Gå til innhold

Ny PC, men hvorfor ikke Dell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
forstå meg rett, trenger ikke være snakker ikke om softwareproblemer. Husker ikke helt hva det var for problemer jeg hadde, men tror det hadde noe med nettverkskortet å gjøre, men da jeg sa jeg hadde winxp ville de ikke prate mer med meg.

når det gjelder hardwareoppgraderinger er det 99% sjangse for at de ikke vil reparere maskinen hvis du har satt inn deler som ikke fulgte med pcen orginalt.

Jepp men siden du har skiftet OS så har du da behov for andre drivere for nettkortet. Og da blir det merarbeid for support, og merarbeid = mere penger.

 

Og ja det er lett for PC leverandører å legge skylden på andre når deler er skiftet/lagt til i en PC.

 

Og for å dra en paralell.. i di gode gamle dager.. 13-14 år siden leide ett lokalt PC-bygge firma meg inn. Di kjøpte billige deler ifra USA (Billigere å handle små parti der, enn i østen) og satt sammens. Ble produsert endel PC for det Nord Norske markedet.. og feilprosenten på PC-produksjonen falt merkbart da det ble innført Antistatiske matter på verkstedet.

Eller som en kjenning av meg, som monterte/reparerte store kopimaskiner, der feilprosenten på landsbasis for det merket gikk ned 70% etter at det ble påbudt for dem å bruke antistat matte når di jobbet på disse kopimaskinene.

Slikt veit Dell og andre PC leverandører...

Lenke til kommentar

Ville holdt meg langt unna de stasjonære PC'ene til Dell. Men de er vel som de fleste andre stasjonære som kommer fra PC'produsenter. Bærbare PC'er er derimot Dell gode på. Og da mener jeg selvfølgelig Latitude-serien. Ikke leketøy-serien (inspiron). Og garantien fungerer, ja. Jeg fikk et problem med bluetooth-modulen i min Latitude D600. Ringte inn til Dell, og de fant ut da at det var en fysisk svakhet i hovedkortet. To dager etterpå sto en servicemann på døra og fikset problemet. Siden da har alt fungert helt optimalt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Jeg mente selvsagt at han skulle kjøpe alt fra en leverandør, men han kan jo finne flere som han kan tenke seg å kjøpe fra og sammenligne de før han velger...

Jepp e nok det beste..

Men det dumme med sammenligninger er jo at hovedkortet er billigst hos leverandør A og Skjermkortet er billigst hos B osv osv..

Det e da man må ta seg sjøl i nakken og legge til porto i prisene :)

Lenke til kommentar
Ville holdt meg langt unna de stasjonære PC'ene til Dell. Men de er vel som de fleste andre stasjonære som kommer fra PC'produsenter. Bærbare PC'er er derimot Dell gode på. Og da mener jeg selvfølgelig Latitude-serien. Ikke leketøy-serien (inspiron). Og garantien fungerer, ja. Jeg fikk et problem med bluetooth-modulen i min Latitude D600. Ringte inn til Dell, og de fant ut da at det var en fysisk svakhet i hovedkortet. To dager etterpå sto en servicemann på døra og fikset problemet. Siden da har alt fungert helt optimalt.

Hvorfor ville du holde deg langt unna di stasjonære Dell PCene??

forøvrig så kommer di og i forskjellige utgaver...

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har peiling på pc noe særlig kan man godt kjøpe en Dell. Da blir man sikkert helt fornøyd. Tror jeg vill valgt en dell hvis jeg ikke hadde peiling.

 

Hvis du skal oppgradere og har litt peiling velger du IKKE en Dell. Da kan man helle bygge selv eller få en webshop/kompis til å bygge.

Og hvor teit er det ikke å miste suport (totalt) over å bytte os eller miste garantien får å sette i en ram brikke?

 

EDIT!!!: NÆ! check dette a gutta, jeg forandrer på innlegget mitt! Jeg kan trylle! Det kan ikke JVO så, na na na na na na!

 

Sorry for den. Måtte bare mobbe deg litt for dobbel trippen og jeg vet ikke hva postene dine...

Endret av babbakaørn
Lenke til kommentar

ja da var det på tide med et forslag, ikke bare diskuterering :p

alle prisene er hentet fra netshop.no sin pc-bygger m/mva og med bygge-kostnaded på 350kr...

 

Kabinett: Aopen H600B

 

CPU:Athlon 64 3200+ BOXED

 

HK:Gigabyte K8NSP nForce3 250

 

RAM:OCZ 1024MB EL Dual Channel optimized PC-3200

 

Harddisk: 1 WD 120gb og en WD Raptor 74gb 10k rpm (WD=western digital)

 

Skjermkort:POV Geforce 6800gt

 

En sort sony floppy

 

CD/DVD:Nec NC-2500 sort (fikk ikke 2510 til å funke i byggeren..)

