Gå til innhold

Hvilken nippel foretrekker du?


Hvilken nippel foretrekker DU til vannkjølingen din?  

623 stemmer

  1. 1. Hvilken nippel foretrekker DU til vannkjølingen din?

    • alt. 1 (Push on m/slangeklemmer)
      390
    • alt. 2 ("skrubøssing")
      156
    • alt. 3 ("Push in")
      78


Anbefalte innlegg

Stemmte på nippel nr 2, siden dette er typen jeg bruker! Men jeg vil tru at nippel 1 er sikrest (slanger kan klemmes/skrue sund ved for hard stramming i nippel 2). Så hvis jeg får velge er det ikke nøye om det er nippel 1, eller 2!

OBS : IKKE 3 :nei: - disse fungerer kun i "Pneumatiske" systemer ( luftstyring osv), ville ikke tatt sjansen å ha disse i dataen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke nr.3, fungerer kun i "Pneumatiske" systemer?

Det er nok kanskje å ta i litt.

Niplene fungerer helt greit faktisk, så lenge man bruker slange som er beregnet for slike.

En annen og ikke ubetydelig fordel, er at nettopp slike nipler har den beste gjennomstrømningen i forhold til slangedimensjonen.

Tar man for eksempel for seg den 10mm OD slange som oftest benyttes på disse niplene, så er det her snakk om en nippel som slangen skal tres i, og ikke .

Nippel nr.1 for 10mm OD slange, (8mm ID i dette tilfellet) vil som regel ha en utvendig dia på 8-9mm. Hullet i en slik nippel må nødvendigvis bli mindre, og ikke sjelden er dette bare 5-6mm!

Og selv om man går opp i slangedimensjon, eksempelvis 10mm ID, så vil allikevel nippel nr.1 fortsatt ha et redusert gjennomløp i forhold til nippel nr.3! Som regel er det snakk om bare 6-7mm.

 

For best mulig flow: Nippel nr.3. Nippel nr.1 kan man velge om man vil ha en bullet-proof slangeforbindelse, da under forutsetning av at slangedimensjon og festemetode er riktig.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bruker nr3 push inn nipler selv. drepte det ene sjermkortet mitt med "vappokillen" pga dette, men det var min feil, hadde ikke dyttet slangen langt nok inn og brukte ikke støttehylser. MEN :mad: de som ikke bruker støttehylser slik som jeg. leker mye med skjebnen. støttehylser kan du få kjøpt hos rørlegern anbefaler dette på det sterkeste. formen på slangen i hylsa vil være rund hele tiden. det er den ikke uten støttehylser hvist man klemmer eller lager bend,knekk der nippelen er. :tease:

post-92202-1137170156_thumb.jpg

post-92202-1137170163_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bruker #3 selv, og er svært fornøyd.

Det gjelder bare å montere riktig, så er det sikkert som juling.

 

Koblingene som AquaComputer har kalt plug&cool er egentlig bare unlablede koblinger produsert av Bosch Rexroth, disse koblingene er sterkt representert i pneumatisker systemer over heler verden.

En kobling som er lufttett, bør da og være vanntett.....

 

Bare husk å kapp slangen helt rett i enden, trykk den helt til bunns og trekk litt tilbake, da er det helt tett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Hvilke av følgende nipler foretrekker du å bruke i ditt vannkjølingsoppsett?

nipler.jpg

Du må gjerne begrunne ditt svar ved å legge inn en post i tråden - men ingen krangling om hvilke som faktisk er best! :)

2669409[/snapback]

hei personlig har eg sånn nippel med mot haker alså nummer 1, på 1/2" dimensjon, og den er selvsagt vanntett og gir god flow :thumbup:

Endret av skjermkort
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg bruker hydrauliske pressnipler - de ligner på nr 1, men de er mellom 5 og 10 cm lange inni slangen. Jeg bruker nipler beregnet på 8mm ID slanger og 6mm ID klare bensinslanger.

 

De eneste lekkasjene jeg har opplevd til nå, har vært mellom nippel og blokk... I går monterte jeg en nexxus blokk kjøpt hos komplett, den var ikke montert riktig. De fire skruene som holder blokka montert var ikke strammet etter!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvorfor sier ingen #3? Jeg har hatt 3'ern i mitt system 24/7 oppetid i snart 1 år og aldri vært tegn til noe som helst tull. Kjøler alt utenom PSU.

 

Hvorfor skal #3 være så dårlig? Noen som ikke har skjønt at når slangen stopper så skal du dytte den ennå et ekstra hakk inn med litt kraft så den låser seg 100%?

 

En nytelse å ha når jeg skal demontere og gjøre om som jeg har gjort et par ganger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nr.3 er slett ikke dårlig!

Jeg har jo lenger oppe i tråden omtalt den i positive ordelag, men som Theo343 sier, så krever denne nippeltypen en litt spesiell "behandling" fra brukerens side.

For en som ikke er klar over hvordan den fungerer er det fort gjort å bomme, med lekkasje som resultat.

Lenke til kommentar

Oppfatter deg som balansert til det meste Skrue :). Jeg kommer nok til å fortsette med disse nipplene selv om jeg nå går over til 360mm og Conroe snart.

 

Har vært veldig førnøyd med min 120mm introduksjon til vannkjølingsverden og det har gitt meg stor mersmak. Romtemperert vann er det perfekte medium, er det tett og arbeidet er gjort med omhu så funker det. Man slipper å bekymre seg for luftkondensering og slike ting som med kompressorkjøling der temp skal godt under romtemperatur.

 

Det er også veldig enkelt å få til et knyst stillegående system med vann i disse dager. Jeg har aldri jobbet med vann før og det er umulig å høre noe annet enn småknittring fra Seagate SATA harddisken som sitter i en lydisolert vannkjølingsboks.

 

Jeg tror også jeg vant mye på at jeg ikke valgte de billigste løsningene, men gikk for en pakke på rundt 2500,- den gang.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Foretrekker nr.2 jeg. Alle niplene mine er av denne typen, unntatt chipset blokka som har type1. Jeg bruker de fra microplex. Aldri hatt lekkasjer. Kjører 24/7 og har hatt systemet i snart 1år.

Før jeg monterte det i pc'en, testet jeg det på skrivebordet. Jeg satte det opp og slet og dro i slangene alle veier, uten en eneste dråpe.

 

Eneste man må være nøye med er å kutte slangene helt rett, tre de helt nedpå nippelen, holde de nede mens man skrur godt til med håndkraft. Jeg har merket at man kan etterstramme skrubøssene, men det er jeg forsiktig med.. har ikke lyst å risikere at den kutter hull på slangen.

 

Nipplene er dritenkle å montere og demontere. Men hvis jeg demonterer, så pleier jeg å klippe av der skrubøssen har klemmet på slangen, slik at jeg får en "fersk" kobling. I hvertfall hvis jeg montert/demontert 2ganger.

 

Og til de som mener at det vil oppstå lekkasje én eller annen gang.. da spør jeg bare hvordan i all verden det skal skje (tenker da på nr2). Det er ikke SÅ mye trykk i vannkjølinga. Med mindre man har unger som sliter og drar i slangene daglig :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...