Gå til innhold

Er det for mye lekse på skolen?


MagE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234

Heh, det er lett å helle mot teorien at lekser skyldes udugelige lærere. 22% av de siste tre årenes lærerstudenter ville ikke kommet inn på studiene, hvis man forlangte at de skulle ha et snitt på 3. Og det er skremmende, IMO.

 

Og ja - matte fungerer utmerket i forbindelse med multiple choice.
Tror ikke matte er det faget der avkrysningsoppgaver er det beste, i og med at riktig fremgangsmåte ofte er viktigere enn har rett svar. Det skal tross alt ikke mer enn èn fortegnsfeil til i en ellers korrekt utregning, før man får feil svar. Men jeg har ikke sett en slik avkrysningsoppgave, så jeg skal ikke uttale meg for skråsikkert.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det blir jo sagt at voksne mennesker ikke skal ta med seg jobben hjem, så hvorfor skal elever gjøre det? Selv har jeg gjort lekse konstant i hele dag, er dritt lei nå.

Hvem sier dette? Har selv endel arbeid med hjem, kan da spise hjemme og ta resten av arbeidet i godstolen.

 

Til dere som synes det er for mye lekser: hvordan tror dere arbeidsdagen er ute i næringslivet? Min erfaring er at stillinger der arbeidsdagen er bare 0800 - 1600 er kjedelige, har derfor vanligvis arbeider der arbeidstiden ofte passerer midnatt, der tidsfrister er absolutte, og for sen innlevering kan gi dagbøter som kan slå bedriften konkurs. Jeg overdriver ikke; dette er min personlige erfaring.

Lenke til kommentar

Vel.. Nå er det faktisk et fåtall mennesker som ønsker eller takler slike arbeidsformer.

 

Noen har familie, noen har hobbyer som ikke går hånd i hånd med jobben, noen har et ønske om faste rammer, og noe orker rett og slett ikke jobbe lengre enn et visst timetall.

 

Og så har vi noen som er som deg, ung, sprek og fremadstormende. I hvert fall for en stund. En dag vil du nok ønske å slå deg til ro - og da skjønner du hvorfor folk ikke vil ta med seg jobben hjem.

Lenke til kommentar

Jeg har selv ikke inntrykk at jeg er spesiell som takler dette, tvert om synes jeg at jeg er ganske alminnelig. Selv om jeg anser meg selv som ung og sprek er jeg ikke fremadstormende, jeg arbeider på teknisk side så lenge det måtte vare. Av en eller annen grunn er det visst lite opprykk teknisk, skal en fremover (selv uten å storme fremover) er det visst meningen at en må dreie arbeidet mot administrative ting. Snodig.

 

Forøvrig har jeg allerede slått meg til ro, har bare ikke lagt inn årene.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir for dumt med flervalgsoppgaver med f.eks 4 alternativer i et fag som matte. Det er nettopp utregningen og forståelsen som er viktig(st) - ikke å vite at man bare setter inn ditten og datten i en formel som du fant i en formelsamling. Slike prøver favoriserer også de egentlige idiotene - de som pugger, pugger, pugger, pugger og pugger til de kan hele jævla boken utenat, men disse pleier å gå rett på snørra hvis de blir konfrontert med en virkelig og realistisk situasjon.

 

Et annet viktig punkt ved en "fri" matteprøve, er at selv mindre flinke elever ikke får ufortjent lave karakterer, men kan vise hva de faktisk kan, i motsetning til prøver hvor bare elever som får 4-> har sjanse.

 

2FY er for eksempel lagt opp til å være et veldig muntlig fag (3FY går mer i dybden). Dette er et resultat av erfaring: Tidligere ble selve utregningene mye mer vektlagt, men samtidig viste det seg at elevene faktisk ikke kunne fysikk

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Var alle de leksene dere over en helg eller lengre tid?

Syns nordmenn er pingler nar det kommer til lekser, i USA er det mye mer lekser pa skolen, helt fra 1. klasse pa barneskolen.

Jeg har gatt pa skolen i USA og Norge (barneskolen), og et par venninner av meg gar/gikk pa vgs og jeg vet hvor mye lekser de fikk, sa jeg vet hva jeg snakker om.

Uten å ha gått på skole i USA, men har hørt det fra en bekjent av meg etter at han hadde vært utvekslingsstudent der, stemmer det ikke at leksene, ta matteoppgaver, er ofte lettere enn norske elever får i lekse, men til gjengjeld flere oppgaver ?

 

EDIT: kan forresten ikke huske at jeg lærte noe som helst på barneskolen, men det er vel grunnleggende kunnskaper tenker jeg :shrug:

 

Hva med en time lenger på skolen hver dag, istedet for lekser ?

Og hva for en time skulle dette være? Det er ikke noe som heter "leksetime" skjønner du. Skulle man f.eks bruke en engelsktime på mattelekser ?

Og, hadde problemet "løst seg" å kunne sitte igjen på skolen, er det jo like greit å sitte hjemme....

 

Nei, leksene hører til hjemme, så sant man ikke får gjort dem på skolen, noe jeg alltid prøver og ofte får til å gjøre.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...