 

Tastatur:Keytronic KT 2001 sort Totalpris 13720kr. (m/mva ja :p)

 

Merk: Dette er UTEN skjerm,mus,os og høytalere visste ikke om du trengte det

men dette er nok ganske bedre enn det dell tilbyr...

 

nå var jeg nettopp innpå dell.no og konfigurerte en sånn 8400pc og den kom på 12 300kr. og det var med x800se som er kanskje på sånt radeon 9800xt nivå (usikker på det) og uten en 74gb raptor disk :thumbdown:

 

og hvis du ikke bestiller den innen 2.september så kommer prisen opp i 13000, så jeg ville uansett valgt netshop pc-en selvom den ikke har pci-expres eller ddr2... men det er da min mening også regner du med sånn ca. 200-350kr. i frakt... så har du den i boks... og i tillegg alle delene kommer inn i løpet av 3 dager, så du slipper å vente så evig lenge på den.....

 

Herr. Trykk Leif kom visst på besøk :!:

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Hvis du ikke har peiling på pc noe særlig kan man godt kjøpe en Dell. Da blir man sikkert helt fornøyd. Tror jeg vill valgt en dell hvis jeg ikke hadde peiling.

 

Hvis du skal oppgradere og har litt peiling velger du IKKE en Dell. Da kan man helle bygge selv eller få en webshop/kompis til å bygge.

Og hvor teit er det ikke å miste suport (totalt) over å bytte os eller miste garantien får å sette i en ram brikke?

 

EDIT!!!: NÆ! check dette a gutta, jeg forandrer på innlegget mitt! Jeg kan trylle! Det kan ikke JVO så, na na na na na na!

 

Sorry for den. Måtte bare mobbe deg litt for dobbel trippen og jeg vet ikke hva postene dine...

Hvis man har litt peiling og skal oppgradere kan man godt velge Dell.

Men hvis man skal overklokke eller skreddersy en PC så bør man velge noe annet.

 

Og så får du gå tilbake og lese litt i denne tråden, har ikke svart dobbelt/trippelt på noen mail. En mail svarte jeg to ganger på fordi den ble editert.

Ellers er såvidt jeg kan se mine innlegg svar på forskjellige innlegg.

Lenke til kommentar

Ja nå har jeg kikket litt rundt og dette er det jeg har funnet ut

 

For det første sliter jeg litt med å få samme pris på pc'n som du. Her er det jeg har valgt for å komme nærmest det du har oppgitt.

 

HK Intel® 925X Express brikkesett med ICH6-R

Kabinett

P4 530 3.0 GHz

1024 GB DDR2 533MHz RAM (er bare ca 300 kr dyrere enn 400MHz)

2 WD 74 GB raptor disker (Det går ikke ann å velge bare 1 HD for 8400 serien, bare for XPS serien...sikkert en bug)

Diskettstasjon

ATI X800SE PCIe x16

16x DVD+R/RW (står ingenting om at det er Dual Layer og 12x finnes ikke)

Dell Multimedia tastatur, PS2

Windows XP Home

3 års henteservice

gratis frakt (spesialtilbud denne uken)

Total:14 250 ink mva

 

Med bare EN HD vil det antageligvis koste 12750 ink mva.

 

Et XT kort koster ca 2400 kr ekstra og da er totalen opp i 15150.

 

Hvis du derimot bare velger 1 års henteservice og klarer deg med en 8x brenner er vi nede i 13500 klassen.

 

Høres ut som du har fått en bra deal hvis det er reelt og fortsatt gjelder, jeg har også fått masse tilbud pr tlf en dag og dagen etter er det glemt :(

 

Nå er det desverre slik at hos de nettbutikkene jeg har prøvd så er det pr dags dato ikke mulig å få bygget en pc basert på 925 brikkesettet, men jeg regner med at de tilbyr det hvis du spør. Jeg har da satt opp et av de billigste 925 system jeg kunne finne i henhold til dine krav.

 

Priser fra komplett:

HK:Abit AA8-3rd Eye 925X 1595,-

CPU:P4 530 3,0 GHz Boxed 1690,-

RAM:1 GB Corsair Value S DDR2 533 MHz 2895,-

Grafikkort:PowerColor X800XT PCIx 4150,- (1 igjen på lager)

HD:WD raptor 74 GB 1690,-

NEC DVD 3500 16x DL 795,-

Floppy 137,-

Windows XP Home 905,-

Kabinett:Her kan du velge og vrake, la oss si 700,- (ink 350 W PSU,ikke QTEC)

Tastatur og mus:Kan også velge og vrake, la oss si 400,-

 

Total:14957 + frakt og byggekostnader = ca 16000

 

Altså ca 2500 over budsjettet.

