Gå til innhold

"Ctrl+v"-tråden - hva ligger på klippbordet ditt?


Anbefalte innlegg

<?php

$forside="/usr/home/web/wno35568/forside.htm";

$config="/usr/home/web/wno35568/config.php";

$bunn="/usr/home/web/wno35568/bunn.htm";

$logo="/usr/home/web/wno35568/images/banner_new_gif.gif";

$besok="/usr/home/web/wno35568/temp.htm";

$oppdatert="/usr/home/web/wno35568/oppdatert.php";

$tipsfriend="/usr/home/web/wno35568/tipsenvenn.php";

$logo="/usr/home/web/wno35568/_logo.htm";

$nav_main="/usr/home/web/wno35568/_nav_main.htm";

$gmt="/usr/home/web/wno35568/gmt.php";

$oldforside="/usr/home/web/wno35568/old_saraj/index.htm";

$oldengelsk="/usr/home/web/wno35568/old_saraj/indexenglish.htm";

$oldnorsk="/usr/home/web/wno35568/old_saraj/indexnorsk.htm";

$oldfarsi="/usr/home/web/wno35568/old_saraj/indexfarsi.htm";

$newfarsiphp="/usr/home/web/wno35568/farsi/index.php";

$newnorskphp="/usr/home/web/wno35568/norsk/index.php";

$newengelskphp="/usr/home/web/wno35568/english/index.php";

$update="/usr/home/web/wno35568/update.php";

$newengelskhtm="/usr/home/web/wno35568/english/index.htm";

$newfarsihtm="/usr/home/web/wno35568/farsi/index.htm";

$newnorskhtm="/usr/home/web/wno35568/norsk/index.htm";

$show_news="/usr/home/web/wno35568/cutenews/show_news.php";

$bloghtm="/usr/home/web/wno35568/blog.htm";

$blogphp="/usr/home/web/wno35568/blog.php";

$blog_main="/usr/home/web/wno35568/cutenews/index.php";

$about_ushtm="/usr/home/web/wno35568/about_us.htm";

$about_usphp="/usr/home/web/wno35568/about_us.php";

$search="/usr/home/web/wno35568/search.htm";

$searchphp="/usr/home/web/wno35568/search.php";

$ad="/usr/home/web/wno35568/advert.php";

$oldhtm="/usr/home/web/wno35568/old.htm";

$contact="/usr/home/web/wno35568/contact_us.htm";

$users="/usr/home/web/wno35568/whois_online.dat.php";

$data="/usr/home/web/wno35568/data_it/index.htm";

 

 

?>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Auschwitz I

Auschwitz II Birkenau

Sachsenhausen

Ravensbrück

 

Problemformulering

1. Hva skjedde i konsentrasjonsleirene Auschwitz I og II, Sachsenhausen og Ravensbruck?

2. Hvordan kunne de grusomhetene som skjedde under krigen i konsentrasjonsleirene finne sted?

3. Hva kan vi lære av denne delen av historien.?

Begrunnelse

Jeg valgte å ha om konsentrasjonsleirer fordi: I slutten av april var jeg og 55 andre elever på en 8 dagers temareise til Polen. Vi dro med Aktive Fredsreiser. 4 dager tilbrakte vi i buss.

Vi fikk oppleve både Krakow og Berlin og besøkte flere konsentrasjonsleirer,

Auschwitz 1 og 2 (Birkenau), i polen, Sachsenhausen og Ravensbruck i Tyskland. Vi besøkte Saltgruvene nær Krakow (Wieliczka saltgruver) og jøde kvarterer i Krakow.

En kveld ble vi underholdt med polske sanger og danser. Elevene fikk også prøve seg på dansegulvet.

Vi hadde også med oss et tidsvitne på turen, Tollef Larsson som hadde både sittet på Grini i Norge og Natzweiler og Dachau i Tyskland. Han fortalte om sine opplevelser i leirene og hadde mange tanker omkring fenomenet ondskap.

Det som gjorde sterkest inntrykk var besøket i konsentrasjonsleirene, og det er besøket i disse leirene jeg vil fortelle om.

Jeg valgte de fire vi har vært i, fordi de kan jeg litt om fra før av og jeg har bilder fra leirene. Det virket som en grei oppgave, og mye jeg kan lære.

Antagelser

Jeg vet om en del straffemetoder som ble brukt i konsentrasjonsleirene, og hvordan det ser ut i dem. Jeg vet litt om hvordan de hadde det, hvilke klær de hadde o.s.v. Grunnen til at dette skjedde tror jeg er at Hitler kom til makten. Vi kan lære av historien ved å arbeide for at slike ting ikke skjer igjen.

 

Konsentrasjonsleirer

I navnet konsentrasjonsleir, ligger det at man samler mange mennesker på et sted, å konsentrere.

I starten var konsentrasjonsleirene ment for politiske fanger. I tillegg bygde naziteorien på prinsippet om naturlig utvalg ("Survival of the fittest").

Uønsket adferd var arvelig og noen raser var mindre verdt enn andre.

 

SLETTET MASSE INFO DA DET ER VELDIG MYE]en å ta avstand fra grusomheter som utføres mot folkegrupper.

Tollef Larsson som var med oss som tidsvitne sier at det viktigste er ikke å lære noe om konsentrasjonsleirene, men å lære noe av det som skjedde der. Tollef forteller videre om Adolf Eichmann at han fikk ansvaret for tilintetgjørelsen av de europeiske jødene, den endelige løsningen på jødespørsmålet. Han var en tekkelig familiefar som likte å dyrke roser og leke med sine barn og barnebarn. Men han gjorde sin plikt til de grader. Han hadde et mål: å frakte så mange jøder som mulig til gasskamrene så effektivt som mulig. Dette ordnet han fra sitt kontor. Forfatteren Bjørneboe skal engang ha sagt eller skrevet: "Hver gang du adlyder ordre som er imot din egen samvittighet, er det Eichmann som nikker til deg."

Vi har lært at i et demokratisk samfunn så kan vi ikke tillate at rasisme skal få lov til å utvikle seg, alle menneskeraser må være like mye verdt i et samfunn. Hver enkelt av oss må ta ansvar for menneskeverdet, og ikke bare utføre en ordre. Tollef sier om nynazistene: "Vi må ikke slippe til sånne gærninger i maktposisjoner".

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...