Gå til innhold

Hvorfor bruke smilies?


Anbefalte innlegg

No offence, men om du ikke ser den logiske sammenhengen mellom bruk av smileys og uttrykk i tekst, så er det noe galt "oppi der". :)

 

Og herre min hatt, ro ned med seriøsiteten din, eller er du typen som skifter dekk på bilen i kjole og hvitt?

Du har lav sosial internett intelligens!(ITEQ?)

Nei, jeg ser ikke at tekst og smilies har noe med hverandre og gjøre.

Den Røde Tsar: Og hva dette har med sosial intelligens å gjøre får du utdype litt nærmere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor?(Wtf er det med han her fyren?) Jeg er et troll, jeg trenger ikke å utdype noe som helst.

 

MEN, for å være grei og sympatisk: Når du ikke ser sammenhengen mellom tekst og smilies er det noen muligheter for hvorfor:

:no: 1: Dum, idiot, eller noe annet som hemmer eg fra å tenke rasjonelt.

:no: 2: Internettmessig sosialt tilbakestående.(Skjønner ikke internett comm.)

:yes: 3: Du vil bare hisse på deg så mange folk som mulig, hitill vil jeg si at det ikke går så bra, prøv bush/sex/hauger av døde sivile bomba, den pleier å treffe ganske hardt, og det er mindre sjangs for å bli gjennomskua.(#1 denne uka/forrige uke(Husker ikke) er den om bankranet)

 

 

 

EDIT: La til smilies

 

:innocent::whistle::cry::love::hmm::tease::dribble:

Endret av Den Røde Tsar
Lenke til kommentar
Hei,

Jeg lurer egentlig på hvorfor akkurat du bruker smilies når du skriver dine innlegg her på hardware.no.

Bruker du de fordi alle andre gjør det eller mener du  noe spesielt med det?

Har smilies noen som helst funksjon for deg?

 

Hilsen en som ikke skjønner hvorfor man plasserer et "smilende" hode på slutten av hvert innlegg.

Me = veldig ålreit og hyggelig person. Jeg smiler mye irl, kroppsspråk står for sånn 90% av kommunikasjon og tale sånn 10%, dette er vanlig.

Smileys bruker jeg siden jeg ikke ser ansiktet til personen jeg skriver til og omvendt. Det sier jo seg selv, noe slikt skulle ikke ha vært vanskelig å forstå.

 

HalTan f.eks. har forstått dette, i sin siste post skriver han "No offence, men om du ikke ser den logiske sammenhengen mellom bruk av smileys og uttrykk i tekst, så er det noe galt "oppi der". :)" Legg merke til at han avslutter med ":)", nok en gang har det smilefjeset reddet livet hans :yes:

 

Nei, kroppsspråk er viktig i kommunikasjon, smile er en av flere ting som er viktig, det går på sosiale ferdigheter.

Waldmeister, Hvis du syntes det er lite seriøst at folk er hyggelige tror jeg du må vokse opp.. Seriøsitet og dyktighet måles ikke i hvem som var den tøffeste bølla på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar

Det er et kejnt faktum at det er mye vanskeligere å uttrykke skriftelig enn muntlig. Se bare på alle diskusjonene som oppstår i forumet, på IRC, MSN, SMS, etc som kunne vært løst på to skeunder hvis situasjonen hadde oppstått face to face.

 

Som Pycnopodia påpeker er 90% av intermenneskelig kommunikasjon relatert til kroppspråk, ikke det man faktisk sier. Du tar vel ikke en trussel om å knuse bena dine seriøst hvis jeg tygger på en pepperkake og holder på å le meg hjel mens jeg sier det?

 

Smileys eller moodsigns (Eks: *smile* ) er den beste måten å signalisere kropsspråk og holdning på når man skriver på nett, og detfor forsøker folk å vise dette på denne måten.

