Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker


Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gidder noen av dere her prøve å forklare meg noe?

Jeg leste dette på et annet forum:

"Ble det bare for mye for deg, og angsten kom som kastende på deg? Eller var det mere at du følte deg overvåket, alle så på deg, målte deg opp og ned, og lignende? Følte du deg ille til mote blant de rundt deg?"

 

Det er snakk om panikkangst og sosial angst. Slik jeg forstår innlegget (det fortsetter litt etter dette) mener denne personen at panikkangst er det første (at det ble for mye, og angsten bare kom som kastet på seg), og at sosial angst er det siste (at folk så på seg osv.), men en venn av meg sier at sosial angst er mer redsel for situasjonen? Jeg er forvirret. Og forstår dere hva jeg spør om, så blir jeg imponert...

Endret av Right
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Gidder noen av dere her prøve å forklare meg noe?

Jeg leste dette på et annet forum:

"

1 Ble det bare for mye for deg, og angsten kom som kastende på deg?

 

2 Eller var det mere at du følte deg overvåket, alle så på deg, målte deg opp og ned, og lignende? Følte du deg ille til mote blant de rundt deg?"

1 er det jeg vil si er en beskrivelse av panikkangst. 2 er mer beskrivende av sosialangst, følelsen av at alle ser stygt på deg, man blir littparanoid.

 

Men jeg sitter ikke med fasitten da.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

sosial angst er redd for mennesker i sosiale settinger for og si det enkelt, hvordan man har det er fra person til person.

 

Hvis man føler seg overvåket osv. så er man mer i den paraniode retningen.

 

At man føler folk måler deg opp og ned kan være en del av sosial angst, men kan også være generelt dårlig selvtillit.

 

Angstanfall er omtrent umulig og sette i en bås siden det kan kombineres med ALT som finnes av lidelser.

 

Hovedpoengetm itt er at det er mer innviklet enn mange tror;)

 

Jeg mener de 2 over som du spør er en blanding av flere.

Lenke til kommentar

Okei, takk for svar begge to. Jeg ble litt klokere nå, tror jeg.

 

Kan det sies at sosial angst også går noe ut på at man unngår sosiale situasjoner? F.eks. at man lar være å spise fordi man ikke vil gå på butikken? At man tenker mye på det og prøver å unngå det, snarere enn at det kommer plutselig?

 

Edit: Svarte, trippel-dejavu!

Endret av Right
Lenke til kommentar

Njaa, det med butikk-eksemplet passer bedre en med angst-anfall, men hvis du sier at en med sosial angst får valget mellom og være hjemme og spise knekkebrød med dressing på eller et fint utested med byens beste biff...så velger personen knekkebrød( satt på spissen)

Men du har mange som står i det selv om de sliter med det også da, men mange av slike eksempler passer flere lidelser.

Siden en med foreks. angst-anfall er generelt redd for ukjente og kjente plasser pga man vet man risikerer angst-anfall og samme med en som er redd sosiale opplegg.

Men man kan ha sosial angst og ikke ha problemer medo g gå på butikken. De kan bare ha frykt av at de vet de må prate med folk som foreks. i et selskap.

sosial angst er noe man har hele tiden, det gjelder ikke angst-anfall.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Noen ganger lurer jeg på hvordan det er å gå rundt uten å ha vondt noe sted. Kan ikke huske sist jeg ikke hadde vondt. Nå snakker jeg om nykter tilstand selvfølgelig. Når jeg har vært dopa ned så er det noe annet.

Men jeg husker altså ikke hvordan det er å gå rundt og ikke en gang ha en liten murrende smerte i kneet eller i nakken, skuldra eller ryggen. Hvordan det er å gå opp en trapp uten å kjenne det i beina for hvert skritt. I dag har jeg så vondt i skuldra/nakken at jeg nesten ikke vet hvordan jeg skal puste en gang. Er så sinnsykt lei av å ha vondt. Det gjør vondt å sitte. Det gjør vondt å ligge. Det gjør vondt å stå, å gå og å snu på seg. DRITTLEI!

Heldigvis har jeg en snill kjæreste som prøver å massere og lønse litt for meg da.

Endret av Lars
Lenke til kommentar

Vil bare tilføre en ting til den der Lars, AMEN!!

Dritt og bli nyktern etter år med herping av kroppen, alt av skader , smerter og sykdommer man har får man kjenne.

Så det kommer i tilegg til det psykiske:S

Så til folk som sier " det er jo bare og slutte" kan gå og spise en bolle så jeg slipper og høre på det de sier.

Har flere kropps-smerter selv pluss en sykdom som gjør noen dager til en helvette.

Så føler med deg Lars, du fortjener det ikke. Vet hvor knalltøff du er.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Er lei av alt, eneste som gjør meg glad er å høre på musikk, lese, spille, data, og være sammen med andre. Så sånn sett jeg er ganske glad hele tiden, men det finnes stunder hvor jeg tenker og syns synd på meg selv. Senga er et fint sted for slike dumme tanker.

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Liker senga mi, ikke galt der. Det er bare enkelte netter at jeg kan ligge i timeshvis og bare tenke. Av og til er det depressive tanker, andre ganger så bare tenker jeg på meg selv som superhelt og lignende.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...