Gå til innhold

Ny PC, men hvorfor ikke Dell


Anbefalte innlegg

Kjøper nå straks ny PC, der Dell er ett alternativ.

 

Skal ikke overklokke, så det er ikke ett tema.

 

Når jeg sammenligner priser så kommer Dell (8400) gunstig ut i forhold til andre innenfor den prisklassen jeg skal ha PC (13500,-).

 

Så hvorfor bør jeg ikke velge Dell.

Har prøvd å se på ulike tilbakemeldinger, men klarer ikke helt å få oversikten i alle trådene, eller å bli overbevist i argumentasjonen.

 

Summerer argumenter mot Dell

 

- HK ikke standard, javel neste gang kjøper jeg nytt uansett, merker jeg noen forskjell?

- Dårlig kvalitet på HK - Produsert av Intel (er det for dårlig?)

- Kan ikke klokkes, det skal jeg ikke gjøre

- Vanskelig å oppgradere - kan sette inn ekstra CDbrenner, hardisk av hvilket som helst merke, tv-kort osv. (Standard størrelse), kan faktisk kjøpe fra Komplett.

- Skjermkorti kke Nvidia - ATI standard,

- Minne for dårlig kvalitet (Kingston) - merker jeg noen forskjell når jeg ikke skal klokke.

- Kabinett passer ikke ATX HK, (Det er mulig)

- For dårlig PSU - (350W, mange forslag på nettet som ikke er avskrekkende mye bedre)

- Service for dårlig, mulig det.

- Dårligere tastatur og mus enn feks MX510 og SE versj av tastatur.

- Ikke AMD

 

Det eneste argumentet som jeg egentlig ser faller mot Dell er HK, og hvis man skal klokke, da stiller saken seg annerledes.

 

Men komplette pakker med skjerm er da forholdsvis bra priset.

 

Er det noe jeg har utelatt som er argumenter mot å kjøpe Dell, hvis ikke er Dell et godt alternativ.

 

Gjerne overbevis meg om noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser poenget ditt, og du har mange gode argumenter! :thumbup:

 

Tingen er bare den at for 13 500 kroner (som Dell maskina koster), så kan du få en PC som er mye bedre enn Dells ferdig PC løsninger!

Pluss: Bygger du en PC selv (eller velger ut komponenter og lar f.eks Komplett bygge maskina for deg), så får du akkurat det du vil ha!

Du kan velge å vrake i komponenter som passer til deg og ditt bruk!

Og får 13 500 kroner garanterer jeg deg en ganske så heftig PC! :dribble:

Lenke til kommentar

For bygge selv:

  • Du kan velge deler selv. Kvalitetsdeler. Tilpasset deg.
  • Pris, Det er ikke mange kronene, men Dell er noe dyrere.
  • Alt som trådstarter nevnte.

Må si meg uenig om at Dell ikke er. framtidsretter. De har Intel sine nyeste brikkesett og prosessorer. Deriblandt PCIe og DDR2. Dog ikke 64-bit.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

dell= :thumbdown:

broren min kjøpte dell pc, så en dag bestemte han seg for å kjøpe nytt kabinett....så da måtte han også ha nytt HK for dell sitt gikk ikke ann å koble til det nye kabinettet...

Når jeg skulle flytt over komponetntene så måtte jeg bokstavlig talt klippe Dell kabinettet i 2 dler med tang for å få løs cd rom og hard disk.

Derfor er dell søppel, mesteparten av dell pc'ene kommer med integrert skjermkort uten mulighet for å sette i AGP skjermkort i ettertid.

vet ikke hva du skal bruke pc'en til, men har du vurdert Prix pc'en

Lenke til kommentar

Intel 925X er ikke det fremtidsrettet, nok?

