Gå til innhold

Er det for mye lekse på skolen?


MagE

Anbefalte innlegg

Det som er idiotisk er at mange lærere faktisk ikke engang vet hvorfor de gir lekser. De bare gir dem for å gi dem. (tror det faktisk var på nyhetene på tv jeg hørte dette).

 

Jeg stemmer for mindre lekser på ungdomskolen. La "barn" få være barn så lenge de kan. Meningen er at man skal lære, ikke lide. Ungdomskole-elever trenger å kunne ha et liv utenom skolen. Men uansett så slipper i hvert fall MagE lekser i helgene. Lekser i helgen burde vært forbydd ved lov. Ungdomskoletiden ga meg rett og slett stresshodepine.

 

Å sammenligne Norge mot USA - hva er poenget med det? Det er ikke noe argument at de har mer lekser i USA. Er amerikanerne smartere og mer opplyst enn nordmenn? Neppe.

 

Jeg så at noen nevnte det med karaktersetting. Der må jeg si meg enig. Hvor umulig er det ikke å få 6'er i et fag eller engang på en prøve på ungdomskolen? Alle sa at VGS kom til å bli vanskeligere - men jeg økte fra 4,7 i snitt til 5 blank. Nei, ungdomskolen var en fæl tid :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, jeg går i tiende og denne uken har vi:

 

20 KRL oppgaver

400 matteoppgaver med underoppgaver som a,b,c osv + prøve

Engelskstil på 4 A4 sider

50 sider samfunnsfag + prøve

Skrive 30 A4 sider for hånd i natur & miljø.

Lage en bruksting i K&H på en uke.

Franskpugging med prøve

Norskstil om samliv

Lage show i musikken

Dette må vi gjøre på 7 skoledager.

Skjønner ikke helt hva trådstarter klager på :hmm:

Endret av Kasp
Lenke til kommentar

Lekser er til for å lære å jobbe.

 

Jeg surfa gjennom barneskolen, ungdomskolen og videregående. Gjorde minimalt, og trengte å gjøre minimalt, for å få fem i snitt. Leksene ble stort sett gjort i timene, mens lærerne gjentok seg selv for n'te gang til de, la oss kalle en spade for en spade, dumme elevene.

 

Straffen fikk jeg senere når jeg begynte på siv.ing utdannelsen, og hadde null arbeidsmoral.

 

Ikke undervurder verdien av å lære seg å jobbe. Mange middelmådigheter i grunnskolen når langt, fordi de lærer seg skikkelig arbeidsmoral. Mens smartere elever blir late og ikke bruker sitt potensiale.

 

Dette er egentlig et mye bredere tema enn lekser vs. ikke lekser. Men lekser har sin verdi i denne sammenhengen. Spesielt for middelmådighetene som lærer seg skikkelig arbeidsmoral ved å bruke en-to timer på lekser hver dag.

 

Og et lite hint til trådstarteren: Gjør norskleksa di! :tease:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Syns nordmenn er pingler nar det kommer til lekser, i USA er det mye mer lekser pa skolen, helt fra 1. klasse pa barneskolen.

Stemmer det, men så er det jo et paradoks når det er MYE lettere å oppnå en A i USA enn det er å få en 6'er i Norge. Kjenner middelmådige nordmenn som har gått fra USA med kun A's og vice versa, amerikanere som har kommet som Einstein, men endt opp som den norske klassens Klodrik.

OK, en ting jeg vil kanskje peke ut her. En nordmann som drar til USA for a ga pa skole har uansett fordel over en amerikaner som kommer til Norge. Grunn? Nordmenn kan engelsk, amerikanere (99,9%) kan ikke norsk. Det er bare en ting som du har glatt oversett i din "analyse"... :p

Og forresten tror jeg ikke det du sier stemmer i de fleste tilfeller i det hele tatt. Faktisk, sa er jeg et motbevis av det du sa. Jeg, som amerikaner, kom bort hit og jeg er langt flinkere enn de aller fleste i klassen min i matte, uten a jobbe noe for a klare det. Jeg droppet a komme pa undervisningen, kom bare nar jeg skulle levere oppgaver, og tok eksamen og fikk en B pa hoyskolen. De i klassen min kom til nesten alle timene, oppgaveregning, osv, osv. De fikk C og D i snitt. Dette til og med nar jeg ikke hadde gjort matte pa nesten 2 ar. Og til og med sammenlignet med folk som er 3-10 ar eldre enn meg!

