Gå til innhold

Prosjekt BlueBird UPDATE 19/3!


Anbefalte innlegg

Har siden i fjor høst hatt et gammelt rec 486 kabinett ''under kniven''. Den opprinnelige planen var å presse inn HW fra en Compaq Presario 5060, noe som skulle vise seg å bli en litt vrien oppgave, derfor ble prosjektet lagt på is ved juletider.

Nå har jeg tenkt å komme desto sterkere tilbake, kabbiset er ca lakkert, men skal prøve å få det litt bedre, compaq HW er gjemt og glemt...

Har fått et gammelt Epox hovedkort med en AMD K6 som skal klokkes helt opp til svimlende: 616Mhz med mer eller mindre hjemmelaget vannkjøling.

Har også kjøpt et gammelt Hercules 4500 kyro II med 64 mb ram.

Hele poenget er egentlig å prøve å gjøre det så billig som mulig :whistle:

Hvis det ikke tas som en selvfølge; kabinettet skal ha et vindu, og to katoder...

 

Nok skriving, tid for litt bilder :thumbup:

th_Workinprogress.jpg

Stort Bilde

Da var det bare å plukke ned hele det tidligere oppsettet :cry:

 

th_Totaloversiktavdeler.jpg

 

Stort Bilde

Bilde av materiell, deler og verktøy som bør finne seg i å bli brukt :p

 

th_Totaloversiktavdeler.jpg

 

Stort Bilde

Nærbilde av høyre side

 

th_Oversiktdeler1.jpg

Stort Bilde

Nærbilde av venstre side, den lille grå firkanten som ligger ved siden av hovedkortet er prosessoren...

 

th_Kabinettutendeksel.jpg

Stort Bilde

Drevramme...

 

th_Kabinettsettfravindusside.jpg

Stort Bilde

Vakkert :p

 

th_Kabinettsettfrastyggesida.jpg

Stort Bilde

Verre, skal lakkere en gang til, så det går vel på en måte (håper jeg)

 

th_Kabinettsettforfra.jpg

Stort Bilde

Legg merke til ''bugbox'', bare en liten spådom...

 

 

Det som må gjøres med kabinettet er å sette på et par bærehåndtak, finne plass til radiator og vanntank og sette på plass vindu, list og etchen.

Skal også lage en kjøleblokk til prosessoren, eventuelt få en som går på GK mek til å frese for meg.

 

Apropos den noe svake HW, det har ikke så mye å si, jeg skal bare bruke maskina til å kjøre hauk, resten er mest for moros skyld :dremel:

 

 

Dette er min første worklog, og jeg vil derfor være meget takknemlig for all kjeft, ros og alle forslag jeg kan få :yes:

 

 

Er ikke så flink til å skrive veldig utfyllende, still spørsmål :thumbup:

 

 

 

Edit: Thumbpics....

Endret av Icedude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
et lite og godt råd Store bilder skal ikke være større enn 1024x768 (800x600 holder i massevis), thumbnails skal ikke være større enn 400x400 pixler

 

Med andre ord.. Gjør dette her: Lag små thumbnails. Legg ut dem i workloggen din. og legg en link til det store bilde over thumbnailsene.

 

Les reglene her

Worklog rules

ER klar over det, men i følge photoshop 8 så skal disse bildene være redusert til 800*600 med en feilmargin på maks 3 pixler, noen som er interresert i å forklare meg hvordan jeg lager thumbnails :blush: ?

Lenke til kommentar
et lite og godt råd Store bilder skal ikke være større enn 1024x768 (800x600 holder i massevis), thumbnails skal ikke være større enn 400x400 pixler

 

Med andre ord.. Gjør dette her: Lag små thumbnails. Legg ut dem i workloggen din. og legg en link til det store bilde over thumbnailsene.

 

Les reglene her

Worklog rules

ER klar over det, men i følge photoshop 8 så skal disse bildene være redusert til 800*600 med en feilmargin på maks 3 pixler, noen som er interresert i å forklare meg hvordan jeg lager thumbnails :blush: ?

[URL=*link til stort bilde*][IMG=*link til lite bilde(thumbnail)*][/URL]

Lenke til kommentar
et lite og godt råd Store bilder skal ikke være større enn 1024x768 (800x600 holder i massevis), thumbnails skal ikke være større enn 400x400 pixler

 

Med andre ord.. Gjør dette her: Lag små thumbnails. Legg ut dem i workloggen din. og legg en link til det store bilde over thumbnailsene.

