Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker


Goophy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper ikke at noen blir fornærmet når jeg sier dette:

 

Noen ganger er det nærmest provoserende å høre råd fra andre forstå seg-på'ere. "Gå ut og vær sosial med venner, så blir det nok bedre". Eh.. Nei? Hva om alle vennene dine har stukket av. Hva om du ikke takler å være ute blant folk fordi du føler deg jævlig?

 

 

"Så skaff deg profesjonell hjelp". For et glimrende forslag! Bra du sa det, det hadde jeg ikke tenkt på. Det er jo bare å løpe avgårde og få seg time. I morgen er jeg nok frisk og fin. Tenk så fint livet kommer til å bli.

 

Doh.

Det er ikke barebare å løpe avgårde og be om hjelp. Det er vondt og vanskelig å prate om. Man har ikke lyst til å gå ut. Det koster penger. Man får ikke time på dagen, det er køer. Hvis du ikke har fått det med deg, så er en deprimert person ikke akkurat verdens mest positive. I hodet hans/hennes ser han/hun for seg alle de mulige negative utfallene. Kanskje legen ikke tror han/henne? Kanskje legen gir han/henne et par piller og husjer han/henne avgårde?

 

"Ta deg en tur på byn og drikk deg sosial"

Jatta.. god idé. Drikke for å bli enda mer deprimert og ensom.

 

"Det er mange som bryr seg.."

Smart. Ta og minn han/henne på hvor mange venner han/hun (ikke) har.

 

 

Hva skjedde med "Jeg er her for deg hvis du vil prate". "Husk at jeg er glad i deg". "Trist å høre at du har det vondt. Er det noe jeg kan gjøre?" "Jeg skjønner at dette problemet er litt for stort til at jeg kan hjelpe deg.. men husk at jeg er her for deg. Jeg kan følge deg til legen". "Vil du ha en klem?" "Jeg kommer over så finner vi på noe som får deg i bedre humør"

Lenke til kommentar
Jeg håper ikke at noen blir fornærmet når jeg sier dette:

 

Noen ganger er det nærmest provoserende å høre råd fra andre forstå seg-på'ere. "Gå ut og vær sosial med venner, så blir det nok bedre". Eh.. Nei? Hva om alle vennene dine har stukket av. Hva om du ikke takler å være ute blant folk fordi du føler deg jævlig?

Thanks...

Folk kommer _alltid_ med akkurat det der, kan til tider bli enda mer lei meg av slikt. :(

Lenke til kommentar

Agreed, har ofte vært at eg faktisk har vært i sånn noelunde ok humør(dvs ikke deppa) og så er eg med folk og så blir eg super deppa... =/

 

Forøvrig: Har faktisk søkt profesjonell hjelp, men må vente i flere måneder på det.... men vet ikke om det kommer til å hjelpe... får vel bare vente å se..

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Mine tips for å unngå depresjon:

 

1. Hold deg unna all form for narkotika!!!

2. Ikke la stresset ta over hverdagen din (skole/jobb), slapp heller av og ro deg ned. Det er bedre å være glad og fattig en rik og trist. Prioriter.

3. Ikke sitt inne foran PCen hver dag - gå heller ut i sola og les i en bok, eller ta deg en joggetur.

4. Mosjoner og spis sunt. Vitaminer er viktig! Spis middag hver dag!

5. Vær sosial, send en sms til noen du ikke har snakket med på lenge! Ring familien din minst 1 gang i uka (hvis du bor alene).

6. Mediter når du føler deg stresset, da vil du føle deg opplagt til sinns etterpå

7. Stå opp til samme tidspunkt hver dag - da får du sovner du lettere på kvelden

8. Begrens alkoholinntaket til maks en dag i uken (russetid, sommerferie etc. er unntak)

9. Fortell noen du kan stole på at du føler deg deprimert, at du har angst. De vil støtte deg.

 

Du er tøffere hvis du forteller noen at du har angst enn hvis du prøver å skjule det.

 

ER.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg darkness men det finnes faktisk ingen råd som er noen vidunder råd! Og det er ikke noe å bli provosert over, ingen situasjoner er like. Og det å være deprimert er sinnsykt jævlig. Og det finnes ingen gode måte annet enn klisjène uansett hvor hardt en måtte ønske. Hva slags svar venter en å få når en spør på et forum? Nok om det.

 

Å drikke seg fra sorger er det dummeste en kan gjøre... når en blir edru igjen er det værre...