 

Sa ikke kom her med det tullet ditt.

 

Å sammenligne Norge mot USA - hva er poenget med det? Det er ikke noe argument at de har mer lekser i USA. Er amerikanerne smartere og mer opplyst enn nordmenn? Neppe.

Jeg dro ikke noe inn om hvem som var smartere. Jeg bare nevnte at i USA har jeg vaert vitne til mye mer lekser enn her i Norge.
Lenke til kommentar

Jeg går i en klasse hvor opptil flere elever har gått ett eller flere år på skole i Statene. Hvem er flinkest i matte f.eks? Jo, det er av en eller annen "merkelig" grunn vi som har amerikansk skole bak oss. En jente i klassen er norsk-amerikaner og kom over slik at hun begynte ungdomsskolen i No. Hun er kanskje den mest "ressurssterke" eleven i klassen. Så hvor du har de sakene dine fra om at amerikanere som kommer til Norge får dårligere karakter kommer fra, det vet ikke jeg...

 

 

En dum ting er jo at de aller fleste engelsklærere foretrekker britisk... Fra ca B(+) i engelsk i US får jeg 4 nå.. Og jeg vet om tilfeller hvor noen har gått fra A+ i engelsk til 3/4 i Norge...

Lenke til kommentar
Jeg går i en klasse hvor opptil flere elever har gått ett eller flere år på skole i Statene. Hvem er flinkest i matte f.eks? Jo, det er av en eller annen "merkelig" grunn vi som har amerikansk skole bak oss. En jente i klassen er norsk-amerikaner og kom over slik at hun begynte ungdomsskolen i No. Hun er kanskje den mest "ressurssterke" eleven i klassen. Så hvor du har de sakene dine fra om at amerikanere som kommer til Norge får dårligere karakter kommer fra, det vet ikke jeg...

Så er det kanskje de sterkeste elevene som har mulighet til å reise til USA for å studere, da?

Lenke til kommentar
Jeg går i en klasse hvor opptil flere elever har gått ett eller flere år på skole i Statene. Hvem er flinkest i matte f.eks? Jo, det er av en eller annen "merkelig" grunn vi som har amerikansk skole bak oss. En jente i klassen er norsk-amerikaner og kom over slik at hun begynte ungdomsskolen i No. Hun er kanskje den mest "ressurssterke" eleven i klassen. Så hvor du har de sakene dine fra om at amerikanere som kommer til Norge får dårligere karakter kommer fra, det vet ikke jeg...

Så er det kanskje de sterkeste elevene som har mulighet til å reise til USA for å studere, da?

Så snakker vi her om barneskole/ungdomsskole nivå også da..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

For å svare på topic: Ja! Det er for mye lekser i skolen. Det burde vært flere prøver og flere "bør gjøres" -oppgaver. Å true en ungdomsskoleelev med anmerkning fordi han ikke makter eller simpelthen ikke har behov for å gjøre oppgavene som har blitt gitt, er bare teit. Dette blir det sikkert ikke så mye forandringer på, så jeg sier bare til dere tapre sjeler på ungdomsskolen: dere har en del å se frem til på vgs, da begrepet "ansvar for egen læring" kommer mye mer til sin rett.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Tror det har mer med a gjore at USA er langt sterkere pa matte enn Norge. De andre fagene er kanskje mer jevnt fordelt, og USA taper kanskje litt mer ut pa samfunnsfag og lignende. Men jeg vil pasta at elever i USA er langt bedre pa matte enn her i Norge. Venninnen min gikk jo pa 3. ar allmenn pa vgs og hun hadde matte som jeg gjorde i 7. klasse i USA.......

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

En kamerat av meg beskrev et par skoler/klasser i USA på denne måten:

 

"De barna som klarte seg gjennom en time uten å sovne, fikk velge fritt fra en stor skål med godteri som stod fremme på kateteret."

 

Hva så om en overvektig John Doe løser en annengradsligning minuttet fortere enn Ola Nordmann?