 

Les reglene her

Worklog rules

ER klar over det, men i følge photoshop 8 så skal disse bildene være redusert til 800*600 med en feilmargin på maks 3 pixler, noen som er interresert i å forklare meg hvordan jeg lager thumbnails :blush: ?

[URL=*link til stort bilde*][IMG=*link til lite bilde(thumbnail)*][/URL]

:yes: Takker.

Lenke til kommentar

Du har rett Da_devil, det er verktøy fra Elfa, hvordan klarte du å gjette det sånn helt uten videre? :hmm:

 

Mer updates kommer forhåpentligvis utpå kvelden en gang (fotografen er med i Røde Kors og har stått på fjellet og passet på alle syklistene i dag a ma...).

Inntil videre; her er et bilde av strømforsyninga, detaljer kommer når fotografen kommer :roll:

 

th_Vifte.jpg

Stort bilde

Stikkordet for updaten som kommer utpå kvelden er:

Selvlagd er vellagd samma F å dyrt det er...

 

 

 

 

Var på Europris og kjøpte søyleboremaskin i dag, kjøleblokka skal lages selv :thumbup:

Endret av Icedude
Lenke til kommentar

Tid for en update, eller noen bilder av noe jeg har gjort fra før, ta det som du vil...

 

Nå er det strømforsyninga som får gjennomgå, en Zeck på 200 W :w00t:

En med skarp oppfattelsesevne vil alt ha lagt merke til et litt uskarpt tidligere bilde av denne fantastiske kreasjonens bakside, men hva hviler på innsiden?

 

Da skrur vi av dekselet, og tar ut vifta som vil komme sterkere tilbake litt senere.

th_PSUOvenfra.jpg

Stort Bilde

De som gidder å klikke på linken vil se en rød ring rundt en sukkerbit, sukkerbiten er der fordi jeg ville ha noe å koble vifta til, men manglet den rette kontakta.

De røde ringene med grønne striper er der lysdiodene får strømmen sin fra.

 

hvorfor ikke bare ta strømmen til lysdiodene og vifta fra sukkerbiten vil nok mange spørre, dette er fordi vifta tydeligvis får 7 volt fra sukkerbiten og det ikke var nok til å få liv i lysdiodene.

 

th_Netting2.jpg

Stort Bilde

Et bilde av strømforsyningen bakfra, med den geniale nettingen jeg har brukt i stedet for den lufstopperen som satt der fra før.

 

th_Grill.jpg

Stort Bilde

Den avkuttede grillen.

 

th_Netting.jpg

Stort Bilde

Den geniale nettingen er egentlig noe slags stoff som jeg kjøpte i en hobbyforretning i Lillehammer, Fantasihjørnet.

 

th_KabelStrmper.jpgStort Bilde

Alle de diverse kablene fra strømforsyningen med sleeves fra microplex.

 

Så kommer vi til Vifta, som er en helt vanlig rød UV reaktiv Sunbeam vifte fra microplex.

red.jpg

 

Ettersom det ikke er en mod før jeg har gjort det meste selv må jeg jo så klart plassere fire røde leds i vifta, Første forsøk, jeg svir alle fire Leds'ene på en uforklarlig måte, plutselig var prisen på vifta oppe på det samme som en vanlig LED vifte fra Sunbeam, men gir man opp av den grunn?

Nei, man kjøper fire nye Led's og prøver på nytt, selv om prisen nå er oppe i rundt 150-160 kr :blush:

Resultatet:

 

th_Vifteforfra.jpg

Stort bilde

Ovenfra uten strøm.

 

th_Vifteside.jpg

Stort Bilde

Fra sidenuten strøm.

 

Som dere ser, et herlig virvar av ledninger, limpistol og krympestrømper...

 

Det er en veldig enkel mod; man borer opp et 5mm hull i hvert hjørne av vifta, dytter lysdiodene passe langt inn, lodder på noen ledninger og sørger for at det sitter der det skal være med noen strategiske klumper limpistollim. etter min uheldige (dyre) opplevelse med seriekoblingen, valgte jeg å bruke motstander og heller paralellkoble alle lysdiodene på 12 V, så isolerte jeg den en lederen med motstanden med litt gul krympestrømpe og limte det på plass.

