Gå til innhold

Hvorfor bruke smilies?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Smileys er vel en erstatning for kroppsspråk, som ikke kan formidles skriftlig. I vanlig tekst følger man diverse sjangre, men på et forum som dette blir fort svarene muntlige. En smiley kan dermed hjelpe med å formidle stemning, eller til og med meningen med innlegget. :yes:

 

Edit: hva er WDC?

Enig :thumbup:

 

LOL.. det ser jo mye bedre ut med smileys da.

 

f.eks. : "takk for hjelpen :thumbup: " <- altså i dine øyne burde man skrive da ; "takk for hjelpen og nå har jeg tommelen oppe"

 

Er du en slags lærer eller? :p Må jo ha noe morsomheter i livet. Hadde blitt ganske grått hvis ingen hadde smilet eller liknende.

Lenke til kommentar

Skuffende, meget skuffende. Her kommer en bruker og stiller et oppriktig spørsmål, men blir bedt om å pelle seg vekk.

 

Jeg synes denne diskusjonen kunne hatt noe for seg, men det ser ikke ut til at alle er åpne for slik fri meningsutveksling.

 

Uansett: Ikke alle typer kommunikasjon er av typen som kroppspråk og smilies kan bygge opp under. I disse tilfellene er slikt bare forstyrrende.

 

Andre ganger synes jeg smilies forkludrer meningen, slik som nevnt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Pels, Neinei, i hannes øyne skal man forholde seg ISKALD og ROLIG og ha situasjonen HELT under kontroll. Hvis du bruker en smiley kan motparten tro du ikke er ISKALD, ROLIG og har alt under TOTAL kontroll..

En må se seg om etter gjenstander i nærheten en kan bruke som våpen, en må observere og finne forskjellige fluktruter og følge nøye med motpartens reaksjoner så en kan reagere i tide.

Og så setter en på maska, skjuler alle følelser og ansiktsuttrykk slik at en ligner mest mulig ett lik i ansiktet - når alt dette er gjort kan en si "Takk for hjelpen", men ikke med smiley eller utropstegn.. Det er viktig at personen i andre enden tror du er en følelsesløs iskald drapsmaskin som går rundt og ikke tenker på annet enn hevn, men det er bra nok om han bare tror du har mye selvtillit og gir blaffen i alle andre og er upåvirket over andres meninger.

Beklager du som ikke bruker smileys, du er på feil spor og går i feil retning..

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
f.eks. : "takk for hjelpen :thumbup: "  <- altså i dine øyne burde man skrive da ; "takk for hjelpen og nå har jeg tommelen oppe"

Holder ikke "Takk for hjelpen"? Hva er det du egentlig tilfører innholdet med :thumbup: ?

 

"Takk for hjelpen!" uttrykker da takknemlighet (altså en følelse)!?

Endret av anderlin
Lenke til kommentar
Pels, Neinei, i hannes øyne skal man forholde seg ISKALD og ROLIG og ha situasjonen HELT under kontroll. Hvis du bruker en smiley kan motparten tro du ikke er ISKALD, ROLIG og har alt under TOTAL kontroll..

En må se seg om etter gjenstander i nærheten en kan bruke som våpen, en må observere og finne forskjellige fluktruter og følge nøye med motpartens reaksjoner så en kan reagere i tide.

Og så setter en på maska, skjuler alle følelser og ansiktsuttrykk slik at en ligner mest mulig ett lik i ansiktet - når alt dette er gjort kan en si "Takk for hjelpen", men ikke med smiley eller utropstegn.. Det er viktig at personen i andre enden tror du er en følelsesløs iskald drapsmaskin som går rundt og ikke tenker på annet enn hevn, men det er bra nok om han bare tror du har mye selvtillit og gir blaffen i alle andre og er upåvirket over andres meninger.

Beklager du som ikke bruker smileys, du er på feil spor og går i feil retning..

For å oppklare en misforståelse:

 

Jeg mener at skrift kan uttrykke meninger og følelser bedre enn smilies, altså ikke at man skal være følelsesløs i sin kommunikasjon.

Lenke til kommentar

Ok. jeg skjønner i hvert fall at det er noen her som har problemer med å føre en helt vanlig diskusjon uten å anklage meg for å ha lav sosial intelligens og senere rett og slett bare ber meg bedt om å pelle meg vekk. Det er rett og slett kjedelig at noen brukere har en spesiell trang for å skrive sånne innlegg.

 

Her er en tråd hvor jeg hjelper en bruker med noen problemer. Vi utveksler informasjon og kommer frem til løsninger.

Hva er da vitsen med at denne brukeren bruker smilenede ansikter i innleggene. Uten på noen som helst måte å angripe denne personen, men det gir meg jo ingenting. Han takker jo for hjelpen, er ikke det nok.

Er det uhøflig å ikke bruker smilies.

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=2640621

Endret av Waldmeister
Lenke til kommentar
Her er en tråd hvor jeg hjelper en bruker med noen problemer. Vi utveksler informasjon og kommer frem til løsninger.

Hva er da vitsen med at denne brukeren bruker smilenede ansikter i innleggene. Uten på noen som helst måte å angripe denne personen, men det gir meg jo ingenting. Han takker jo for hjelpen, er ikke det nok.

Av akkurat samme grunn som at du burde bruke spørsmålstegn bak en spørresetning.

Lenke til kommentar
halTan & nr.4: Veldig merkelig måte å diskutere på. Tror det finnes en tråd hvor man kan klage på gramatiske feil.

Nei, jeg klager ikke på grammatikken din, jeg får fram et poeng.

 

Om du f.eks skriver "Du er dum.", men egentlig mente det som et spørsmål, blir uttrykket VELDIG forskjellig. På samme måte er det med smilies. Du ser naturligvis forskjellen på:

 

Den var fin. :)

 

og...

 

Den var fin. :ermm:

 

Skjønner?

Lenke til kommentar
f.eks. : "takk for hjelpen :thumbup: "  <- altså i dine øyne burde man skrive da ; "takk for hjelpen og nå har jeg tommelen oppe"

Holder ikke "Takk for hjelpen"? Hva er det du egentlig tilfører innholdet med :thumbup: ?

 

"Takk for hjelpen!" uttrykker da takknemlighet (altså en følelse)!?

virker det ikke litt hyggeligere med den smilien etterpå? Den smilien markerer at du er veldig fornøyd med hjelpen, mye mer enn ordene gjorde det.

Lenke til kommentar
f.eks. : "takk for hjelpen :thumbup: "  <- altså i dine øyne burde man skrive da ; "takk for hjelpen og nå har jeg tommelen oppe"

Holder ikke "Takk for hjelpen"? Hva er det du egentlig tilfører innholdet med :thumbup: ?

 

"Takk for hjelpen!" uttrykker da takknemlighet (altså en følelse)!?

virker det ikke litt hyggeligere med den smilien etterpå? Den smilien markerer at du er veldig fornøyd med hjelpen, mye mer enn ordene gjorde det.

Nå er ikke jeg noen ekspert på smilies, men her er mine tolkninger av "takk for hjelpen :thumbup: ":

 

1. Takk for hjelpen, du er en kjernekar!

2. Tusen takk for hjelpen!

3. Takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg!

4. Takk for hjelpen, du kan virkelig dette!

osv. osv

 

Jeg er ikke mot smiley i dette tilfellet, men jeg synes heller ikke det er en særlig presis uttrykksmåte.

 

nr.4: La oss være modne nok til å holde person og sak fra hverandre. Om noen muligens er en trist person, har vel ikke så mye med saken å gjøre?

Endret av anderlin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...