Gå til innhold

Er verdensrommet evig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke så vanskelig å tenke seg at universet er uendelig, det er bare fasinerende spør du meg.

 

Ordet "universet" er vel egentlig bare en definisjon av den del av "rommet" mennesket har observert, uavhengig av, men allikevel begrenset til - big bang.

 

Jeg er ikke i tvil om at den delen av rommet vi lever i er resultatet av "vår big bang" og at det er utallige (uendelig?) andre universer der ute basert på andre reaksjoner av stråling som har skapt tilsvarende big bangs... Mulitiverser er vel definisjonen på alle universene sett under ett.

 

For min del er egentlig ikke "det store spørsmålet" om verdensrommet er evig, men heller a´la: "Hvor eksisterer dette?" "Hvorfor eksisterer rom, masse & stråling?" "Hvordan kan det ha oppstått?" LOL

 

Selv om det sikkert er 15 år siden jeg følte meg ferdig med å delta i debatter om dette tema, er det alltid like aktuellt og ikkeminst stadig litt morsomt.

Endret av #Pazuzu
Lenke til kommentar

Les bOMS første innlegg i denne tråden. Den er en god forklaring.

 

Her er ett forsøk på illustrasjon:

 

Tenk deg en gass-sky i vakuum. Inne i skyen er det molekyler. Utenfor er det ingen ting. Det er ingen vegg som skiller molekylene og vakuumet utenfor. Det er bare slik at i vakuumet er det fravær av molekyler.

 

Tenk deg at gassen representerer vårt univers, og molekylene representerer byggesteinene (elementærpartkler, superstrenger, quarker, energi, whatever) i vårt univers.

 

Dette er egentlig ikke noe vanskelig å se for seg i det hele tatt.

 

Og på samme måte som en gasssky endrer tetthet, så kan univers-skyen endre naturlovene (f.x vridning av rommet) når 'tettheten', eller sammensetningen, av byggesteinene endres.

 

Og som bOMS også nevner, dersom en gjenstand beveger seg mot kanten av universet, så vil denne gjenstanden bestå av byggesteiner fra universet. Og universet vil således strekkes ut og utvides.

 

Min teori er nå at alt dette er ett dataspill, og de som lagde dataspillet programmerte oss akkurat slik at vi ikke kan finne ut av det smile.gif

Dette er egentlig essensen av all religion. At det er noe utenfor, en gud, som har skapt universet og gitt oss begrenset oppfattelse av universet slik at vi kun ser det vi er ment å se.

 

Men dette er ingen forklaring. Det er en bortforklaring fordi universet er for komplekst til at vi (les: menneskene) har svarene. Men årsaken til at vi ikke kan forklare alle universets hemmeligheter er ikke så vanskelig å påvise. Man trenger ikke ty til guder og dataspill og lignende fantasier. Forklaringen er banal: Vi forstår ikke alt, fordi vi har begrenset intellekt. Vi er ikke allvitende, derfor vet vi heller ikke alt.

Lenke til kommentar

Man kan jo forsåvidt påstå at man kan skjønne uendeligheten, men mennesker kan vel uansett ikke skjønne hva det egentlig er...

 

Javel, det er evig, men hvordan? osv.

 

Hvis universet er uendelig, så må alt være uendelig, med andre ord finnes det uendelig antall "meg'er" som sitter å skriver uendelig antall slike poster på uendelig antall hw.no forumer...

 

Slike ting forstår vi ikke... Eneste ting jeg har kommet fram til er at bildet av oss faktisk vil være uendelig hvis universet er uendelig. Reiser man 15 lysår unna og ser på meg med kikkert så vil man se meg når jeg er 1 år ikke sant? Lyset jeg sendte ut da ville ikke ha kommet lenger... Slik kan man fortsette i alle evighet...

 

Dettee er ting vi ikke er i stand til å forstå enda, men det er veldig artig å tenke på det allikevel...

Lenke til kommentar

Dersom noen av dere leste artikkelen i illustrert vitenskap i Februar 8var vell det), så skrev de om dette med uendelig antall universer. Forskere mener at det finnes et univers for hver eneste handling som er annerledes enn i vårt. Men de snakket visst ikke om atskilte universer, men om det at dersom universet er uendelig, så vil man før eller senere komme til en del av det som er helt lik vår, f.eks. en planet absoulutt helt lik jorden og med kopier av akkurat de samme menneskene, samme bygninger, osv.

 

Men dette med flere universer er ikke lett å forstå. Det balanserer nemlig på yttergrensene av fysikken.

 

Man kan sitere (hvem i all verden var det som sa det, uansett) et utsagn:

Universet er ikke bare merkeligere enn vi vil fårestille oss, det er merkeligere enn vi kan forestille oss.

Lenke til kommentar
Sannsynligvis et uendelig stort tomrom. Ingen vet noe om hva som er utenfor. Kanskje det også er flere universer.

Nå er ikke jeg noen vitenskapsmann men poenget er vel at det ikke er noe utenfor universets grenser som du sier. Dersom man gjorde noe så umulig som å komme til grensen av universet, hadde man også kommet til grensen av tid og rom. Dersom man hadde tatt hånden igjennom f.eks ville den ikke da sluttet å eksistere da ingenting kan eksistere uten tid og rom?

