

 

- Judaz -

Lenke til kommentar
Man trenger ikke vifter. Denne cpuen lager ikek mye varme, og ser du på dimensjonene, så tror jeg den skulle greie den cpuen der. Det anbeflaer to stk vifter, men sier ikke at man må.

Nei, du har rett i det, men det kan være det er andre kjølere som egner seg bedre til bruk uten vifte. Den kjøleren der så ut til å være litt tett mellom finnene; sikkert bra med vifte, men jeg tror det vil virke bra uten. Dessuten er det sikkert mange (meg inkludert) som kunne tenke seg å bruke denne til en stue pc, og da med hovedkortet liggende, og da vil luftgjennomstrømningen bli veldig dårlig med den kjølern.

Lenke til kommentar

Varmeutviklingen kan vel regnes ut etter følgende formel, om jeg ikke husker feil:

 

x * spenning^2 * hastighet

 

X er konstant for en prosessor (forskjellig fra prosessortype til prosessortype). Dvs. at om en har en prosessor som bruker 70W når den går på 1,67 Ghz og 1,75v, bruker den f.eks. i underkant av 25W om den går på 1,25 Ghz og 1,2v.

 

70W * 1,2^2 * 1,25 / (1,75^2 * 1,67) = 24,6W

 

Stemmer ikke dette?

Lenke til kommentar

X-faktoren varierer littegrann (opptil 10-20%?) pga forskjellig steppinger. I tillegg så gjelder denne faktoren kun stabilitetsgrensen. Mange CPU'er ligger veldig godt innenfor denne grensa og kan kjøre stabilt på mye lavere spenning enn orginalt på orginal hastighet.

 

F.eks min gamle XP1700+ (glimrende stepping) gikk fint på 1,4V selv om den hadde orginalt 1,55V.

 

Tjohei: Jeg tipper du kommer ned i ca 15W allerede ved ca 1GHz og 1,1v. Det er nok til å kjøre vifteløst.

Lenke til kommentar
Tjohei: Jeg tipper du kommer ned i ca 15W allerede ved ca 1GHz og 1,1v. Det er nok til å kjøre vifteløst.

Kult.

 

BTW, hva med Sempron prosessorene? På socket 754 avgir jo Sempron 3100+ mindre varme enn en tilsvarende (i ytelse) AMD64 prosessor. Hvordan er det med Socket A versjonen? Kan den være en god kandidat til vifteløst?

Lenke til kommentar

Sempron Socket 754 og Sempron Socket A er to veldig forskjellige CPU'er. Faktisk like forskjellig som AthlonXP og Athlon64.

 

Socket A-versjonen er egentlig det samme som AthlonXP, og Socket 754-versjonen er egentlig det samme som Athlon64. (bare at begge er strippet litt ned på hver sin måte)

 

Sempron Socket A er sikekrt en like god kandidat som AthlonXP Tbred. (De har jo Tbred-kjerne begge to), men jeg tror AthlonXP Mobile 2400+ 35W ville vært en ennå bedre kandidat. Den tipper jeg man får ned i rundt 10-15W på hele 1,5GHz og 1,1V.

Lenke til kommentar

Er det noen som kjenner prisen og tilgjengeligheten til denne prosessoren i Norge?

 

Når det gjelder ytelse i en HTPC mener jeg at CPU-en bør gjøre så lite som mulig. All en- og dekoding av video bør foregå på et grafikkort, og da er det ikke mye arbeid igjen til CPU-en. Det vil stort sett gå ut på IO og andre småting, men ikke noe en 650Mhz-prosessor ikke enkelt kan hamle opp med.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

AMD's PC to increase online world Low-end Internet model would assist emerging countries

Advanced Micro Devices will start selling a low-cost PC to help consumers in developing countries to get on the Internet.

 

The effort is part of AMD Chief Executive Officer Hector de Jesus Ruiz's "50x15" initiative, which is his plan to help connect 50 percent of the world's population to the Internet by 2015, said Dan Shine, marketing director of AMD's personal connectivity solutions group.

 

AMD, which plans to start shipping the low-cost PCs soon after the model's Oct. 28 release, is calling the new machine the Personal Internet Communicator. It will cost $185 just for the computer, and $249 for both the computer and a 15-inch monitor.

 

The PC contains the chipmaker's Geode microprocessor, an inexpensive line of chips for smaller devices like personal digital assistants and other handheld computers.

 

The machine, about the size of a Kleenex box, contains a 10-GB hard drive, 128 MB of memory and a 56k modem. The computer runs a version of Microsoft Windows CE that includes some features of the Windows XP software for the PC. The software suite also includes the Internet Explorer for cruising the Web, the MSN Messenger for instant messaging and the latest Windows Media Player.

 

amd_pic_2d.jpg

 

Flere bilder av den her:

http://www.amdboard.com/pic.html

 

:thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...