Gå til innhold

Er det for mye lekse på skolen?


MagE

Anbefalte innlegg

hei, jeg går i 9ende klasse, jeg har ingen problemer med og følge med i timene eller og gjøre oppgaver på skolen. men i dag når læreren gikk gjennom leksen hadde 4 av 18 gjort alt leksen. jeg var en av di som hadde gjort det, men misforstått. (noe lærern tolker som "ikke gjort") og når læreren spurte om vi fikk for mye lekse var ALLE enige om at det var for mye. siden di som hadde gjort (og forstått) leksen hadde brukt 2timer på dettte, og dette er kun i norskleksen i 9.ende klasse

 

og denne veken skal vi:

skrive 1,5 sider i KRL,

kladde en stil på min. 2 sider i norsk,

kladde og inføre en stil i engelsk som skal vere på min. 1,5 sider,

pugge 50 sider i historie og ha prøve i dette + 0,5 sider oppgaver og

gjøre en GOD del matteoppgaver

 

tillsammen ligger dette på 6 skrivesider, og 50 lesesider

 

nå er dette for mye leksefor en 9. klassing?

 

selv støtter jeg "gå litt lenger på skolen og ikke ha lekse" teorien sterkt. siden jeg seriøst vurderer og droppe skolen helt.

Endret av MagE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lekser er bullshit uansett. Null praktisk verdi imho. De ble innført av lærere som fant ut av de ikke var kompetente nok til å lære vekk alt i timene.

Temlig enig med deg der. gjorde INGEN matte lekse i siste halvdelen av 8.endeklasse, bladde gjennom boka dagen før tentamen og fikk 5-

 

men all lekse blir grundig sjekket i alle fag og vi får nedsatt orden og fag karakter om ikke alt er gjort

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Behovet for å gjøre lekser er oppskrytt. Du klarer deg lenge med å gjøre et absolutt minimum. Men som olsen sier; matte og andre realfag blir raskt mer forståelige hvis man jobber jevnt.

 

Selv har jeg basert nærmest hele min skolegang på skippertak før prøvene, unntatt i matten. Pensum sitter til prøven dagen etter, for deretter å fortrenges. (Noe man kan unne seg i en skole der man lærer hovedsaklig tullshit.) Skippertaket er den beste løsningen i øyeblikket, men av og til er det deilig med kunnskap som sitter litt lengre, også.

 

Trøtt, nå.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Var alle de leksene dere over en helg eller lengre tid?

Syns nordmenn er pingler nar det kommer til lekser, i USA er det mye mer lekser pa skolen, helt fra 1. klasse pa barneskolen.

Jeg har gatt pa skolen i USA og Norge (barneskolen), og et par venninner av meg gar/gikk pa vgs og jeg vet hvor mye lekser de fikk, sa jeg vet hva jeg snakker om.

 

Opplevde det sann at venninnen min, og de i klassen hennes, gadd nesten aldri gjore leksene sine tids nok, og fikk alltid utsette og utsette. Slik hadde ikke gatt i USA, som jeg har erfart iallfall. Da fikk du en null pa det, punktum finale.

 

Mage, hvis alt det der skulle vaere over en helg, eller over lengre tid, sa syns jeg ikke det var sa alt for mye.

Lenke til kommentar
Var alle de leksene dere over en helg eller lengre tid?

Syns nordmenn er pingler nar det kommer til lekser, i USA er det mye mer lekser pa skolen, helt fra 1. klasse pa barneskolen.

Jeg har gatt pa skolen i USA og Norge (barneskolen), og et par venninner av meg gar/gikk pa vgs og jeg vet hvor mye lekser de fikk, sa jeg vet hva jeg snakker om.

 

Opplevde det sann at venninnen min, og de i klassen hennes, gadd nesten aldri gjore leksene sine tids nok, og fikk alltid utsette og utsette. Slik hadde ikke gatt i USA, som jeg har erfart iallfall. Da fikk du en null pa det, punktum finale.

 

Mage, hvis alt det der skulle vaere over en helg, eller over lengre tid, sa syns jeg ikke det var sa alt for mye.

Støttes.