Lenke til kommentar

Satt akkuratt å tenkte på; er verdensrommet evig? Det kan jo ikke være det. Ingenting er da evig!...Eller...?

 

Hvorfor kan ingen ting være evig? Ok, i starten er den tanken veldig umulig, siden du er et menneske(går jeg nå utfra:) ) og ditt verdenssyn er preget av at alt har en "ende" - muligens en opprinnelse. Ta å tenkt noen år på dette, og du greier å akseptere evighet, selv om det er vanskelig å forestille seg.

 

(Hvis jeg skal trekke det litt lengre, så er jo evighet ofte noe go kristne greier å godta. Fordi de tror på Gud, gud er evig, ting kan være evig.)

 

Det kan vel ikke være noen vegg plutselig i verdensrommet! Noe må jo være bak den veggen!

 

Jeg kan godta at det ikke behøver å være noe bak veggen. Forestill deg en running, og tenkt på det sånn. (Hvis du skjønner hva jeg mente med det, at der verdensrommet ender, møter det seg selv.)

 

Kanskje det er som det gamle Asteroids spillet (og utallige andre 2d spill), hvor at man kommer til enden, kommer man rundt igjen. Som på jordan, går man lenge nok i en retning kommer man tilbake der man begynte.

 

yes:)

 

Har også hørt om at verdensrommet har veldig svake krumninger, altså universet kanskje er en diger ball?

 

Jo, en sier så. Spesielt rundt svarte hull er disse krumningene tilstedet. Jeg vet ikke så mye om det, men tror mange forskere er enig. S.Hawkings har vel pratet og skrevet mye om dette.

Lenke til kommentar

Dere sier at bak en vegg er det alltid noe. Dere tenker slik fordi helt siden dere var født så har det alltid vært slik.

Når man skal tenke på universet og på hvordan det er skapt og hvor det ender så tar dere dette fram det med at bak en vegg er det alltid noe. Det KAN være feil. Hvis vi glemmer alt vi har lært her på jorda og begynner å tenke...

 

Jeg kom fram til at vi er dumme skapninger som tror alt er simpelt, vi blir født.. vi dør, vi spiser for å leve.. +++ Det er slik det er på jorden... på jorden er ingenting uendelig og masse ting er umulig. Så derfor velger jeg å tro at universet faktiskt ER uendelig ... det er verken tak, vegger eller gulv ... vi lever på små grus steiner som svever rundt. Så nå slipper jeg å tenke på hvor universet ender. Så kan man tenke på hvordan det ble skapt. Fordi vi er jo vant til at vi blir født ut av en kvinnes mage. Det kan hende at universet ikke er blitt skapt og det kan hende at universet er noe som har vært og er hele tiden.

Lenke til kommentar
hvis du spiller half life og hoppet utenfor brettet (ivertfall i tidlige patcher) vill du havne i vann og kan svømme "uendelig" langt bort fra levelen, men levelen vil fortsatt vere et begrenset område. alt det andre er bare mangel på level.

Likte denne sammenlikningen. Fikk meg til å tenke på det gode spillet Interstate '76, som jeg spilte for en del år siden. Er til dags dato det mest fonøyelige bilspillet jeg har prøvd.

 

På banen A Lot Of Asphalt kjører man omkring på en temmelig stor parkeringsplass på toppen av en høy søyle som står på en enda større parkeringsplass. Banen var konstruert slik at hvis man kjørte utenfor kanten, ble man knust når man traff asfalten langt der nede, uansett. Det var ikke mulig å bevege seg utenfor og overleve det.

 

Men så fikk jeg høre at man kunne overleve et hvert fall i spillet ved å trykke F12 når man var i lufta, og dette prøvde jeg ut etter å ha kjørt utenfor kanten på denne banen. Jeg kom ned på asfalten, og begynte å kjøre bort fra søylen jeg hadde falt ned fra. Banen sluttet aldri (det vil si, det kan jeg ikke vite sikkert, men en gang teipet jeg fast fremover-pilen i en halvtime, uten at jeg kom frem noen steder). Jeg prøvde å snu og kjøre tilbake, og kom etter en ny halvtime tilbake til søylen jeg startet på (men selvsagt uten mulighet til å komme meg opp igjen).

 

Jeg er enig med de mange andre som påstår at den menneskelige hjerne ikke takler tanken på uendelighet. Dette gjelder iallfall for min.

 

Jeg er imidlertid tilhenger av tanken om at hvis universet slutter i en vegg, må noe være bak den veggen, selv om det er håpløst å tenke seg til hva det nå måtte være.

 

Matrix-lignende konspirasjonsteorier er dessuten alltid gøy...

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest alle inleggene i tråden...

 

"Alt som har en begynelse har en slutt." - Men når begynte universet?

Når ble det skapt?

 

Tror ikke universet er "evig", men veldig stort. Så stort som man akkurat kan tenke seg.

 

Men vi menneskene vet sikkert veldig veldig lite om universet.

Det er sikkert millioner av ting og tang vi ikke kan forklare med ord vi har i dag!

 

Edit: I dag sies det at det er ca. 13 - 14 millioner lysår stort/langt...

Og det er så langt som man egentlig ikke kan forstå.

Endret av Newt32
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...