Gå til innhold

Må man ha alle pinnene på prossesoren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du bilde??

 

Tror alle pinnene bør være der.

Jeg har den A64 3000 CPUen som opterolf snakker om, og har brukt den en god stund nå. Har ikke opplevd noen problemer med den. Kjører Folding@Home hele tiden, og spiller masse forskjellige spill og har testa mange forskjellige programmer. Ikke noe ustabilitet.

Lenke til kommentar

Det heter socket 754, så da mangler du to.

 

Fra spøk til alvor: Du er klar over at ikke hele undersiden er dekket av pinner? Det er noen hull her og der, i hjørnene og på midten.

 

Så med mindre du faktisk kan se at en av pinnene er brekt av, er det ikke noe galt.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet, så er det noen få pinner som brukes av produsenten til debug og sånt. Dvs. dem er kun i bruk ved testing og utvikling av prosessorer og muligens også hovedkort. Dermed kan du ha flaks. Men sannsynligvis har du ikke flaks ;)

 

Jeg leste kanskje ikke posten din helt nøyaktig første gang: Hvis det er slik at pinnen mangler ved kjøp av prosessoren, så er det 99,9% sikkert at den ikke skal være der. Hvis den derimot er brekt/ramlet av, så henviser jeg til det jeg skrev i avsnittet over.

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har for ikke så lengesiden fått meg ny rosessor, en AMD Athlon 64 3000+.

 

Men det er et problem. Det er en pinne som mangler. En venn av meg sa at det kan være at jeg ikke trenger pinnen. Så jeg lurte på om det er nnoen av dere som har et bilde over vilke pinner man ikke trenger.

 

MVH

Peter

Hvordan klarte du dette mestestykket å brekke en pinne?

Lenke til kommentar

Vel, jeg vet ikke helt hvordan jeg greide det. Første gangen jeg satt den i socketen falt den rett i og jeg har ikke tatt på undersiden.

 

Så vil den ikke starte opp. Jeg tester alt, og til slutt tar jeg opp cpu'en og ser på den. Og noen av pinnene er bøyd og en er brukket.

 

Men er det noen som vet hvordan jeg kan få et bilde av hvilke pinner som man trenger?

Lenke til kommentar
Vel, jeg vet ikke helt hvordan jeg greide det. Første gangen jeg satt den i socketen falt den rett i og jeg har ikke tatt på undersiden.

 

Så vil den ikke starte opp. Jeg tester alt, og til slutt tar jeg opp cpu'en og ser på den. Og noen av pinnene er bøyd og en er brukket.

 

Men er det noen som vet hvordan jeg kan få et bilde av hvilke pinner som man trenger?

 

:wallbash: Har du brukket en pinne så er det bare å kjøpe en ny, tviler på at du klarer å lodden eller feste denne på en god måte slik at det fungerer.

Ikke for å være frekk: men man reparerer ikke cpuer, man kjøper nye.

Endret av teknikeren
Lenke til kommentar

En kamerat var skikkelig "powertweeker" for noen år siden og kunne det med CPU plansliping, overklokking og sånn, det var en måte å hente enda mere kraft ut av prosessoren det å klippe av en eller flere pinner, alle var ikke nødvendige, men det er flere år siden. Prosessorene i dag trenger nok det de er utstyrt med, selv om prosessoren virker så er det nok ett eller annet den før eller senere kræsjer på.

 

Fins det ikke noe program for å teste CPU funksjoner?

Lenke til kommentar

 

:wallbash: Har du brukket en pinne så er det bare å kjøpe en ny, tviler på at du klarer å lodden eller feste denne på en god måte slik at det fungerer.

Ikke for å være frekk: men man reparerer ikke cpuer, man kjøper nye.

 

 

 

Hei

Jeg har en AMD XP2500+ hvor en pinne var brukket. Etter et tips jeg fikk så klippet jeg til en knappe nål og satte den ned i sokklen til cpuen der hvor pinnen var brukket. :thumbup: Har brukt maskinen i en 4 månder nå og har ikke hatt noe kødd med den :w00t:

Lenke til kommentar
Vel, jeg vet ikke helt hvordan jeg greide det. Første gangen jeg satt den i socketen falt den rett i og jeg har ikke tatt på undersiden.

 

Så vil den ikke starte opp. Jeg tester alt, og til slutt tar jeg opp cpu'en og ser på den. Og noen av pinnene er bøyd og en er brukket.

 

Men er det noen som vet hvordan jeg kan få et bilde av hvilke pinner som man trenger?

Jeg er nødt til å spørre: da du satte den inn første gangen. Løfta du opp den hendelen som skal låse fast cpuen? Måtte du bryte hardt for å få på plass kjølinga?

Lenke til kommentar

Hvis det en power pinne som er brukket bør det gå bra.

Når man skal tilføre 30-40W eller mer ved 1.5V må man fordele strømmen (20-30A) på mange pinner.

Om så en av disse ikke er koblet til medfører det mer støy på power railen inne på brikken (de henger sammen i grupper på innsiden også) men ekstra støy trenger slett ikke være katastrofalt.

Her som med andre design parametre legges det inn marginer ved konstruksjonen. At overklokkings egeneskapene kan bli litt dårligere er vel mulig men ikke sikkert.

 

Om det er test pinner eller pinner som skal ha statisk nivå, og som får det riktige nivå innenfra kretsen om det ikke overstyres fra utsiden virker CPUen også. Noen pinner kan også være ubrukte, men det er vel mest vanlig på andre typer kretser en CPUer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...