Gå til innhold

skal lage net avis..


Anbefalte innlegg

jag skal lage en net-avis..

jeg har fått mange tips om at frames er fyfy, og at css er det riktige uansett..

 

man det er ganske mye lettere å opprettholde siden, gjøre forandringesom å lagge til en ny link i menyen hvis jeg bruker iFrames, er det ikke?

kan i hvertfall ikke tenke meg noe lettere..

 

og kan man ikke bruke css selv om man har iframes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså.

 

Hvis du skal lage en webside som er noe såppas omfattende som en nettavis, vil det blir svært vanskelig og tungvindt om du ikke bruker noen form for serverside skriptspråk. Vi snakker altså om at du lager noen slags små "programmer" (skript) som behandler sidene dine før de sendes til brukeren. Dette gjør oppdateringer svært mye lettere, og du slipper å måtte gjøre om på alle sidene dine hvis du skal gjøre noen forandringer, om du bruker det riktig.

 

Så godt som alle sider av en viss størrelse bruker en løsning med serversideskripting i dag.

 

Et eksempel på serversideskripting kan være såkalt inkludering av sider. Det vil si at en side kan brukes som "mal" for alle undersidene. En måte å gjøre dette på, er at man angir hvilken underside man vil se, og så blir informasjonen som utgjør denne siden lastet inn i malen. Malen inneholder de tingene som ligger på alle sidene, slik som menyer, oppsett, stiler, etc, mens selve siden ofte bare er ganske ren tekst og kanskje bildehenvisninger.

 

Hvis URLen til en side for eksempel slutter med index.php?side=halloi, kan dette bety at siden benytter et slikt system. Det som står bak spørsmålstegnet, sier at variabelen "side" har verdien "halloi". Det vil si at malen (index.php) skal ta informasjonen i "halloi" og legge den inn i seg selv, før hele pakken sendes til brukeren og for brukeren ser ut som bare én side.

 

En nettavis vil ofte bli nødt til å benytte langt mer kompliserte systemer. Dette er bare noe av det du kan få til, som erstatter frames/iframes på en svært bra måte.

 

Jeg må advare deg om at en nettavis er et stort prosjekt, og du kunne hatt god bruk av litt mere erfaring før du legger deg ut på noe av den størrelsen. Dette kan fort bli langt mer tungvindt enn nødvendig hvis du ikke har de rette kunskapene.

 

Forøvrig kunne det også være lurt å kikke litt mer på rettskrivingen din, spesielt hvis du skal skrive artikler i nettavisen.

Lenke til kommentar

takk for svar..

det er ikke noen stor avis jeg skal lage, bare en liten for en organisasjon jeg er med i..

jeg er ikke alene om den, og jeg har ikke tenkt å skrive artikler selv (kanskje noen få små..)

 

jeg tenker å bfuke iframes for å slippe å forandre på mange sider for å gjøre en liten forandring..

vil ikke det være en fordel for meg i den sammenhengen?

Lenke til kommentar
jeg tenker å bfuke iframes for å slippe å forandre på mange sider for å gjøre en liten forandring..

vil ikke det være en fordel for meg i den sammenhengen?

Du trenger ikke forandre noe mer med php-include heller, da filene blir inkludert i "malsiden", som er den du gjør forandringer på.

 

EDIT: wow. trippelsvar. :ohmy:

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar

tror ikke dere at et slikt serverside programeringsspråk er litt mer enn det jeg kan klare med det første..

 

finnes det noen steder man kan finne et slikt ferdig?

 

(og venligst ikke kom med en kommentar om at jeg bør droppe hele prosjektet..)

Lenke til kommentar
tror jeg har funnet litt, men det ser ut til å koste 99$ -->

går det ann å få tak i bare scriptet gratis?

som agt, det er ikke en veldig stor nettavis eller noe..

www.hotscripts.com er din venn! :)

 

Ellers kan du ta en titt på artikkelen til jorgis. Har ikke link til programmer.no-artikkelen, men om du leter litt der så finner du den nok. :thumbup:

Endret av lokaltog
Lenke til kommentar

klarer ikke å finne det jeg er ute etter, og å lære meg php kommer til å ta for lang tid..

hvis noen hadde giddet å lete litt etter et script hadde det vært flott..

skal lete videre selv også..

 

og forresten, må man kunne noe php for å bruke et slikt script?

Lenke til kommentar

Skal ikke så mye til for å bruke et include-script. Kopier koden dit du vil ha innholdet, endre et par variabler, voila - ferdig..

 

Eneste include-script jeg har URL til i hodet er mitt eget. Ellers er en eller annen publiseringsløsning et must for en nettavis - uansett størrelse. Cutenews er bra, men det finnes uendelig mange andre.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...