 

Tar også med et amd 64 eksempel som er basert på kompletts gaming pc tilbud:

 

Komplett Athlon 64 Gaming PC

 

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz

Sapphire Radeon X800XT PE 256MB GDDR3

Flatkabel IDE ATA133 60 cm

Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk

CyberLink Power DVD XP 5.0 OEM 2ch

EA FIFA 2003, OEM

EA Command & Conquer Generals, OEM

EA Medal of Honor Allied Assault, OEM

EA Battlefield 1942 OEM

MS Works 7.0 Norsk Cd medie + Coa

Norman Internet Control, 1 år lisens

Musmatte Blå 4/6mm

Infocare 3 års PC Garanti

Støtsikker PC-eske

SoftThinks Installation/Recovery

In-Win S564 Midi Tower ATX Sort/Sølv

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

MS Coa Label Microsoft Win XP Home Norsk

MS Manualer Microsoft Win XP Home Norsk

MS Royalty Microsoft Win XP Home

MS XP Home Norsk

MSI K8N NEO Platinum Edition S754

Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns

Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA

Keytronic Multimedia Tastatur sort/sølv

Creative SBS230

Western Digital Raptor 74GB S-ATA

NEC DVD recorder ND-2510A IDE Sort, Bulk

Keytronic Optisk mus Sort/Sølv

Totalt: 13627.91

 

Under ser du estimerte kostnader for ulike transportmåter for din handlevogn på 20.45 kg. Tilgjengelige transportmåter er blant annet avhengig av vekt, betalingsmåte og leveringsadresse. Aktuelle transportmåter og bindende priser vises i kassen etter at du har registrert deg eller logget inn, og før du bekrefter bestillingen. Forventet transporttid er ikke en garanti og gjelder fra varen er levert til transportør.

 

Hentes 0 inkl. mva.

Budbil Vestfold 210.8 inkl. mva.

Servicepakke 214.52 inkl. mva.

Hjem på kvelden 215.76 inkl. mva.

Budbil Oslo 260.4 inkl. mva.

Bedriftspakke Dør-dør 332.32 inkl. mva.

Bedriftspakke Express over natt 355.88 inkl. mva.

 

altså totalt under 14000 kr og det er inkludert TO HD, mye programvare, et par bra spill og 3 års hjemme-service avtale.

 

Min konklusjon:

Hvis du virkelig får Dell'en med dine specs til 13500 så er det faktisk et bra tilbud til ditt bruk. Hvis Dell maskinen plutselig blir et par tusen kroner dyrere neste gang du ringer, så hadde jeg ikke anbefalt Dell uansett. Da hadde jeg gått for pakka til komplett med amd64 system. Men du blir nok fornøyd uansett hva du gjør tipper jeg. Lykke til.

 

PS Har du sett at hos Dell er prisforskjellen mellom en vanlig cd brenner og en 16x dvd brenner 1900 kr. Det er over dobbel pris av hva en 16x DL brenner koster ny! Prisforskjellen mellom P4 520 og 530 er 500 kr, mens prisforskjellen på de CPU'ene hos nettbutikkene er bare ca 100 kr, altså er det 5 ganger dyrere hos Dell!

Endret av kavorka
Lenke til kommentar

Kan vi ikke gjøre et ekspriment her til felles glede og nytte:

 

Vi setter opp en spec så får vi tak i løse deler i god kvalitet og enn Dell maskin som matcher spec'en. Deretter kjører vi en helt vanvittig mengde benchmarks, så kunne vi se om det er vi som kjøper dyre merke komponenter får noe særlig ekstra ytelse igjen for pengene.

 

HW.NO hadde kanskje klart å få med Dell og feks komplett på en slik fight? Eller kanskje PC World Norge hadde giddet å sette opp en slik test.

 

Kunne gjort det selv, men akkurat nå har jeg ikke penger til å kjøpe en hel masse, og ikke tid nok til å motivere Dell til å bli med. Dessuten har jeg mye annet jeg heller vil sjekke ut.

 

Om det lønner seg å oppgradere litt, eller bruke og kaste enn Dell, eller om Dells drivere og windows versjoner er "ekle" tror jeg ikke vi kan få noe særlig subjektive svar på. Så ønsker man å krige i forum rundt om i teamet "Dell or not" så har man vel hel tids hobby resten av livet. Selv er jeg Dell hater.

 

En eller annen gang kommer jeg til å kjøpe en Dell og da skal jeg jammen poste resultatene av hva jeg finner. Eller om jeg får låne en av kunden da.. den kan jo hende. Interessant tema. Godt å ha en stor satan og forbanne også.