Lenke til kommentar
Tror det har mer med a gjore at USA er langt sterkere pa matte enn Norge. De andre fagene er kanskje mer jevnt fordelt, og USA taper kanskje litt mer ut pa samfunnsfag og lignende. Men jeg vil pasta at elever i USA er langt bedre pa matte enn her i Norge. Venninnen min gikk jo pa 3. ar allmenn pa vgs og hun hadde matte som jeg gjorde i 7. klasse i USA.......

Ja, særlig matte vektlegges mer i USA. Støttes til de grader.

 

Samfunnsfag og historie er nok litt mindre, men selve kunnskapsnivået er ikke mye under det norske, særlig ikke hvis vi ser i forhold til private skoler. Naturfag, fysikk og kjemi og sånt synes jeg også det kan virke som vektlegges høyere i USA.

 

Og en ting jeg leste i dag, som jeg bare må ta med til alle dere Bush-hatere: I DEN OFFENTLIGE AMERIKANSKE SKOLE GIES DET MER I TILSKUDD PER ELEV ENN I NORGE!!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
En kamerat av meg beskrev et par skoler/klasser i USA på denne måten:

 

"De barna som klarte seg gjennom en time uten å sovne, fikk velge fritt fra en stor skål med godteri som stod fremme på kateteret."

 

Hva så om en overvektig John Doe løser en annengradsligning minuttet fortere enn Ola Nordmann?

For en idiotisk ting a si. Pa alle mine ar i skole i USA, sa var det ingenting som kom i naerheten av det utsagnet, som jeg vet er satt pa spissen.

 

Hvorfor komme med slike idiotiske uttalelser?

Jeg kunne like godt kommet med slike teite utsagn om norske skoler, men gidder jeg? Nei.

Lenke til kommentar

Nå er det et drøyt år siden jeg gikk ut av videregående, men jeg syntes aldri det var så mye lekser. Ganske passe egentlig. Nå er jo det med lekser forskjellig fra skole til skole og fra lærer til lærer, da.

Jeg er imot lekser over helgen, da jeg synes at man skal skille mellom arbeid og fritid. Man skal ikke sitte med et hav av lekser på en søndag, mens andre har fri.

På ungdomsskolen og videregående er det ca 6 timer skole hver dag. Da bør det ikke være mer enn to timer med hjemmearbeid, så ikke skoledagene til barn ned i 13 år plutselig overstiger fars 8-timers dag på kontoret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvorfor komme med slike idiotiske uttalelser?

Fordi det er sant? Ja, det er faktisk det. Driter egentlig hvor mange år du har bodd i USA eller ikke, for akkkurat det ble blåst opp som en big deal for et år eller to tilbake.

Lenke til kommentar
hei, jeg går i 9ende klasse, jeg har ingen problemer med og følge med i timene eller og gjøre oppgaver på skolen. men i dag når læreren gikk gjennom leksen hadde 4 av 18 gjort alt leksen. jeg var en av di som hadde gjort det, men misforstått. (noe lærern tolker som "ikke gjort") og når læreren spurte om vi fikk for mye lekse var ALLE enige om at det var for mye. siden di som hadde gjort (og forstått) leksen hadde brukt 2timer på dettte, og dette er kun i norskleksen i 9.ende klasse

 

og denne veksen skal vi:

skrive 1,5 sider i KRL,

kladde en stil på min. 2 sider i norsk,

kladde og inføre en stil i engelsk som skal vere på min. 1,5 sider,

pugge 50 sider i historie og ha prøve i dette + 0,5 sider oppgaver og

gjøre en GOD del matteoppgaver

 

tillsammen ligger dette på 6 skrivesider, og 50 lesesider

 

nå er dette for mye leksefor en 9. klassing?

 

selv støtter jeg "gå litt lenger på skolen og ikke ha lekse" teorien sterkt. siden jeg seriøst vurderer og droppe skolen helt.

Missunner deg ikke:) Selv får jeg ikke lekser (går på videregående elektronikk så det er ikke så rart) :D

Lenke til kommentar

jeg kjenner meg igjenn med VG's artikkel om at lekser er usunt. jeg har ikke såvet godt i natt, jeg er svert stresset og jeg hadde en kraftig hodepine etter skolen i dag

 

tror jeg skal ta meg en rolig sykkeltur og glemme alt om lekser, kommer aldri til og få gjort noe nå

 

Kasp: gjør hver fjerde matteopgave, eller gjør så mangen slik at du fårstår det du heller på med, og legg med en del store bilder i n&m

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...