Lenke til kommentar
Selv har jeg basert nærmest hele min skolegang på skippertak før prøvene

kjenner meg igjen der ja :blush:

 

Seriøst, så mye lekser, MagE?

til og med jeg som går i 10ende har bare en norsk innlevering på fredag, og prøve på mandag, men lite lekser.

 

Men er enig i det med ingen lekser, og heller gå en time ekstra på skolen, mest fordi når man kommer hjem så er man trøtt etter en lang skoledag, og da blir det som oftest slik at man dropper det, har selv vært i den situasjonen mange ganger.

 

Dessuten, så har vi noen whineberter i klassen også, som alltid whiner om for mye lekse, selv om det er ganske lite. Jeg må nesten knegge litt hver gang de begynner, for det sier så mye om deres innsatsvilje og villighet til å legge litt arbeid i deres fremtid.

 

Når det gjelder meg selv, så blir jeg nok alltid til å gjøre lekser, mest fordi jeg har innsett at det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Var alle de leksene dere over en helg eller lengre tid?

Syns nordmenn er pingler nar det kommer til lekser, i USA er det mye mer lekser pa skolen, helt fra 1. klasse pa barneskolen.

Jeg har gatt pa skolen i USA og Norge (barneskolen), og et par venninner av meg gar/gikk pa vgs og jeg vet hvor mye lekser de fikk, sa jeg vet hva jeg snakker om.

 

Opplevde det sann at venninnen min, og de i klassen hennes, gadd nesten aldri gjore leksene sine tids nok, og fikk alltid utsette og utsette. Slik hadde ikke gatt i USA, som jeg har erfart iallfall. Da fikk du en null pa det, punktum finale.

 

Mage, hvis alt det der skulle vaere over en helg, eller over lengre tid, sa syns jeg ikke det var sa alt for mye.

KRL skal vere ferdigt til onstag (2 dager til og gjøre den på)

 

norsk til mandag (6 dager til og gjøre den på)

 

 

resten til torsdag (3 dager til og gjøre det på)

 

jeg tror jeg kommer til og snakke med den eneste med NOE fornuft banket inn i skallen: rektor. som troligt sier jeg skal ta det opp med rådgiver som har oss i KRL,

som troligt kommer til og begynne og snakke om noe helt annet og så kommer jeg til og gi opp.

 

man lever ikke for og jobbe, man jobber for og leve.

Lenke til kommentar

kan ikke si jeg lærte en dritt av leksene, de gangene jeg gjorde den ble det bare sopt fort sammen uten å egentlig tenke over det jeg gjorde, dermed lærte jeg heller ikke noe av det. men jeg gjorde ikke så alt for mye lekser heller. men nå som jeg går på videregående er det lite lekser, bare når vi har diverse småprosjekt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Da ma jeg si til deg Mage at du har lite a klage over.

Det er relativt lite a gjore. Jeg kunne enkelt hatt lekser i hvert eneste fag i USA som skulle gjores til neste dag. 6 fag og minst 10-30 minutter lekser per fag... :)

Men jeg gjorde sjeldent leksene mine hjemme, jeg gjorde de heller pa skolen mens laereren forklarte hva vi skulle gjore, osv. Eller sa gjorde jeg de neste dag pa skolen for de skulle leveres inn.

Men jeg har sett at min mate a gjore ting pa ikke fungerer for de fleste...

Lenke til kommentar

Jeg gjorde lekser 1-2 timer hver dag, inkl helg, da jeg gikk Videregående, allmennfag, men vi hadde lite prosjekt og slikt. Det ser jeg de har mer av nå. Så det går kanskje ikke å sammenligne.

 

Lekser er jo fint om en ønsker å fordype seg. Skal en f.eks fra allmennfag til høyere, teknisk utdannelse, skader det ikke å gjøre mye lekser, da spranget fra videregående til høyskole er rimelig svært...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke gjort lekser regelmessig siden barneskolen. Har gått helt greit hittil. Men vurderer sterkt å begynne å gjøre lekser nå. Går forkurs for ingeniør høgskolen.

 

For å huske ting MÅ man lese det MINST to ganger. For å huske regler og få de inn i fingrene må man skrive og regne MYE. For å forstå historie er det totalt unødvendig å pugge kongerekker og årstall. Det viktige er å se helheten og årsakene til hendelser, ikke bare NÅR ting skjedde.