 

Resultatet :love:

th_Vifteimrket.jpg

Stort Bilde, hvis du ikke klikker her kommer du aldri til å få det totale intrykket av skjønnheten...

 

 

Vakkert, ikke sant? Det føles mye bedre å vite at det der har jeg gjort på egen hånd, enn å plugge i en LED vifte og bare synes at det var tøft med litt lys.

 

th_Potmeter.jpg

Stort Bilde

Har tenkt å koble til dette potmeteret for å kontrollere lysstyrken, og for å slå lysdiodene av og på.

 

I morgen: Omlakkering :thumbup:

 

BTW: Skulle ikke tro at søyleboremaskina var kjøpt på Europris, virker som veldig god kavalitet. Så den anbefalt et annet sted på forumet her, noen som husker hvor?

Endret av Icedude
Lenke til kommentar
Najs :thumbup:

 

Digga denne viftegrillen ;)

 

Lurer på om jeg ikke skal en liten tur innom Fantasihjørnet i Lillehammer i morra :hmm:

Kjøpte de to siste bitene som var igjen :tease:

Men vi kan jo alltids komme til en enighet....

 

Mest for moros skyld laget jeg et paint :p bilde av hvordan det forhåpentligvis vil se ut når det blir ferdig, uten noe særlig detaljer som vannkjling og slik.

PosjektBlueBird.jpg

 

Er så absolutt åpen for forlsag/forbedringer.

 

Skal lakkere litt snart, update utpå kvelden :thumbup:

Lenke til kommentar

Håper vikrelig ikke en worklog kan bli sletta/stengt hvis det er for mange innlegg fra trådstarteren på rad :roll:

Ikke for å klage, men jeg føler meg nesten litt sviktet av folket her, men nok om det, tid for update :w00t:

 

Har kost meg litt med lakkering i kveld, kabbiset var vel ikke så alt for pent fra før?

th_Kabinettsettfrastyggesida.jpg

Stort, stygt bilde

 

Men starter med å ta fram et par tre lakkbokser fra Biltema :w00t:

th_Spraybokser.jpg

Stort bilde

Og en rull med dasspapir fordi lakkøren er en klåfingra idiot (dette kommer vi tilbake til senere :blush: )

 

Ettersom mørket faller på trengs det også en liten arbeidslampe...

th_Arbeidslampe.jpg

Stort bilde

 

Så var det bare å lakkere og kose seg litt :cool: ët strøk, 5-10 minutters tørkepause, enda et strøk-------------dere skjønner tegninga.

Som tidligere vist var det et par områder der lakken hadde rent litt første gangen jeg lakkerte, disse områdene kostet meg ca en time til med lakk, tørk teknikken.

 

Resultatet:

th_Kabinettvindusside.jpg

Stort bilde

Jeg har med vilje latt lakken komme inn i kabinettet, men dette kan vi komme tilbake til en gang senere, som f.eks når jeg ikke er så trøtt...

 

th_Kabinettforfra.jpg

Stort bilde

det var strengt tatt ikke nødvendig å lakkere fronten under fronten, men det ble da gjort allikevel...(ganske fornøyd med resultatet)

 

th_Kabinettbakfra.jpg

Stort Bilde

Den bakre delen er nå lakkert for første gang, veldig fornøyd med resultatet :thumbup:

 

Så kommer vi til delen med den klåfingra idioten:

th_Kabinettfrasiden.jpg

Stort Bilde

Som dere kanskje ser er det en stooor forbedring fra det forrige bildet litt lenger opp, men det var perfekt, helt til jeg bare mått la fingrene gli over det, og sprekke en ''malingsboble''. Ikke noe problem, tenkte jeg, og gikk for å finne lakkboksen, so viste seg og være tom :cry:

 

Men det er egentlig ikke noe stort proble, ettersom jeg må bestille mer lakk for å lakkere en skjerm, en mus og tastaturet.

Her er dagens mattelekse:

 

Klåfingra idiot + tomt for lakk = frustrerende ( Ki + tft = F, også kjent som Dohms lov fra dette øyeblikk :p )

 

Området på plena der jeg lakkerte har blitt vakkert:th_Arbeisomrde.jpg

Stort bilde

:p

 

skal se hva jeg får gjort i morgen.

Nå er det leggetid :sleep:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...