Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker


Goophy

Anbefalte innlegg

Det var absolutt ikke det svaret jeg kunne tenke meg. Men er man deprimert over lengre perioder burde man kanskje prøve forskjellig medikamenter? Hadde litt forhåpninger til antidepressive. . .
Jeg skal gi deg et svar. Du kommer ikke til å like det.

Kroppen din må først venne seg til de antidepressive medisinene, altså du vil ha 1-3 måneder med noe som i beste fall kan beskrives som humørsvingninger. Så, når kroppen din har vent seg til dem og du tar dem på fast basis, føler du ingenting (huhei). Ingen oppturer, ingen nedturer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_optimisten_*

Nå bleanskje ett skikkelig støt ved å ta alt på en gang. jeg litt usikker på om jeg skal prøve antidepressive eller ikke. Tror iallfall kanskje det kan være lurt å vente til jeg begynner med samtaleterapi.

 

Og føle ingen ting? Det er jo det jeg i mer eller mindre grad har gjort over flere år. Føler hverken sorg eller større gleder. Det meste er bare greit nok. Hvis det er den tilstanden antidepressive skal ha meg, så er jeg der allerede. Men har ikke lyst til å være her. Har i korte perioder hvor jeg han snakket masse om hvordan jeg har det greid å gråte og le litt, så det er tydelig at det er muligheter.

 

Men når en psykiater mener jeg skal gå på antidepressive. En som har 10års utdannelse og masse praksis. Altså, hvem andre skulle jeg ha stolt på?

Lenke til kommentar

Jeg stolte på min psykiater og lot henne velge fint ut hva jeg skulle putte i meg. Så fikk jeg en ny psykiater og byttet halvparten av pillene og sluttet på to typer. Så fikk jeg en tredje psykiater som kuttet meg av ytterligere to medikamenter og satte meg på et nytt et. Den fjerde psykiateren fikk fingeren av meg og ble bedt om å dra til helvete, og etter det har omtrent ikke psykoaktive medikamenter vært i kroppen min. Jeg trives best slik, andre klarer seg bedre på medisiner. Det som er viktig er at du ikke ser på dem som en løsning, men mer som noe som kan dytte deg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Optimisten_*

Det stemmer veldig.

 

Har vært veldig likegyldig de fem siste årene.

 

Min egen teori er at en vanskelig tenårings periode fysisk og psykisk, satte seg fysisk(hodepine, sliten, konsentrasjonsproblemer) og psykisk(mangel på entusiasme, likegyldig, deprimert) Den kom også etter jeg hadde vært igjennom puberteten, så jeg trodde at det var sånn det voksne følelsesystemet var, litt flatere.

 

Greit å høre at andre har vært der og kommet seg ut av det.

 

Nei, da skal jeg diskutere det en gang til med fastlegen, samtidig som jeg finner en god psykolog, koste hva det vil(er kanskje livets viktigste investering).

Lenke til kommentar

Jeg har en litt fin tilsvarende story der. Bekjent går på piller, Tolvon. Da denne personen fikk ny fastlege, og trengte fornyelse av resepten, fikk h*n beskjed om at h*n ikke bare kunne få ut en resept, h*n måtte til ordinær konsultasjon hos den nye fastlegen først.

 

Det hjalp ikke at den forrige legen bare et par måneder før hadde skrevet ut resepten.

 

Tror enten leger stoler null og niks på hverandre, eller altfor mye på at de selv vet best.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg har en litt fin tilsvarende story der. Bekjent går på piller, Tolvon. Da denne personen fikk ny fastlege, og trengte fornyelse av resepten, fikk h*n beskjed om at h*n ikke bare kunne få ut en resept, h*n måtte til ordinær konsultasjon hos den nye fastlegen først.

 

Det hjalp ikke at den forrige legen bare et par måneder før hadde skrevet ut resepten.

 

Tror enten leger stoler null og niks på hverandre, eller altfor mye på at de selv vet best.

 

Så hvis du selv var den som skrev ut medikamenter så hadde du stolt fullt og helt på hva en annen lege hadde foreskrevet, uten og selv sjekke dette opp?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Når medikamenter er foreskrevet av en utdanna lege, så ville jeg såklart stolt på dette. Skal man altså ikke stole på andre som driver samme fag som en selv?

 

Nei, man skal ikke stole på noen (fordi selv utdanna mennesker, er fremdeles bare "menneske"), og i hvert fall når det gjelder foreskrivning av medikamenter så skal man være ekstra "mistenksom".

Lenke til kommentar

Okay, folkens. Jeg vet at dette er deppetråden, men jeg velger likevel å komme med en positiv oppdatering på en tidligere hendelse. Jeg skrev at jeg ikke hadde skoleplass fordi jeg gjorde en feil når jeg søkte, så skrev jeg et brev og søkte på andreinntaket. Og...DET GIKK BRA! Jeg kom heldigvis inn :)

Lenke til kommentar
Når medikamenter er foreskrevet av en utdanna lege, så ville jeg såklart stolt på dette. Skal man altså ikke stole på andre som driver samme fag som en selv?

 

Nei, man skal ikke stole på noen (fordi selv utdanna mennesker, er fremdeles bare "menneske"), og i hvert fall når det gjelder foreskrivning av medikamenter så skal man være ekstra "mistenksom".

 

Jeg henter medisinen min...en av typene hver dag på apoteket....på en måned har de gitt meg feil 8 ganger, der jeg måtte ha sagt i fra...og fått det jeg egentlig skal ha.

Hvis ikke jeg hadde sett det de gangene så hadde jeg risikert å havnet på sykehus pga. det.

Så nei, man skal ikke stole blindt på de som er utdannet innenfor dette...om det er lege, apotek osv.

Som over de er mennesker og gjør feil.

 

Lillium: Så bra...gratulerer så ufattelig mye :fun:

Vet hvor viktig sånt er=)

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...