Lenke til kommentar

ja da skal jeg få juling av min eks nye "kule" type... Faen ass svarte henne bare frekkt tilbake at hun var en dritt unge og at jeg syntes synd på henne... Har dog sagt mye dritt til han typen og... Men er det mulig å være så barnslig ådrive å skal ta folk for å "vinne en sak" blir flau av å dras ned på sånne nivåer... Er jo heller ikke noe koselig å vite at det er ensom skal slå deg ned når som helst. Er vel bare å være forberedt med noe.. uansett er det jævla ukoselig :(

Lenke til kommentar
ja da skal jeg få juling av min eks nye "kule" type... Faen ass svarte henne bare frekkt tilbake at hun var en dritt unge og at jeg syntes synd på henne... Har dog sagt mye dritt til han typen og... Men er det mulig å være så barnslig ådrive å skal ta folk for å "vinne en sak" blir flau av å dras ned på sånne nivåer... Er jo heller ikke noe koselig å vite at det er ensom skal slå deg ned når som helst. Er vel bare å være forberedt med noe.. uansett er det jævla ukoselig :(

Vold på rullebladet er digg!

 

Ta vare på logger, sms, whatever. Så stikker du til legevakta etterpå, for å dokumentere hvor skadet du blir.

 

Ville jo vært litt bra om han fikk bot\dom. :)

 

EDIT: Altså, om det skjer noe. Jeg sier ikke det er kult å bli banket, men blir man det må man jammen meg gjøre det surest mulig for fyren som banker deg.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
ja da skal jeg få juling av min eks nye "kule" type... Faen ass svarte henne bare frekkt tilbake at hun var en dritt unge og at jeg syntes synd på henne... Har dog sagt mye dritt til han typen og... Men er det mulig å være så barnslig ådrive å skal ta folk for å "vinne en sak" blir flau av å dras ned på sånne nivåer... Er jo heller ikke noe koselig å vite at det er ensom skal slå deg ned når som helst. Er vel bare å være forberedt med noe.. uansett er det jævla ukoselig :(

Vold på rullebladet er digg!

 

Ta vare på logger, sms, whatever. Så stikker du til legevakta etterpå, for å dokumentere hvor skadet du blir.

 

Ville jo vært litt bra om han fikk bot\dom. :)

 

EDIT: Altså, om det skjer noe. Jeg sier ikke det er kult å bli banket, men blir man det må man jammen meg gjøre det surest mulig for fyren som banker deg.

ja såklart har tatt vare på meldingene. Men han kan jo bare prøve å komme kommer han alene skal jeg slå han ned da driter jeg i konsekvenser senere... Det som irriterer meg er at han prøver å ydmyke meg ved det... Men det mest irriterende er eksen som sitter der og tror hun er kul.

 

Men herregud hvem er taperen om han kommer og banker meg...

Lenke til kommentar

Hmmm. Begynner jammen å tro at forholdet mitt begynner å gå til helvete.

 

Har hatt et par gode månender nå, men ting står liksom velddig stille plutselig.

Er redd for jeg vil ting mer seriøst en hun har tenkt seg. Sånt gjør meg så innderlig usikker på meg selv.

 

Det værste er at jeg går å grubler på det hele tida og blir mer og mer deprimert. Skjønner i grunn ingenting hvorfor ting skal være så vanskelig bestandig...

 

 

Edit: I det jeg er ferdig med å skrive dette så kommer jammen madammen og gjøre livet flott igjen.

 

Skjønne meg på damer jeg??? Hvordan kan du tro noe sånt.

Endret av Aeternus
Lenke til kommentar

tja....det at jeg ble syk nå og ikke kunne få direkte kontakt med den dama jeg snakket om, ga meg 1 ukers tenke-periode. Men nå som jeg tenker meg om, så hadde det vært mye bedre om jeg bare var frisk og ba henne ut igår. Nervene går til topp aktivitet hver gang jeg kommer på tanken å invitere henne ut (blir nesten småkvalm). _HEHE_ kommer garantert til å stive helt :p

Lenke til kommentar

Omfavn de dårlige og tunge tidene. Ikke fortreng de. Bruk de til å verdsette de gode stundene enda bedre. Glem ikke hvordan det er å ha det tøft når du har det godt. Livet er for kort til å kaste bort til depping.

 

Utnytt de dårlige tidene, ikke la deg bli utnyttet av de dårlige tidene.

 

livet svinger, husk det. Både når livet er rævva og når livet er bra.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...