Lenke til kommentar

Siden tekst har tatt over så mye av vårt daglige språk(sms, chat ol.) og tekst har vanskelig for å vise våre visuelle utrykk så bruker man smilies form for erstatning.

 

Kjører serveren windows eller en unixbassert platform? Mest sansynlig har du en mulighet i kontrollpanelet for siden din, ellers så er jo RTFM/support en god idé :yes:

 

Skjønner fortsatt ikke hva en smilie har i en sånn setning å gjøre, men det får vel være mitt problem. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Enig med trådstarter her. Smilies kan jo brukes humoristisk, men blir veldig ofte brukt til å ta brodden av det man skriver. Da er det i mine øyne et misbruk. Kan man ikke heller skrive det man mener?

 

Trådstarter: Dette er et åpent forum, og du bryter ingen regler. Ikke gi deg!

Endret av anderlin
Lenke til kommentar
Tråstarter har her laget ein viktig tråd :roll:

Ok, men hva er denne setningens egentlige betydning?

Å rulle med augene meiner du? noke slikt som "åh så tåpelig" eller rett å slett berre for å vise at innlegget var meint sarkastisk.

Hadde det ikke vært mere presist å skrive det man egentlig mente? F.eks.:

 

Trådstarter har her laget en unødvendig tråd.

 

Eller:

 

Trådstarter har her laget en tåpelig tråd.

Endret av anderlin
Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært mere presist å skrive det man egentlig mente? F.eks.:

 

Trådstarter har her laget en unødvendig tråd.

 

Eller:

 

Trådstarter har her laget en tåpelig tråd.

Joda, det er klart at den samme betydninga kunne komt fram visst eg hadde ordlagt med litt analeis. Men det er ofte raskere å bruke smiles, og dessutan blir det meir likt daglegtale når du bruker smiles.

 

:!: Eller: "Eg ler høgt og godt av at denne tråden har blitt oppretta" :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg lurer egentlig på det fordi jeg har skrevet litt i WDC delen i noen uker.

Et sted hvor man i hvert fall til tider klarer å bringe noen tråder opp til et rimelig høyt faglig nivå. Hvorfor fyller man da allikevel postene sine med urelevante hoder som hopper fram og tilbake på skjermen.

Hjelper det meg å forstå et problem en bruker av forumet her har bedre?

Jeg siterer meg selv...

Lenke til kommentar
Jeg lurer egentlig på det fordi jeg har skrevet litt i WDC delen i noen uker.

Et sted hvor man i hvert fall til tider klarer å bringe noen tråder opp til et rimelig høyt faglig nivå. Hvorfor fyller man da allikevel postene sine med urelevante hoder som hopper fram og tilbake på skjermen.

Hjelper det meg å forstå et problem en bruker av forumet her har bedre?

Nå blir vell ikkje smiles brukt mest på dei meir "seriøse" foruma då. Dei er vell hyppigast i bruk her på off-topic delen. Skal du berre ha svar på om del A kan brukast sammen med del B så treng du strengt tatt ikkje smiles.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar
Jeg lurer egentlig på det fordi jeg har skrevet litt i WDC delen i noen uker.

Et sted hvor man i hvert fall til tider klarer å bringe noen tråder opp til et rimelig høyt faglig nivå. Hvorfor fyller man da allikevel postene sine med urelevante hoder som hopper fram og tilbake på skjermen.

Hjelper det meg å forstå et problem en bruker av forumet her har bedre?

Jeg siterer meg selv...

Det går som sagt på sosiale ferdigheter, jeg har problemer med å slå av slikt :D

Lenke til kommentar

Smileys er vel en erstatning for kroppsspråk, som ikke kan formidles skriftlig. I vanlig tekst følger man diverse sjangre, men på et forum som dette blir fort svarene muntlige. En smiley kan dermed hjelpe med å formidle stemning, eller til og med meningen med innlegget. :yes:

 

Edit: hva er WDC?

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...