Gå til innhold

Er verdensrommet evig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor kom The Big bang fra da?

Og hvordan var det før bigbang kom?

Det iriterer meg å tenke på.

JA!

 

Akkurat det?

Kva var det som var før BIG BANG! vis det var eit big bang.

Og vis ikkje det var BIG BANG, kor kom da alle tinga i fra?

Kor er starten? Det er minst intresant som kor stort dette rommet vårt er.

Og vis det var eit BigBang, kven laga det som var big bang, (sprengstoffet liksom)

 

Det finnes ikkje ein god forklaring på alt dette.

 

 

Det med at universet har svake krumminger, som ein ball, kva er da utafor ballen?

Er det eit tomrom?

 

Kva er egentlig tomrom? Der ingenting finnes, men det er jo ALTID noke der.

Kva er ingenting?

Lenke til kommentar

"In the beginning there was nothing, which exploded."

 

Det gikk et todelt program på NRK for ca et år siden der hovedfokus var at Big Bang-teorien ikke holder vann. Ganske interessant program, selv for mannen i gata. F.eks. noe sånt som at teorien forutsetter at mesteparten av universet består av denne "dark matter". Nå har de vel enda tilgode å finne no særlig av det? Men "dark matter" passer bra inn for at teorien skal stemme, så...

Lenke til kommentar

hmm... Big bang ja, men faen, kvifor blei det big bang?

Kva slags "tnt" som eksploderte?

Og sida vi ikkje kan nå igjen utvidelsen, vis det er det av rommet, så finner vi ikkje ut kva som er uta for universet (sett at universet er så mange lysår om sida det sa pang)

 

Tenk dere avstanden lyset kan reise på 1 time, tenk da på kor langt det kan reise på 1 dag, 1 veke, 1 måned, 1år? ja lysår! Det er jo ca så langt som at vi ikkje kan komme oss 1 lysår vekk ein gang. (med romskip)

 

Er det 8 minutter lyset tar fra månen til jorda? meiner eg har høyrt noke slikt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå er du på bærtur, fra månen til jorden er det snakk om knapt et sekund.

Det er 384.000 km til månen, og lyset reiser ca 300.000km i sekundet (som er bare oppnåelig i vakum).

384.000 km / 300.000km = 1,28 sekund. Fra månen til jorden bruker lyset 1,28sekund.

 

Fra jorden til solen er det annerledes. Fra jorden til solen er det vel grovt

150.000.000km. Da tar vi 150.000.000km/300.000 = 500.

500:60 sekund = 8,3. Fra jorden til solen er det da altså 8,3 minutt.

Lenke til kommentar
Universet er vel like mange lysår stort som det er år siden Big Bang...

Nei, vi snakker da sannsynlighvis om det synlige universet, dvs. det vi er i stand til å se.

Siden universet (etter det de tror i dag) ble til for ca 13,7 milliarder år siden så kan dagens teleskoper ikke se lenger enn ca 13,7 milliarder lysår siden man som kjent ser et like mange år tilbake i tid som man ser lysår utover i rommet. Etter ca 13,7 milliarder lysår blir det bare svart for teleskopene.

Lenke til kommentar

Det er forresten mulig at masse bare oppstår (sammen med antimasse) hvis det er tilstrekkelige mengder energi involvert. Hvor energien kom fra derimot, er litt værre å si. Gud? :) (Forresten, dette husker jeg pga jeg leste det i en roman, men jeg er ganske sikker på å ha kommet over samme greiene tidligere i fysikk-timene, men jeg er litt usikker)

 

Også, selv om ting ikke kan bevege seg raskere enn lysets hastiget, utvidet universet seg raskere da det ble skapt. Grunnen til dette er noe ala når du blåser opp en balong. Kantene på balongen beveger seg ikke bare fra hverandre, det "oppstår" også balong mellom de. Leste det på en eller annen side jeg kom over :)

 

Den vanligste oppfatningen er at utenfor kulen med radius 13.7 milliarder lysår er det uendelig tomrom. Man spekulerer også i at det kan finnes andre BigBang i dette rommet.

 

Og hva kalles så dette tomrommet da? Dersom det er et tomrom der må vel det være en del av universet? Hvis det er masse univers der ute (Mange BigBang), hva er da betegnelsen på alle sammen samt tomrommet mellom de? I mine øyne, universet. For meg har alltid universet betydd "alt sammen", så derfor kan det ikke finnes et univers utenfor universet, for det ville da også vært en del av universet ;)

Endret av Blib
Lenke til kommentar

Den vanligste oppfatningen er at utenfor kulen med radius 13.7 milliarder lysår er det uendelig tomrom. Man spekulerer også i at det kan finnes andre BigBang i dette rommet.

 

 

Og hva kalles så dette tomrommet da? Dersom det er et tomrom der må vel det være en del av universet? Hvis det er masse univers der ute (Mange BigBang), hva er da betegnelsen på alle sammen samt tomrommet mellom de? I mine øyne, universet. For meg har alltid universet betydd "alt sammen", så derfor kan det ikke finnes et univers utenfor universet, for det ville da også vært en del av universet wink.gif

 

Jepp, universet, og kulen vår er da 'det synlige universet'.

Lenke til kommentar
Hvor kom The Big bang fra da?

Og hvordan var det før bigbang kom?

Det iriterer meg å tenke på.

tenk deg solen, den brenner i millioner av år, blir stadig større, helt til den kommer til ett pungt, da "sprenger" den og ekspanderer MYE, før den kolapser, universet kan være noe lignened, at det stadig blir større, til ett punkt, da det går sammen igjen, dette resulterer i The Big Bang, alt blir ødelagt på atomisk nivå, før det bygger seg opp igjen, atomene som da evt, har blitt bygget opp tilltrekker seg da hverandre, lager så grupper av atomer og blir stadig større, så blir det større og større etterhvert som det samler flere atomer, og grupper med atomer koliderer, slik dannes det planeter og stjerner...

 

hvordan galaxer og solsystemet holder sammen er en annen sak, noen som kan forklare det?

 

hva gjør at jorden faktisk går rundt solen, joda, solen trekker til seg jorden og motsatt, men hva gjør at vi ikke går inn i solen, eller går lengre fra solen??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...