P4 3,0

ATI X800XT Express (krav)

1 GB RAM (krav)

WD 74GB Raptor (krav)

Mus

Tastatur

OS

12x DVD brenner (+, DL)

13000,- inkl frakt, 3 år på stedet service (om det betyr noe)

 

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort

Sapphire Radeon X800XT PE 256MB GDDR3

Western Digital Raptor 74GB S-ATA

Logitech OEM Internet Keyboard

Chieftec Dragon Black

MSI 875P NEO-FISR Hovedkort S478/800mhz

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920

Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800

MS Coa Label Microsoft Win XP Home Norsk

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB

Logitech OEM Classic Wheel Mouse PS/2

Ca 15000,- hos komplett

Forskjell i HK 925X vs 875 (om det betyr noe), + noen andre forskjeller, men er det verdt 2000,- i forskjell?

 

Det betyr at jeg må gå over til AMD, hvis jeg skal konkurere i pris, den er ikke særlig bedre komplett sin PC eller?

Lenke til kommentar

Vi har bortimot 150 Dell PC'r på jobben og drifts-avdelingen er meget godt fornøyd med Dell. Jeg foretrekker å bygge mine egne PC'r, men jeg har også en Dell 500m bærbar som jeg er veldig godt fornøyd med. Har også eid en stasjonær Dell som fungerte veldig bra.

 

I mine øyne er servicen den største ulempen med Dell. Det tok veldig lang tid å få en ny bærbar etter at skjermen på den gamle tok kvelden. Ikke fordi Dell var kranglete, det bare tok en evighet å få ny maskin tilsendt fra Irland(?).

 

Jeg tror du kommer til å bli veldig fornøyd med en Dell PC dersom du ikke vil sette sammen din egen.

Lenke til kommentar

Til Maverick2002

 

Selvbygg, da må jeg sette sammen PCen selv det skal jeg ikke gjøre, så da blir ikke det ett alternativ.

 

Jeg tror Dell maskina er ett godt alternativ, det vesentlige av kvalitetskomponenter som koster noe er med, skjermkort, HD, minne (kvalitet?)

OK DVD brenner. Og disse kan jeg bruke senere. Skal jeg oppgradere så blir det uansett nytt HK og ny CPU, (eventuelt RAM) det eneste som jeg da ikke vil få benyttet er kabinettet, og det vil koste ca 1000,-. Så argumentene for å utelate Dell er ikke gode nok for min beslutning, men for de som synes det er moro å sette sammen PCer selv, så er Dell uansett pris uaktuell.

 

Og spørsmålet er om jeg vil merke den store forskjellen om jeg setter sammen en pc selv.

 

Takk til alle for kommentarer.

Lenke til kommentar

mmmmmm......

 

1: Du trenger ikke sette sammen PC`en selv, du velger bare hvilke komponenter du ønsker, betaler noen hundre lapper og VIPS så har Webshopen satt sammen PC`en for deg! :tease:

 

Det er en grunn til at alle på forumet sier at selvbygg er bedre enn ferdig PC`er fra Dell, Compaq, Siemens o.s.v.......vi sier ikke dette for moroskyld!

 

Men som sagt; det er ditt valg, og du bestemmer! :thumbup:

Du har ihvertfall fått en pekepinn på hva folk mener....

Lenke til kommentar

Med en Dell PC vil nok OS'et være installert på Dell sin måte (litt forskjellig reklame og sikkert litt begrensede oppgraderingsmuligheter), og OS'et vil heller ikke være tweaket på samme måte som du kan gjøre på et OEM OS. Du kan også regne med å få skikkelig crappy RAM (spesielt når det er DDR2). Du kan også risikere at Dell kjører RAM'en på DDR400 (istedet for DDR533), noe som vil bli et stort ytelsetap pga skyhøye timings på DDR2, i925X brikkesettet yter heller ikke bedre enn et ganske vanlig nForce3 250Gb brikkesett til Athlon64.

 

Er det denne maskinen du tenker på (linken er til en test)??

Lenke til kommentar

Husk at du vil få langt bedre service av en norsk nettbutikk enn Irske Dell. Spesiellt hvis du handler hos komplett eller netshop. Gjorde selv den tabben å kjøpe en Dell stasjonær til 17000 for noen år siden. Angra bittert etter et halvår. For lite fleksibel og dårlig ytelse i forhold til pris. Fant ut at jeg kunne ha bygd bedre for langt mindre penger.

 

Mitt råd er: kjøp en ferdigbygd fra Netshop eller komplett :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...