Lenke til kommentar

Har bygget masse pc-er selv. Dell er det ikke noe i veien med. Mange mener (inkl. meg) at å bygge selv får man mye mer for pengene enn å kjøpe f.eks. fra Dell. (Ikke noe tvil om det). Man har flere valgmuligheter, MEN MEN. Har en kompis som har hatt Dell i alle år, han er kjempefornøyd både med pc-en og servicen, kommer ikke til å ha noe annet heller. Det respekterer jeg. Hvis jeg noen sinne skulle komme til å kjøpe en ferdig-pc fra en eller annet produsent er nok Dell et godt alternativ likevel...

Lenke til kommentar

Kammeraten min har en Dell pc... Og har ikke hatt noen problemer med det, jeg hadde også det før, det eneste som er kjipt er at man ikke får byttet kabinett osv. :] Jeg hadde aldri noen problemer med min, og det er har heller ikke kompisen min hatt ;) 3-år på stedet service kan være kjekt å ha? Selv ville jeg bygd en data selv, men ser ikke noe galt i at du velger Dell ;)

Lenke til kommentar
dell= :thumbdown:

broren min kjøpte dell pc, så en dag bestemte han seg for å kjøpe nytt kabinett....så da måtte han også ha nytt HK for dell sitt gikk ikke ann å koble til det nye kabinettet...

Når jeg skulle  flytt over komponetntene så måtte jeg bokstavlig talt klippe Dell kabinettet i 2 dler med tang for å få løs cd rom og hard disk.

Derfor er dell søppel, mesteparten av dell pc'ene kommer med integrert skjermkort uten mulighet for å sette i AGP skjermkort i ettertid.

vet ikke hva du skal bruke pc'en til, men har du vurdert Prix pc'en

Kanksje ikke noe triks av broren din å kjøpe Dell? For sitt bruk, feks et større antall maskiner på en arbeidsplass, så er Dell helt ok.

Å kjøpe Dell med baktanker om å bytte kabinett, evt bruke den som utgangspunkt for heftige oppgraderinger, er vell neppe noe lurt?

Lenke til kommentar

Denne posten preges av selvbyggere som mener det er det eneste gode alternativ, det er ikke noe annet enn sludder og vås! Fabrikk bygde pcèr er det som selges i verden, selvbygging er kun en promille av markedet på verdensbasis. Det er selfølgelig kult å bygge sin egen pc og du kan kanskje spare deg noen få kroner, men ifølge trådstarter og majoriteten av pc brukere i verden så er det totalt uaktuelt.

 

Så det kan lønne seg å stikke hodet ut av kabinettet innimellom og se hva som skjer rundt deg før du slenger ut lite gjennomtenkte argumenter som ikke henger på greip.

Lenke til kommentar
Denne posten preges av selvbyggere som mener det er det eneste gode alternativ, det er ikke noe annet enn sludder og vås!

Joda, men når 75% (3 av 4) av Dell-eierene jeg kjenner, har hatt problemer, og kun 33% av de igjen har fått gjennomslag for noe som uansett er en garantisak, så stiller jeg spørsmålstegn ved om man kanskje burde velge ett annet selskap.

 

Mulig jeg bare kjenner "uheldige" personer, men allikevel ville jeg valgt ett annet selskap om jeg skulle kjøpt ferdigbygd PC. Ellers vil jeg også støtte meg opp om påstanden om at de som ikke er så bevandret inne i en datamaskin, nok er bedre tjent med å kjøpe en ferdigbygd PC. Det er bare det at det er flere selskaper enn Dell, og man bør få en kameraet med peiling til å se over alternativene før man kjøper PC. De billigste Dell PC'ene har Celeron prosessor, som ikke duger til særlig mye. En 2,4GHz Celeron yter IKKE like bra som en vanlig 2,4GHz Pentium 4 eller AMD XP 2400+. Dette er ikke kritikk av Dell, men ett varsko til alle som vurderer en billig Dell PC.

 

Ellers er PC-byggerne på diverse web-shopper gode alternativer. Da kan du få en du kjenner med datakunnskap til å hjelpe deg å sette sammen en datamaskin etter dine ønsker og behov, og maskinen bygges hos web-shoppen før den sendes deg i posten. På den måten får du kanskje en maskin som er bedre egnet for det du skal bruke den til, enn om du velger en ferdig standard-PC. Hva hvis du ikke trenger så bra grafikk-kort, og heller ville brukt de pengene du betaler for ett rått grafikk-kort på en større harddisk? Ikke så lett å gjøre med en standard PC. På en PC-bygger er dette en enkel sak. Du har også større valgfrihet på hvilket kabinett du vil ha, hvilken skjerm du vil ha, hva du vil ha innebygget på hovedkortet for å spare penger, og hva du vil ha som "egne" kort for bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Til kavorka

 

Tilbudet fra Dell er reelt. Men en telefon var nødvendig, det går sikkert til de andre også.

 

Mulig jeg prøver Dellmaskinen og får noen til å teste den, så får jeg vite i ettertid vite om valget var dumt :whistle: , men da har jeg iallefall fakta på bordet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...