Gå til innhold

Er verdensrommet evig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom akkurat på å tenke på om verdensrommet en dag i dag fortsatt blir større og større i lysets hastighet.

 

Og viss det blir det, hvordan skal man da finne ut hvor stort det er?

 

Hørt at mange har sagt at det bare er tomrom der det "slutter", men hva er tomrom?

 

Det er da fysisk umulig at det rett og slett ikke er noe der.

Det eneste måtte være vakuum, men det er da noe i vakuum også.

 

Tror det bestandig finnes molekyler eller atomer overalt.

 

 

Dette er enda en vanlig unødvendig teori, som alle andre teorier her i tråden.

Lenke til kommentar
Radiusen i universet = 4,5 mrd. lysår. Fordi universet er så gammelt. Hvordan man vet dette lurer jeg veldig, på. Noen som vet?

Du tenker nok på solsystemets alder.

 

Angående måten man kan finne ut dette på er å måle rødforskyvning i stjernene grunnet dopplereffekten også regne ut alderen ved hubbles lov.

 

Jeg orker ikke skrive en god forklaring her nå, så jeg fant frem en ganske godt skrevet artikkel om dette her.

Endret av zimen
Lenke til kommentar

Man kan ikke si at radien til universet er det og det, i og med at universet ikke har noe midtpunkt. I og med at universet utvider seg hele tiden så kan det ikke være uendelig, nei. Utenfor er det ikke tomrom, det er ikke rom (!). Det som ble skapt under the big bang var jo selve "rommet" .

 

Og ifølge Øystein Elgarøy sitt foredrag i P2-akademiet så var universet rundt 14 milliarder år gammelt. Anbefaler å høre det, forklarer mye, selv om man kanskje ikke klarer å følge med så lenge. P2-akademiet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...