 

Hva som er for mye lekser er ikke godt å si. Men om man må sitte to timer hver dag i 8. klasse så mener jeg det er for mye. Det viktige er uansett ikke å gjøre lekser for leksenes del, men å lære det man skal.

Lenke til kommentar
Syns nordmenn er pingler nar det kommer til lekser, i USA er det mye mer lekser pa skolen, helt fra 1. klasse pa barneskolen.

Stemmer det, men så er det jo et paradoks når det er MYE lettere å oppnå en A i USA enn det er å få en 6'er i Norge. Kjenner middelmådige nordmenn som har gått fra USA med kun A's og vice versa, amerikanere som har kommet som Einstein, men endt opp som den norske klassens Klodrik.

Lenke til kommentar

I dag så fikk jeg gjort KRL. men vi har kun 2 leksetimer per veke så nå må resten gjørest hjemme, vanligtvis gjør man leksene rett etter skolen. det er umuligt for meg, siden jeg ikke har noen plass og gjøre det untatt på kjøkkene som er okupert av lillebrødre som slost og bråker, derfor kan jeg ikke gjøre noe før klokka 21:00 (når lille brødrene mine legger seg) og det er ofte jeg som må legge brødrene mine, så om vi sier at jeg skal bruke 2 timer på lekser og 1 time på og legge unger er jeg ikke ferdig før midnatt, så 7 timer søvn og opp på skolen. det er min hverdag :(

Lenke til kommentar
I dag så fikk jeg gjort KRL. men vi har kun 2 leksetimer per veke så nå må resten gjørest hjemme, vanligtvis gjør man leksene rett etter skolen. det er umuligt for meg, siden jeg ikke har noen plass og gjøre det untatt på kjøkkene som er okupert av lillebrødre som slost og bråker, derfor kan jeg ikke gjøre noe før klokka 21:00 (når lille brødrene mine legger seg) og det er ofte jeg som må legge brødrene mine, så om vi sier at jeg skal bruke 2 timer på lekser og 1 time på og legge unger er jeg ikke ferdig før midnatt, så 7 timer søvn og opp på skolen. det er min hverdag :(

Skolebiblioteket, kan du ikke sitte der da?

 

To timer er litt i overkant av passe for en åttendeklassing, men jeg får ikke bakoversveis heller. I språkfag kan det være en ide og holde ¨på rundt en halvtime per fag. Engelsk + 3dje sprog = 60 minutter da. Så kan du bruke 15 minutter ca på leseleksen i norsk, og femten minutter på leseleksen i historie. 20-30 minutter matte, and here we go.

 

Det ble to timer det..

Lenke til kommentar
Høres som du har en kinkig situasjon MagE. Om du rett og slett mener dette blir for mye for deg så kan du evt ta det opp med klasseforstander enten på tomannshånd eller via klassens time (eller hva man kaller det i disse dager).

har prøv og ta det opp i klassens time, gikk ikke så bra :(

 

di sa bare at det var for våras eget beste :(

Lenke til kommentar

Spør om det er mulig å få presset inn flere "leksetimer" i uken da? Alt er jo egentlig prioriteringer, om du sliter med et fag så bør dette komme foran de du tar på strak arm. (Om dette da er tilfellet.) Jeg for min del åpnet kun realfagsbøkene når jeg var hjemme og det ikke var snakk om en nærliggende prøve.

Lenke til kommentar
Spør om det er mulig å få presset inn flere "leksetimer" i uken da? Alt er jo egentlig prioriteringer, om du sliter med et fag så bør dette komme foran de du tar på strak arm. (Om dette da er tilfellet.) Jeg for min del åpnet kun realfagsbøkene når jeg var hjemme og det ikke var snakk om en nærliggende prøve.

det er ikke muligt, siden ALLE lærerene sjekker ALL lekse i ALLE fag, untatt matte,

 

det er vel norsk jeg sliter mest med, engelsk kommer på en andreplass siden vi har hatt 2 år med uduglige engelsklærere mesteparten av di andre fagene har jeg gikke noe problemer med.

 

EDIT: hele klassen klaget på for lite leksetimer når vi begynte på det nye året, men i år var det så stort pensum at vi ikke kunne ha flere

Endret av MagE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...